Είναι αλήθεια ότι τα αεροπλάνα έχουν κάνει πολύ δρόμο εδώ και έναν αιώνα, όταν οι ξεροκέφαλοι αδελφοί Ράιτ κατάφεραν τελικά να πραγματοποιήσουν την πρώτη πετυχημένη πτήση της Ιστορίας.

Έκτοτε η νέα περιπέτεια του ανθρώπου έχει γίνει γρηγορότερη, μεγαλύτερη και μπορεί να καλύπτει πια πραγματικά τεράστιες αποστάσεις χωρίς στάσεις για ανεφοδιασμό.

Ο ανταγωνισμός των αεροναυπηγείων υπήρξε λυσσαλέος τα τελευταία χρόνια και πλέον ο παραδοσιακός αμερικανικός κατασκευαστής θεόρατων αεροπλάνων Boeing έχει ένα νέο φιντάνι στο πλευρό του που προσπαθεί να του κλέψει τη δόξα, τη γαλλική Airbus!

Airbus και Boeing φτιάχνουν πλέον τα μεγαλύτερα επιβατικά αεροσκάφη του κόσμου, πάντα σε επίπεδο χωρητικότητας επιβατών, αν και στη λίστα μας φιγουράρει και μια έκπληξη.

Και κάτι ακόμα: οι κατασκευαστές αλλάζουν συχνά τη διάταξη των θέσεων, σύμφωνα με τις ανάγκες των αερογραμμών-πελατών τους, κάτι που φέρνει σημαντικές διαφοροποιήσεις στη χωρητικότητα. Κι έτσι ανάλογα με το αν το αεροπλάνο φιλοξενεί καθίσματα μόνο μίας θέσης (οικονομικής) ή αν αντιθέτως οι χώροι του έχουν χωριστεί σε σχηματισμό δύο ή ακόμα και τριών θέσεων, ο συνολικός αριθμός των επιβατών που μπορεί να μεταφέρει ο ίδιος τύπος αεροσκάφος ποικίλει σημαντικά.

Με αυτό υπόψη, ας δούμε τα αεροπλάνα που μεταφέρουν κοπάδια ανθρώπων με τη μία…

Airbus A380 800 – 853 επιβάτες

Ο νέος επιβατικός βασιλιάς των αιθέρων, αυτός που έκλεψε τη δόξα από την Boeing, φιλοξενεί 853 ανθρώπους σε διάταξη καθισμάτων μίας θέσης και 644 στον παραδοσιακό σχηματισμό των δύο θέσεων (οικονομική και business).

Εξίσου ενδιαφέρον είναι και το γεγονός ότι μπορεί να καλύψει 15.700 χιλιόμετρα (8.208 ναυτικά μίλια) χωρίς στάση για ανεφοδιασμό! Τέσσερις κινητήρες Rolls Royce Trent 970B δίνουν ζωή στο «τέρας», το οποίο πιάνει ταχύτητες μέχρι και 676 μίλια/ώρα και μπορεί να πετά ακόμα και σε υψόμετρο 43.000 ποδιών.

Το super jumbo καλύπτει την απίστευτη απόσταση των 13.800 χιλιομέτρων από το Σίδνεϊ της Αυστραλίας μέχρι το Ντάλας των ΗΠΑ χωρίς στάση, παραμένοντας στον αέρα για 15 συναπτές ώρες! Και ναι, είναι το νέο παγκόσμιο ρεκόρ πτήσης χωρίς στάση.

Το πελώριο δίπατο A380 800 είναι το μεγαλύτερο επιβατικό αεροπλάνο των καιρών μας. Η Airbus έχει ήδη πουλήσει 192 μονάδες του αεροσκάφους, με την τιμή του να αποκρυσταλλώνεται στον τιμοκατάλογο του 2015 στα 428 εκατ. δολάρια…

Boeing 747 8 – 700 επιβάτες

Ο μέχρι πρότινος πρίγκιπας των επιβατικών μεταφέρει με άνεση 700 επιβάτες στην οικονομική θέση, ενώ όταν η διάταξη περιλαμβάνει δύο θέσεις, ο αριθμός πέφτει στους 600 επιβάτες.

Το αεροπλάνο έχει αυτονομία 14.815 χιλιομέτρων και κινείται με τη βοήθεια τεσσάρων κινητήρων General Electric GEnx 2B67.

Όσο για τη μέγιστη ταχύτητά του, ανέρχεται στα 649 μίλια/ώρα, ενώ το ταβάνι του υψομέτρου αγγίζει τα 49.000 πόδια.

Παρά το γεγονός ότι είναι το μεγαλύτερο αεροσκάφος της σειράς 747 της Boeing, έχει πουλήσει μόλις 5 μονάδες από το 2011 όταν και πρωτοπαρουσιάστηκε, ενώ η Lufthansa ήταν η πρώτη που το περιέλαβε στον στόλο της τον Ιούνιο του 2012.

Boeing 747 400 – 624 επιβάτες

Έχουμε και λέμε: 624 επιβάτες σε σχηματισμό καθισμάτων οικονομικής θέσης και 525 στην παραδοσιακή διάταξη των δύο θέσεων.

Αυτονομία στα 13.446 χιλιόμετρα, ενώ τέσσερις κινητήρες General Electric GE CF6-80C2B5F του χαρίζουν τελική ταχύτητα στα 567 μίλια/ώρα και πτήση στα 35.000 πόδια.

Το θεόρατο Boeing 747 400, ένα από τα πλέον επιτυχημένα εμπορικά επιβατικά, έχει πουλήσει 1.358 αεροσκάφη από τον Απρίλιο του 1988, όταν η Northwest Airlines το εγκαινίασε στον στόλο της.

Το 747 400 παραμένει το δημοφιλέστερο στολίδι του αμερικανικού αεροναυπηγείου…

Boeing 777 300 – 550 επιβάτες

Είναι γεγονός ότι θα δούμε πολύ Boeing στη λίστα μας, αφού μέχρι πρότινος τουλάχιστον ήταν ο απόλυτος ηγέτης στα πελώρια επιβατικά.

Το 777 300 φιλοξενεί 550 επιβάτες σε μία θέση και 451 σε δύο θέσεις, έχοντας αυτονομία πτήσης στα 11.135 χιλιόμετρα.

Κινείται με τη βοήθεια δύο κινητήρων, επιλέγοντας μεταξύ τριών επιλογών: του Rolls Royce Trent RR 892, του Pratt & Whitney 4098 και του General Electric 90-94B, αγγίζοντας ταχύτητες της τάξης των 587 μιλίων/ώρα και υψόμετρο 35.000 ποδιών.

Η Boeing έχει πουλήσει 60 μονάδες του συγκεκριμένου κολοσσού από τον Ιούνιο του 1998, όταν και έκανε το ντεμπούτο το στον στολίσκο της Cathay Pacific…

Boeing 747 300 – 496 επιβάτες



Το ιστορικό 747-300 έκανε το ντεμπούτο του στους αιθέρες το 1983 προσφέροντας 10% περισσότερα καθίσματα από κάθε άλλο επιβατικό του καιρού.

Η Boeing παρέδωσε στους πελάτες της 81 αεροπλάνα 747-300 σε διάφορες διατάξεις θέσεων, με το τελευταίο να παραδίδεται στη Sabena το 1990.

Η Swissair ήταν η πρώτη αεροπορική που παρήγγειλε τον νέο κολοσσό της σειράς 747 και τον έβαλε σε λειτουργία τον Μάρτιο του 1983, αν και το μοντέλο έμελλε να είναι βραχύβιο, καθώς έπειτα από δύο χρόνια η Boeing ανακοίνωσε την αντικατάστασή του από τον νέο της γίγαντα, το 747 400.

Ειδικά τροποποιημένο μοντέλο (το 747-300SR) που φτιάχτηκε ειδικά για τις ανάγκες της εγχώριας ιαπωνικής αγοράς μπορούσε να στριμώξει στο εσωτερικό του 584 ανθρώπους!

Boeing 747 200 – 452 επιβάτες

Παρά το γεγονός ότι το 747 200 σχεδιάστηκε μετά το 747-100, αναπτύχθηκε την ίδια περίπου περίοδο.

Τα πρώτα 200άρια εντάχθηκαν σε στόλους αερογραμμών το 1971 και μέχρι το 1991, όταν η Boeing σταμάτησε να τα κατασκευάζει, είχαν πουληθεί 393 μονάδες.

Παρά το γεγονός ότι εξωτερικά είναι σχεδόν πανομοιότυπο με το 747-100, ο εσωτερικός σχεδιασμός του του χάρισε μεγαλύτερο ωφέλιμο φορτίο.

Και βέβαια, παρά το γεγονός ότι σχεδιάστηκε ως επιβατικό, το 200 ήταν το πρώτο μοντέλο της σειράς 747 που μπορούσε να τροποποιηθεί για να μεταφέρει αποκλειστικά φορτίο (100 τόνους) ή να είναι συνδυασμός επιβατικού-φορτηγού αεροπλάνου…

Boeing 747 100 – 452 επιβάτες

Το πρώτο jumbo jet του κόσμου είδε αέρα το 1970 φορώντας αρχικά κινητήρες από την Pratt & Whitney, αν και μέχρι το 1975 τόσο η General Electric όσο και η Rolls-Royce είχαν πια τις δικές τους μηχανές για την τροφοδοσία του τότε «κτήνους».

Η Boeing πούλησε 250 μονάδες του συγκεκριμένου μοντέλου μέχρι το 1986, όταν και διέκοψε οριστικά την παραγωγή του.

Και πάλι πολυχρηστικό, κυκλοφόρησαν διάφορες εκδοχές του για να καλυφθούν οι ποικίλες ανάγκες των αερομεταφορών, με ένα ειδικά τροποποιημένο για μικρής ακτίνας πτήσεις να φιλοξενεί μέχρι και 550 επιβάτες.

Το μοντέλο 747-100SP μάλιστα, με πιο κοντή άτρακτο από τα άλλα της σειράς, πετούσε ψηλότερα, γρηγορότερα και πιο μακριά (χωρίς στάση) από κάθε άλλο 747 του καιρού…

Boeing 777 200 – 440 επιβάτες

Ο άλλοτε κολοσσός μετρούσε 440 επιβάτες μίας θέσης, 400 σε δύο θέσεις και 305 στη διάταξη των τριών θέσεων, παραμένοντας ένα από τα πιο άνετα αεροσκάφη που παρουσιάστηκαν ποτέ.

Εντάχθηκε στις αερομεταφορές τον Μάιο του 1995 με τις δύο jet μηχανές του να παρέχονται από τρεις κατασκευαστές: Pratt & Whitney 4077, Rolls-Royce Trent 877 και General Electric GE90-77B.

Το αεροσκάφος πιάνει τελικές ταχύτητες της τάξης των 587 μιλίων/ώρα, έχοντας αυτονομία στα 9.700 χιλιόμετρα.

Συνολικά, 439 επιβατικά Boeing 777 200 οργώνουν μέχρι και σήμερα τους αιθέρες…

Ilyushin II 96-400 – 436 επιβάτες

Το σοβιετικό Il-96-400 κατασκευαζόταν από τη Voronezh Aircraft Production Association ως το μεγαλύτερο επιβατικό της οικογένειας 96.

Μεταφέρει 436 επιβάτες σε σχηματισμό μίας θέσης, 386 σε διάταξη δύο θέσεων και 315 σε τρεις θέσεις.

Η αυτονομία του είναι στα 10.000 χιλιόμετρα και κινείται με τη βοήθεια τεσσάρων νέας γενιάς Aviadvigatel PS-90A1 μηχανών, που του χαρίζουν τελική στα 540 μίλια/ώρα.

Κυκλοφόρησε ως αντίπαλο δέος των Boeing 777 και των Airbus A340…

Airbus A340-600 – 420 επιβάτες

The επιβατικό Airbus A340 600 μεταφέρει 420 επιβάτες σε διάταξη αποκλειστικά οικονομικής θέσης και 380 σε συνδυασμό οικονομικής και business.

Τέσσερις Rolls Royce Trent 556 κινητήρες του χαρίζουν αυτονομία 14.600 χιλιομέτρων, τελική ταχύτητα 543 μιλίων/ώρα και ταβάνι πτήσης στα 41.000 πόδια.

Η Airbus έχει πουλήσει 48 μονάδες του μοντέλου από τον Απρίλιο του 2001 που πρωτοπαρουσιάστηκε, το οποίο με συγκεκριμένες τροποποιήσεις μπορεί να στριμώξει μέχρι και 475 επιβάτες στο εσωτερικό του.

Η Virgin Atlantic ήταν η πρώτη αεροπορική που το περιέλαβε στον στόλο της τον Αύγουστο του 2002…

Διαβάστε όλα τα θέματα της ενότητας Weekend του newsbeast.gr