Newsbeast | Ειδήσεις και νέα από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

Μυθικισμός, εξερευνώντας τους μύθους πίσω από τις θρησκείες

Συνομιλήσαμε με τους έλληνες ερευνητές της ιστορικότητας του Ιησού


WEEKEND
0:43
19/10/2014
Μυθικισμός, εξερευνώντας τους μύθους πίσω από τις θρησκείες
60
loading

Ένα από τα θεμελιώδη στοιχεία των κυρίαρχων θρησκειών είναι η πίστη στους προφήτες τους, οι οποίοι αντιμετωπίζονται ως ιστορικά πρόσωπα που γεννήθηκαν σε συγκεκριμένη εποχή και τόπο, πραγματοποίησαν απτά θαύματα. Άλλοι μαρτύρησαν, ενώ άλλοι διήγαγαν έναν ασκητικό βίο και εν συνεχεία αναστήθηκαν, έτσι όπως αναφέρεται στα Ιερά Βιβλία. Υπάρχουν όμως εξωβιβλικές αποδείξεις για όλα τα προηγούμενα; Πρόκειται για αληθινές ιστορίες ή για μύθους; Υπήρξε στην πραγματικότητα ο Ιησούς, ο Μωάμεθ και άλλες θεότητες, έζησαν με τον τρόπο που περιγράφεται ή τεκμαίρεται η ιστορική τους υπόσταση.

Ρεπορτάζ: Νίκη Παπάζογλου

Αυτό ακριβώς το ερώτημα εξετάζει ο Μυθικισμός, εκ του ευρύτατα διαδεδομένου στο εξωτερικό, «Mythicism», ένα ρεύμα ιδεών που πρεσβεύει ότι πολλοί θεοί της αρχαιότητας, ανάμεσά τους και ο Ιησούς, δεν υπήρξαν πραγματικά πρόσωπα, αλλά μυθολογικοί χαρακτήρες που παρουσίαζαν μεταξύ τους κοινά αρχετυπικά στοιχεία και σε αρκετές περιπτώσεις συμβόλιζαν φυσικά φαινόμενα όπως ο Ήλιος, οι καιρικές συνθήκες, οι γεωλογικές μεταβολές κ.ά.

Το newsbeast.gr συνομίλησε με μερικούς μελετητές και εκφραστές αυτού του ρεύματος ιδεών, το οποίο γνωρίζει όλο και μεγαλύτερη άνθιση, σε μια προσπάθεια κατανόησης του ερευνητικού τους πεδίου, του οποίου τα πρώτα δείγματα χρονολογούνται ακόμα και στην περίπτωση της Ελλάδας, αρκετές δεκάδες χρόνια πριν.

Το ερευνητικό αυτό πεδίο είναι ένα από τα παιδιά του Διαφωτισμού (μέσα του 18ου αιώνα), αναφέρει ο κ. Μηνάς Παπαγεωργίου, δημοσιογράφος, ερευνητής και εκ των συντονιστών της ιστοσελίδας mythikismos.gr, που ασχολείται ενεργά με το θέμα. «Ένας από τους πυλώνες που χτυπήθηκαν κατά την διάρκεια του Διαφωτισμού, εκτός από την φεουδαρχία και την βασιλεία, ήταν και η θρησκεία. Ειδομένη με μια κριτική ματιά, η ιστορικότητα του Ιησού μπήκε αρχικά στο μικροσκόπιο Γάλλων και Γερμανών ιστορικών και καθηγητών θεολογίας, ενώ με το πέρας της Ιεράς Εξέτασης οι φωνές άρχισαν να πληθαίνουν δεδομένης της σχετικής ελευθερίας λόγου που καθιερώθηκε».

Όπως μας πληροφορεί ο κ. Παπαγεωργίου, ο οποίος έχει γράψει και το βιβλίο «Το πρόβλημα της ιστορικότητας του Ιησού» (εκδ. Δαιδάλεος) που αναφέρει εκτενέστερα αυτά τα στοιχεία, και στην περίπτωση της Ελλάδας τα πρώτα δείγματα αμφισβήτησης της ιστορικότητας του Ιησού παρουσιάζονται ήδη από τον προηγούμενο αιώνα, ενώ δεν είναι λίγοι οι Έλληνες που ασχολήθηκαν με το θέμα.

Ο Νίκος Βεργίδης εξέδωσε το 1985, το βιβλίο «Νέρων και Χριστός» το οποίο πραγματεύεται αποκλειστικά και μόνο το «πρόβλημα της ιστορικότητας του Ιησού». Λίγο νωρίτερα στις 20 Απριλίου του 1979, ο έγκριτος θεολόγος κ. Γιώργος Μουστάκης, έγραφε στην εφημερίδα τα ΝΕΑ, ένα μονοσέλιδο αφιέρωμα με τίτλο «Υπήρξε ο Χριστός σαν ιστορικό πρόσωπο;», όπου από τις πρώτες γραμμές του κειμένου γίνεται αναφορά στην ύπαρξη του ρεύματος των αμφισβητιών της ιστορικότητας του Ιησού, με το βάρος να πέφτει στην αστροθεολογική προσέγγιση του Γάλλου Μυθικιστή Charles Francois Dupuis και τις ριζοσπαστικές απόψεις του Γερμανού θεολόγου David Friedrich Strauss.

Και οι αναφορές δεν σταματούν εδώ. Ο Παναγής Λεκατσάς, θεωρούμενος από πολλούς ως ο πατέρας της Ελληνικής Εθνολογίας, συγγράφει το βιβλίο «Το Θείον Βρέφος: Μια Θρησκειολογική Θεώρηση», η οποία εκδίδεται 26 χρόνια μετά τον θάνατό του. Το βιβλίο αποτελεί μια μονογραφία με καθαρά Μυθικιστικές κατευθύνσεις η οποία καταδύεται στις παραδόσεις για το Θείο Βρέφος, αντλώντας πληροφορίες από την Ελληνική, την Αιγυπτιακή, την Μεσοποτάμια και την Ιουδαιοχριστιανική μυθολογία και γραμματεία.

Επίσης και ο Γιάννης Κορδάτος, μεγάλος κοινωνιολόγος, ιστορικός και πολιτικός παραθέτει στο βιβλίο του «Αρχαίες Θρησκείες και Χριστιανισμός» που εκδόθηκε το 1927 ενδιαφέρονται στοιχεία πάνω στο συγκεκριμένο ζήτημα. Καταγράφοντας τις απόψεις που έχουν ως τότε εκφραστεί από διάφορους εκπροσώπους του Μυθικιστικού κινήματος, καταλήγει λέγοντας : «Ο Ιησούς των ευαγγελίων, ο Ιησούς της παράδοσης, είναι από χρόνια τώρα “πεθαμένος”. Η ιστορική κριτική τον έθαψε μέσα στο χωνευτήρι της επιστημονικής έρευνας. Όχι από προκατάληψη και πάθος, μα από επιστημονική αμεροληψία και ευσυνειδησία».

Αν και οι ιδέες που διατυπώθηκαν σύμφωνα με τον κ, Παπαγεωργίου, ήταν αρκετά μπροστά από την εποχή τους «δεν ευδοκίμησαν ιδιαίτερα, λογικό επακόλουθο του φόβου που είχε καλλιεργηθεί σχετικά με την αναπαραγωγή θέσεων που άγγιζαν ζητήματα θρησκευτικής κριτικής.

Παρόλα αυτά αρκετοί από τους άνθρωπος που ασχολήθηκαν με το ζήτημα της ιστορικότητας του Ιησού, είτε υποστηρίζοντας είτε καταρρίπτοντας την, προέρχονταν μέσα από την εκκλησιαστική κοινότητα. «Εν έτει 1923 ο καθηγητής απολογητικής στο τμήμα Θεολογίας του πανεπιστημίου Αθηνών, και μετέπειτα πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών, Γρηγόριος Παπαμιχαήλ, εξέδωσε το βιβλίο «Ο Ιησούς Χριστός ως ιστορικόν πρόσωπο» προσπαθώντας, ως υπέρμαχος της ιστορικότητας του Ιησού, να καταρρίψει τις αποδείξεις των αμφισβητιών.

Εντυπωσιακό είναι το γεγονός πως τα πρώτα ίχνη Μυθικιστικών ιδεών στη χώρα μας, εντοπίζονται αρκετά χρόνια πριν το 1923, συγκεκριμένα τα έτη 1897 και 1898 όπως μας ενημερώνει ο κ. Παπαγεωργίου. «Στις 29 Δεκεμβρίου του 1897, ένας συντάκτης με το ψευδώνυμο Εκάεργος - χαρακτηρισμός που αποδίδεται στον τοξοβόλο Απόλλωνα στα Ομηρικά Έπη - παρουσιάζει στην εφημερίδα ΕΣΤΙΑ ένα κείμενο με τον τολμηρό για την εποχή τίτλο, Τα προ Χριστού Χριστούγεννα.

Λίγα μόλις 24ωρα αργότερα, συγκεκριμένα στις 2 Ιανουαρίου του 1898, ο «πατέρας» της Ελληνικής λαογραφίας, Νικόλαος Πολίτης, απαντά στο δημοσίευμα του Εκάεργου, θεωρώντας υπερβολικά τα περισσότερα από τα όσα υποστηρίζει και στέκεται κυρίως στην αμφισβήτηση της πεποίθησης για τη σύνδεση της 25ης Δεκεμβρίου με τη γέννηση θεών όπως ο Ηρακλής, ο Διόνυσος, ο Κρίσνα και ο Ώρος. Στη συνέχεια ο Πολίτης αναδεικνύει τη στενή σχέση Μιθραϊσμού – Χριστιανισμού, τονίζοντας πως στη λατρεία του αρχαίου Πέρση θεού είναι που πρέπει να αναζητηθούν βάσιμα οι ομοιότητες με τις ευαγγελικές εξιστορήσεις για τον Ιησού

Εξέχουσα βέβαια θέση στις συζητήσεις γύρω από το πρόβλημα της ιστορικότητας του Ιησού αποτελούν και οι δηλώσεις του καθηγητή Θεολογίας του πανεπιστημίου Αθηνών, κοσμήτορα εν έτει 2014, κ. Μάριου Μπέγζου, σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εκπομπή της Ρίκας Βαγιάννη (ΕΤ1) στις 29 Μαρτίου του 2010. Σε ερώτηση της δημοσιογράφου αναφορικά με την επιστημονική άποψη για τον ιστορικό Ιησού, ο κ. Μπέγζος απάντησε τα εξής:

«Το σημαντικότερο για τον Ιησού δεν είναι η ιστορική του ύπαρξη, είναι η πίστη των ανθρώπων. Δηλαδή είναι σαν να ρωτάμε, αν φέρουμε ένα παράδειγμα από το χώρο της τέχνης, αν οι αδελφοί Καραμαζώφ υπήρξαν και έγινε η δίκη τους και έχουμε τα πρακτικά και είναι ή δεν είναι έτσι... Πάντοτε στο χώρο της πίστης μιλάς για τη σημασία του πράγματος και όχι για το ίδιο το πράγμα, το οποίο σε τελευταία ανάλυση χλομιάζει. Κάτι το οποίο αποδεικνύεται, επιβάλλεται κιόλας. Αν η ύπαρξη του Χριστού αποδεικνύονταν μαθηματικώς και ιστορικώς, θα ήταν υποχρεωτική για τους ανθρώπους, ενώ τώρα είναι στη διάθεση των ανθρώπων. Δεν είναι υποχρεωτική, δεν είναι δεσμευτική».

Απόδειξη ότι το ρεύμα αυτό συγκεντρώνει όλο και περισσότερους ενδιαφερόμενους, όχι απαραίτητα οπαδούς, είναι, σύμφωνα με τον κ. Παπαγεωργίου και η αθρόα προσέλευση του κόσμου κατά την προβολή του ντοκιμαντέρ Caesar’s Messiah, ντοκιμαντέρ σχετικό με το θέμα, στον κινηματογράφο «Μικρόκοσμος» των Αθηνών, το 2012. «Η εκδήλωση αυτή προβλήθηκε από αρκετά ελληνικά Μέσα (έντυπα και ηλεκτρονικά), προσελκύοντας το ενδιαφέρον αρκετών συμπολιτών μας και κάνοντας ευρύτερα γνωστό το πεδίο του Μυθικισμού στη χώρα μας».

Ειδοποιός διαφορά του χθες και του σήμερα που συμβάλει στην εξέλιξη της έρευνας και στην επικοινωνία του Μυθικιστικού ρεύματος στο ευρύ κοινό είναι και το διαδίκτυο. «Όλοι οι άνθρωποι με τη συγκεκριμένη ερευνητική ταυτότητα, εντοπίζονται και ανταλάσσουν απόψεις ευκολότερα, διοργανώνουν ή συμμετέχουν σε συνέδρια, ομιλίες και δημόσια debates δημόσια που λαμβάνουν κυρίως χώρα σε πανεπιστημιακές αίθουσες του εξωτερικού» διευκρινίζει ο κ. Παπαγεωργίου.

Ποια είναι όμως τα στοιχεία πάνω στα οποία βασίζονται οι Μυθικιστές προσπαθώντας να τεκμηριώσουν τις απόψεις τους;

Ομοιότητες Ιησού και Άδωνη

Ο κ. Ιωάννης Μπουσίου, πολιτισμολόγος και μελετητής της αρχαίας Ελλάδας, ο οποίος έχει ασχοληθεί κυρίως με τις ομοιότητες των μονοθεϊστικών θρησκειών με τις πολυθεϊστικές προχριστιανικές θρησκείες, υπογραμμίζει πως ο τελετουργικός θρήνος κατά το Άγιο Πάσχα και η μεταφορά του επιταφίου, που αναβιώνουν τα Πάθη του Ιησού, παρουσιάζουν πολλές ομοιότητες με τον τελετουργικό θρήνο του αρχαίου θεού Αδώνιδος, έτσι όπως περιγράφεται στα κείμενα της Σαπφούς που έχουν διασωθεί από τον 7ο αιώνα π. Χ.
«Παλαιότερα η περιφορά του επιταφίου δεν συνηθιζόταν. Μάλιστα είχε απαγορευτεί με εγκύκλιο της Ιεράς Συνόδου ήδη από το 1882. Στην εγκύκλιο αυτή διευκρινιζόταν στους μοναχούς ότι δεν έπρεπε να τελούν περιφορά επιταφίου γιατί αυτό ήταν ένα παγανιστικό έθιμο. Δεν είναι τυχαίο, πως σε πολλά μοναστήρια ακόμα και σήμερα δεν περιφέρεται ο επιτάφιος».

Ακόμα μια ομοιότητα του Άδωνη με τον Ιησού είναι εκείνη του κάλλους σύμφωνα με τον κ. Μπουσίου. « Το κάλλος που αποδίδεται στον Ιησού μοιάζει πολύ με εκείνο του Αδώνιδος, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς πως η χριστιανική εκκλησία ουδέποτε άλλοτε ενδιαφέρθηκε για το κάλλος».

Τέλος, όπως αναφέρει ο πολιτισμολόγος, ακόμα και η θανάτωση του Ιησού παρουσιάζει ομοιότητες με προχριστιανικές πολυθεϊστικές θρησκείες. «Ο θάνατος του ενός έγινε με πλήγμα δόρατος ενώ του Άδωνη με πλήγμα από χοίρο στον ομφαλό του. Κι αυτά είναι μόνο μερικές ενδεικτικές αναφορές. Το ουσιαστικό είναι να αντιληφθούμε πως ο βασικός λόγος που γεννά ρεύματα όπως ο Μυθικισμός, είναι το γεγονός πως η χριστιανική θρησκεία έχει παρουσιάσει τον Ιησού σαν ιστορικό πρόσωπο, ενώ για παράδειγμα στην περίπτωση του Άδωνη έχουμε να κάνουμε με ένα αρχέτυπο, με ένα μυθολογικό σύμβολο, οπότε και δεν έχουμε κάτι να ψάξουμε» σημειώνει ο κ. Μπουσίου.

Ιερό Θηλυκό και Μαγδαληνή

Σε παρόμοια συμπεράσματα καταλήγει και η κ. Χαρίτα Μήνη, κλασσική φιλόλογος με μεταπτυχιακές σπουδές στην ψυχολογία και συγγραφέας του βιβλίου «Το Ιερό Θηλυκό και η Μαγδαληνή» (εκδ. Έλευσις).
«Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί στην Ανατολική Εκκλησία η μεγαλύτερη γιορτή είναι το Πάσχα; Η ανάσταση του Ιησού παρουσιάζεται σαν το μεγαλύτερο θαύμα που θα μπορούσε να συμβεί, στην πραγματικότητα όμως αντίστοιχα στοιχεία συναντάμε σε ποικίλες προχριστιανικές παραδόσεις. Θνήσκων κι ανασταινόμενος θεός υπήρξε ο Άδωνις αλλά και ο Διόνυσος Ζαγρέας των Ορφικών. Το ίδιο και ο Tammuz ή Dumuzi των Σουμερίων και των Βαβυλωνίων, τον οποίο τιμούσαν ποικίλοι λαοί από τη Μεσοποταμία ως τη Συρία και την Παλαιστίνη. Σύμφωνα με τον Ιεζεκιήλ, Εβραίο προφήτη της Παλαιάς Διαθήκης, γυναίκες της Ιερουσαλήμ έκλαιγαν για τον Tammuz στην βόρεια πύλη του ναού (8:14-15). Αλλά και στην αρχαία Αίγυπτο συναντάμε το μοτίβο «θάνατος-ανάσταση» στους μύθους για το θεό Όσιρι».

Σύμφωνα με την κ. Μήνη, το στοιχείο αυτό ήταν δημοφιλές στον αρχαίο κόσμο γιατί συνδεόταν με τη γονιμότητα και την αναγέννηση της φύσης. «Φυσικά οι άνθρωποι αγαπούσαν το μοτίβο «θάνατος-ανάσταση» και για έναν άλλο λόγο: τους έδινε την ελπίδα μιας μεταθανάτιας ύπαρξης. Διόλου παράξενο, λοιπόν, ότι τέτοιου είδους πεποιθήσεις, οι οποίες προϋπήρχαν για αιώνες ή και χιλιετίες, υιοθετήθηκαν κι από το Χριστιανισμό».

Ένα άλλο στοιχείο που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι και η παρουσία του Ιερού Θηλυκού που αν και έγιναν προσπάθειες να αποφευχθεί εντοπίζεται και στον Χριστιανισμό.
«Σε όλες τις πολυθεϊστικές παραδόσεις το θηλυκό στοιχείο παίζει σημαντικό ρόλο. Συχνά πλάι στους θνήσκοντες κι ανασταινόμενους θεούς συναντάμε μια ισχυρή γυναικεία παρουσία που σχετίζεται ερωτικά μαζί τους. Δίπλα στον Άδωνι βρίσκεται η Αφροδίτη, κοντά στον Tammuz ή Dumuzi η θεά Ιστάρ ή Ινάνα, ενώ ο Όσιρις συνδέεται άρρηκτα με την Ίσιδα. Αντίστοιχα, στο πλάι του Ιησού είναι η Μαρία Μαγδαληνή. Ήταν μια από τις μαθήτριές του που τον ακολουθούσε στις περιοδείες του, αλλά υπήρξε και παρούσα σε όλες τις κρίσιμες στιγμές του Θείου Δράματος: στη σταύρωση, στην προσέγγιση του τάφου ως μυροφόρος, αλλά και στην ανάσταση. Δεν είναι τυχαίο ότι ο αναστημένος Χριστός επέλεξε να εμφανιστεί για πρώτη φορά όχι στους μαθητές του αλλά σ’ εκείνη, γι’ αυτό και θεωρείται ισαπόστολος.
Σύμφωνα με τα γνωστικά ευαγγέλια, όπως το Eυαγγέλιο του Φιλίππου, η Μαγδαληνή ήταν «η συντρόφισσα του Σωτήρα» και η αγαπημένη μαθήτριά του» αναφέρει η κ. Μήνη

Επιπλέον, αναφέρει και το συναρπαστικό παπυρικό εύρημα που το 2012 είδε το φως της δημοσιότητας. «Το μικρό αυτό απόσπασμα, που χρονολογείται ανάμεσα στον 6ο και τον 8ο αιώνα, μιλάει για κάποια γυναίκα που ο Ιησούς αποκαλούσε «η σύζυγός μου». Φυσικά αυτό δεν αποδεικνύει την ιστορική ύπαρξη ούτε του Χριστού ούτε της Μαγδαληνής. Δείχνει, όμως, ότι υπήρχε για αρκετούς αιώνες ένα ρεύμα μέσα στο Χριστιανισμό που έβλεπε τον Ιησού με πολύ διαφορετικό τρόπο απ’ ό,τι εμείς σήμερα».

Σύμφωνα με την κ. Μήνη δεν μπορούμε να γνωρίζουμε πού τελειώνει η αλήθεια και πού αρχίζει ο μύθος, εφόσον οι ιστορικές πηγές είναι ελάχιστες κι αβέβαιες. «Προσωπικά, προτιμώ να βλέπω τόσο το Χριστό όσο και τη Μαγδαληνή σαν συμβολικές μορφές που μιλούν βαθιά στην ψυχή των ανθρώπων γιατί ενσαρκώνουν πανάρχαια αρχέτυπα»διευκρινίζει.

Απουσία ιστορικών πηγών μέχρι και τον 2ο μ.Χ. αιώνα

Σχετικές απόψεις ασπάζεται και ο Αποστόλης Λυμπερίδης, ερευνητής και συγγραφέας του βιβλίου «Χαλκεύοντας την Ιστορία» (εκδ. Ενάλιος). Ο κ. Λυμπερίδης αν και απαρνείται τον όρο Μυθικισμός, ισχυριζόμενος πως είναι όρος αδόκιμος που δεν αποδίδει την ερευνητική φύση του ρεύματος, κάνει λόγο για την απουσία πηγών από ιστορικούς της εποχής.

«Δεκάδες προσωπικότητες που έγραφαν την περίοδο εκείνη και διαβάζονταν μανιωδώς, σε ολόκληρη τη ρωμαϊκή αυτοκρατορία, δεν αναφέρουν κουβέντα για τον Ιησού. Φιλόσοφοι σαν τον Πλούταρχο, το Σενέκα και τον Επίκτητο που παραπέμπουν σε ιδεαλιστικές φιλοσοφίες και ποιητές σαν το Γιουβενάλη και τον Πετρώνιο που με τα ποιήματά τους τόσο πιστά προσεγγίζουν την ηθική παρακμή, τον εκφυλισμό και την καθημερινότητα της ρωμαϊκής κοινωνίας, αγνοούν το όνομα αυτό» αναφέρει, χαρακτηρίζοντας ακόμα και την μαρτυρία του Ιώσηπου μεταγενέστερη προσθήκη.

«Αν και ο Ιώσηπος, ο βασικός ιστορικός των Εβραίων, αναφέρει την ύπαρξή του, σχεδόν όλοι οι μελετητές έχουν αποδεχτεί πως το χωρίο είναι μεταγενέστερο αφού δεν παρουσιάζει ομοιότητες με τα υπόλοιπα γραπτά κείμενά του ούτε τεκμηριώνεται από άλλες πηγές. Ένα ακόμη στοιχείο που αποδεικνύει την μη ιστορική φύση του Ιησού είναι και η επιστολή του Πλίνιου, ρωμαίου διοικητή της Βιθυνίας, προς τον Τραϊανό. Ο Πλίνιος ο νεότερος (61-113), Ρωμαίος συγγραφέας και συγκλητικός που έκανε χρέη αποικιακού κυβερνήτη, διοικώντας τη Βιθυνία του Πόντου, σε μία επιστολή του, το 112, προς τον αυτοκράτορα Τραϊανό ζητά οδηγίες μεταχείρισης για μία νεοεμφανιζόμενη ομάδα δεισιδαιμόνων. Την ομάδα ονομάζει Χριστιανούς. Εκεί είναι η πρώτη φορά στην ιστορία που ακούγεται η λέξη «Χριστιανοί». Μετά από τις ανακρίσεις που διενεργεί ο Πλίνιος, γράφει ξανά στο Ρωμαίο Αυτοκράτορα τα εξής:
Με διαβεβαίωσαν ότι το μόνο παράπτωμά τους ήταν αυτό. Οι Χριστιανοί συνήθιζαν να μαζεύονται μία ορισμένη μέρα πριν βγει ο ήλιος ψάλλοντας ο ένας μετά τον άλλον ύμνο στο Χριστό, σαν να είναι θεός. Μετά ορκίζονταν, ότι δε θα κλέψουν, δε θα ληστέψουν και δε θα μοιχεύσουν» ( Επιστολές Πλίνιου «Epistulae» (Χ 97. 2).

Ο διάλογος για την ιστορικότητα του Ιησού και άλλων Θεϊκών Προσωπικοτήτων όλο και διευρύνεται όπως μας ενημερώνουν οι Μυθικιστές, αλλά ο διάλογος τελείται πάντα σε ευγενή πλαίσια Άλλωστε ο Μυθικισμός σαν ρεύμα δεν στρέφεται κατά της πνευματικότητας, δεν στέκεται αντιμέτωπος απέναντι από τις θρησκείες προσπαθώντας να καταπολεμήσει τη θρησκευτική πίστη, όπως διευκρινίζει ο κ. Παπαγεωργίου. «Αυτό που ουσιαστικά θέλει να διερευνήσει είναι το πόσο απέχει η ιστορική πραγματικότητα από τον μύθο», αναφέρει χαρακτηριστικά.
«Αξίζει να αναλογιστούμε, ακόμα και ως ανθρωπιστικό μήνυμα, πως από τη στιγμή που κάποιες θρησκείες τοποθέτησαν τους πρωταγωνιστές τους στην ιστορική πραγματικότητα ξεκίνησαν να αναπτύσσονται τα δόγματα, οι απολυτότητες και οι μοναδικές αλήθειες και οι θρησκευτικοί πόλεμοι, ένα γεγονός που αιματοκύλισε την ανθρωπότητα. Αυτό που επιχειρεί, λοιπόν, ο Μυθικισμός, είναι να διαχωρίσει την ιστορία από τους μύθους, χρησιμοποιώντας μία σειρά από ερευνητικά εργαλεία που σχετίζονται με τη μελέτη της ιστορίας, της συγκριτικής θρησκειολογίας, της εθνολογίας, της λαογραφίας και της κοινωνιολογίας»…

Διαβάστε όλα τα θέματα της ενότητας Weekend του newsbeast.gr

ΚΑΝΤΕ LIKE ΣΤΟ NEWSBEAST.GR

60
σχόλια
  1. avatar Defender

    Η Αγ. Γραφή έχει ιστορικές αναφορές τις εποχής του Ιησού που έχουν αποδειχτεί σωστές και έχουν γίνει δέκτες από τους ιστορικούς. Επισης ο Ιώσηπος και ο Τάκιτος που έζησαν τον πρώτο αιώνα και δεν ήταν Χριστιανοί ανάφεραν τον Χριστό. Συγκεκριμένα ο Ιώσηπος κάνει λόγο για το λιθοβολισμό του «Ιακώβου, αδελφού του Ιησού του λεγόμενου Χριστού» (Ιουδαϊκή Αρχαιολογία, Κ΄, 200 [ix, 1]). Ο Τάκιτος έγραψε: «Ο Κρίστους από τον οποίο προήλθε το όνομα Χριστιανός, υπέστη την εσχάτη των ποινών επί αυτοκράτορος Τιβερίου από έναν από τους επιτρόπους μας, τον Πόντιο Πιλάτο».—Χρονικά (Annales), XV, 44. Επίσης σχετικά με τις ιστορικές αναφορές στον Ιησού από μη Χριστιανούς της αρχαιότητας, η εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος Λαρούς Μπριτάννικα λεει : «Αυτές οι ανεξάρτητες αναφορές αποδεικνύουν ότι στα αρχαία χρόνια, ακόμα και οι αντίπαλοι του χριστιανισμού δεν αμφέβαλαν ποτέ για την ιστορικότητα του Ιησού, η οποία αμφισβητήθηκε, για πρώτη φορά, και μάλιστα με βάση ανεπαρκή στοιχεία, στα τέλη του 18ου, καθ’ όλον τον 19ο και στις αρχές του 20ού αιώνα».—Τόμ. 61, σ. 335. Τέλος η εφημερίδα The Wall Street Journal δήλωσε: «Οι περισσότεροι λόγιοι, εξαιρουμένου του αθεϊστή που θα συναντήσουμε εδώ και εκεί, έχουν ήδη αποδεχτεί τον Ιησού από τη Ναζαρέτ ως ιστορικό πρόσωπο». Συνεπώς ο Ιησούς Χριστός ήταν ένα υπαρκτό ιστορικό πρόσωπο.

    1. avatar Mygdonas

      ΝΑΙ ΥΠΗΡΞΕ ΩΣ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΗΤΟ ΘΕΟΣ,Ο ΙΗΣΟΥΣ ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΗΚΕ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΘΕΟΣ ΣΤΗΝ ΣΥΝΟΔΟ ΤΗΣ ΝΙΚΑΙΑΣ ΤΡΙΑΚΟΣΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ.ΜΙΚΡΟΜΥΑΛΟΙ ΗΤΑΝ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΘΕΟΠΟΙΗΘΗΚΕ ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΟΙ ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ ,ΟΠΩΣ ΚΑΙ Ο ΒΟΥΔΑΣ ΟΠΩΣ ΚΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΛΕΓΟΜΕΝΟΙ ΘΕΟΙ.ΑΛΛΩΣΤΕ ΘΕΟΣ ΘΑ ΠΕΙ ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΤΡΕΧΕΙ ΓΡΗΓΟΡΑ.

      1. avatar Γιάννης Π.

        Καμία σχέση. Πρώτον οι θεοί του Ολύμπου δεν ήταν άνθρωποι που θεοποιήθηκαν αλλά φυσικές δυνάμεις/έννοιες που θεοποιήθηκαν. Επίσης ο πρώτος Βούδας ονόματι Σιντάρτα Γκαουτάμα δεν θεοποιήθηκε αλλά θεωρώθηκε ο πρώτος φωτισμένος του Βουδισμού. Έχει τεράστια διαφορά. Με ποια τεκμήρια λέτε ότι ήταν ιστορικό πρόσωπο;

    2. avatar Γιάννης Π.

      Φίλε μου μόνος σου τα λες. Οι μοναδικές πηγές για τη δράση του Ιησού είναι η Αγία Γραφή, κείμενα πίστεως δηλαδή που δεν είναι αποδεκτά ιστορικά κείμενα. Δεν είδες τι λέει στο ίδιο το βίντεο του άρθρου ο κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής Αθηνών κ. Μπέγζος;
      Κατά τα άλλα οι αναφορές του Ιώσηπου έχουν αποδειχτεί πλαστές ενώ ο Τάκιτος που αντλούσε πληροφορίες από τα ρωμαϊκά γράφει στα μέσα του 2ου αιώνα για κάποιον ονομάζοντάς τον Χριστό, γεγονός ανεπίτρεπτο για Ρωμαίους της εποχής (θα πρεπε να τον αναφέρει ως Ιησού). Επιπρόσθετα χαρακτηρίζει τον Πιλάτο ως Νομάρχη και όχι ως έπαρχο που ήταν ο κανονικός του τίτλος. Ταυτόχρονα το συγκεκριμένο απόσπασμα του Τάκιτου ήταν άγνωστο στους χριστιανούς απολογητές μέχρι να συμπεριληφθεί στο έργο του Σουλπίκιου Σεβήρου στις αρχές του 5ου αιώνα. Τα συμπεράσματα δικάς σας...
      Τέλος, σε ότι αφορά τη μη αμφισβήτηση της ιστορικότητας του Ιησού στα πρωτοχριστιανικά χρόνια, σε παραπέμπω εντελώς ενδεικτικά στην ιστορία του Ιουδαίου Τρύφωνα με τον χριστιανό Ιουστίνο (γκούγκλαρε και θα καταλάβεις)

  2. avatar Βασίλειος ο Β’

    Στα επίσημα ρωμαικά έγγραφα της εποχής υπάρχει η επιστολή του Υπάρχου της Παλαιστήνης στον αυτοκράτωρα Τιβέριο με την πλήρη σωματική περιγραφή του Ιησού και ερώτηση εάν ο αυτοκράτωρας θέλει να τον συλλάβουν.Επίσης σε βιβλία των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφωναναφέρεται η ύπαρξη του Ιησού και το δόγμα που πιστεύουν οι μαθητές του με την εξής παρατήρηση ότι οι Χριστιανοί πολύ εύκολα και άφοβα δίνουν την ζωή τους για τον Θεό τους σε αντίθεση με τις μέχρι τότε θρησκείες και φιλοσοφίες.

    1. avatar Γιάννης Π.

      Φίλε μου προφανώς αναφέρεσαι στην επιστολή του ανύπαρκτου Πούμπλιου Λεντούλου, μία ιστορία που έχει αποδειχτεί 100% πλαστή. Για περισσότερα δες στο [λινκ] 
      Κατά τα άλλα σε ποιους αρχαίους Έλληνες φιλοσόφους αναφέρεσαι; Ελπίζω να μην υιοθετείς τις απόψεις περί προφητειών για τον Ιησού πριν από την υποτιθέμενη ύπαρξή του!

      1. avatar Βασίλειος ο Β’

        Μεταφραση
        "Τω εβδόμω και δεκάτω Τιβερίου Καίσαρος, Βασιλέως Ρωμαίων, μονάρχου ανικήτου,
        Ολυμπιάδος διακοσιοστής πρώτης, Ηλιάδος ογδόης από κτίσεως κόσμου, κατά τον
        ημέτερον μερισμόν των Εβραίων τετράκισχίλια και εκατόν εβδομήκοντα τέσσερα έτη και
        καταβολής των Ρωμαίων βασιλείας έτη εβδομήκοντα τρία και από της ελευθερίας της
        δουλωσύνης Βαβυλώνος έτη πεντακόσια εβδομήκοντα και καταστροφής του ιερού
        βασιλείου έτη εννενήκοντα και επτά, επί υπάτου του λαού των Ρωμαίων Λουκίου Ζιζονίου
        και Μάρκου Συννίου και ανθυπάτου του Ιλλιρικού Παλιστέρα, κοινού διοικητού της χώρας
        των Ιουδαίων Κουίντου Φλαβίου, επί της διοικήσεως Ιερουσαλήμ ηγεμόνος κρατίστου
        Ποντίου Πιλάτου, επιστάτου της Κάτω Γαλιλαίας Ηρώδου του Αντιπάτρου, της άκρας
        αρχιερωσύνης Άννα και Καιάφα Αλλιάσου και Ματίλ μεγιστάνων εις τον ναόν, Ραμπάλ
        Αμαμπέλ Πιοκτένου εκατόνταρχου υπάτου Ρωμαίων της πόλεως Ιερουσαλήμ Σουμπιμασάξιου Ποπιλίου Ρούφου.

        1. avatar ΚΑΣΣΑΝΔΡΑ

          Βρε Βασίλειε, εδώ ο άνθρωπος σου λέει ότι ξαφνικά βρέθηκαν ένα σωρό ακόλουθοι και πιστοί του Χριστού αλλά Χριστός δεν υπήρξε. Τον επινόησαν ξαφνικά παθαίνοντας μία ομαδική παραίσθηση, έβλεπαν και συναναστρέφονταν οι άνθρωποι κάποιον που δεν υπήρχε.Τί το λογικότερο δηλαδή! Σε λίγο θα σε βάλει να του αποδείξεις ότι ο Πάπας είναι καθολικός.

          1. avatar ΡίζαςΙδιοκαλλιεργητής

            Και βέβαια Κασσάνδρα δεν παρέληψαν να εγκαταλείψουν τις δουλειές τους, κ οικογένιές τους, Ο Πάυλος την συναγωγή, να κυρήτουν παντού, και κάποιοι από τους Απόστολους να σταυρωθούν τελικά.

          2. avatar Γιάννης Π.

            Εδώ φαίνεται πως αν και χριστιανοί δεν είστε καλά διαβασμένοι. Κατ' αρχάς γιατί οι μάζες να μην πιστέψουν σε κάποιον που δεν υπήρξε ιστορικά; Δηλαδή οι αρχαίοι Έλληνες, οι Αιγύπτιοι και οι Πέρσες που πίστευαν σε θεούς όπως ο Δίας, ο Ώρος και ο Μίθρας αντίστοιχα (όλοι τους αντιπροσώπευαν φυσικές δυνάμεις που απλά είχαν προσωποποιήσει) ήταν βλάμμένοι; Επίσης σε ότι αφορά τον Πάυλο... Ο Παύλος δεν αναφέρεται σε κανέναν ιστορικό Ιησού. Ναι μεν διδάσκει κοντά στο 50, 17 δηλαδή χρόνια μετά τον υποτιθέμενο θάνατο του Ιησού, αλλά σε όλα τα κηρύγματα και τις επιστολές του αναφέρεται σε κάποιον πνευματικό Χριστό που έχει γεννηθεί, σταυρωθεί και αναστηθεί πνευματικά. Ο Παύλος δεν γνωρίζει τίποτα για τις ιστορίες των ευαγγελίων. Δεν γνωρίζει τίποτα για τη Ναζαρέτ, για τη Μαρία και τον Ιωσήφ, για τους αποστόλους και για τα θαύματα του Ιησού.
            Πολλές δεκαετίες αργότερα, μετά την καταστροφή της Ιερουσαλήμ από τους Ρωμαίους του Τίτου, τα κείμενα και τα διδάγματά του θα συνδεθούν με την εμφάνιση κάποιων θρησκευτικο/ιστορικών κειμένων, των μετέπειτα ονομαζόμενων ως ευαγγελίων, που τοποθετούν για πρώτη φορά τον Ιησού στην ιστορική πραγματικότητα, κείμενα τα οποία παρουσιάζουν έναν πρωταγωνιστή οι ιστορίες του οποίου ομοιάζουν απίστευτα με άλλων προγενέστερων θεών.
            Πέρσι επεσε στα χέρια μου το βιβλίο του κ. Παπαγεωργίου που αναφέρεται στο κείμενο ("Το πρόβλημα της ιστορικότητας του Ιησού") το οποίο με έχει οδηγήσει στο να ξεκινήσω να ψάχνω όλα τα δεδομένα σχετικά με την αμφισβήτηση της ιστορικότητας του Ιησού. Απ' τα ελληνικά προτείνω επίσης "Τα μυστήρια του Ιησού" (εκδ. Ενάλιος), "Οι ρίζες του χριστιανισμού" (εκδ. Κέδρος) και "Τα ομηρικά έπη και το κατά Μάρκον ευαγγέλιον" (εκδ. Κάκτος)

          3. avatar Βασίλειος ο Β’

            Γιάννη Π.δεν μου έχει ξανατύχει ποτέ στα 30 χρόνια που συζητάω και γράφω για την Ορθοδοξία να συναντήσω κάποιον τόσο πλανεμένο όσο εσύ.Μου έχεις κάνει τρομερή εντύπωση καλό μου παιδί.Αλήθεια γιατί δεν ανοίγεις την Καινή Διαθήκη να διαβάσεις τι έλεγε ο Παύλος πριν να ψάξεις την έρευνα του κάθε κουκουρούκου άθεου?Η Καινή Διαθήκη είναι μια και μπορείς εύκολα να την διαβάσεις ενώ οι έρευνες του κάθε φανατικού αθειστή είναι αμέτρητες και θα σου πάρει μια ζωή να τις μελετήσεις.

      2. avatar Βασίλειος ο Β’

        Εγώ Πόντιος Πιλάτος, ηγεμών δια της βασιλείας των Ρωμαίων, επί του Πραιτωρίου της αρχιηγεμονίας, κρίνω και κατακρίνω και καταψηφίζω εις θάνατον σταυρικόν τον Ιησού
        λεγόμενον υπό του πλήθους Χριστόν, και από πατρίδος Γαλιλαίας, άνθρωπον στασιώτη
        κατά τον Νόμο του Μωσαϊκού και εναντίον του μεγαλοπρεπούς βασιλέως Ρωμαίων
        Τιβερίου Καίσαρος και ορίζω και αποφαίνομαι τον θάνατον αυτού σταυρικόν μετά των
        άλλων κατά το συνήθες των καταδίκων, επεί συνοίθρησεν αυτός πλήθος ανθρώπων
        πλουσίων και φτωχών, ουκ έπαυσε θορύβους εγείρων, ενοχλείν την Ιουδαίαν ποιών
        εαυτόν Υιόν Θεού και βασιλέα της Ιερουσαλήμ, απειλών φθοράν της Ιερουσαλήμ και του
        Ιερού Ναού, απαρνούμενος τον φόρον του Καίσαρος και τολμήσας εισελθείν μετά βαϊων
        θριαμβευτής και πλείστου όχλου ώσπερ τις Ρήξ εντός της πόλεως Ιερουσαλήμ ως τον Ι.
        Ναόν και διορίζομεν τον ημέτερον πρώτον εκατόνταρχον Κουϊντον Κορνήλιον περιάξαι
        τούτον παρρησία εις την χώραν Ιερουσαλήμ δεδεμένον, μαστιζόμενον και ενδεδυμένον
        πορφύραν, εστεφανωμένον ακάνθινω στεφάνω και βαστάζοντα τον ίδιον σταυρόν επί ώμου
        αυτού, ίνα ει παράδειγμα τοις άλλοις και πάσι τοις κακοποιοίς μεθ’ ού βούλομαι
        συνάγεσθαι δύο ληστάς φονείς και εξέρχεσθαι δια της πύλης Γιαμπαρόλας, της νυν
        Αντωνιανής, αναχθήναι δε Αυτόν τον Χριστόν παρρησία επί το όρος των κακούργων
        ονόματι Κολβάριον, ούτινος σταυρωθέντος μείναι το σώμα εν τω σταυρώ εις κοινόν
        θεώρημα πάντων των κακούργων, και άνω του σταυρού τίτλου τεθήναι γεγραμμένου τρισί
        γλώσσας τον ΙΗΣΟΥΣ ΑΛΟΝ Ο ΙΛΗΣ ΙΟΔΑΜ (Εβραϊστί) ΙΗΣΟΥΣ Ο ΝΑΖΩΡΑΙΟΣ
        ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΙΟΥΔΑΙΩΝ (Ελληνιστί) ΙΕΖΟΥΣ ΝΑΖΩΡΑΙΟΥΣ ΡΕΞ ΙΟΥΔΑΙΟΡΟΥΜ
        (Ρωμαϊστί).

      3. avatar Βασίλειος ο Β’

        Ορίζομεν ουν μηδένα των ηστινοσούν τάξεις και ποιότητος τομήσαι απερισκέπτως της
        τοιαύτην εμποδίσαι δίκην, ως υπ’ εμού ωρισμένην μετά πάσης σεμνότητος εις ποινήν της
        αυτομολίας τούτου, Εβραίου όντος κατά τα ψηφίσματα και τους Νόμους της των Ρωμαίων
        Βασιλείας.
        ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΤΗΣ ΗΜΕΤΕΡΑΣ ΑΠΟΦΑΣΕΩΣ
        - Από της φυλής Ισραήλ: Ρωδιέ, Δανιήλ, Ραμπινήλ, Ιονακείν, Μπανικάν, Ροτάμ, Ιουταβέλ και Περκουλάμ.
        - Από της Βασιλείας και ηγεμονίας Ρωμαίων: Λούκιος, Σεξτίλιος και Μαξιμίλιος.
        - Από των Φαρισσαίων: Μπαρμπάς Συμεών και Μπονέλη.
        - Από των υπάτων και δικαστών των Ρωμαίων: Λούκιος, Μπαντάνης, και Μακαρόλας.
        - Από της αρχιερωσύνης: Ρωάν, Ιουάδους και Μπουκασόλης.
        - Νομικός δημόσιος από των εγκλημάτων των Εβραίων: Μπουτάν".
        Το έγγραφο αυτο, παρέμεινε μέχρι το 1309 μ..Χ. τελείως άγνωστο, οπότε βρέθηκε στη
        πόλη (L'Aquila) της Κεντρικής Ιταλίας (κοντά στην οποία έχει ανακαλυφθει η αρχαία ρωμαϊκή πόλη του Αμιτερνο, όπου βρέθηκε το σπίτι του Πόντιου Πιλάτου).
        Το 1381 μεταφέρθηκε στην Κωνσταντινούπολη επί των ημερών του
        Πατριάρχου Ιερεμίου.
        Μεταφράστηκε από τον Οικουμενικό Πατριάρχη Διονύσιο, κατά το έτος 1643!!
        Ειναι και αυτη πλαστη?

      4. avatar Γιάννης Π.

        Επειδή στα σχολια δεν βγάζει το λινκ γράψε στο google, publius lentulus και δες τα σχετικα λήμματα.

  3. avatar ΚΑΣΣΑΝΔΡΑ

    Μάλιστα... Ξεκίνησαν κάποιοι να είναι πιστοί οπαδοί και ακόλουθοι του Χριστού χωρίς να έχει υπάρξει ποτέ ένας Χριστός....Λογικότατο..!

    1. avatar maria

      Σε αυτό θα συμφωνήσω. Πιστεύω ότι, σαφώς, ήταν υπαρκτό πρόσωπο . Δεν μπορείς να δημιουργήσεις τόσο "ντόρο", για να το πούμε λαϊκά, με κάτι/κάποιον που δεν έχει υπάρξει ποτέ. Η θεότητά του από την άλλη, είναι κάτι που αφορά τον καθένα ξεχωριστά αν θα την αποδεχτεί ή όχι.

      1. avatar Defender

        Γιατι ο Χριστός δεν θα μπορουσε να έιναι φανταστικό πρόσωπο; Επειδη για να έιναι φανταστικό πρόσωπο θα πρέπει να ξεπεραστούν δυο αξεπέραστα προβλήματα: 1) το πρόσωπο του Ιησού Χριστού και 2) οι απόστολοι. Για να γίνω πιο σαφής: Σε σχέση με το 1): Ακόμα και οι ποιο ευφάνταστοι και ταλαντούχοι συγγράφεις δεν θα μπορούσαν να δημιουργήσουν το πρόσωπο και τον χαρακτήρα του Ιησού Χριστού με όλα τα λόγια σοφίας (π.χ. επί του όρους ομιλία) που είπε. Απόδειξη ότι πριν και μετά από αυτόν κανένα λογοτεχνικό βιβλίο δεν παρουσίασε παρόμοιο πρόσωπο η χαρακτήρα. Άρα το ότι ο Ιησούς Χριστός ήταν αποκύημα φαντασίας το ξεχνάμε καθως δεν είναι δυνατόν άνθρωποι να συλλάβουν στο μυαλό τους τέτοια τελεια προσωπικοτητα. 2) οι απόστολοι όταν σταυρώθηκε ο Χριστός τους βρίσκουμε δειλούς, φοβισμένους να έχουν κρυφτεί σε ένα σπίτι στην Ιερουσαλήμ. Η πίστη τους είχε κλονιστεί και περνούσαν από το μυαλό τους σκέψεις όπως: «βρε λες όλα να ήταν ένα ψέμα και να μην ήταν ο Χριστός ο γιος του Θεού όπως έλεγε;». ‘Όμως μετά από λίγες μονο ημερεςτους βλέπουμε να μεταμορφώνονται σε θαρραλέους άντρες που κυρητταν την ανασταση του Χριστου παντου και εφτασαν στο σημείο να δώσουν πρόθυμα την ζωή τους αντι να τον απαρνηθουν. Και το ερώτημα είναι: τι είναι αυτό που τους άλλαξε, και από εκεί που ήταν φοβισμένοι και κρύβονταν, έγιναν θαρραλέοι άντρες που πέθαναν μαρτυρικά για την πίστη τους; Η απάντηση μπορεί να είναι μόνο μια: είδαν τον Χριστό αναστημένο. Όταν τον είδαν αναστημένο πείστηκαν περά κάθε αμφιβολίας ότι ήταν Θεός και επίσης ότι η αιώνια ζωή που τους είχε υποσχεθεί δεν ήταν παραμύθι αλλά πραγματικότητα. Έτσι μετά δεν τους φόβιζε τίποτα, ούτε ο ίδιος ο θάνατος.

        1. avatar ΚΑΣΣΑΝΔΡΑ

          Μα κι ασχέτως αν πιστεύει κάποιος στην θεότητα ή όχι του Ιησού, δεν μπορεί να πιστεύει ότι δεν υπήρξε, είναι παράλογο. Όπως υπήρξαν και ο Βούδας και ο Κομφούκιος και ο Μωάμεθ ως πρόσωπα. Μπορεί να μην πιστεύουμε στην θρησκεία τους αλλά ως άνθρωποι υπήρξαν και ήταν αρχηγοί και δημιουργοί θρησκειών που πήραν το όνομά τους.

          1. avatar Γιάννης Π.

            Εδώ φαίνεται πως αν και χριστιανοί δεν είστε καλά διαβασμένοι. Κατ' αρχάς γιατί οι μάζες να μην πιστέψουν σε κάποιον που δεν υπήρξε ιστορικά; Δηλαδή οι αρχαίοι Έλληνες, οι Αιγύπτιοι και οι Πέρσες που πίστευαν σε θεούς όπως ο Δίας, ο Ώρος και ο Μίθρας αντίστοιχα (όλοι τους αντιπροσώπευαν φυσικές δυνάμεις που απλά είχαν προσωποποιήσει) ήταν βλάμμένοι; Επίσης σε ότι αφορά τον Πάυλο... Ο Παύλος δεν αναφέρεται σε κανέναν ιστορικό Ιησού. Ναι μεν διδάσκει κοντά στο 50, 17 δηλαδή χρόνια μετά τον υποτιθέμενο θάνατο του Ιησού, αλλά σε όλα τα κηρύγματα και τις επιστολές του αναφέρεται σε κάποιον πνευματικό Χριστό που έχει γεννηθεί, σταυρωθεί και αναστηθεί πνευματικά. Ο Παύλος δεν γνωρίζει τίποτα για τις ιστορίες των ευαγγελίων. Δεν γνωρίζει τίποτα για τη Ναζαρέτ, για τη Μαρία και τον Ιωσήφ, για τους αποστόλους και για τα θαύματα του Ιησού.
            Πολλές δεκαετίες αργότερα, μετά την καταστροφή της Ιερουσαλήμ από τους Ρωμαίους του Τίτου, τα κείμενα και τα διδάγματά του θα συνδεθούν με την εμφάνιση κάποιων θρησκευτικο/ιστορικών κειμένων, των μετέπειτα ονομαζόμενων ως ευαγγελίων, που τοποθετούν για πρώτη φορά τον Ιησού στην ιστορική πραγματικότητα, κείμενα τα οποία παρουσιάζουν έναν πρωταγωνιστή οι ιστορίες του οποίου ομοιάζουν απίστευτα με άλλων προγενέστερων θεών.
            Πέρσι επεσε στα χέρια μου το βιβλίο του κ. Παπαγεωργίου που αναφέρεται στο κείμενο ("Το πρόβλημα της ιστορικότητας του Ιησού") το οποίο με έχει οδηγήσει στο να ξεκινήσω να ψάχνω όλα τα δεδομένα σχετικά με την αμφισβήτηση της ιστορικότητας του Ιησού. Απ' τα ελληνικά προτείνω επίσης "Τα μυστήρια του Ιησού" (εκδ. Ενάλιος), "Οι ρίζες του χριστιανισμού" (εκδ. Κέδρος) και "Τα ομηρικά έπη και το κατά Μάρκον ευαγγέλιον" (εκδ. Κάκτος)

          2. avatar ΚΑΣΣΑΝΔΡΑ

            Αυτές οι θρησκείες διαμορφώθηκαν και καταστάλαξαν μέσα στο πέρασμα αιώνων, δεν εμφανίστηκαν ξαφνικά και με το όνομα του ιδρυτή τους, όπως του Χριστού, του Μωάμεθ, του Βούδα.

  4. avatar giannis

    Ο Νίκος Βεργίδης είχε πολλές γνωσεις και είχε γράψει και άλλα βιβλία όπως <> <> καθώς και ενα βιβλίο για την πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα πριν την Χούντα. Στο βιβλίο του Νερων και Χριστός μιλάει για πόλεμο δογματων. Συμφωνα με την θεωρία του η αριστοκρατία της Ρωμης για να πολεμήσει το Ελληνολατρικό δόγμα του Νερωνα προώθησε τον Χριστιανισμό σαν θρησκεία των μαζών. Βέβαια οι πεισσότεροι συγγρφείς του μυθικισμού (μάλλον είναι λάθος ο όρος) απλά προσπαθούν να βρουν στοιχεία που να τεριάζουν με τις πεποιθήσεις τους.

    1. avatar akatran

      Οι Ρωμαίοι κατακτητές προς τους κατακτημένους προσπαθούσαν περάσουν το τρόπο ζωής του τον λεγόμενο "Pax Romana" (λατινική φράση που μεταφράζεται ως "Ρωμαϊκή Ειρήνη") όπου οι λαοί δεν ήταν δούλοι στους κατακτητές και είχαν κάποιες ελευθερίες (όπως θρησκεία). Ο τρόπος ζωής που παρείχε η "Pax Romana" στηριζότανε στην καλή ζωή δηλαδή στον υλισμό και στις πρόσχαρες απολαύσεις. Εκεί ακριβώς χτύπησε ο χριστιανισμός την Ρωμαϊκή αυτοκρατορία αφού τους έδινε την υπόσχεση της ζωής μετά θάνατον και έκανε τους ανθρώπους να μην ζητάνε τα υλικά αγαθά και να παραμερίζουν τις πρόσχαρες απολαύσεις. Τα θεμέλια της Αυτοκρατορίας άρχισαν να παρουσιάζουν ρωγμές.

    2. avatar Γιάννης Π.

      Αυτό που έχω καταλάβει ψάχνοντας λίγο το θέμα είναι ότι έχει τόσες πολλές πτυχές που θέλει πολύ κόπο και έρευνα για να αποκτήσει κάποιος σαφή εικόνα. Πρέπει δηλαδή να ψάξει και τις διαθέσιμες ιστορικές πηγές του 1ου και 2ου αιώνα, αλλά και να ερευνήσει τις αναρίθμητες ομοιότητες του Ιησού με θεότητες προγενέστερων παραδόσεων σε όλη τη Μεσόγειο.
      Επίσης ο όρος Μυθικισμός είναι σωστός μιας και προέρχεται από το μυθικισμ (το αναφέρει και στο άρθρο), ο οποίος είναι αναγνωρισμένος στο εξωτερικό όρος που δίνει ταυτότητα και χαρακτήρα στην αναζήτηση του ιστορικού Ιησού. Να τον μάθουμε και εδώ λοιπόν, δεν είναι κακό.

      1. avatar Γιάννης Π.

        Μικρή διόρθωση ο αγγλικός όρος είναι Mythicism

  5. avatar maria

    Ο καθένας λέει το μακρύ του και το κοντό του , και καλά κάνει. Αυτό όμως που είναι θλιβερό είναι η προσπάθεια αμφοτέρων πλευρών να πείσουν μετά βωμολοχιών και ειρωνειών , ότι η δική τους η αλήθεια είναι η μία και μοναδική. Αληθινό και μοναδικό είναι για τον καθένα αυτόν που τον κάνει να αισθάνεται καλύτερα , όταν το επικαλείται, είτε λέγεται Χριστός είτε Αλλάχ είτε φέρει οποιοδήποτε άλλο όνομα .

    1. avatar Γιάννης Π.

      Προσωπικά πάντως δεν είδα κάποια βωμολοχία στο άρθρο της σελίδας. Ίσα ίσα οι συνεντευξιαζόμενοι αλλά και ο καθηγητής θεολογίας Μπέγζος στο βίντεο που παρατίθεται, συμφωνούν απόλυτα με την άποψη σου λέγοντας απλά πως πρέπει να διαχωρίζεται ο Ιησούς της πίστης από τον Ιησού της ιστορίας!

      1. avatar maria

        Αναφέρομαι στους σχολιαστές των άρθρων, και όχι μόνο, και τη συμπεριφορά τους γενικά και διαχρονικά σε θέματα αναφορικά με τη θρησκεία που έχουν αναρτηθεί κατά καιρούς...Σαφώς και στο άρθρο δεν παρατηρείται κάποια βωμολοχία.

  6. avatar Λεωνίδας

    Το ''Αγαπάτε αλλήλους " κήρυξε ο κινέζος Kονφούκιος 600 χρόνια πριν τον ιδρυτή του χριστιανισμού Σαούλ, ο Ιησούς είναι ένα πάρα - μυθικό πρόσωπο. Ελπίζω μια μέρα να ξυπνήσουν οι Έλληνες

    1. avatar Λεωνίδας

      Το μεγαλύτερο ψέμα του χριστιανισμού κ.α. θρησκειών είναι η μετά θάνατον ζωή, αυτό βολεύει τους πονηρούς για να ζουν εις βάρος των άλλων. Oι άνθρωποι δεν έχουν την ανάγκη θρησκείας, αντιθέτως έχουν ανάγκη από ηθική και νόμους που να τιμωρούν τους κακούς

  7. avatar ΡίζαςΙδιοκαλλιεργητής

    (Επιθανάτιες εμπειρίες εντατικής, & το κβαντικό πεδίο συνείδησης & ύπαρξης της ψυχής, είναι δεδομένα στο γιουτουμπ πλέον. Ενδεικτικά εντελώς συντριπτικά επιχειρήματα για τον Θεό στο *Theory of everything.) Να σημειωθεί, ο πέραν του μέτρου υλισμός, το μόνο που θα σας προσφέρουν είναι την ευχαρίστηση του *σεξ & της *τροφής σε διάφορα διαφορετικά περιτυλίγματα.*To φαγητό & το σεξ είναι ανθρώπινη ευχαρίστηση, η οποία όμως λαμβάνεται υποτασσόμενη στην ανώτερη στην ιεραρχία σειρά των πνευματικών αρετών της αγάπης, του καθήκοντος, της εγκράτιας, του ελέους, του της γιορτής, είτε το πεις τελετή γάμου, είτε πάρτυ γενεθλίων. Δίδονται αυτά τα δυο αρμονικά με τον πνευματικό νόμο, και επαυξάνουν την ευτυχία. Και απτά από μόνα τους το φαγητό και το σεξ μπορούν να είναι μια θετική ευχαρίστηση, συμβάλλοντας στην ποιότητα ζωής. **Ωστόσο ο ακραίος υλισμός, θα σας προτρέψει, να χρησιμοποιήσετε τα δυο παλμικά εργαλεία του σώματός σας στομάχι και γεννητικά που λειτουργούν με παλμούς όπως και η καρδιά, η ο πνεύμονας, σε μια εσφαλμένη μη ελεγχόμενη χρήση τους υπεράνω άλλων εξίσου σημαντικών, που απλά σας φέρνει, σε ένα χαμηλότερο επίπεδο, από ενός ζώου που έχει μικρότερες ικανότητες από ένα ανθρώπινο ον. (Μια τίγρη δεν μιλά, δεν παίζει πιάνο η κιθάρα.) Κατόπιν πέρα από την απώλεια μέρους της ατομικής πνευματικότητας, μπορεί να οδηγηθεί και σε κακή εκτροπή, δηλαδή έκτρωση, σεξουαλική παρενόχληση, ανθιυγιεινή δίαιτα, χαλαρή ηθική, εθισμός στην πορνογραφία. Όλα αυτά είναι λάθος χρήση, που παραβαίνουν τον ανώτερο πνευματικό νόμο της αγάπης, με κάθε εκδήλωση αγάπης που αυτός συνεπάγεται, είτε αυτή είναι χαρά, ή διάλογος, είτε αυτοπειθαρχία η πειθαρχία σε κάποιο καθήκον κ κάθε τι το υψηλό κ θετικό.

  8. avatar spylab

    Ποσα ιστορικα προσωπα εχουν κινητη ημερομηνια θανατου?

  9. avatar spylab

    google The Hero Pattern

  10. avatar ΡίζαςΙδιοκαλλιεργητής

    Και για ΤΗΝ ΣΙΝΔΌΝΗ ΤΟΥ ΤΟΡΊΝΟ, τι έχουν να μας πουν;
    (Επιπρόσθετα αυτά τα περί μιθυκισμού, εδώ στην κατεξοχήν χώρα της μυθολογίας, και βασίλισσα της μυθολογίας Ελλάδα, δεν έχουν θέση. Αν ρωτήσεις τον ξένο για την Ελλάδα, θα σου πει 'Greek mythology is the best'.)

  11. avatar ΡίζαςΙδιοκαλλιεργητής

    Προσέξτε το εξής: Οι κατασκευαστές όλων αυτών των εσφαλμένων θεωριών που αποτελούν απλώς πλάνες, κατασκευάστηκαν αντιεπιστημονικά. Δηλαδή εκ των πρωτέρων έχουν έτοιμο το τελικό αποτέλεσμα, το οποίο και επιθυμούν, και εν συνεχεία ψάχνουν να βρουν λογικοφανή επιχειρήματα να το στηρίξουν. Το αποτέλεσμα του τελικού συνοθυλέυματος παραλογισμών που μας δίνουν, προσπαθούν να το παρουσιάσουν ως επιστημονικοφανές. Επιστημονικά όταν ερευνάς δεν γνωρίζεις το τελικό αποτέλσμα και καταλήγεις σε αυτό. Ενδεικτικά ακόμα και η ένοια του μύθου είναι αντίστοιχη της παραβολής, και έχει διδακτικούς συμβολισμούς, άρα και ανοίκει στην ανώτερη και ταχεία - αποτελεσματική ανθρώπινη επικοινωνία και λογική. Άρα εξαρχής αντιμάχονται την ίδια την λογική και τον Άνθρωπο. *Απο κει και πέρα ακόμα και τα Ομηρικά έπη, και τα Ινδικά όπως η Ραμαγιάνα στηρίζονται σε πραγματικά Ιστορικά γεγονότα που συνδέονται και με το μεταφυσικό και οι αποδείξεις έρχονται από την Αρχαιολογική σκαπάνη κατα καιρούς είτε όταν μέσω Σλίμαν η Ιλιάδα παύει να είναι μύθος, είτε σε υποθαλάσσιες έρευνες στα Ινδικά πελάγη. Αν σήμερα στην Αστροφυσική ακόμα λείπει το 80% της μάζας του σύμπαντος (σκοτεινή-ύλη), και νέες θεωρίες έρχονται να αμφισβητήσουν σήμερα εως και το μπινγκ-μπανγκ, φανταστείτε πόσο ασήμαντα είναι τα παραπάνω εκλογικεύματα- ανούσια θεωρίες-σκουπίδια. Λόγου χάρη της σχέση έχει το εαν τελικά ο Ιησούς είχε σχέση με γυναίκα η όχι με την Ιστορικότητά του. Απαράδεκτα και ανούσια βλάσφημα κείμενα. *Ο πάπυρος απόφαση καταδίκης του Πιλάτου βρέθηκε στην νότια Ιταλία μαζί με το σπίτι του Πιλάτου. Κανείς άθεος εως τον 18ο αιώνα δεν αμφισβήτησε την ιστορικότητα του Θεανθρώπου. *Αγαπάτε Αλλήλους, Μην Αμαρτάνετε, Τιμάτε Τον Θεόν.

  12. avatar theodoros kyr.

    Συγχαρητήρια για το αρθρο! Διαφωτιστικότατο με ιστορικές και βιβλιογραφικές αναφορές που δίνει τροφή για περαιτερω ψαξιμο!

  13. avatar Δημήτρης

    Εγώ προσωπικά αναγνωρίζω μόνον την Καινή και Παλαιά Διαθήκη,τα υπόλοιπα είναι τα Απόκρυφα Ευαγγέλια τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με τα κανονικά Ευαγγελία, μπορούσε ο κάθε Εβραίος ή Χριστιανός να γράψει ένα βιβλίο όπως νομίζει και ότι νομίζει,γι'αυτό δεν θα κάτσω να αναλύσω το τι λένε εκεί μέσα ή αν ισχύουν ή όχι.Τώρα όσον αφορά την Μαρία Μαγδαληνή που έχουν βαλθεί κάποιοι ιστορικοί της δεκάρας να την βγάλουν ότι ήταν παντρεμένη με τον Χριστό θα πω το εξής:Ο Χριστός ήρθε για μία αποστολή στην γη να κηρύξει την Αγάπη,την Συγχώρεση,την Συμπόνια,την Αλληλοκατανόηση κλπ.Αυτά που λείπουν από τον σύγχρονο κόσμο δυστυχώς.Και όχι για να παντρευτεί και να κάνει παιδιά ή δεν ξέρω τι άλλο έχουν σκαρφιστεί.Δεν ήταν αυτός ο σκοπός Του.Ο σκοπός Του ήταν να κηρύξει και αργότερα να σταυρωθεί και να Αναστηθεί.Η Ανάσταση ήταν το μεγαλύτερο θαύμα εάν δεν υπήρχε αυτό θα ήταν ο Χριστός σαν τον Βούδα ένας επίγειος θεός.Αυτές είναι κάποιες προσωπικές απόψεις περί Απόκρυφων Ευαγγελίων.

  14. avatar Mygdonas

    Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ,ΟΥΤΕ ΙΔΡΥΤΗΣ ΝΕΑΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ,ΠΙΣΤΕΥΕ ΣΤΗΝ ΕΒΡΑΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΩΝ ΕΒΡΑΙΩΝ ΠΡΟΓΟΝΩΝ ΤΟΥ ΤΟ ΤΑΛΜΟΥΔ,ΤΟΡΑ ΚΤΛ.ΟΠΩΣ ΟΛΟΙ ΟΙ ΘΕΟΙ ΗΤΑΝ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΘΕΟΠΟΙΗΘΗΚΕ,ΟΛΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΜΠΟΥΡΔΕΣ.

    1. avatar Andrex

      Ένα κατάπτυστο κείμενο που γράφτηκε από άθεους και ενάντιους της θεότητας του Ιησού Χριστού, τον οποίο δεν γνωρίζουν και ματαιώθηκαν με την ασύνετη καρδιά τους παρασύροντας και άλλους σαν και εσένα. Δεδομένου ότι ο ουρανός δεν είναι για όλους, τους αφήνουμε να ψάχνουν στα τυφλά. Τυφλός που ακολουθεί τυφλό, το σίγουρο είναι ότι θα πέσουν και οι δύο σε βόθρο...

      1. avatar Mygdonas

        ΔΥΣΤΗΧΩΣ ΓΙΑ ΣΕΝΑ ΔΕΝ ΘΑ ΑΝΑΣΤΗΘΕΙΣ ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΕΒΡΑΙΟΣ,ΓΙΑΤΙ ΜΟΝΟ ΕΒΡΑΙΟΙ ΘΑ ΑΝΑΣΤΗΘΟΥΝ ΟΠΩΣ ΛΕΕΙ Ο ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΤΗΝ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ.ΘΑ ΑΝΑΣΤΗΘΟΥΝ ΔΩΔΕΚΑ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΩΔΕΚΑ ΦΥΛΕΣ ΤΟΥ ΙΣΡΑΗΛ,ΕΚΤΟΣ ΚΑΙ ΑΝ ΕΙΣΑΙ ΕΒΡΑΙΟΣ.

        1. avatar Δημήτρης

          Δυστυχώς για σένα μύγδωνα δεν είμαι Εβραίος θα ήθελες βέβαια αλλά δεν...

          1. avatar Mygdonas

            ΕΙΣΑΙ ΕΒΡΑΙΟΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ,ΤΕΚΝΟ ΤΟΥ ΑΒΡΑΑΜ ΟΠΩΣ ΣΕ ΛΕΝΕ ΟΙ ΠΑΠΑΔΕΣ.

          2. avatar Δημήτρης

            Είμαι Έλλην Χριστιανός Ορθόδοξος να το πάρεις απόφαση.

          3. avatar Mygdonas

            ΕΙΣΑΙ ΕΛΛΗΝ ΣΤΟ ΕΘΝΟΣ ΑΛΛΑ ΠΙΣΤΕΥΕΙΣ ΣΕ ΕΒΡΑΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ.

          4. avatar Δημήτρης

            Μην μιλάς εσύ για Έθνος γιατί εσύ το έχεις απαρνηθεί με αυτά που λες.Το ότι πιστεύεις είτε στο δωδεκάθεο είτε σε κάποια ανώτερη δύναμη που έχει φανταστεί η ανύπαρκτη νοημοσύνη σου δεν σε κάνει περισσότερο Έλληνα από εμένα.

          5. avatar ΡίζαςΙδιοκαλλιεργητής

            Τον κάνει όμως ποιο ηθικό, σεβαστικό & συμπονετικό από εσένα Δημήτρη, και βέβαια δεν πρόκειται για ψέμα στο οποίο ανοίκη η θέση σου, αλλά για Την Αλήθεια.

          6. avatar Δημήτρης

            Και δεύτερον κύριε ρίζα να ανοίξετε και κάποιο λεξικό πριν απαντήσετε,πετάγεστε και σαν τον μαϊντανό.

          7. avatar Δημήτρης

            Από πού ξεφύτρωσες εσύ;

          8. avatar Mygdonas

            ΑΠΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΒΛΕΠΩ ΣΚΙΖΕΙΣ ΕΒΡΑΙΟΔΟΥΛΕ ,ΤΕΚΝΟ ΤΟΥ ΑΒΡΑΑΜ,Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΙΗΣΟΥΣ-ΓΕΧΟΣΟΥΑΧ- ΗΤΑΝ ΕΒΡΑΙΟΣ ΡΑΒΒΙΝΟΣ ΠΟΥ ΜΑΛΙΣΤΑ ΕΚΑΝΕ ΠΕΡΙΤΟΜΗ ΟΠΩΣ ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΙ,ΤΗΝ ΠΕΡΙΤΟΜΗ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΤΗΝ ΓΙΟΡΤΑΖΕΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΓΕΝΑΡΗ.ΠΡΩΤΟΝ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΩΔΕΚΑΘΕΟ ΚΑΙ ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΩ ΣΕ ΑΥΤΟ ,ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΕΘΝΟΣ ΜΟΥ ΟΛΗ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΘΝΟΥΣ ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΗΡΧΕ ΘΡΗΣΚΕΙΑ,ΠΟΥ ΝΑ ΤΑ ΠΙΑΣΕΙΣ ΤΩΡΑ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΛΕΩ ΕΓΩ ΕΒΡΑΙΟΧΡΙΣΤΑΝΕ ΠΟΥ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΣ ΟΤΙ ΓΥΡΙΖΕΙ Η ΓΗ ΔΥΟ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΡΧΟ.

          9. avatar Δημήτρης

            Χαχαχαχα μίλησε ο μύγδωνας για επιχειρήματα χαχαχαχα

    2. avatar Andrex

      Πως τις αποδεικνυεις αυτά που λες ως μπούρδες? Όλο το κείμενο εδώ παραπάνω είναι ξεπερασμένο.Σε όλες τις εποχές τέτοια έγραφαν και γράφουν οι άνθρωποι. Τυχαία ο Παντοδύναμος Χριστός μετά την ένδοξότατη Ανάστασή Του απέστειλλε εργάτες να κηρύξουν; Ο ίδιος ο Παύλος που ήταν παρών στην δολοφονία του Στέφανου και κυνηγούσε χριστιανούς, μεταστράφηκε στον Χριστό και έγινε ο πιο ένθερμος κήρυκας της Οικουμένης. Πως γίνονται αυτά?

      1. avatar Δημήτρης

        Andrex σε εμένα αναφέρεσαι;

    3. avatar Δημήτρης

      Και πώς μύγδωνα θα τους προσέγγιζε για να τους μιλήσει για κάτι το τελείως εξωπραγματικό για την τότε εποχή που ήταν η Αγάπη εάν δεν ήταν με την θρησκεία τους ; Πολύ απλά θα Τον αγνοούσαν.Και ναι είναι ο ιδρυτής και αρχηγός του Χριστιανισμού.

      1. avatar Mygdonas

        ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΙΛΟΥΣΑΝ ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ Π.Χ Ο ΘΑΛΗΣ Ο ΜΙΛΗΣΙΟΣ ΕΛΕΓΕ-ΑΓΑΠΑ ΤΟΝ ΠΛΗΣΙΟΝ ΜΙΚΡΑ ΕΛΛΑΤΟΥΜΕΝΟΣ-.ΤΟ ΛΕΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟΣ ΣΟΥ ΗΤΑΝ ΜΕ ΤΗΝ ΕΒΡΑΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΟΥΣ.

        1. avatar maria

          Οι αρχαίοι ημών πρόγονοι μιλούσαν για την αγάπη, Μύγδωνα, αλλά εσένα δεν σου έμεινε τίποτα απ'αυτά. Μόνο η αλαζονεία αυτού που δεν έχει κανένα επίτευγμα προσωπικό να επιδείξει.

      2. avatar Δημήτρης

        Α,καλά βγήκαν δύο σχόλια μαζί.

        1. avatar Δημήτρης

          Αυτός με την μία αρνητική είναι τυφλός;''Α,καλά βγήκαν δύο σχόλια μαζί.''

    4. avatar Δημήτρης

      Και πως ρε μύγδωνα θα τους προσέγγιζε για να τους μιλήσει για κάτι το τελείως εξωπραγματικό για την τότε εποχή εάν δεν ήταν με την θρησκεία τους ;Και ναι ήταν ιδρυτής του Χριστιανισμού.

      1. avatar Mygdonas

        ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΠΟΥΘΕΝΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΝΑ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΕΙΜΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ?Ο ΠΑΥΛΟΣ-ΣΑΟΥΛ- ΕΙΝΑΙ Ο ΙΔΡΥΤΗΣ ΤΗΣ ΕΒΡΑΙΚΗΣ ΑΙΡΕΣΗΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ.

        1. avatar Δημήτρης

          Ο Χριστός ασπάστηκε την εβραϊκή θρησκεία για τους παραπάνω λόγους που υποθέτω.Αλλά ήταν και ιδρυτής του Χριστιανισμού,ο Απόστολος Παύλος τον διέδωσε στην Ευρώπη.

      2. avatar ΓΙΑΝΝΟΣ

        Φίλε Δημήτρη, βάλε τη λογική σου να δουλέψει, δες τις ομοιότητες της ιστορίας όλων των θεών και κατάλαβε ότι η θρησκεία είναι απλώς ένα κοπινωνικό φαινόμενο.

Παρακαλούμε περιμένετε ...
Το newsbeast επιλέγει
Το newsbeast προτείνει