Αναταράξεις στις σχέσεις κυβέρνησης και Αγίου Ορους προκάλεσε η ματαίωση της επίσημης επίσκεψης του Αλέξη Τσίπρα στις Καρυές, την περασμένη Τετάρτη.

Όπως γράφει η εφημερίδα «Καθημερινή», η Ιερά Κοινότητα, το ανώτατο διοικητικό όργανο του Αγίου Όρους, σε μια θυελλώδη συνεδρίαση τη Δευτέρα, αποφάσισε να μην υποδεχθεί επισήμως, αποδίδοντάς του τις τιμές που προβλέπει το αγιορείτικο τυπικό, τον πρωθυπουργό της χώρας, διαμηνύοντας στην κυβέρνηση ότι ο κ. Τσίπρας μπορεί να ταξιδέψει στον Άθω, αλλά ως ιδιώτης προσκυνητής.

Σύμφωνα με την άποψη που κυριάρχησε στη σύναξη, δεν μπορεί το Άγιον Όρος να αποδώσει τιμές σε έναν πρωθυπουργό που «έχει δηλώσει άθεος», ψηφίζει νόμους και εφαρμόζει πολιτικές που πλήττουν την Ορθοδοξία. Ωστόσο, δύο χρόνια πριν, τον Αύγουστο του 2014, ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ο κ. Τσίπρας είχε γίνει δεκτός με θέρμη – όχι με ιδιαίτερες τιμές, καθώς αυτές αποδίδονται μόνο στους πρωθυπουργούς και αρχηγούς κρατών – στις Καρυές, όπου μάλιστα είχε ζητήσει – και λάβει – την «ευλογία» των μοναχών να παραμείνει επί δεκαπέντε λεπτά μόνος του και να διαλογιστεί με την εικόνα της Παναγίας του «Άξιον Εστί», προστάτιδας του Αγίου Όρους.

Από το Μαξίμου μεταδόθηκε λίγες ώρες προτού συνεδριάσει, τη Δευτέρα, η Ιερά Κοινότητα και επισημοποιήσει το ήδη αρνητικό κλίμα, ότι η επίσκεψη του κ. Τσίπρα (Τετάρτη 27 Σεπτεμβρίου) η οποία ήδη είχε γνωστοποιηθεί, με διαρροή, αναβάλλεται «λόγω φόρτου εργασίας».

Ωστόσο, με διαρροή επίσης σε εκκλησιαστικές ιστοσελίδες, από τις Καρυές μεταδόθηκε ότι «ακυρώνεται η επίσκεψη του πρωθυπουργού στο Άγιον Όρος από τους Αγιορείτες και όχι λόγω βεβαρημένου όπως ακούγεται προγράμματος».

Εκκλησιαστικές πηγές, σχολιάζοντας τις πρωτοφανείς εξελίξεις έκαναν λόγο για ενέργεια δίχως προηγούμενο, να απαγορευθεί, δηλαδή, η είσοδος του πρωθυπουργού της χώρας σε τμήμα της ελληνικής επικράτειας και ειδικά στο Άγιον Όρος, και μιλούσαν για «αγία απρέπεια», ανεξαρτήτως πολιτικών προσεγγίσεων ή ενδεχόμενων επικοινωνιακών κυβερνητικών σκοπιμοτήτων.

Επισήμαιναν, δε, ότι μεταξύ των μοναστηριών που εναντιώθηκαν (δεκαπέντε από τα είκοσι), ήταν και τα τρία στα οποία εγκαταβιούν ρωσικής, σερβικής και βουλγαρικής καταγωγής μοναχοί.