Η διαχείριση της υγειονομικής κρίσης και η παρατεταμένη διάρκεια του lockdown με διαφορετικό μίγμα μέτρων κάθε φορά, έχει δημιουργήσει σύγχυση στους πολίτες με αποτέλεσμα η κοινωνική βάση να αντιδρά λόγω ψυχικής και οικονομικής κόπωσης.

της Γεωργίας Αθ. Σκιτζή

Παράλληλα, καταγράφεται έντονη ανησυχία από την κοινή γνώμη για την οικονομία στην μετά-covid εποχή, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που κρίνουν ανεπαρκή τα μέτρα στήριξης των πληττόμενων κλάδων.

Το σίγουρο είναι, ότι η πολιτική ατζέντα το προσεχές διάστημα θα είναι πυκνή και απαιτητική και για το λόγο αυτό το Μαξίμου επιχειρεί τον οριζόντιο συντονισμό όλων των υπουργείων, προκειμένου να υπάρχει λογοδοσία και να προωθείται το κυβερνητικό έργο χωρίς κωλυσιεργίες. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η δημοσιοποίηση στην ιστοσελίδα κάθε υπουργείου του ετήσιου προγράμματός του και των επιδιωκώμενων στόχων του. Συγκεντρωτικά, στην επίσημη ιστοσελίδα της κυβέρνησης έχουν ανέβει τα ετήσια σχέδια δράσης του 2021 (οι γνωστοί μπλε φάκελοι), προκειμένου να ασκείται εσωτερικός έλεγχος αλλά και να υπάρχει διαφάνεια και λογοδοσία έναντι των πολιτών.

Οι 3 άξονες του κυβερνητικού σχεδιασμού

Με κύριο στόχο την σταδιακή επιστροφή στην κανονικότητα σε μία δύσκολη συγκυρία και ενώ το τρίτο κύμα της πανδημίας σφυροκοπά τη χώρα μας, προκαλώντας συνθήκες ασφυξίας στα δημόσια νοσοκομεία, το Μαξίμου θέτει προτεραιότητες και τοποθετεί τον κυβερνητικό σχεδιασμό σε τρεις άξονες: α) πρόγραμμα «Ελευθερία» – μαζικός εμβολιασμός σε συνάρτηση με τον τουρισμό β) διάσωση της οικονομίας και ταμείο ανάκαμψης και γ) επίσπευση των αναπτυξιακών μεταρρυθμίσεων. Με αισιόδοξα μηνύματα, όπως π.χ. ότι οι εμβολιασμοί ξεπέρασαν το 1 εκατομμύριο ή ότι η Ελλάδα είναι στο δρόμο της επιτυχίας και θα πετύχει (στοιχεία ΑΕΠ 2020) η κυβέρνηση επιχειρεί να στείλει θετικά μηνύματα στην ήδη κουρασμένη κοινωνία. Το στενό επιτελείο του πρωθυπουργού δίνει έμφαση στον σχεδιασμό της επόμενης μέρας, γνωρίζοντας ότι πρέπει να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις εκείνες που θα απορροφήσουν τους κραδασμούς των επιπτώσεων της υγειονομικής κρίσης στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Άλλωστε, αυτό θα είναι και το πεδίο, όπου θα παιχτούν τα περισσότερα πολιτικά στοιχήματα, δεδομένου ότι το πρώτο τρίμηνο του 2021 έχει χαθεί, η οικονομία παραμένει στην πρέσα και η εκταμίευση των κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης καθυστερεί, καθώς εκκρεμεί η έγκριση του εθνικού σχεδίου από την Κομισιόν.

Επικοινωνιακή ανακατάταξη

Μεγάλη έμφαση δίνει η κυβέρνηση και στην επικοινωνία, επιχειρώντας να διορθώσει αρρυθμίες που καταγράφηκαν το τελευταίο διάστημα σε κρίσιμα θέματα. Για το λόγο αυτό, ο πρωθυπουργός συνεχίζει τις προσωπικές του παρεμβάσεις σε φλέγοντα ζητήματα από το βήμα της βουλής ή μέσα από βιντεοσκοπημένα μηνύματα, όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο. Π.χ. ανήμερα την Τσικνοπέμπτη, ο Κυριάκος Μητσοτάκης κάλεσε τους πολίτες να «τσικνίσουν» μόνο με την οικογένειά τους, ενώ αναφερόμενος στο άνοιγμα της αγοράς και της εκπαίδευσης τόνισε πως «αυτό θα συμβεί τόσο γρήγορα αύριο, όσο συνεπείς φανούμε σήμερα». 

Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες το προσεχές διάστημα προγραμματίζονται στοχευμένες και με συμβολισμό περιοδείες του πρωθυπουργού αλλά και επισκέψεις, όπως αυτή που πραγματοποίησε στο Κέντρο Υγείας Πατησίων, για να σταλεί το μήνυμα, ότι ο πρωθυπουργός βρίσκεται στο πλευρό των πολιτών που δοκιμάζονται από την υγειονομική κρίση και δεν είναι κλεισμένος στο Μέγαρο Μαξίμου. 

Τέλος, μετά την παραίτηση του Χρήστου Ταραντίλη, τα ηνία της κυβερνητικής εκπροσώπου κρατά η Αριστοτελία Πελώνη, η οποία απολαμβάνει της εμπιστοσύνης του πρωθυπουργού, ανταπεξέρχεται στα δύσκολα, ενώ – όπως μαθαίνουμε – δεν αποκλείονται και πιθανές τονωτικές ενέσεις στο επικοινωνιακό επιτελείο, δεδομένου ότι το Μαξίμου αναγνωρίζει, ότι οι πιέσεις είναι μπροστά και απαιτούνται άριστοι επικοινωνιακοί χειρισμοί.