Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, που είναι την Παρασκευή 8 Μαρτίου, βρήκαμε πέντε παραστάσεις που έχουν ως επίκεντρο τη γυναίκα. Έργα από την ελληνική και ξένη δραματουργία, που πραγματεύονται ζητήματα όπως η έμφυλη βία, η ανισότητα, η θέση της γυναίκας στην πατριαρχική κοινωνία, η μητρότητα.

Εξαιρετικές παραστάσεις, που αυτές τις ημέρες, λόγω της Ημέρας της Γυναίκας, έχετε έναν λόγο παραπάνω να παρακολουθήσετε!

Οι Τρεις Αδελφές (στη σπηλιά της Εκάτης) – Bios

Η παράσταση προσεγγίζει το έργο του Τσέχωφ και τη διαδρομή των ηρωίδων του ως μια διαβατήρια τελετή. Συνδέει τα τσεχωφικά πρόσωπα με διαφορετικές εκδοχές του αρχέτυπου των τριών γυναικών αδελφών (Τρεις Μάγισσες, Τρεις Μοίρες, Τρεις Χάριτες) καθώς και με την τρίμορφη Εκάτη, και διερευνά τη σχέση μας με το χρόνο και το πεπρωμένο, με το νόημα της ζωής και την αναζήτηση της ευτυχίας, με τη θηλυκή αρχή, το άγνωστο και το μυστικό.

Οι «Τρεις Αδελφές» ασφυκτιούν σε έναν τόπο και σε ένα παρόν, που δεν τους επιτρέπει να υπάρξουν ολοκληρωμένες, να αξιοποιήσουν τις γνώσεις τους και να ζήσουν. Αδυνατούν να συμφιλιωθούν με τον χρόνο που περνάει, τη νεότητα και την ομορφιά που χάνονται, τη μνήμη που εξασθενεί. Ονειρεύονται την ευτυχία και ελπίζουν να τη βρουν σε κάποια μελλοντική επιστροφή στη δική τους γη της επαγγελίας, στη Μόσχα. Οι συνθήκες της ζωής τους, όμως, όλο και χειροτερεύουν και τις οδηγούν σε μια σκληρή δοκιμασία, σε μια δύσκολη μετάβαση και στη συνειδητοποίηση πως «η ευτυχία δεν είναι τόπος».

Ταυτότητα παράστασης

Σκηνοθεσία/ δραματουργική επεξεργασία: Δημήτρης Τσιάμης
Φωτογραφίες: Κωστής Καλλιβρετάκης
Ερμηνεύουν (αλφαβητικά): Λυσάνδρα Αναστασοπούλου, Μάιρα Γραβάνη, Αλίκη Στενού, Δημήτρης Τσιάμης

Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Παρασκευή, Σάββατο στις 21:00, Κυριακή στις 20:00
Διάρκεια παράστασης: 90’

Bios
Πειραιώς 84, 10435, Αθήνα

Ιώ – Εκείνη / Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων

Σκληρός, καθημερινός, αστείος, τρυφερός, αποτελούμενος από θραύσματα μνήμης και σελίδες προσωπικού ημερολογίου, ο θεατρικός μονόλογος «Ιώ – Εκείνη» είναι ο σημερινός λόγος μιας γυναίκας που θυμάται, αναμοχλεύει, προσπαθεί, διαπραγματεύεται, σκέφτεται, πονάει, χαμογελάει, θυμώνει, έχει στόχους. Στη συνθήκη μιας δημόσιας ομιλίας η ηρωίδα, έχοντας υπάρξει θύμα έμφυλης βίας, ακροβατεί ανάμεσα στον λόγο και τη μουσική, ενώ επικαλείται τη φιγούρα της καταδιωκόμενης και περιπλανώμενης Ιώς για να βρει τη δύναμη να φτάσει στο τέλος της διαδρομής της, να γεφυρώσει το χάσμα, να συνεχίσει να αναπνέει.

Ταυτότητα παράστασης

Κείμενο / Σκηνοθεσία / Ερμηνεία: Νατάσα Παπανδρέου
Δραματουργική επιμέλεια: Μυρτώ Πανάγου
Φωτογραφίες: Αναστασία Γιαννάκη

Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Δευτέρα 4, 11, 25 Μαρτίου, 1, 8, 15 Απριλίου -21:00
Διάρκεια παράστασης: 60 λεπτά

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων
Κύπρου 91Α, Κυψέλη

«Το αμάρτημα της μητρός μου» – θέατρο Εν Αθήναις

Ένα από τα σημαντικότερα κείμενα της νεοελληνικής λογοτεχνίας αποτελεί το πρώτο ελληνικό διήγημα με ψυχογραφικό χαρακτήρα, που καταφέρνει να ξεπεράσει τα στενά όρια της ηθογραφίας, εισδύοντας στα ψυχικά κίνητρα των πρωταγωνιστών. Ο Βιζυηνός πρωτοπορεί, καθώς είναι η πρώτη φορά στην ελληνική διηγηματογραφία που ανοίγει ο κόσμος της ψυχής, της συνείδησης και του εσωτερικού προβληματισμού.

Η ιστορία ξεκινά από τα παιδικά χρόνια του αφηγητή Γιωργή, που σημαδεύονται από την αρρώστια της αδελφής του, Αννιώς, και τον απελπισμένο, αλλά μάταιο αγώνα της μητέρας του να σώσει από το θάνατο το ασθενικό της κορίτσι. Οι ενοχές της απώλειας, ακολούθως, την ωθούν σε δύο αλλεπάλληλες υιοθεσίες νέων κοριτσιών, που γίνονται, όμως, αιτία να παραμεληθούν τα άλλα τρία ορφανά από πατέρα αγόρια της και να στερηθούν τη μητρική φροντίδα. Όταν μεγαλώνουν και γίνονται πλέον άνδρες, εξακολουθούν να μην μπορούν να κατανοήσουν αυτήν την άστοχη εμμονή, της μητέρας τους. Όταν ύστερα από χρόνια επιστρέφει από τις σπουδές του στη Γερμανία ο Γιωργής, έρχεται σε αντίθεση με τη μητέρα του ως προς τη διατήρηση της δεύτερης ψυχοκόρης της, γεγονός που την οδηγεί στην απόφαση να του αποκαλύψει το τραγικό μυστικό της.

Ταυτότητα παράστασης

Συγγραφέας: Γεώργιος Βιζυηνός
Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος
Φωτογραφίες: Μαριλένα Αναστασιάδου
Επί σκηνής: Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος

Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Δευτέρα & Τρίτη στις 21.00
Διάρκεια παράστασης: 85 λεπτά

Θέατρο Εν Αθήναις
Ιάκχου 19, Γκάζι (απέναντι από τη στάση Μετρό Κεραμεικός)

«Γυναίκες στο ντιβάνι» – Θέατρο Αλκμήνη

Τι κάνει μια γυναίκα μάνα; Τι γίνεται όταν της θίγεται το μητρικό της φίλτρο; Πώς επηρεάζεται από τη δική της μητέρα; Πώς αντιδρά στη βία σε ένα παιδί, ακόμη κι αν δεν είναι δικό της; Ακόμη κι αν δεν έχει γεννηθεί; Πώς καθορίζουν τη ζωή της τα κοινωνικά στερεότυπα;

Τρεις διαφορετικές γυναίκες. Τρεις διαφορετικές εξομολογήσεις. Τρεις διαφορετικές οπτικές. Κατά βάθος μια γυναίκα. Η γυναίκα που στον πυρήνα της είναι μάνα. Ανεξάρτητα αν κοινωνικά είναι. Το μητρικό φίλτρο που μας συνδέει όλες ανεξάρτητα από την επιλογή να γίνουμε μάνες. Ανεξάρτητα από την αποδοχή ή όχι του να μπορούμε βιολογικά να τεκνοποιήσουμε.

Η επιβίωση μιας γυναίκας σε μια πατριαρχική κοινωνία. Η επιβίωση μιας γυναίκας σε έναν κόσμο γεμάτο κοινωνικά στερεότυπα. Η διαμόρφωση μιας γυναίκας γαλουχημένης σε ένα περιβάλλον συναισθηματικών εκβιασμών, συναισθηματικής κακοποίησης, υποταγής. Η έκρηξη και η αντίδραση. Γιατί το μητρικό φίλτρο είναι ένα ένστικτο που δεν τιθασεύεται. Δεν μπαίνει σε καλούπια. Δεν υποκύπτει σε καθωσπρέπει συμπεριφορές κι όταν προσβάλλεται, έχει απρόβλεπτες συνέπειες.

Ταυτότητα παράστασης

Συγγραφέας: Βούλα Αργυροπούλου
Διασκευή – Σκηνοθεσία: Σάκης Τσινιάρος
Φωτογράφιση προγράμματος: Νίκος Χατζηβασιλείου
Ερμηνεία: Αλεξάνδρα Χαραλαμπίδου, Σάκης Τσινιάρος

Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Δευτέρα στις 18:30 & Τρίτη στις 21:00
Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά

Θέατρο Αλκμήνη
Secret Room
Αλκμήνης 8-12, Γκάζι

«Εσύ, η ζωώδης μηχανή» – RABBITHOLE

Η ομάδα Νοσταλγία εκκινεί το 2024 με μια βουτιά στο πληθωρικό σύμπαν της Ελένης Σικελιανός, της αμερικανίδας ποιήτριας (και δισέγγονης του Άγγελου Σικελιανού και της Εύας Πάλμερ), μέσω μιας σκηνικής μεταφοράς του βιβλίου «Εσύ, η ζωώδης μηχανή», που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο θέατρο.

Η Σικελιανός γράφει την ιστορία της γιαγιάς της, της χρυσής ελληνίδας Ελένης Παπαμάρκου, που παντρεύτηκε πέντε φορές, έκανε τρία παιδιά, ήταν χορεύτρια μπουρλέσκ με το ψευδώνυμο Μελένα, Το Κορίτσι Λεοπάρδαλη, αλλά και «η πιο σκληροτράχηλη γυναίκα που έφαγε σίδερο και μάσησε ατσάλι επί προσώπου γης». Η ιστορία αυτή περικλείει μορφινομανείς και ηρωινομανείς, πρόσφυγες, ρεμπέτες, αριστοκράτες από το Ιόνιο, Εβραίους από τη Λιθουανία, μουσικούς, γκαρσόνες, έναν ζωγράφο, αρκετούς ποιητές, διακινητές οπίου και έναν νάνο (τον έναν από τους πέντε συζύγους της Ελένης).

Ταυτότητα παράστασης

Συγγραφέας: Ελένη Σικελιανός
Μετάφραση: Κατερίνα Σχινά
Σκηνοθεσία – δραματουργική επεξεργασία: Τώνια Ράλλη
Φωτογραφία: Αναστασία Γιαννάκη
Παίζουν αλφαβητικά: Μαργαρίτα Αλεξιάδη, Νάντια Μαργαρίτη, Έλενα Μεγγρέλη, Κωνσταντίνα Σκανδάλη, Χρυσάνθη Φύτιζα, Athena Wasborn

Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Παρασκευή & Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 20:00
Διάρκεια: 90 λεπτά

RABBITHOLE
Γερμανικού 20, Μεταξουργείο, Αθήνα