Την εξαιρετικά πολυσχιδή προσωπικότητα του Ιταλού διανοούμενου της αριστεράς, σκηνοθέτη, σεναριογράφου, ηθοποιού, ποιητή Πιερ Πάολο Παζολίνι επιχειρεί να προσεγγίσει το Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο που διοργανώνει στη Θεσσαλονίκη προς τιμή του (με αφορμή τη συμπλήρωση 40 χρόνων απ τη δολοφονία του) το Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ και το Πανεπιστήμιο της Ρώμης «Tor Vergata».

Το Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο, με τίτλο: «Η Σφίγγα στην Άβυσσο, Π. Π. Παζολίνι 40 Χρόνια από το θάνατό του. Νέες Προοπτικές και Κριτικές Αποτιμήσεις του έργου του» θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 14 Οκτωβρίου και την Πέμπτη 15 Οκτωβρίου στην Αίθουσα Τελετών της Παλαιάς Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ.

«Πρόκειται ουσιαστικά για έναν αμιγώς ποιητικό τίτλο που συμπυκνώνει το έργο, το λόγο και την σύντομη αλλά καθοριστική παρουσία και προσφορά του Παζολίνι. Μιλούσε συνήθως με χρησμούς (Σφίγγα) και καταδύθηκε ζώντας, σκεπτόμενος, γράφοντας, κινηματογραφώντας και τελικά πεθαίνοντας στην Άβυσσο…» αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η πρόεδρος του Τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ, Αν. Καθηγήτρια Κοινωνιολογίας της Λογοτεχνίας, Κωνσταντίνα Ευαγγέλου- υπεύθυνη της επιστημονικής διοργάνωσης στο ΑΠΘ.

Η εμβληματική προσωπικότητα του Παζολίνι (5 Μαρτίου 1922 -2 Νοεμβρίου 1975) -γνωστή παγκοσμίως από το συγγραφικό, κινηματογραφικό άλλα εν γένει πολιτικό του έργο και στάση, τείνει να «χαθεί» στο χρόνο καθώς αποτελεί πλέον (40 χρόνια μετά το βίαιο θάνατό του) μια προσωπικότητα γνωστή μόνο απ’ τις εμβληματικές ταινίες του (Ακατόνε, Μάμα ρόμα, Θεώρημα, Χοιροστάσιο, Σαλό κ.α.) αλλά κυρίως απ’ τον τρόπο της δολοφονίας του (Βρέθηκε νεκρός-κατακρεουργημένος, τα ξημερώματα της 2ας Νοεμβρίου του 1975 στην παραλία της Όστια, έξω από τη Ρώμη).

«Γεννήθηκα στη Μπολόνια… Είμαι συγγραφέας-κινηματογραφιστής…»

Το 1961 γύρισα την πρώτη μου ταινία, το Ακατόνε, με άγνωστους ηθοποιούς. Στην προβολή της ταινίας στη Ρώμη, φασίστες έριξαν στην οθόνη κλούβια αυγά και μελανοδοχεία…

…δικάστηκα στη Βενετία..

…Κινδύνεψα να πάω φυλακή για πολλούς μήνες. Τελικά απαλλάχτηκα.

…Μου είπαν ότι έχω τρία είδωλα: Τον Χριστό, τον Marx και τον Freud. Αυτά είναι φόρμουλες. Το μόνο μου είδωλο είναι η πραγματικότητα. Αν διάλεξα να είναι κινηματογραφιστής και όχι μόνο συγγραφέας, είναι επειδή προτίμησα, αντί να εκφράζω την πραγματικότητα με σύμβολα όπως είναι οι λέξεις, να εκφράζω μέσω του κινηματογράφου, την πραγματικότητα με την πραγματικότητα”… Έγραφε ο ίδιος “αυτοπαρουσιαζόμενος” το Φεβρουάριο του 1969…

Στόχος του Διεθνούς Συνεδρίου είναι η κριτική έρευνα και οι νέες θεάσεις του συνολικού έργου της πολυσχιδούς δημιουργικής φύσης του Παζολίνι. Για το σκοπό αυτό παρεμβαίνουν καθηγητές και ερευνητές διαφορετικής γεωγραφικής προέλευσης και επιστημονικής προσέγγισης (από πανεπιστήμια της Ιταλίας, της Ισπανίας, των ΗΠΑ, του Καναδά, της Γαλλίας και της Ελλάδας), αναπτύσσοντας θέματα όπως: «Το Θέατρο του Παζολίνι. Μεταξύ συμβόλου και αλληγορίας”, “Κριτική, έρευνες και νέες προοπτικές της όπερας», «Π.Π.Παζολίνι και Γιάννης Ρίτσος-Ένας φανταστικός διάλογος”, “Ο Παζολίνι συνομιλεί με τον Αντόνιο Γκράμσι» κ.α.

Οι εργασίες του Συνεδρίου θα πραγματοποιηθούν αποκλειστικά στην ιταλική γλώσσα (Τετάρτη 14 Οκτωβρίου και ώρες 15.30-18.30 και την Πέμπτη 15 Οκτωβρίου και ώρες 9.30-18.00, στην Αίθουσα Τελετών της Παλαιάς Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ.) και θα χορηγηθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης. Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.