Εκατοντάδες αεροσκάφη που εκτελούν καθημερινά πτήσεις ενδέχεται να είναι ευάλωτα σε επίθεση από χάκερ, προειδοποιεί με έκθεσή του το αμερικανικό GAO (Government Accountability Office). Σύμφωνα με την έκθεση, χάκερ θα μπορούσαν να πάρουν τον έλεγχο των συστημάτων ελέγχου των αεροσκαφών χρησιμοποιώντας το Wi- Fi των επιβατών ή ακόμα και από το έδαφος.

Όπως εξήγησε ο Gerald Dillingham, ένας εκ των συντακτών της έκθεσης στο CNN, αεροσκάφη όπως το Boeing 787 Dreamliner, τα Airbus A350 και A380, έχουν όλα προηγμένα κοκπιτ που δικτυώνονται στο ίδιο ασύρματο δίκτυο που παρέχεται στους επιβάτες.

Οι σύγχρονες τεχνολογίες υπολογιστών χρησιμοποιούνται ολοένα και περισσότερο στα συστήματα των αεροσκαφών, δίνοντας τη δυνατότητα άτομα χωρίς άδεια να αποκτήσουν πρόσβαση σε συστήματα αεροναυπηγικής, επισημαίνει η έκθεση, η οποία βασίζεται σε συνεντεύξεις με ειδικούς της κυβερνοασφάλειας και της αεροναυπηγικής.

Οι ερευνητές λένε πως θεωρητικά είναι δυνατό κάποιος που διαθέτει μόνο λάπτοπ να πιλοτάρει το αεροσκάφος, να μολύνει με ιό τα συστήματα που ελέγχουν την πτήση, να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια της πτήσης παίρνοντας τον έλεγχο των υπολογιστών και να ελέγξει τα συστήματα προειδοποίησης και πλοήγησης.

Ωστόσο, όπως εξηγεί ο Dillingham, παρότι τα σύγχρονα αεροσκάφη μπορεί να είναι εκτεθειμένα, υπάρχουν πολλοί μηχανισμοί προστασίας στα συστήματά τους, που επιτρέπουν στον πιλότο να διορθώσει τυχόν προβλήματα.

Για τους παραπάνω λόγους, τα παλαιότερα αεροσκάφη, τα οποία δεν βασίζονται στον ίδιο βαθμό στην πλεον σύγχρονη τεχνολογία, αντιμετωπίζουν μικρότερο κίνδυνο.

 Η έκθεση του GAO δεν εξηγεί ακριβώς πώς θα μπορούσε να υλοποιηθεί ένα τέτοιο σενάριο αλλά επισημαίνει πως κάποιος θα μπορούσε να παραβιάσει τα τείχη ασφαλείας των συστημάτων, αφού όλα βασίζονται στο software.

«Σύμφωνα με ειδικούς της κυβερνοασφάλειας, η σύνδεση ίντερνετ θα πρέπει να θεωρείται ένας απευθείας σύνδεσμος ανάμεσα στο αεροσκάφος και τον έξω κόσμο, ο οποίος περιλαμβάνει και πιθανούς κακόβουλους παράγοντες», αναφέρει η έκθεση, «ιός ή κακόβουλο λογισμικό σε ιστοσελίδες που επισκέπτονται οι επιβάτες θα μπορούσε να δώσει την ευκαιρία σε κάποιον να αποκτήσει πρόσβαση στο συνδεδεμένο με IP σύστημα του αεροσκάφους μέσω των ‘μολυσμένων’ υπολογιστών».

Η έκθεση καταλήγει πως η FAA, η αμερικανική υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας θα πρέπει να εργαστεί στην κατεύθυνση της πιστοποίησης των συστημάτων των αεροσκαφών ούτως ώστε να ληφθούν υπόψη αυτά τα «αδύνατα σημεία» και να εξουδετερωθούν ως πιθανές απειλές στην αεροπλοΐα.

Σύμφωνα με πηγή του αμερικανικού δικτύου, τα «κενά» αυτά στην ασφάλεια υπάρχουν και τα σενάρια που περιγράφονται παραπάνω είναι δυνατά. Αλλά δεν είναι σαφές σε ποιο βαθμό ο GAO ήλεγξε τα σενάρια αυτά καθώς δεν διευκρινίζεται εάν τα συμπεράσματα βασίζονται σε πραγματικές δοκιμές ή θεωρητικές υποθέσεις.

«Τα αεροσκάφη Boeing έχουν περισσότερα από ένα συστήματα πλοήγησης στη διάθεση των πιλότων», τόνισε η εταιρεία σε ανακοίνωσή της, «δεν είναι εφικτές αλλαγές στα σχέδια πτήσεων που ‘φορτώνονται’ στο αεροσκάφος χωρίς την επίβλεψη και έγκριση του κυβερνήτη. Επιπλέον άλλα συστήματα, πολλά μέτρα ασφαλείας και διαδικασίες προστατεύουν την ασφάλεια των διαδικασιών.

«Σε συνεργασία με τους προμηθευτές μας διαρκώς ελέγχουμε και επιθεωρούμε την αρχιτεκτονική των συστημάτων των προϊόντων μας», αναφέρει από την πλευρά της η Αirbus, «με στόχο την κατάκτηση και διατήρηση των υψηλότερων στάνταρντ ασφάλειας».