Ένα κεφάλι μιας νεκρής γυναίκας διατηρημένο σε αλκοόλη , υπολείμματα μωρών που είχαν γεννηθεί παραμορφωμένα, ο σκελετός ενός γίγαντα ύψους σχεδόν δυόμισι μέτρων, ήταν μερικά μόνο από τα «κομμάτια» στην συλλογή του.

Ο Μεγάλος Πέτρος, ο τσάρος της Ρωσίας λάτρευε τα ταξίδια στην Ευρώπη, επισκεπτόταν πανεπιστήμια και εργαστήρια και ζούσε μια ζωή κοντά στους απλούς κατοίκους. Οι περίεργες συνήθειες του όμως έγιναν γρήγορα γνωστές μιας και τις γνώσεις που αποκτούσε ταξιδεύοντας τις εφάρμοζε στην χώρα του και μάλιστα στους ανθρώπους που βρισκόταν γύρω του.

Ανάγκασε τους συντρόφους του να δαγκώσουν πτώμα

4

Η δίψα για μάθηση αλλά και ο διακαής πόθος του να βγάλει από τον Μεσαίωνα το καθυστερημένο βασίλειο του, τον έκαναν πολλές φορές να ξεπερνά τα όρια με τους ανθρώπους που είχε στην υπηρεσία του. Είχε από εκείνους την απαίτηση να μοιράζονται μαζί του οποιαδήποτε καινούργια γνώση, ότι κι αν σήμαινε αυτό.

Χαρακτηριστικό είναι το περιστατικό κατά την διάρκεια ενός μαθήματος στην Ολλανδία, όπου ο τσάρος είδε τους συντρόφους του να αηδιάζουν, όταν εμφανίστηκε ένα διαμελισμένο πτώμα. Συγχυσμένος από όσα έβλεπε, έδωσε εντολή στον καθέναν ξεχωριστά να πλησιάσει και να δαγκώσει το πτώμα. Η χειρουργική και η οδοντιατρική ήταν οι μεγάλες του αδυναμίες και λάτρευε να εξασκεί τις γνώσεις που αποκτούσε στα ταξίδια του. Οι αυλικοί και οι υπηρέτες του όμως δεν είχαν την ίδια άποψη, έτσι όταν κάποιος από αυτούς αρρώσταινε φρόντιζε να το κρατά μυστικό, για να μην πέσει στα χέρια του.

Πετσόκοψε τα πρόσωπα των υπηκόων του

3

Ο εκσυγχρονισμός του λαού του είχε γίνει για εκείνον έμμονη ιδέα. Το 1698, μετά από ένα ακόμη ταξίδι του στο εξωτερικό, αποφάσισε να εκσυγχρονίσει την εμφάνιση των υπηκόων του, κόβοντας τους την γενειάδα. Ο βασιλικός πρόγονος του ο Ιβάν ο Τρομερός κάποτε είχε πει ότι «Το να ξυρίσεις τη γενειάδα, είναι ένα αμάρτημα που δεν μπορεί να το καθαρίσει το αίμα όλων των μαρτύρων. Είναι σαν να παραμορφώνεις την εικόνα που δημιούργησε ο Θεός».

Οι τρίχες στο πρόσωπο ήταν ένα σύμβολο της ρωσικής θρησκευτικής πίστης, κάτι που ο Πέτρος αποφάσισε να αλλάξει. Θεωρούσε πως οι γενειάδες συμβόλιζαν την βαρβαρότητα της Ρωσίας και έτσι έκαναν το βασίλειο του να γίνεται αντικείμενο αρνητικού σχολιασμού στη Ευρώπη.Έτσι λοιπόν κατά την διάρκεια μιας γιορτής, κρατώντας ένα ακονισμένο ξυράφι άρχισε να κόβει με άγαρμπο τρόπο της γενειάδες των αυλικών του. Μάλιστα έστειλε τον γελωτοποιό της Αυλής να κάνει τον γύρο του δωματίου με το ξυράφι. Τα περισσότερα πρόσωπα έμειναν πετσοκομμένα και ματωμένα, κανείς όμως δεν τόλμησε να πει το παραμικρό.

Στη συνέχεια εξέδωσε ένα διάταγμα που απαγόρευε τις γενειάδες στη χώρα. Μάλιστα ο νόμος έδινε το δικαίωμα στους αξιωματικούς να κόβουν την γενειάδα από όσους δεν το είχαν κάνει μόνοι τους. Όσοι αποφάσιζαν να την κρατήσουν ήταν υποχρεωμένοι να πληρώνουν φόρο. Το μένος του τσάρου για την γενειάδα ήταν τέτοιο που λέγεται ότι όσοι άνθρωποι με γενειάδα τον πλησίαζαν, εκείνος με  «με εύθυμη διάθεση, τραβούσε τις γενειάδες τους από τη ρίζα ή τις ξύριζε τόσο βάναυσα, ώστε και κομμάτια δέρματος έφευγαν μαζί τους».

Η «περίεργη» συλλογή του

2

Ιδιαίτερη ήταν και η συλλογή που διατηρούσε ο τσάρος της Ρωσίας. Τα δόντια που έβγαζε από τους υπηκόους του ήταν το πιο συνηθισμένο, καθώς στη συλλογή του φιγούραρε το κεφάλι της Μαρί Χάμιλτον διατηρημένο σε αλκοόλη, μιας από τις κυρίες επί των τιμών της γυναίκας του, η οποία είχε εκτελεστεί επειδή είχε σκοτώσει τα τρία νόθα παιδιά της.

Ο Πέτρος διατηρούσε υπολείμματα μωρών που είχαν γεννηθεί παραμορφωμένα, τα οποία ενθάρρυνε τους υπηκόους του να του στέλνουν, καθώς και τον σκελετό ενός γίγαντα ύψους σχεδόν δυόμισι μέτρων. Μεγάλη αδυναμία είχε και στους νάνους, γιαυτό και διατηρούσε μια μεγάλη Αυλή από αυτούς. Μάλιστα λέγεται πως η αγάπη του γι’ αυτούς ήταν τόσο μεγάλη που στο γάμο δύο νάνων τους πρόσφερε την κρεβατοκάμαρα του για να κοιμηθούν.

Ο τσάρος που μεθούσε

Οι κακές συνήθειες του Πέτρου έγινα γρήγορα γνωστές, και μια από αυτές ήταν και η συνήθεια του να πίνει αλκοόλ. Ο Άγγλος συγγραφέας Τζον Έβελιν κάποτε του είχε ενοικιάσει το διαμέρισμα του το οποίο βρήκε ολοκληρωτικά κατεστραμμένο έπειτα από ξέφρενο γλέντι. Τα παράθυρα ήταν σπασμένα, οι πίνακες σκισμένοι ενώ τα έπιπλα είχαν χρησιμοποιηθεί ως προσάναμμα. Μαρτυρίες γειτόνων κάνουν λόγο είδαν να κουβαλούν τον μεθυσμένο τσάρο γύρω-γύρω με καροτσάκι.