Τα Χριστούγεννα φέρνουν σχεδόν πάντα, εκτός από χαρά, και απίστευτες αναμνήσεις. Ποιος δεν μπαίνει στον πειρασμό να κάνει αναδρομή στα χρόνια της αθωότητας, τότε που ακόμα πιστεύαμε στον Άγιο Βασίλη και του ζητούσαμε να μας φέρει όσα λαχταρούσαμε, πάντα με την υποσημείωση στα γράμματά μας ότι υπήρξαμε συνεπείς στις υποχρεώσεις μας. Σήμα κατατεθέν τότε, τώρα και πάντα τα παιχνίδια, αυτά λαχταρούσαμε, αυτά ζητούσαμε. Και όταν οι γονείς μας έπαιρναν τη μορφή του Άγιου Βασίλη και μας πήγαιναν βόλτα στο κατάστημα με τα παιχνίδια, τότε τα Χριστούγεννα έπαιρναν σάρκα και οστά σε μία κούκλα ή σε μία παιχνιδομηχανή! Τις γιορτινές μέρες λοιπόν τα παιχνίδια έχουν την τιμητική τους και τα καταστήματα παιχνιδιών επίσης. Τα παιχνίδια που ακολουθούν έκαναν ρεκόρ πωλήσεων και οι πωλήτριες δεν προλάβαιναν να ανεφοδιάζουν καθημερινά τα ράφια. Σε κάποιες μάλιστα περιπτώσεις δεν έλειπαν και οι εντάσεις ανάμεσα στους καταναλωτές που είχαν κυριευτεί από μια απίστευτη μανία απόκτησης των παιχνιδιών. Οι εποχές άλλαξαν από τότε που τα παιδιά ήθελαν να αποκτήσουν μια απλή κούκλα, που δεν μίλαγε, δεν περπάταγε, παρά μόνο γέμιζε την παιδική αγκαλιά. Τα ηλεκτρονικά και τα video games έχουν πια την τιμητική τους και καθηλώνουν με τις ώρες τα παιδιά μπροστά από μια οθόνη. Όσο όμως και να αλλάζουν οι εποχές η λαχτάρα μένει πάντα ίδια. Και εδώ άλλωστε συνοψίζεται όλη η μαγεία των Χριστουγέννων!

Κος Πατάτας (Mr Potato Head)

1952 Πωλήσεις: Ένα εκατομμύριο Εταιρία: Hasbro vavouropatatesΤο 1952 ο George Lerner έχει μια ιδέα, την οποία όταν την παρουσιάζει σε φίλους και γνωστούς κανείς δεν φαίνεται να ενθουσιάζεται ιδιαίτερα. Ο Κος Πατάτας (Mr Potato) είναι αυτό ακριβώς που λέει και το όνομά του: ένα παιχνίδι σε μορφή πατάτας με διάφορα πλαστικά κομμάτια, τα οποία τα παιδιά μπορούν να τοποθετήσουν πάνω στο κυρίως σώμα, αναπτύσσοντας τις κινητικές και δημιουργικές τους ικανότητες. Η Hasbro ξεκινάει την παραγωγή του παιχνιδιού και οι πωλήσεις εκτοξεύονται στα ύψη! Το διαφημιστικό για τον Κο Πατάτα αποτελεί και το πρώτο διαφημιστικό παιχνιδιού στην τηλεόραση και τα ράφια με τα παιχνίδια, κυρίως τις γιορτές των Χριστουγέννων, αδειάζουν σε κλάσματα δευτερολέπτου. Με το πέρασμα των χρόνων η Hasbro εξελίσσει τον Κο Πατάτα προσφέροντάς του το καλύτερο ταίρι, την Κα Πατάτα. Το ζευγάρι, πιο ανανεωμένο από ποτέ, μπαίνει στην αγορά με νέα εμφάνιση, προσφέροντας τη χαρά της δημιουργικότητας στα παιδιά.

Pet Rock

1975 Πωλήσεις: Πάνω από 5 εκατομμύρια σε 6 μήνες Εταιρία: Rock Bottom Productions qsltn2kkΤους 100.000 έφτασαν τα Χριστούγεννα του 1975 οι καταναλωτές που έσπευσαν στα καταστήματα παιχνιδιών για να αγοράσουν το ιδανικότερο κατοικίδιο… μια πέτρα! Όχι δεν λέμε ασυναρτησίες γιατί το Pet Rock, που έσπασε ταμεία, ήταν μια πέτρα με μάτια, που μπορούσες να έχεις ως κατοικίδιό σου! Η ιδέα και δημιουργία ήταν του Gary Dahl, ενός ανθρώπου που είχε βαρεθεί να ακούει τους φίλους του να γκρινιάζουν για τις υποχρεώσεις που συνόδευαν την συγκατοίκηση με ένα σκύλο ή μια γάτα. Το Pet Rock θα ήταν το τέλειο κατοικίδιο: δεν θα χρειαζόταν να το ταΐσεις, να το κάνεις μπάνιο, να το χτενίσεις, να το πας βόλτα. Δεν θα πέθαινε, δεν θα αρρώσταινε, δεν θα ήταν ανυπάκουο. Το αγόραζες μέσα σε ένα κουτί με τρύπες, γιατί το «κατοικίδιο» έπρεπε να αναπνέει! Συνοδευόταν και από ένα εγχειρίδιο 32 σελίδων με τίτλο «The Care and Training of Your Pet Rock» με οδηγίες για την καλύτερη ανατροφή του! Μέσα σε ένα χρόνο από το λανσάρισμά του ο Dahl κέρδισε από τις πωλήσεις 1,5 εκατομμύριο δολάρια.

Pong

1975 Πωλήσεις: 150.000 Εταιρία: Atari zr0hb1j3Το Pong κυκλοφόρησε αρχικά ως arcade game και ο κόσμος συνέρρεε στα «ουφάδικα» για να το παίξει. Όταν η Atari το κυκλοφόρησε το 1975 για την κονσόλα της, επόμενο ήταν να σπάσει ταμεία, με πωλήσεις που άγγιξαν το αστρονομικό ποσό των 40 εκατ. δολαρίων το χρόνο! Το Pong έμοιαζε με τένις και είτε το έπαιζαν δύο παίκτες είτε ένας με αντίπαλο την παιχνιδομηχανή. Με οχτάμπιτα γραφικά και πανεύκολο game play τρέλανε τους καταναλωτές που περίμεναν ώρες στην ουρά για να το προμηθευτούν.

Atari

1979 Πωλήσεις: Ένα εκατομμύριο Εταιρία: Warner communications Atari2600 To ημερολόγιο έγραφε 11 Σεπτεμβρίου 1977 όταν η εταιρεία Atari έκανε την κίνηση-ματ και λάνσαρε την πασίγνωστη παιχνιδομηχανή της που όλα τα παιδιά λαχταρούσαν. Το Atari CVS βγήκε στην αγορά με το παιχνίδι Combat και άλλα έξι διαθέσιμα παιχνίδια. Δυστυχώς όμως, οι πωλήσεις των δύο πρώτων χρόνων ήταν απογοητευτικές. Το 1979 ήρθε να αλλάξει τα δεδομένα και να γεννήσει μια νέα κατηγορία καταναλωτών, τους gamers. Μέσα σε ένα χρόνο η εταιρεία κυκλοφόρησε 32 νέα παιχνίδια (για πρώτη φορά και παιχνίδι με τον Superman από την ομώνυμη ταινία) που έκαναν τους ιδιοκτήτες καταστημάτων παιχνιδιών να τρίβουν τα χέρια τους από ευχαρίστηση, καθώς η τρέλα των καταναλωτών ολοένα και μεγάλωνε. Το Atari CVS μετονομάστηκε σε Atari 2600 και έγινε το πιο εμπορικό παιχνίδι των Χριστουγέννων του 1979, κάνοντας πωλήσεις μέσα σε μια χρονιά ενός εκατομμυρίου.

Λαχανόπαιδα (Cabbage Patch dolls)

1983 Πωλήσεις: Σχεδόν τρία εκατομμύρια Εταιρία: Coleco landscape-1429649832-cabbage-patch-kid-index Τα λαχανόπαιδα ήταν οι κούκλες που προκάλεσαν φρενίτιδα το 1983, κυρίως την περίοδο των Χριστουγέννων, με τους καταναλωτές να κατασκηνώνουν έξω από τα καταστήματα για να τις προμηθευτούν και να μην διστάζουν ακόμα και να πιαστούν στα χέρια. Τα παιχνίδια έφταναν στα καταστήματα με θωρακισμένα αυτοκίνητα, σε μια προσπάθεια να σωθούν τα προϊόντα από τη μανία των καταναλωτών! Οι υφασμάτινες κούκλες ήταν μοναδικές, με ευφάνταστα κάθε φορά ρούχα και μαλλιά, λευκές ή μελαμψές, συνοδευόμενες πάντοτε από ένα πιστοποιητικό υιοθεσίας που έπρεπε να συμπληρώσει η εκάστοτε οικογένεια. Δημιουργός τους ο 21χρονος φοιτητής Xavier Roberts, ο οποίος έδωσε άδεια για την πώλησή τους στις ΗΠΑ το 1978. Σχεδόν τριάντα χρόνια μετά τα λαχανόπαιδια επέστρεψαν στην Αμερική τον περασμένο Φεβρουάριο, αλλά όχι όπως τα ξέραμε. Το πέρασμα των δεκαετιών και η εξέλιξη της τεχνολογίας πέρασε και στην εμφάνισή τους δίνοντάς τους ειδικά φωτάκια στα μάτια για να λάμπουν στο σκοτάδι, ακόμα και αισθητήρες κίνησης.

Game boy

1991 Πωλήσεις: Πάνω από ένα εκατομμύριο μόνο στις ΗΠΑ τα πρώτα Χριστούγεννα Εταιρία: Nintendo gameboyΗ πρώτη φορητή παιχνιδομηχανή κυκλοφόρησε στην Ιαπωνία το 1989, αλλά ολόκληρος ο κόσμος κατάλαβε τι κράταγε στα χέρια του το Σεπτέμβριο του 1991, όταν κυκλοφόρησε στην Ευρώπη. Τα πρώτα Χριστούγεννα τα ράφια των καταστημάτων άδειασαν από τους μανιακούς gamers. Και πώς θα μπορούσε να γίνει αλλιώς αφού οι μπαταρίες της παιχνιδομηχανής έδιναν τη δυνατότητα non stop παιχνιδιού για 35 ώρες. Και φυσικά το γεγονός ότι το Game Boy βγήκε στην αγορά με το πασίγνωστο παιχνίδι Tetris, έδωσε ακόμα περισσότερους πόντους στη δημοφιλία του παιχνιδιού, που έπαιζαν όχι μόνο μικροί αλλά και μεγάλοι. Το Game Boy και το Game Boy Color που βγήκε στη συνέχεια έχουν πουλήσει συνολικά 118,7 εκατομμύρια παγκοσμίως.

Έλμο, γαργάλησέ με (Tickle me elmo)

1996 Πωλήσεις: 10 εκατομμύρια Εταιρία: Tyco wersfg Το πιο επιθυμητό παιχνίδι των Χριστουγέννων του 1996 ήταν αδιαμφισβήτητα ο Έλμο, το γνωστό κόκκινο τερατάκι της σειράς «Sesame Street». Αυτή τη χρονιά όμως ο Έλμο δεν ήταν μια απλή κούκλα που την κράταγαν τα κοριτσάκια και έπαιζαν. Ήταν μια κούκλα με αισθητήρες στην κοιλιά που κάθε φορά που την γαργάλαγες αντιδρούσε και έσκαγε στα γέλια! Πριν ο Έλμο κάνει την εμφάνισή του στην τηλεοπτική εκπομπή της Rosie O’Donnell, η εταιρία παραγωγής Tyco, είχε ήδη πουλήσει 400.000 κούκλες, χωρίς ωστόσο να πιστεύει ότι ο κόσμος θα τρελαθεί με το τερατάκι που γαργαλιόταν. Αυτός ήταν και ο λόγος του περιορισμένου αριθμού κομματιών που έφτιαχνε η εταιρεία, με αποτέλεσμα τα Χριστούγεννα τα ράφια στα καταστήματα να μένουν συχνά άδεια. Ο Έλμο πουλιέται ακόμα και σήμερα και οι πωλήσεις του παγκοσμίως έχουν ξεπεράσει τα 10 εκατομμύρια.

Furby

1998 Πωλήσεις: 1,8 εκατομμύρια Εταιρία: Tiger Electronics s-l1600 Το τριχωτό -και λίγο τρομακτικό- τερατάκι βγήκε στην αγορά από την εταιρία Tiger Electronics το 1998 και την πρώτη εορταστική περίοδο πουλούσε σαν τρελό στην τιμή των 100 ευρώ! Τα περισσότερα παιδιά ζητούσαν να έχουν στη συλλογή τους το Furby, το ηλεκτρονικό ρομποτικό παιχνίδι, που κάποιοι έλεγαν ότι μοιάζει με χάμστερ και άλλοι με κουκουβάγια. Το Furby είχε διάφορες εμφανίσεις και χρώματα και μίλαγε σχεδόν 24 γλώσσες. Μέσα σε τρία χρόνια από την εμφάνισή του πουλήθηκαν πάνω από 40 εκατομμύρια Furbies σε όλο τον κόσμο. Το 2002 το παιχνίδι σταμάτησε να πωλείται από την Tiger και τα δικαιώματα απέκτησε η Hasbro, που το πουλάει μέχρι και σήμερα παγκοσμίως σε ιδιαίτερα υψηλές τιμές.

Playstation 2

2000 Πωλήσεις: 6,4 εκατομμύρια σε ένα χρόνο Εταιρία: Sony aid403599-728px-Install-a-PlayStation-2-Step-1 Ο διάδοχος του PlayStation κυκλοφόρησε στην Ιαπωνία στις 4 Μαρτίου 2000 και η υποδοχή του ήταν τουλάχιστον ελπιδοφόρα για το μέλλον του: μέχρι τα τέλη Μαρτίου, είχαν διατεθεί στην Ιαπωνία 1,41 εκατομμύρια συσκευές! Ο υπόλοιπος πλανήτης έπρεπε να περιμένει μέχρι τις 26 Οκτωβρίου (για τις ΗΠΑ) και τα τέλη Νοεμβρίου τελικά για την Ευρώπη και την Αυστραλία για να το βάλει στο χέρι του. Όταν όμως το έκανε, το έκανε για τα καλά. Η κονσόλα πούλησε μέχρι τα τέλη της χρονιάς 6,4 εκατ. συσκευές και είχε όπως ήταν φυσικό την τιμητική της κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων. Όχι ότι θα σταματούσε εκεί φυσικά, μιας και μέχρι τον Μάρτιο του 2012 είχε ξεπεράσει τα 155 εκατ. πωλήσεις και από το 2014 είναι και επισήμως η πλέον best seller κονσόλα όλων των gaming εποχών. Μέχρι τότε θα είχε βέβαια περισσότερους από 3.800 τίτλους στη φαρέτρα της, ενώ ο συνολικός αριθμός των παιχνιδιών που πουλήθηκαν για το PlayStation 2 έχει αγγίξει τα 1,5 δισ. κομμάτια! Η Sony ενίσχυσε το σερί του PlayStation 2 με αρκετές ελαφρύτερες και πιο λεπτές εκδοχές του στα επόμενα χρόνια, την ίδια ώρα που η παιχνιδομηχανή πουλούσε σαν τρελή ακόμα και το 2006, όταν ο κατασκευαστής ανακοίνωσε την κυκλοφορία του νέας γενιάς PlayStation 3. Και συνέχισε την ξέφρενη κούρσα της παρά το λανσάρισμα της νέας κονσόλας. Η έκτης γενιάς κονσόλα PlayStation 2 παρέμεινε δημοφιλέστατη παρά τον πόλεμο των παιχνιδομηχανών έβδομης γενιάς (όπως το PlayStation 3) και παραγόταν μάλιστα μαζικά μέχρι και τον Ιανουάριο του 2013, όταν η Sony αποφάσισε τελικά να το αφήσει στην ησυχία του έπειτα από 13 μακρά χρόνια ρεκόρ και gaming μαγείας… Δείτε όλα τα θέματα του Weekend