Ανησυχία για τις προθέσεις του ΔΝΤ και το ενδεχόμενο να ζητήσει νέα μέτρα το 2018, αλλά και βεβαιότητα ότι θα υπάρξει υπέρβαση στο πρωτογενές αποτέλεσμα του 2017 εξέφρασε σήμερα αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών.

Ο ίδιος αξιωματούχος ανέφερε ότι η κυβέρνηση θα συζητήσει με τους δανειστές «έξυπνες λύσεις» προκειμένου να αντιστραφούν οι τάσεις απόκρυψης εισοδημάτων που διαπιστώθηκαν φέτος μετά την αύξηση των φόρων και των ασφαλιστικών εισφορών, ιδίως στις κατηγορίες των ελευθέρων επαγγελματιών και των αγροτών. «Εξετάζουμε κίνητρα», ανάφερε χαρακτηριστικά.

Αυτό που εξετάζεται είναι διόρθωση στη φορολογία αυτοαπασχολούμενων και αγροτών καθώς, με τον τρόπο που έχει διαμορφωθεί το 2017, δημιουργεί κίνητρο για να δηλώνουν χαμηλότερα εισοδήματα.

Σύμφωνα με τον αξιωματούχο για το 2017 δεν θα υπάρξει κανένα δημοσιονομικό πρόβλημα και μάλιστα προβλέπεται με ασφάλεια υπέρβαση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα. Η κυβέρνηση μάλιστα στη βάση αυτή έχει ήδη ξεκινήσει να κάνει σχεδιασμούς διανομής «κοινωνικού μερίσματος» στη βάση των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει με την περσινή του επιστολή προς τους δανειστές ο υπουργός Οικονομικών.

«Εχουμε αρχίσει ήδη το σχεδιασμό και στο διάστημα του πρώτου 15μερου του Δεκεμβρίου ανάλογα με τις δημοσιονομικές εξελίξεις θα είμαστε έτοιμοι να ανακοινώσουμε που θα κατευθυνθεί το υπερπλεόνασμα το οποίο σίγουρα δεν θα αφορά συντάξεις αλλά θα μπορούσε να αφορά ενίσχυση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεών ή αναπτυξιακά προγράμματα».

Για το 2018 ο λογαριασμός αναλόγως με τις προθέσεις του ΔΝΤ φαίνεται «ανοικτός». «Εκτιμώ ότι δεν υπάρξει μεγάλη απόκλιση για το 2018. Αν υπάρξει θα το δούμε, είμαστε δεσμευμένοι στο στόχο 3,5% του ΑΕΠ», ανέφερε ο αξιωματούχος εκφράζοντας ανησυχία για τις προθέσεις του ΔΝΤ .

Σύμφωνα με τον συγκεκριμένο παράγοντα, το υπουργείο Οικονομικών έχει ήδη ζητήσει από τα υπόλοιπα εμπλεκόμενα υπουργεία ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση των 95 προαπαιτούμενων. Ο ίδιος επισημαίνει ότι είναι προς το συμφέρον της χώρας να ολοκληρωθεί το ταχύτερο δυνατόν η γ’ αξιολόγηση, καθώς όταν το διάστημα Φεβρουαρίου – Απριλίου 2018 πραγματοποιηθούν οι συζητήσεις για τον τρόπο εξόδου από το πρόγραμμα, για το εάν θα παραμείνει το ΔΝΤ και για το χρέος, το ελληνικό θέμα να μην είναι μέρος του προβλήματος.

Ωστόσο, ανησυχία εκφράζεται για τη στάση που θα τηρήσει το ΔΝΤ, κυρίως για τις ελληνικές τράπεζες (όπου έθεσε το καλοκαίρι ζήτημα για το εάν απαιτείται επισκόπηση των περιουσιακών στοιχείων τους), αλλά και για τα κοινωνικά επιδόματα (όπου πιέζει για την αναδιάρθρωσή τους) και για τα δημοσιονομικά για το 2018, καθώς και για το εάν θα θέσει νέες απαιτήσεις και προαπαιτούμενα. Ένα επιπλέον ζήτημα είναι και το ενδεχόμενο σύμπραξης των Χριστιανοδημοκρατών με τους Φιλελεύθερους μετεκλογικά στη Γερμανία.

Ειδικά για το θέμα των τραπεζών, στο υπουργείο Οικονομικών πιστεύουν ότι αυτό εμπίπτει απολύτως στη διαδικασία των ευρωπαϊκών οργάνων (ΕΚΤ και SSM) και πως τέτοιου είδους επισκόπηση μπορεί να δρομολογηθεί μόνον με απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης και της Τραπέζης της Ελλάδος, και η κυβέρνηση δεν προτίθεται να κάνει κάτι τέτοιο. ‘Αλλωστε, το 2018 θα γίνουν stress tests με βάση τα αποτελέσματα του 2017, τα οποία ευνοούνται από την ανάπτυξη, τη μείωση των «κόκκινων» δανείων, τον εξωδικαστικό συμβιβασμό κ.λπ.

Στο υπουργείο Οικονομικών προβληματίζονται για την «τρύπα» στα έσοδα στο σκέλος του φόρου εισοδήματος των αυτοαπασχολούμενων και των αγροτών (λόγω της σύνδεσης εισοδήματος και ασφαλιστικών εισφορών) και ήδη εξετάζονται τρόποι αντιμετώπισής της. Ο υψηλόβαθμος αξιωματούχος θεωρεί βέβαιο ότι το 2017 θα κλείσει με υπέρβαση στον στόχο για το πλεόνασμα και το α’ δεκαπενθήμερο του Νοεμβρίου θα ληφθούν οι αποφάσεις για τη διανομή του μερίσματος. Αυτή θα είναι άπαξ και δεν θα αφορά σε συντάξεις, αλλά στο Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης, στις κοινωνικές δαπάνες, στα ληξιπρόθεσμα, σε αναπτυξιακές δαπάνες κ.ά.

Τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών προετοιμάζονται παράλληλα για νέες εκδόσεις ομολόγων τους επόμενους 6 – 7 μήνες, τόσο για άντληση ρευστότητας είτε για τη διαχείριση του χρέους. Μέρος της νέας ρευστότητας θα χρησιμοποιηθεί για το «μαξιλάρι ασφαλείας» για την έξοδο από το πρόγραμμα το καλοκαίρι του 2018. Κατά τους ίδιους παράγοντες, η έξοδος από το πρόγραμμα δεν είναι δυαδική («καθαρή» ή μη) αλλά «φάσμα πραγμάτων», με την τελευταία απόφαση του Eurogroup, πάντως, να προϊδεάζει για «καθαρή έξοδο».

Στο υπουργείο Οικονομικών «στοιχηματίζουν» ότι η άνοδος του ΑΕΠ το γ’ τρίμηνο εφέτος θα είναι «σούπερ» και, παρά την αναμενόμενη χειροτέρευση στο δ’ τρίμηνο, θα επιτευχθεί μέσος όρος ανόδου κατά 3,1% στο β’ εξάμηνο και κατ’ επέκταση ο στόχος για 1,8% στο σύνολο του έτους.

Ενώ, σχετικά με την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου στους ιδιώτες – που επηρεάζουν και την εκταμίευση της υποδόσης των 800 εκατ. ευρώ – αναφέρεται ότι 600 εκατ. ευρώ έχουν ήδη δοθεί ήδη σε φορείς, όπως υπουργεία, δήμους και νοσοκομεία, και εφεξής είναι δική τους δουλειά να κινήσουν τους μηχανισμούς εξόφλησης που διαθέτουν.