Μία Κυριακή, σχετικά πρόσφατα, ανέβηκα τις σκάλες ενός μεγάλου εμπορικού κέντρου, αναζητώντας ένα ποτήρι καφέ. Κατευθύνθηκα προς ένα από τα καταστήματα που βρίσκονταν απέναντί μου, αναζητώντας κρύο καφέ. «Ένα vanilla bean frappuccino», ζήτησα στην κοπέλα που περίμενε απέναντί μου. «Αν μπορείτε θα ήθελα να μου τον σερβίρετε στο χάρτινο ποτήρι που έχετε δίπλα σας», πρόσθεσα, κοιτάζοντας προς το μέρος της. Γράφει ο Γιώργος Λαμπίρης «Να ρωτήσω αν γίνεται…», απάντησε λίγο διστακτικά εκείνη. «Σας το λέω γιατί στα χάρτινα ποτήρια σερβίρουμε συνήθως τα ζεστά ροφήματα, ενώ εσείς έχετε διαλέξει παγωμένο», βιάστηκε να εξηγήσει. Αφού έγινε δεκτή η επιθυμία μου, περίμενα στη σειρά για το ρόφημα. Και το ποτήρι… star1 Ο δημιουργός του καφέ μου, πίσω από μία καφετιέρα εσπρέσο, ξεκίνησε να μου μιλάει για την ιστορία του: «Το σχεδίασε ένας Έλληνας. Χαρίτο τον λένε. Δουλεύει στο κατάστημα της αλυσίδας στο Ηράκλειο». Δεν ρώτησα περισσότερα. Το όνομα του ανθρώπου που έφτιαξε το ποτήρι με καθοδηγούσε σχεδόν… αυτεξούσια. Αφού παρέλαβα το ρόφημά μου, κατευθύνθηκα προς την έξοδο. Έβγαλα το κινητό από την τσέπη και πληκτρολόγησα τρεις λέξεις στη Google: «Χαρίτος», «Starbucks», «Ηράκλειο». Τα αποτελέσματα της αναζήτησης με έφεραν πιο κοντά στο πρόσωπο που αναζητούσα. Το πλήρες όνομά του, Χαρίτος Μουντουφάρης. Με λίγο ψάξιμο βρήκα το τηλέφωνό του και μίλησα μαζί του. Εκείνος ανταποκρίθηκε θετικά στο αίτημά μου για συνέντευξη. star5

Τα ποτήρια και ο Ηρακλειώτης

Στο διαγωνισμό που πραγματοποίησε για το 2016 η Starbucks σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική, επικράτησαν τρεις υποψήφιοι. Η Sandra Margveliani, που εργάζεται σε ένα από τα καταστήματα στο Ηνωμένο Βασίλειο αποτύπωσε το σχέδιό της στο μεγάλο ποτήρι της Starbucks (Venti). Η Οlya Ravcheeva από τη Μόσχα με σπουδές στη σχολή καλών τεχνών, δημιούργησε το μεσαίο μέγεθος (grande).

star_3
Το μεσαίο μέγεθος (grande)
star_4
Το μεγάλο μέγεθος (Venti)
Ο Ηρακλειώτης, Χαρίτος Μουντουφάρης, διακόσμησε το μικρό μέγεθος ποτηριού της εταιρείας (tall). Παρά το γεγονός ότι δεν ασχολείται επαγγελματικά με το σχέδιο ή τη ζωγραφική, το σχέδιό του ήταν αυτό ακριβώς που αναζητούσε η Starbucks για να τυπώσει σε αμέτρητα ποτήρια, που φιλοξενούν τα ζεστά της ροφήματα.
star2
Τα τρία ποτήρια που κέρδισαν στο διαγωνισμό
«Ο διαγωνισμός ξεκίνησε το Σεπτέμβριο», λέει ο Χαρίτος στο newsbeast.gr. «Αφορούσε αποκλειστικά τα άτομα που εργάζονται στην εταιρεία. Ο υποψήφιος έπρεπε να ανεβάσει τη φωτογραφία του σχεδίου του στη σελίδα της Starbucks στο Instagram. Εάν το σχέδιό του είχε απήχηση, προκρινόταν στην επόμενη φάση και στη συνέχεια τα καταστήματα σε Ευρώπη, Αφρική και Μέση Ανατολή ψήφιζαν εκείνο που τους άρεσε περισσότερο». «Δεν είχα ξανασυμμετάσχει σε τέτοιο διαγωνισμό. Όταν έμαθα ότι ήμουν ένας από τους τρεις νικητές, νόμιζα ότι είχε γίνει κάποιο λάθος. Το χάρηκα πολύ όμως! Ήμουν στο δρόμο κι έβγαλα μία κραυγή από τη χαρά!» star10 Γνώριζε εκ των προτέρων ότι δεν υπήρχε κάποιο χρηματικό έπαθλο για τους νικητές. Ωστόσο η δεξιοσύνη του στο σχέδιο και η επιθυμία του να ζωγραφίζει, τον οδήγησαν στην απόφαση να λάβει μέρος στο διαγωνισμό. «Είναι μεγάλη τιμή η ευκαιρία που μου έδωσε μία εταιρεία αυτού του βεληνεκούς. Να φαίνεται το όνομά μου σε κάτι το οποίο παράγει η ίδια και περνάει από τα χέρια εκατομμυρίων καταναλωτών», λέει ο Χαρίτος. star_12 Η υπογραφή του βρίσκεται τυπωμένη κάτω δεξιά, σε όλα τα ποτήρια που κοσμεί το σχέδιό του. «Όλοι ξέρουν ότι ο Χαρίτος έφτιαξε αυτό το ποτήρι. Διαφορετικά, ίσως να μην το γνώριζε κανείς». Οι επαγγελματικές του επιλογές φαίνεται να είναι κατά κάποιο τρόπο… τσακωμένες με το ταλέντο του. Σπουδάζει κάτι τελείως διαφορετικό από αυτό που θα ήθελε στην πραγματικότητα να κάνει. «Κανόνας στην Ελλάδα», μπορεί να σχολιάσετε. Ωστόσο καταφέρνει να εκτονώνει παράλληλα τις δημιουργικές του ανησυχίες. «Ζωγραφίζω από μικρός. Μου αρέσει κυρίως να φτιάχνω κόμικς. Δεν έχω σπουδάσει γραφιστική ή κάτι σχετικό. Σπουδάζω φιλολογία στο Ρέθυμνο να φανταστείτε. Θα ήθελα παρόλ’ αυτά, κάποια στιγμή να αναπτύξω και να σπουδάσω αυτό που σήμερα είναι μόνο το χόμπι μου. Έχω άχτι να μπω στην Καλών Τεχνών. Στην πρωτεύουσα άλλωστε είναι περισσότερες οι ευκαιρίες και οι επιλογές σε σχέση με την Κρήτη». Στο διαγωνισμό, μοναδικό ζητούμενο για τους συμμετέχοντες ήταν να αναπτύξουν ένα θέμα σχετικό με την άνοιξη, χωρίς κανέναν άλλο περιορισμό. Ο Χαρίτος δημιούργησε ένα ποτήρι με χελιδόνια και νότες. Και ανθισμένα λουλούδια. Το αποτέλεσμα για εκείνον ήταν απρόσμενο. Και όπως λέει περισσότερο το διασκέδασαν οι φίλοι του, παρά ο ίδιος. «Είμαι χαμηλών τόνων και δεν ήθελα να το ξέρουν πολλοί. Φανταστείτε ότι ενώ βρίσκομαι στη δουλειά, βλέπω τους φίλους και τους συναδέλφους μου, να διαφημίζουν διαρκώς το ποτήρι». star_9 «Νιώθω περήφανος που ένα προϊόν με ελληνικά χαρακτηριστικά, υπάρχει σε μια εταιρεία που δεν είναι ελληνική», σημειώνει χαρακτηριστικά. Το όνειρό του όπως λέει, είναι να φτιάξει ένα κόμικ ή να ασχοληθεί με την εικονογράφηση.

Η Starbucks σε αριθμούς…

Για να έχουμε λίγοι πιο σαφή εικόνα σε ό,τι αφορά στα μεγέθη, ο επιχειρηματικός κολοσσός που δραστηριοποιείται στο χώρο του καφέ είχε το 2015 συνολικά έσοδα, τα οποία ανήλθαν στα 19,2 δισ. δολάρια παγκοσμίως, σημειώνοντας αύξηση 17%. Η εταιρεία ξεκίνησε να λειτουργεί το 1971 και σήμερα διατηρεί 23.921 καταστήματα σε 71 χώρες του πλανήτη. star_8 star_6 star_7 star11 Δείτε όλα τα θέματα του Weekend