Ιστορικοί τέχνης ανακοίνωσαν σήμερα ότι ταυτοποίησαν ένα νέο πίνακα του Ιερώνυμου Μπος, έπειτα από χρόνια ερευνών, καθώς πλησιάζουν το ερχόμενο καλοκαίρι τα 500 χρόνια από τον θάνατό του: το έργο, το οποίο αποδιδόταν μέχρι τώρα σε έναν μαθητή, βρισκόταν στην αποθήκη ενός αμερικανικού μουσείου.

«Πρόκειται για μια σημαντική προσθήκη στο μικρό σώμα των έργων που παρήχθησαν από τον Ιερώνυμο Μπος», αναφέρουν οι ερευνητές σε ανακοίνωσή τους.

Τα αποτελέσματα της έρευνας ανακοινώθηκαν ενώ το μουσείο της γενέτειράς του, το Μπουά-λε-Ντικ, ετοιμάζεται για τα εγκαίνια μιας έκθεσης στην οποία θα συγκεντρωθούν 20 πίνακες του «ζωγράφου του διαβόλου».

Τέρατα που καταβροχθίζουν χαμένες ψυχές, δαίμονες που βασανίζουν ψαράδες με πρόσωπα παραμορφωμένα από τον πόνο, σκελετοί χαμογελαστοί που περιμένουν τους νεκρούς είναι μερικές από τις αναπαραστάσεις που χάρισαν στον Ιερώνυμο Μπος το επωνύμιο του «ζωγράφου του διαβόλου».

«Ο πειρασμός του Αγίου Αντωνίου», που αναπαριστά τον άγιο να πίνει από το νερό ενός ποταμού, περιτριγυρισμένος από φανταστικά τέρατα, είναι μια προσθήκη «μικρή, αλλά σημαντική» στο έργο του ζωγράφου, σύμφωνα με τους ερευνητές.

afsa

«Στη ζωή του, που είναι αφιερωμένη στον Θεό, ο άγιος μπαίνει σε πειρασμό από τα περίεργα πλάσματα που τον περιτριγυρίζουν», εξηγούν οι ερευνητές. «Παρόλο που ο πίνακας έχει ρετουσαριστεί και ξαναζωγραφιστεί σε μεγάλο βαθμό στη διάρκεια μιας αποκατάστασης του έργου που έγινε τον 20ο αιώνα, το χέρι του Ιερώνυμου Μπος είναι σαφώς αναγνωρίσιμο».

Ο πίνακας, ζωγραφισμένος ανάμεσα στο 1500 και το 1510, ήταν αποθηκευμένος για χρόνια στο μουσείο Νέλσον-Άτκινς, στο Κάνσας Σίτι. Μέχρι τώρα αποδιδόταν σ’ έναν από τους μαθητές του εργαστηρίου του Ιερώνυμου Μπος.

Όμως τεχνικές με χρήση υπέρυθρων ακτίνων επέτρεψαν να ανακαλυφθούν, κάτω από τη ζωγραφιά, «σκίτσα που αντιστοιχούν ακριβώς σε άλλα που έχουν βρεθεί σε πίνακες του Ιερώνυμου Μπος».

Ο πίνακας θα παρουσιαστεί στο κοινό για πρώτη φορά στη διάρκεια της έκθεσης με τίτλο «Οράματα μιας ιδιοφυΐας» που ανοίγει το Φεβρουάριο στο μουσείο Noordbrabants.

Ο Ιερώνυμος Μπος, το πραγματικό όνομα του οποίου ήταν Ιερώνυμος Φαν Άκεν, γεννήθηκε γύρω στα 1450 σε μια οικογένεια ζωγράφων. Εντάχθηκε στο ατελιέ της οικογένειας, πριν πάρει το όνομα της πόλης του για να τον βρίσκουν εύκολα οι πλούσιοι που ήθελαν να παραγγείλουν κάποιο πίνακα.

Ο ζωγράφος απεβίωσε τον Αύγουστο του 1516 και ετάφη στον καθεδρικό ναό της πόλης.