Αντιμέτωπη με μία σειρά από σοβαρές επιπτώσεις βρίσκεται η κατασκευάστρια αεροσκαφών Boeing, μετά τη συντριβή ενός αεροπλάνου της τύπου 737 MAX 8 στην Αιθιοπία.

Η συγκεκριμένη αεροπορική τραγωδία από μόνη της ενδεχομένως να μην επέφερε τόσο σοβαρό πλήγμα στην εταιρεία, όμως σε συνδυασμό με ένα άλλο αεροπορικό δυστύχημα που σημειώθηκε μόλις πριν από πέντε μήνες στην Ινδονησία, και πάλι με τον ίδιο τύπου αεροσκάφους, κάνει τα πράγματα πολύ δύσκολα για τον αμερικανικό κολοσσό. Μάλιστα, και στις δύο περιπτώσεις τα αεροπλάνα ήταν ολοκαίνουργια, και συνετρίβησαν λίγο μετά την απογείωσή τους, ενώ και στις δύο περιπτώσεις οι πιλότοι είχαν ζητήσει να επιστρέψουν πίσω στο αεροδρόμιο.

Ωστόσο, εκτιμάται πως τα αίτια των δύο δυστυχημάτων δεν είναι τα ίδια. Η τραγωδία της Lion Air κατά την επικρατέστερη άποψη συνδέεται με ένα λογισμικό με το οποίο είναι εφοδιασμένα τα αεροσκάφη 737 MAX, που για λόγους ασφαλείας κάτω από ορισμένες συνθήκες ωθεί προς τα κάτω το μπροστινό μέρος του αεροπλάνου. Σύμφωνα με ρεπορτάζ των New York Times, η εταιρεία ήθελε να ελαχιστοποιήσει την πρόσθετη εκπαίδευση των πιλότων για τη χρήση του αεροσκάφους, και ορισμένοι πιλότοι δε γνώριζαν την ύπαρξη του συστήματος αυτού. Πλέον όμως είναι γνωστή, και άρα εκτιμάται ότι οι πιλότοι του αεροσκάφους της Ethiopian Airlines δεν θα μπορούσαν να μη γνωρίζουν γι’ αυτή.

Μέχρι να αποσαφηνιστούν τα αίτια της συντριβής, η Boeing κινδυνεύει να βρεθεί στο επίκεντρο μίας θύελλας από αντιδράσεις. Ήδη, o Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) αποφάσισε να αναστείλει όλες τις πτήσεις των Boeing 737-8 και 737-9 στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο, αρχής γενομένης από τις 21.00 ώρα Ελλάδας, στον απόηχο της αεροπορικής τραγωδίας της Κυριακής. «H EASA αποφάσισε να αναστείλει όλες τις πτήσεις των δύο μοντέλων» τονίζεται στη σχετική ανακοίνωση, ενώ αντίστοιχες αποφάσεις είχαν λάβει νωρίτερα αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, καθώς και η Κίνα.

Εν τω μεταξύ, οι επιβάτες ανησυχούν για την ασφάλεια των αεροπλάνων της εταιρείας, ενώ οι αεροπορικές εταιρείες που χρησιμοποιούν ή έχουν παραγγείλει αεροσκάφη 737 MAX παρακολουθούν προσεκτικά τις εξελίξεις.

Αν η απαγόρευση των Boeing 737 MAX επεκταθεί σε παγκόσμια κλίμακα, αυτό θα είναι ένα τεράστιο πλήγμα για την εταιρεία, που πέρυσι παρέδωσε 250 τέτοια αεροσκάφη, ενώ έχει στα σκαριά την παραγωγή περισσότερων από 5.000 ακόμα αεροσκαφών που έχουν ήδη προπωληθεί, σύμφωνα με το Bloomberg. Αναμφίβολα, όταν μιλάμε για έναν τόσο μεγάλο αριθμό παραγγελιών, είναι προφανές ότι οποιαδήποτε αλλαγή μπορεί να ταρακουνήσει συθέμελα τον αμερικανικό κολοσσό.

Είναι αυτή ακριβώς η μεγάλη επιτυχία του Boeing 737 MAX που αποτελεί τώρα τον μεγαλύτερο κίνδυνο για την εταιρεία, καθώς οι καλές του πωλήσεις είχαν βοηθήσει τη μετοχή της να φτάσει σε επίπεδα-ρεκόρ. Ήδη, το πιο άμεσο πλήγμα που έχει δεχθεί η Boeing είναι η δραματική πτώση της μετοχής της, που στις αρχές του μήνα είχε ξεπεράσει τα 440 δολάρια, όμως σήμερα υποχωρεί στις 375 μονάδες περίπου, καταγράφοντας νέες απώλειες άνω του 6%. Και τα πράγματα μπορεί να γίνουν πολύ χειρότερα, αν συνεχίσουν να επιβάλλονται κυρώσεις στα αεροσκάφη τύπου 737 MAX. Και οι επιπτώσεις δεν θα είναι μόνο οικονομικές, αλλά ίσως ακόμα σοβαρότερες θα είναι σε αυτό το σενάριο οι επιπτώσεις στο κύρος της εταιρείας, αλλά και γενικότερα στην αξιοπιστία των αεροπορικών μεταφορών, καθώς αν οι επιβάτες δεν μπορούν να εμπιστευθούν ένα από τα αεροπλάνα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις των τελευταίων ετών, τότε ποιον μπορεί να εμπιστευθεί;