Οι αμυντικές δαπάνες έχουν μπει συχνά στο στόχαστρο των κοινωνιών, μιας και τα κόστη τους παραμένουν τσουχτερά και συχνά δυσβάσταχτα για τους εθνικούς προϋπολογισμούς.

Εδώ θα μιλήσουμε όμως για όπλα που τίναξαν την μπάνκα στον αέρα και ντρόπιασαν στο τέλος τους επιτελάρχες, μιας και έμειναν στα αζήτητα να φαντάζουν πανάκριβα ορόσημα κακών αποφάσεων και λάθος χειρισμών.

Αυτά λοιπόν τα οπλικά συστήματα στοίχισαν δεκάδες εκατομμύρια ή ακόμα και δισεκατομμύρια, παραμένοντας ό,τι καλύτερο δεν εφαρμόστηκε ποτέ στη μάχη…

XM29 Objective Individual Combat Weapon – 100 εκατ. δολάρια

ffjjoosppoejeccts1

Εδώ πρόκειται για μια σειρά από πρωτότυπα όπλα ειδικά σχεδιασμένα να εξοικονομούν πυρομαχικά και να παρέχουν καλύτερο χειρισμό. Το όπλο μπορεί να ρίξει εκρηκτικά βλήματα 20 χιλιοστών με προγραμματιζόμενες δυνατότητες, κάτι που σημαίνει ότι ο φαντάρος πυροβολεί και προγραμματίζει μετά την ακριβή απόσταση στην οποία θα σκάσει το βλήμα!

Αν μάλιστα ο εχθρός κρύβεται κάπου, το βλήμα μπορεί να εκραγεί πίσω ή κάτω από τον στόχο, σκοτώνοντάς τον από κει που δεν το περιμένει. Το πρόγραμμα παραγωγής του XM29 άρχισε στη δεκαετία του 1990, εγκαταλείφθηκε ωστόσο το 2005 μιας και το κόστος παραγωγής του δεν έπεσε ποτέ κάτω από τα 35.000 δολάρια.

Όσο για το συνολικό κόστος της έρευνας και ανάπτυξης του όπλου, υπερέβη τα 100 εκατ. δολάρια μέχρι τη στιγμή της ματαίωσής του…

Expeditionary Fighting Vehicle – 3 δισ. δολάρια

ffjjoosppoejeccts2

Ένα καινοτόμο αμφίβιο όχημα είχε σκοπό να αντικαταστήσει το παλιότερο των αμερικανών πεζοναυτών, μιας και το τελευταίο είχε έρθει στη ζωή το 1972. Το EFV θα ήταν στην ουσία ένα άρμα μάχης (με πρότυπο το M1 Abrams Main Battle Tank) που θα λειτουργούσε εξίσου καλά στο νερό και τη στεριά.

Όταν η ανάπτυξή του υπερέβη όμως τα 3 δισ. δολάρια το 2011, παύτηκε άρον-άρον από τον υπουργό Άμυνας, Ρόμπερτ Γκέιτς, καθώς το Πεντάγωνο είπε να σταματήσει την οικονομική αιμορραγία και να παρατείνει τελικά τη ζωή του υπάρχοντος οχήματος μεταφοράς προσωπικού…

RAH-66 Comanche – 7 δισ. δολάρια

ffjjoosppoejeccts3

Ένα stealth ελικόπτερο ήταν να αντικαταστήσει όλα τα παρόμοιου τύπου ελικόπτερα του αμερικανικού οπλοστασίου, καθώς το αρχικό πλάνο περιελάμβανε την προμήθεια 650 μονάδων. Το σχέδιο εγκαταλείφθηκε ωστόσο το 2004 όταν ο στρατός απέσυρε τα κονδύλια για την παραγωγή των ελικοπτέρων.

Η ακύρωση του πλάνου ήταν αποτέλεσμα τόσο του αλμυρού του κόστους όσο όμως και των αλλαγών στις συνθήκες πολέμου, καθώς η καινούρια τεχνολογία εδάφους-αέρος απειλεί να μεταμορφώσει ολοσχερώς τον πόλεμο. Επειδή το ελικόπτερο κατασκευαζόταν όμως από το 1991, το κόστος του είχε υπερβεί τα 6,9 δισ. ευρώ, παραμένοντας ένα από τα μεγάλα αγκάθια του αμερικανικού Πενταγώνου…

XM2001 Crusader – 11 δισ. δολάρια

ffjjoosppoejeccts4

Το XM2001 Crusader ήταν ένα μεγάλο όνειρο του αμερικανικού στρατού για το επόμενης γενιάς αυτοκινούμενο οβιδοβόλο. Παρά το γεγονός όμως ότι το έψαχναν για χρόνια (από το 1995), το Crusader εγκαταλείφθηκε τελικά το 2002 με κατεπείγουσα απόφαση του τότε υπουργού Άμυνας, Ντόναλντ Ράμσφελντ.

Το πρωτοποριακό Crusader είχε κριθεί μάλιστα υψίστης σημασίας, καθώς ερχόταν να αντικαταστήσει οπλικά συστήματα της δεκαετίας του 1960. Κι ενώ ήταν σαφώς ανώτερο από τον προκάτοχό του σε όλα, υστερούσε σε ένα σημείο και υστερούσε πολύ: στο κόστος κατασκευής του. Κι έτσι η παραγγελία των 800 οχημάτων μπήκε στο χρονοντούλαπο της Ιστορίας.

Παράχθηκε ωστόσο ένα πρωτότυπο, που ενσαρκώνει όλο το κόστος και τις προσπάθειες τόσων ετών. Ένα πρωτότυπο αξίας 11 δισ. δολαρίων…

A-12 Avenger II – 2,95 δισ. δολάρια

ffjjoosppoejeccts5

Ένα stealth βομβαρδιστικό με ικανότητα να προσγειώνεται σε αεροπλανοφόρα και φιλοδοξίες να αντικαταστήσει το γηραλέο A-6 Intruder του Ναυτικού και των πεζοναυτών δεν ήταν μικρό πράγμα για το Πεντάγωνο των ΗΠΑ. Η έρευνά του άρχισε το 1991 και ο προϋπολογισμός του ήταν μάλιστα στα 57 δισ. δολάρια, αν και μόλις την επόμενη χρονιά το πρόγραμμα κόφτηκε στα ξαφνικά με απόφαση του υπουργού Άμυνας, Ντικ Τσέινι.

Οι ΗΠΑ είχαν διαθέσει βέβαια σχεδόν 3 δισ. δολάρια και δεν είχαν ούτε πρωτότυπο στα χέρια τους. Κι έτσι μήνυσαν τους κατασκευαστές και η υπόθεση κρίθηκε δικαστικά το 2014, επιδικάζοντας στο αμερικανικό Δημόσιο αποζημίωση 400 εκατ. δολαρίων…