Ένα έργο που θα αλλάξει δραστικά την εικόνα του παραλιακού μετώπου, από το ΣΕΦ μέχρι το Παλαιό Φάληρο, βρίσκεται σε εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο επόμενο διάστημα. Η πρώτη φάση θα είναι έτοιμη μέσα στο 2019 και λίγο πριν αυτή φτάσει στο τέλος της, θα έχει δρομολογηθεί και η δεύτερη. Αυτό τουλάχιστον ευελπιστούν οι άνθρωποι που το «τρέχουν».

Η… εκκίνηση δόθηκε στα μέσα του 2016, όταν η Περιφέρεια Αττικής παρέλαβε με νόμο όλη την περιοχή από την Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου. Τότε ήταν που ξεκίνησε η επικαιροποίηση της μελέτης που βασίζονται στα σχέδια του Ρέντσο Πιάνο, του ανθρώπου που ανέλαβε τον σχεδιασμό των έργων υποδομής του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Στα τέλη του 2016 έγινε και η δημοπράτηση, με προϋπολογισμό τα 150 εκατ. ευρώ, ωστόσο ο Άκτωρας κατέθεσε προσφορά 75 εκατ. ευρώ και ανέλαβε το έργο.

Η ανάδοχος εταιρεία του έργου εγκαταστάθηκε στις αρχές του 2017 και σύντομα στήθηκε το πρώτο εργοτάξιο, ενώ πριν μερικούς μήνες η Περιφέρεια Αττική έλαβε την απόφαση να διαθέσει ακόμη 90 εκατ. ευρώ για τη δεύτερη φάση. Ήδη, όσοι περνούν από την περιοχή βλέπουν να γίνονται διάφορα ενδιαφέροντα πράγματα. Το newsbeast.gr μπήκε στον χώρο, «επιθεώρησε» την εξέλιξη των έργων, ενώ συνομίλησε και με τον αντιπεριφερειάρχη Νοτίου Τομέα Αθηνών, Χρήστο Καπάταη, για να μάθει από πρώτο χέρι πού βρισκόμαστε αυτήν τη στιγμή και τι να περιμένουμε να δούμε στο άμεσο μέλλον.

Όταν η χούντα ξεκίνησε το μπάζωμα της περιοχής και οι πλημμύρες

Η θάλασσα πριν την περίοδο 1967-68 βρισκόταν εκεί που είναι σήμερα η λεωφόρος Ποσειδώνος. Η παραλία λεγόταν Χρυσή Αμμουδιά. «Την περίοδο που η χούντα γκρέμιζε όλα τα νεοκλασικά της Αθήνας, έφερναν τα μπάζα εδώ. Με 100 δραχμές το φορτηγό…», λέει ο. Καπάταης. Όταν φτιάχτηκε το ΣΕΦ μπαζώθηκε και το υπόλοιπο ενώ δόθηκε συνέχεια και με τα έργα για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Έτσι, υπήρξε… εγκλωβισμός και η πρόσβαση με τη θάλασσα σταμάτησε να υφίσταται για κοντά 50 χρόνια.

Επίσης, εκτός από τη μη προσβασιμότητα των κατοίκων προς τη θάλασσα, προέκυψαν σοβαρά ζητήματα και με τις πλημμύρες. Ειδικά στο Μοσχάτο (όπως και σε άλλες περιοχές), από τη συσσώρευση νερών παλαιότερα υπήρξαν και θύματα. «Άρα, το πρώτο που έπρεπε να γίνει, είναι η αντιπλημμυρική θωράκιση της περιοχής. Φτιάχνουμε δύο μεγάλα κανάλια, για την ακρίβεια ένα, που διακόπτεται από το ποτάμι, που ξεκινά από τη Συγγρού και φτάνει στην εθνική οδό. Θα είναι φαρδύ όσο είναι και ο δρόμος. Έτσι, τα νερά είτε από τις βροχές, είτε από κάποια κακοτεχνία θα απορροφούνται», τόνισε χαρακτηριστικά ο αντιπεριφερειάρχης.

«Η Ποσειδώνος θα είναι ουσιαστικά πάρκο»

Όμως, πώς αλλάζει για τον πολίτη αυτή η δομή; «Επίσης, ο κόσμος κερδίζει την πρόσβαση ξανά στην παραλία. Επιπλέον, εντός Κηφισού και σε ύψος 2,2 χιλιομέτρων, φτιάχνουμε μια μονάδα καθαρισμού υδάτων. Τα νερά που θα έρχονται από το ποτάμι, θα μαζεύονται, θα επεξεργάζονται και θα καθαρίζονται για να ποτίζεται όλη η περιοχή. Στον Ιλισό φτιάχνεται παριλίσιος ποδηλατόδρομος, ενώ γίνεται κάθετη μετατόπιση και του τραμ. Όλα αυτά, μαζί με δύο μεγάλες πεζογέφυρες 300 μέτρων από τη μια και την άλλη, ενοποιούνται σε ένα πολύ μεγάλο πάρκο. Η Ποσειδώνος θα είναι ουσιαστικά πάρκο.

Οπότε, από την… πλάτη που έχει η πόλη στη θάλασσα, τώρα θα έχει πρόσβαση. Ένα κομμάτι από το ΣΕΦ και περίπου μέχρι το Ελληνικό, ο κόσμος θα μπορεί να το περπατάει και να το χαρεί. Επίσης, οι παρατημένες δομές από τους Ολυμπιακούς Αγώνες επαναχρησιμοποιούνται, όπως ορίζει το προεδρικό διάταγμα του 2013. Ουσιαστικά, ανακτούμε το χαμένο έδαφος».

Το απόθεμα στα ταμεία, που έδωσε το έναυσμα

Τι περιμένουν να δουν σε λίγους μήνες, όσοι θα κινούνται στο παραλιακό μέτωπο, σε αυτό το σημείο; Μεταφέρεται ο δρόμος ταχείας κυκλοφορίας κατά κάποια μέτρα προς την πλευρά της θάλασσας. Εκεί που βρίσκεται σήμερα η Ποσειδώνος, θα υπάρχει ένα ξηρό κανάλι 35 μέτρων πλάτους και 4 μέτρων βάθους, το οποίο δεν θα φαίνεται. Επίσης, δύο μεγάλες γέφυρες των 300 μέτρων η κάθε μια, θα προσφέρουν απρόσκοπτη πρόσβαση της Καλλιθέας και του Μοσχάτου στη θάλασσα και ένας χώρος περίπου 250 στρεμμάτων θα πρασινίσει.

Όσον αφορά το γήπεδο μπιτς βόλεϊ, που χρησιμοποιήθηκε μόνο για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, υπάρχει η φιλοδοξία -βάσει σχεδιασμού- να μετατραπεί στον «Λυκαβηττό της Παραλίας», δηλαδή να χρησιμοποιηθεί για συναυλίες και παραστάσεις, χωρίς να χάσει την αθλητική του δραστηριότητα. Παράλληλα, τα αρδευτικά συστήματα που θα εγκατασταθούν, θα μπορούν να παίρνουν νερό από τη θάλασσα και να το στέλνουν πάλι πίσω, ώστε να μην υπάρχουν λιμνάζοντα νερά.

Όμως, πολλά έργα που θα μπορούσαν να «τρέξουν», έμειναν τελικά σχέδια επί χάρτου, για διάφορους λόγους. Στην ερώτηση, τι έπεισε την περιφέρεια Αττικής να χρηματοδοτήσει αυτό το έργο, ο κ. Καπάταης τόνισε: «Όταν αναλάβαμε, υπήρχε ένα σοβαρό απόθεμα στα ταμεία. Και είπαμε: βασικό μέλημά μας είναι η αντιπλημμυρική θωράκιση της περιοχής, η ανάκτηση δημοσίου χώρου με το να δώσουμε την παραλία στον κόσμο και ανάπτυξη. Όταν ξεκινήσαμε, δεν έτρεχαν και πολύ μεγάλα έργα. Το βγάλαμε πολύ γρήγορα, πήραμε πολύ σοβαρές εκπτώσεις και έτσι σύντομα θα κινείστε και εσείς από τον νέο δρόμο».

Τα αποτελέσματα θα φανούν από τις αρχές του ‘19

Ένα από τα ερωτήματα που απασχολούν τον κόσμο, είναι πότε το έργο θα παραδοθεί στο σύνολό του. Αυτό για το οποίο υπάρχει σιγουριά, είναι πως η πρώτη φάση θα τελειώσει το 2019. «Ο δρόμος θα παραδοθεί στις αρχές του νέου έτους. Εμείς εντάξαμε στο πρόγραμμα και δεσμεύσαμε ένα ποσό άλλων 90 εκατομμυρίων για τη δεύτερη φάση. Κάνουμε μια μεγάλη προσπάθεια, πριν τελειώσει η πρώτη φάση, να δημοπρατηθεί η δεύτερη, για να μην έχουμε καθυστέρηση στην εξέλιξη», τόνισε ο κ. Καπάταης.

Η φιλοδοξία είναι ο δρόμος να έχει παραδοθεί προς κυκλοφορία πριν το Πάσχα, ακόμη και τον Φεβρουάριο. Επίσης, η περιφέρεια θεωρεί ότι και για τη δεύτερη φάση του έργου θα υπάρξει επίσης γενναία έκπτωση, από τον ανάδοχο που τελικά θα την αναλάβει. «Είναι πολύ μεγάλο το έργο ξέρετε, οπότε ευελπιστούμε να πάμε γρήγορα. Δεν μπορεί να εκτελεστεί η δεύτερη φάση πριν τελειώσει η πρώτη», εξήγησε ο αντιπεριφερειάρχης.

Σε ερώτηση για το εάν αντιμετώπισαν προβλήματα που ίσως να μην είχαν υπολογίσει, η απάντηση ήταν: «Υπάρχουν δύο ειδών προβλήματα: τα τεχνικά και αυτά που λέμε, να καταλάβει ο κόσμος τι κάνεις. Κάναμε μια διαδικασία με όσο πιο δημοκρατικό τρόπο γινόταν. Πήγα στα Δημοτικά Συμβούλια Καλλιθέας και Μοσχάτου αρκετές φορές. Κάναμε συζητήσεις, ήρθαν εδώ, πραγματοποίησα αυτοψίες… Είναι υπέρ της διαδικασίας και οι δημοτικές Αρχές και η αντιπολίτευση. Υπάρχουν οι ενστάσεις για κάποια πράγματα, αλλά όταν έχεις μια τεκμηριωμένη και περαιωμένη μελέτη, θα πας με αυτήν».

Όπως εξήγησε ο κ. Καπάταης, «εάν εκπονούσαμε άλλη μελέτη, θα μας έπαιρνε δέκα χρόνια». Το βασικό ζήτημα είναι πως ο κόσμος «τώρα βλέπει μπετά. Αλλά, σε μια οικοδομή, τα μπετά βλέπεις πρώτα. Όλοι όμως θα πειστούν από τον Φεβρουάριο και μετά, όταν θα έχουν καταλάβει τι έχουμε κάνει. Προχωράμε μια χαρά».

«Πλάνο μας, το έργο να αυτοχρηματοδοτείται»

Αναφορικά με το εάν η ανάπλαση αυτή βοηθήσει στην κυκλοφοριακή συμφόρηση που παρατηρείται σε ώρες αιχμής, ο αντιπεριφερειάρχης επισήμανε: «Εμείς δεν έχουμε κάνει αυτήν τη στιγμή καμία επέμβαση στον δρόμο ταχείας κυκλοφορίας. Πρώτα θα φτιάξουμε τον καινούριο δρόμο και μετά θα γκρεμίσουμε τον παλιό. Στο παλαιό Φάληρο θα γίνει ακόμη μια γέφυρα. Ένα κομμάτι του προβλήματος θα λυθεί. Όσοι έρχονται από Γλυφάδα και πάνε προς Πειραιά, ή όσοι βγαίνουν από τον παράπλευρο δρόμο και πάνε να βγουν στη Συγγρού, αναγκάζονται να μπουν σε ένα μικρό δρομάκι, το οποίο καταλήγει στην Ποσειδώνος και πρέπει να πάνε αριστερά για να πάνε Πειραιά. Και το ανάποδο. Δημιουργείται έτσι ένα χιαστί, που είναι επικίνδυνο. Εκεί θα δημιουργηθεί μια άλλη γέφυρα, που θα λύσει αυτό το θέμα».

Επίσης, φτιάχνουμε και τρία γκαράζ περίπου 980 θέσεων. Δεν μπορεί ένα έργο που προορίζεται για έναν σκοπό, να λύσει όλα τα άλλα», εξηγεί ο κ. Καπάταης. Ενώ για το εάν αυτά τα γκαράζ θα είναι ελεύθερα για το κοινό, είπε: «Πάμε να φτιάξουμε ένα πολύ μεγάλο έργο, που πρέπει να είναι υψηλών προδιαγραφών και πάντα σε άριστη κατάσταση. Αυτό χρειάζεται πόρους… Το κτιριακό πλεόνασμα που υπάρχει αυτήν τη στιγμή, συν το μπιτς βόλεϊ, συν τα γκαράζ, αυτά είναι προς εκμετάλλευση. Από εκεί θα προέρχονται οι πόροι που θα συντηρούν αυτήν την περιοχή.

Το πλάνο είναι το έργο να αυτοχρηματοδοτείται. Δεν είμαστε ιδιωτικό τομέα, με σκοπό το κέδρος. Σκοπός μας είναι να εξυπηρετηθεί ο κόσμος όσο το δυνατόν καλύτερα και πιο ποιοτικά. Θα διασφαλίσουμε τον δημόσιο χώρο, όμως σκοπός μας δεν είναι το κέδρος, αλλά η συντήρηση και να μείνει πάντα σε άριστη κατάσταση».

Σχετικά με το εάν το έργο θα είναι προσβάσιμο σε όλον τον κόσμο, ο κ. Καπάταης απάντησε: «Βεβαίως! Η πρόσβαση και από τις δύο πεζογέφυρες των 300 μέτρων προβλέπει να περνά το καροτσάκι της μαμάς, του ανθρώπου που το χρειάζεται… Ο καθένας θα μπορεί να έρχεται εδώ με τα πόδια. Στον χώρο που θα υπάρχει το αντιπλημμυρικό, δεν θα το τσιμεντώσουμε. Δεν θα κάνουμε υποδομές, όπως για παράδειγμα πίστες σκέιτ που μου ζήτησαν».

«Η περιφέρεια εξοικονόμησε και πόρους»

«Και κάτι πολύ σημαντικό», ανέφερε ο κ. Καπάταης. «Αυτά τα κτίρια (στα οποία στεγάζεται η αντιπεριφέρεια Νοτίου Τομέα Αθηνών), για πολλά χρόνια ήταν άδεια και βανδαλίζονταν. Εμείς, ως περιφέρεια Αττικής, πήραμε την απόφαση να αφήσουμε κτίρια πεπαλαιωμένα και με ακριβά ενοίκια και να έρθουν οι υπηρεσίες μας εδώ. Δεν ήρθαν μόνιμα, όμως. Όταν ολοκληρωθεί το έργο, τα χρήματα που έχουμε αποταμιεύσει από το γεγονός ότι δεν πληρώνουμε ενοίκια θα αξιοποιηθούν.

Θα βγάλουμε έναν διαγωνισμό, θα βρούμε ένα κτίριο -μακάρι να είναι και του Δημοσίου- θα το αγοράσουμε και θα εγκατασταθούμε εκεί για 25-30 χρόνια. Γιατί δεν είναι λογικό να έχουμε εδώ τις υπηρεσίες μας. Αυτή η προσωρινότητα μας διευκολύνει, καθώς ταυτοχρόνως είμαστε και πάνω από το έργο. Η εξοικονόμηση σε ενοίκια από τότε που αναλάβαμε, ξεπερνά το 65%».

Όπως όλα δείχνουν, το έργο είναι δρομολογημένο και παίρνει σιγά-σιγά τη μορφή που θα έχει στο μέλλον, το οποίο άπαντες ελπίζουν ότι δεν θα είναι τόσο μακρινό…