Εκτός κι αν κάποιος ήταν παιδί πριν από τα μέσα της δεκαετίας του 1930, οι πιθανότητες λένε ότι μεγάλωσε κάτω από την ισχυρή επίδραση μιας εταιρίας με συνιδρυτή κάποιον Γουόλτ Ντίσνεϊ!

Η αυτοκρατορία που ίδρυσε ο σπουδαίος καρτουνίστας και μεγάλος οραματιστής αναπτύχθηκε και επεκτάθηκε έκτοτε σε όλες τις μορφές και τα μέσα, από το ραδιόφωνο και το σινεμά μέχρι την τηλεόραση, το ίντερνετ και τα θεματικά πάρκα!

Και βέβαια όλοι ξέρουμε πια καλά τα πεπραγμένα της μαγικής εταιρίας που έχει βαλθεί να γεμίσει τον κόσμο των παιδιών με το θαυμαστό εδώ και τόσες δεκαετίες.

Όμως, για μια τόσο ακραία αναγνωρίσιμη αυτοκρατορία σαν την Disney, δεν θα μπορούσαν να μην υπήρχαν πράγματα ενδιαφέροντα, πράγματα αξιοσημείωτα και πράγματα περίεργα που να την αφορούν.

Κι αν ο αριθμός της μαγείας της Disney ανέρχεται σε πολλά νούμερα, αυτά τα 10 πράγματα δεν μπορείς να τα προσπεράσεις εύκολα…

Οι κρυμμένοι Μίκι Μάους



Είτε είμαστε στην αυθεντική Disneyland της Καλιφόρνια είτε σε μια από τις υπόλοιπες 10 του πλανήτη, όπου κι αν στρέψουμε το μάτι βλέπουμε τα αυτιά του Μίκι Μάους, έστω κι αν δεν το συνειδητοποιούμε! Οι τρεις κύκλοι που σκιαγραφούν το περίγραμμα του κεφαλιού και των αυτιών του πασίγνωστου ποντικού (ένας μεγαλύτερος και δυο μικρότεροι) υπάρχουν κυριολεκτικά παντού: από το σχήμα της πίτσας και των φραχτών μέχρι και τα πλακάκια, κρυμμένα αυτιά του Μίκι Μάους φιγουράρουν κυριολεκτικά παντού, χάρη στον ιδρυτή Γουόλτ Ντίσνεϊ, ο οποίος θέλησε έτσι να δώσει το κάτι παραπάνω στο βασίλειό του σε όρους μαγείας. Μην ξεγελιέστε όμως, καθώς σε πολλούς κρυμμένους Μίκι δεν λείπει το σώμα του, το θέμα είναι αν μπορεί ο επισκέπτης να τους ανακαλύψει…

Το πρώτο soundtrack

Πολύ πριν ο «Πυρετός το Σαββατόβραδο» γίνει το απόλυτο χιτ της δεκαετίας του ’70, ένα καρτούν με μια ξύλινη κούκλα γινόταν το πρώτο soundtrack που απευθυνόταν στο κοινό για πώληση! Από το ξεκίνημα λοιπόν του πρώτου Μίκι Μάους, του «Steamboat Willie», ο Γουόλτ έκανε τη μουσική αναπόσπαστο μέλος της δουλειάς του, οπότε τα soundtracks, και η εκμετάλλευσή τους, ήταν απλώς η φυσική προέκταση του πράγματος…

Τα Όσκαρ είναι μια υπόθεση της Disney

Μέχρι την τελετή των Όσκαρ του 2008, η εταιρία του Γουόλτ Ντίσνεϊ είχε ήδη λάβει περισσότερες από 200 υποψηφιότητες για Όσκαρ στα χρονικά της, φεύγοντας τελικά με το χρυσό αγαλματίδιο πάνω από 50 φορές! Από τα φιλμ με το λογότυπο της Disney που ήταν υποψήφια για Όσκαρ, οι 51 υποψηφιότητες αφορούν σε καρτούν (14 Όσκαρ εδώ), κι αν μάλιστα συμπεριλάβουμε στον αριθμό και τις υποψηφιότητες της θυγατρικής Pixar, τότε ο αριθμός αυτός σχεδόν διπλασιάζεται, με άλλα 13 κερδισμένα Όσκαρ για την Pixar να ανεβάζουν τον δείκτη άρδην! Όσο για τον γερο-Γουόλτ, συνεχίζει να κρατά τα σκήπτρα στο ρεκόρ των περισσότερων κερδισμένων Όσκαρ: 22 στις μεγάλες κατηγορίες και 4 τιμητικά αγαλματίδια από 59 συνολικά υποψηφιότητες!

Η Disney και οι τρίχες του προσώπου

Πίσω στη δεκαετία του ’60, το μακρύ μαλλί και το μούσι ήταν ισχυρές ενδείξεις χίπικης και ανατρεπτικής συμπεριφοράς, κάτι με το οποίο δεν θα μπορούσε φυσικά να σχετιστεί ποτέ η παιδική αυτοκρατορία. Κι έτσι εμφανίστηκε γρήγορα η επιχειρηματική πολιτική που ανάγκαζε όλους τους άρρενες εργαζομένους των θεματικών πάρκων να έχουν κοντά και περιποιημένα μαλλιά, αλλά και φρεσκοξυρισμένο μαγουλάκι καθημερινά. Και έπρεπε να περιμένουν μέχρι το 2000 για να αλλάξει αυτός ο περιορισμός, αν και δεν θα γινόταν με τρόπο που θα δικαίωνε την προσμονή τους: πλέον οι εργαζόμενοι στις Disneyland επιτρέπεται να έχουν… περιποιημένα μουστάκια!

Τα τρία «D» της Disney

Οι εργαζόμενοι της εταιρίας απαγορεύεται ρητά να συνάπτουν σχέσεις μεταξύ τους, απ’ όπου προέκυψαν τα διαβόητα «DDD», δηλαδή «Don’t Date Disney»! Όσα περιστατικά απείθειας φτάνουν στα αυτιά των ανωτέρων μάλιστα τιμωρούνται με απευθείας απόλυση χωρίς πολλά-πολλά. Την ίδια στιγμή, οι υπάλληλοι των θεματικών πάρκων αποθαρρύνονται έντονα από την Disney να μην προσπαθούν να σαγηνεύσουν μέλη του αντίθετου φύλου, ενώ ταυτόχρονα οφείλουν να έχουν τα αυτιά τους κλειστά στο φλερτ των πελατών…

Αυστηρότατος έλεγχος των εμπορικών σημάτων



Ήταν πολλά χρόνια πίσω όταν η Disney απειλούσε να μηνύσει τρία κέντρα ημερήσιας φροντίδας της Φλόριντα που είχαν γιγαντιαίες απεικονίσεις των χαρακτήρων της! Οι ήρωες της Disney έφυγαν άρον-άρον από τις παιδικές κλινικές, αν και το γεγονός επισφράγισε το πόσο στενά περιφρουρεί η φίρμα τα εμπορικά της σήματα. Πάμπολλες υποθέσεις αποδεικνύουν ότι η Disney είναι κάτι παραπάνω από πρόθυμη να υπερασπιστεί την πηγή των εσόδων της, τους χαρακτήρες του Γουόλτ Ντίσνεϊ δηλαδή, με κάθε κόστος και σε κάθε περίσταση. Ακόμα κι όταν μιλάμε για απλά παιδικά πάρτι, καθώς η Disney έφτασε να μηνύσει ακόμα και γονείς που διαφήμιζαν στα κοινωνικά μέσα το πάρτι γενεθλίων του παιδιού τους μέσα σε κοστούμια χαρακτήρων της!

Το Θησαυροφυλάκιο της Disney

Στο πλαίσιο της ιδιαίτερης φύλαξης των εμπορικών της σημάτων, εντάσσεται και το περιβόητο Θησαυροφυλάκιο της Disney. Η φίρμα άρχισε κάποια στιγμή να επαναλανσάρει τις ταινίες της στο σινεμά έπειτα από 7 χρόνια από την πρώτη κυκλοφορία τους, ξεκινώντας από τη «Χιονάτη». Κατόπιν, με την τρέλα με την οικιακή ψυχαγωγία και την έλευση των DVD, το Θησαυροφυλάκιο ανοίγει μια φορά κάθε 10 χρόνια. Κι αν αυτό γίνεται, διά στόματος εταιρίας, για να κάνουν τη νέα γενιά παιδιών να ενδιαφερθεί για τα κλασικά παιδικά αριστουργήματα, δεν παύει να είναι μια πρώτης τάξεως επιχειρηματική κίνηση για να βγάζουν απλώς περισσότερα λεφτά…

Είναι ένας μεγάλος, μεγάλος Γουόλτ Ντίσνεϊ Κόσμος

Εγκατεστημένο μέσα στη δική του έκταση, το Reedy Creek Improvement District της λίμνης Buena Vista της Φλόριντα, το Walt Disney World (WDW) με τα κυρίως θεάματά του και τα ξενοδοχεία καλύπτει μια έκταση διπλάσια από το Μανχάταν! Κάθε μέρα, η ποσότητα των σεντονιών που χρησιμοποιείται στα ξενοδοχεία του Disney World θα έπαιρνε σε έναν άνθρωπο 40 χρόνια για να πλύνει! Τα 47 μίλια του WDW απαιτούν πάνω από 500.000 μίλια σε βόλτες με τις χορτοκοπτικές για να καθαριστούν σε ετήσια βάση, την ίδια ώρα που η προσπάθεια εξοικονόμησης νερού που λαμβάνει χώρα τα τελευταία 7 χρόνια έχει σώσει κάπου 2,5 δισεκατομμύρια γαλόνια νερού!

Θανάσιμες βόλτες

Από το 1955, όταν άνοιξε τις πύλες της η Disneyland της Καλιφόρνια, έχουμε μετρήσει περισσότερους από 10 θανάτους στο θεματικό πάρκο, με τουλάχιστον ίδιο αριθμό θυμάτων να μετρά ο Disney World και ένας ακόμα να έχει συμβεί στην EuroDisney (Disneyland Παρισιού). Είτε επρόκειτο για τραγικές αμέλειες των διοργανωτών είτε για άρνηση των πελατών να συμμορφωθούν με τις σαφείς οδηγίες, ο κίνδυνος καραδοκεί στον μαγικό κόσμο της Disney όπως και στην απτή πραγματικότητα…

Το κρυφό διαμέρισμα του Γουόλτ

Επειδή ο πάντα τελειομανής Ντίσνεϊ ήθελε να διασφαλίσει προσωπικά το μαγικό του πράγματος όταν χτιζόταν η πρώτη Disneyland στις αρχές της δεκαετίας του ’50, έφτιαξε ένα σπιτάκι μέσα στο θεματικό του πάρκο, κάπου μια ώρα μακριά από το κανονικό του σπίτι στην Καλιφόρνια. Οι εργαζόμενοι ήξεραν όταν ήταν μέσα στο κρυφό διαμέρισμά του, καθώς έβλεπαν το φως από το παράθυρο τη νύχτα.

Το σπιτάκι στεγαζόταν πάνω από την πυροσβεστική υπηρεσία της Disneyland και το ήξεραν μόνο οι υπάλληλοι του πάρκου. Μέχρι και σήμερα, περισσότερα από 45 χρόνια μετά τον θάνατό του, το φως στο διαμέρισμα παραμένει πάντα ανοιχτό, ως φόρος τιμής στον μεγάλο Γουόλτ Ντίσνεϊ που τα ξεκίνησε όλα…