Στο ηλεκτρονικό φακέλωμα των συναλλαγών που πραγματοποιούν οι πολίτες με επιχειρήσεις ή δημόσιους φορείς, καθώς και όσων χρωστούν σε Δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, δήμους, δικαστήρια και γενικώς κάθε δημόσιο φορέα, προχωράει το υπουργείο Οικονομικών.

Ειδοποιήσεις ακόμα και μέσω sms ή e-mail θα αρχίσουν να λαμβάνουν σε πρώτη φάση περίπου 700.000 οφειλέτες του Δημοσίου και περίπου 100.000 επιχειρήσεις ή αυτασφάλιστοι με χρέη προς το ΙΚΑ, που θα μπορούν να ρυθμίσουν ακόμα και τηλεφωνικά τον τρόπο εξόφλησης της οφειλής.

Το φακέλωμα των συναλλαγών, όπως αναφέρει ρεπορτάζ της εφημερίδας Ελευθεροτυπία, επεκτείνεται στις αποδείξεις λιανικής πώλησης που θα εκδίδουν οι επιχειρήσεις και οι τράπεζες στους πολίτες -πελάτες τους, ανοίγοντας το δρόμο για την κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων.

Το έργο, προϋπολογισμού 44.895 ευρώ, που χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, προωθεί 3 ηλεκτρονικά φακελώματα:

1.
Πλήρη έλεγχο των οφειλών προς το Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία, το δήμο, τα δικαστήρια και γενικώς έναντι κάθε δημόσιου φορέα στον οποίο μπορεί να έχει οφειλή ο πολίτης. Η κεντρική βάση δεδομένων, που θα λειτουργεί ως «Υπηρεσία μιας στάσης», θα είναι ανοιχτή στις δημόσιες υπηρεσίες, ώστε να μπορούν ανά πάσα στιγμή να έχουν πρόσβαση στο προφίλ του οφειλέτη, το ύψος της οφειλής και κυρίως να διαπιστώνουν αν ο πολίτης είναι ενήμερος, δηλαδή δεν έχει χρέος.

Ο οφειλέτης θα ειδοποιείται ηλεκτρονικά, μέσω sms ή e-mail, για το ύψος της οφειλής και τις δυνατότητες διακανονισμού, που θα μπορεί να συμφωνηθεί τηλεφωνικά ή μέσω ιστοσελίδας. Οι οφειλέτες θα παρακολουθούνται ως προς την ανταπόκρισή τους (πόσες φορές εστάλη ειδοποίηση, εάν ανταποκρίθηκαν ή όχι) και με το κλείσιμο της οφειλής θα τους αποστέλλεται «ευχαριστήριο γράμμα».

Σήμερα περίπου 700.000 φυσικά και νομικά πρόσωπα χρωστούν περίπου 32 -37 δισ. ευρώ, εκ των οποίων μόνο 8-10 δισ. ευρώ είναι εισπράξιμα. Επιπλέον στο ΙΚΑ υπάρχουν 329.512 καταγεγραμμένες επιχειρήσεις και οικοδομικά έργα (αυτασφάλιστοι), εκ των οποίων περίπου το 30% ή 98.854 επιχειρήσεις και αυτασφάλιστοι δεν είναι φορολογικά ενήμεροι.

2. Ηλεκτρονικά τιμολόγια και ηλεκτρονικός έλεγχος των συναλλαγών. Αφορούν συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, καθώς και τις συναλλαγές μεταξύ ιδιωτών και επιχειρήσεων, όπως οι αποδείξεις λιανικής πώλησης αγαθών και υπηρεσιών.

Απάλειψη φορολογικών στοιχείων

Το σχέδιο περιλαμβάνει ακόμα την απάλειψη φορολογικών στοιχείων που οφείλουν να διατηρούν σήμερα ελεύθεροι επαγγελματίες και επιχειρήσεις (έντυπα τιμολόγια) ή άλλα έγγραφα, όπως βιβλία ΚΒΣ, υποβολή συγκεντρωτικών καταστάσεων πελατών προμηθευτών.

Η ηλεκτρονική τιμολόγηση καλύπτει και τις συναλλαγές άνω των 3.000 ευρώ (1.500 ευρώ από 1.1.2012) που πρέπει να γίνονται υποχρεωτικά μέσω τράπεζας από την 1η Απριλίου, προς διευκόλυνση των άμεσων διασταυρώσεων των στοιχείων.

Στόχος της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου είναι η διευκόλυνση του φορολογικού ελέγχου και ο περιορισμός της έκδοσης πλαστών και εικονικών τιμολογίων.

Στην Ελλάδα επιτρέπεται η ηλεκτρονική τιμολόγηση περίπου 3.000 επιχειρήσεων (κυρίως από το λιανεμπόριο) που έχουν επιλέξει τις ηλεκτρονικές συναλλαγές. Από τα 100.000 ηλεκτρονικά τιμολόγια του 2004, σήμερα έχουν ξεπεράσει τα 6 εκατ. ετησίως. Σήμερα στην Ελλάδα εκδίδονται περίπου 100 εκατ. τιμολόγια ετησίως (αξίας άνω των 300 ευρώ το καθένα).

Μελέτη του Πανεπιστημίου του Ανόβερου δείχνει ότι η μετατροπή σε ηλεκτρονική μορφή 30 δισεκατομμυρίων τιμολογίων σε ευρωπαϊκό επίπεδο εξοικονομεί περίπου 135 δισ. ευρώ. Αντίστοιχη μελέτη της Corporate Action on Standards (CAST) κάνει λόγο για μείωση 243 δισ. ευρώ ετησίως στην Ευρώπη.

3.
Ηλεκτρονική και εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων, που θα πραγματοποιείται τηλεφωνικά μέσω call center ή μέσω κινητού τηλεφώνου ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή φαξ ή της πύλης της ΓΓΠΣ (www.gsis.gr) ή ακόμα και του παραδοσιακού ταχυδρομείου.