Το μητροπολιτικό έργο που αλλάζει την παραλία και αναβαθμίζει ολόκληρη την Αττική

Ρεπορτάζ στο εντυπωσιακό πάρκο των 210 στρεμμάτων στο Δέλτα Φαλήρου που δημιουργεί το Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος


WEEKEND
0:03
16/01/2016
Το μητροπολιτικό έργο που αλλάζει την παραλία και αναβαθμίζει ολόκληρη την Αττική
38
loading

Ρέντσο Πιάνο. Δεν είναι ένας από τους μεγαλύτερους αρχιτέκτονες του κόσμου. Δεν είναι ο τελευταίος αναγεννησιακός. Δεν παραμερίζει την ατομική του προβολή. Δεν υποτάσσεται στις ιδιαιτερότητες του εκάστοτε τοπίου σε συνδυασμό με την κατασκευή που ετοιμάζει κάθε φορά. Δεν κινείται στα άκρα της αρχιτεκτονικής. Στην πραγματικότητα ο Ιταλός αρχιτέκτονας δεν είναι τίποτα από όλα τα παραπάνω. Τίποτα από όλα αυτά ξεχωριστά. Είναι όλα αυτά μαζί.

Γράφει ο Γιώργος Λαμπίρης

Φωτογραφίες-βίντεο: Γιάννης Κέμμος

Αυτός που με έκανε να σταθώ στην άκρη του τεχνητού λόφου που δημιούργησε στο Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και να αναρωτηθώ που σταματούν και που ξεκινούν τα ανθρώπινα όρια. Σε αυτή την περίπτωση o Πιάνο έχει τοποθετήσει τα όρια όπως ακριβώς θέλει.

Όταν μας κάνει να απορούμε, πώς είναι δυνατόν το στέγαστρο της Λυρικής Σκηνής να στηρίζεται πάνω σε τσιμεντένιες «οδοντογλυφίδες». Οι 30 κολόνες συγκρατούν -στα όρια της ανθρώπινης αλλά και της αρχιτεκτονικής λογικής- το 4.500 τόνων ενεργειακό στέγαστρο με τα 5.700 φωτοβολταϊκά πάνελ κολλημένα στην επιφάνειά του.

niarxoy23

Ο αρχιτέκτονας Πιάνο υποκλίνεται στον άνθρωπο. Βυθίζει το κτίριο στο έδαφος, αποδεικνύοντας για μία ακόμα φορά ότι η ανθρωποκεντρική του ματιά παραμένει αδιαπραγμάτευτη. Δεν χτίζει για να αγγίξει το Θεό, δεν χτίζει για να ακουμπήσει τα σύννεφα, να φτιάξει ένα παλάτι για να υποδεχτεί πριγκίπισσες και πριγκιπόπουλα, κυρίες των τιμών, αυλικούς και παρα-αυλικούς. Αλλά για να προβάλει το ανθρώπινο, το προσιτό, την απλότητα της αρχιτεκτονικής, προτάσσοντας το μεγαλείο του τοπίου.

Αυτό που συναντά κανείς στο έργο που ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2012 και ολοκληρώνεται στα μισά του 2016, είναι το φλερτ της στεριάς με τη θάλασσα. Εκεί τα όρια της πόλης της Καλλιθέας συναντούν εκείνα της θαλάσσιας πόλης του Φαλήρου.

Ένα από τα ελάχιστα έργα, η μελέτη του οποίου χρειάστηκε περισσότερο καιρό από την κατασκευή. Διάρκεια μελέτης: τέσσερα χρόνια. Κατασκευή: τρεισήμισι χρόνια.

Infografic

Το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος ανέλαβε να μας κάνει να ξεχάσουμε τον παλιό ιππόδρομο και το Δέλτα Φαλήρου. Δώρισε 590.000.000 ευρώ για τη δημιουργία ενός πάρκου 210 στρεμμάτων, όπου θα στεγάζονται η Εθνική Βιβλιοθήκη και η Εθνική Λυρική Σκηνή.

Όπως πρόσφατα είχε πει ο γενικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Φίλιππος Τσιμπόγλου σε συνέντευξή του στο newsbeast.gr, το όνειρό του είναι να δημιουργήσει μία ανθρώπινη αλυσίδα και κάθε βιβλίο που θα φεύγει από το παλιό κτίριο της Πανεπιστημίου, να φτάνει στο Φάληρο από χέρι σε χέρι. Συνδέοντας την ιστορία και το χθες της Εθνικής Βιβλιοθήκης με το σήμερα και το αύριο που συμβολίζουν οι νέες εγκαταστάσεις. Η αλήθεια όμως είναι ότι εάν βρεθείτε κάποια στιγμή στο Πάρκο Σταύρος Νιάρχος, θα διαγράψετε μονομιάς από το λεξιλόγιό σας τη λέξη «χθες».

Το γιατί μας εξηγούν τόσο η Έλλη Ανδριοπούλου, εκτελεστική διευθύντρια στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος όσο και ο Θεόδωρος Μαραβέλιας, διευθυντής του τεχνικού τμήματος του Ιδρύματος:

niarxoy18

- Κύριε Μαραβέλια θα ξεκινήσω, εκφράζοντάς την έκπληξή μου για κάτι που είδα κατά την περιήγησή μας στο χώρο του εργοταξίου με το αυτοκίνητο. Περνώντας από ένα σημείο μου είπατε ότι «εδώ πλένουν τις ρόδες των φορτηγών…»

Θεόδωρος Μαραβέλιας: Το συγκεκριμένο έργο σε επίπεδο κατασκευής και μελέτης διέπεται από το διεθνές πρόγραμμα πιστοποίησης -το οποίο εφαρμόζεται στα πράσινα κτίρια των ΗΠΑ- και ονομάζεται Leed.

Περιλαμβάνει μία σειρά από πρακτικές που έχουν ως στόχο να εξασφαλίσουν ότι η δόμηση θα είναι φιλική προς το περιβάλλον, και θα ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές ενός πράσινου κτιρίου. Μία από τις προδιαγραφές αυτές είναι και αυτή που είδατε. Οι ρόδες των φορτηγών πλένονται με νερό, έτσι ώστε να μην μεταφέρουν χώμα και σκόνη στην ευρύτερη περιοχή, κατά την έξοδό τους από το εργοτάξιο.

Σε διαφορετική περίπτωση πολλές εκατοντάδες τόνοι λάσπης θα μεταφέρονταν στον αστικό ιστό. Από την πρώτη μέρα ανακυκλώνουμε τα οικοδομικά υλικά ακόμα και το νερό που χρησιμοποιούμε, το οποίο φιλτράρεται για να επαναχρησιμοποιηθεί.

niarxoy02

- Κυρία Ανδριοπούλου ερχόμενος σε εσάς, θα ήθελα να μου πείτε σε ποιον ανήκει η ιδέα για τη δημιουργία του Κέντρου Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Έλλη Ανδριοπούλου: Το έναυσμα για όλο αυτό που βλέπετε, ήταν ένα αίτημα της Εθνικής Βιβλιοθήκης το 1998 για τη δημιουργία νέων κτιριακών εγκαταστάσεων. Το αίτημα έφτασε το ίδρυμα, όπως συμβαίνει και με άλλα αντίστοιχα στο πλαίσιο των δωρεών που αναλαμβάνει κατά καιρούς. Ακολούθησε το αίτημα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, η οποία με τη σειρά της ζητούσε την αναβάθμιση του κτιρίου της.

Αν θέλουμε να προσωποποιήσουμε τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία, ο πρόεδρος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, Ανδρέας Δρακόπουλος, ανιψιός του Σταύρου Νιάρχου, πρότεινε τη δημιουργία των συγκεκριμένων εγκαταστάσεων στο χώρο που κάποτε βρισκόταν ο ιππόδρομος.

- Το Πάρκο θα είναι λοιπόν προσβάσιμο σε κάθε λογής τροχήλατο όχημα με εξαίρεση τα μηχανοκίνητα;

Έλλη Ανδριοπούλου: Έτσι ακριβώς. Έχει ήδη δημιουργηθεί ποδηλατόδρομος περιφερειακά του Κέντρου  Πολιτισμού, ο οποίος θα ενώνεται με τον ποδηλατόδρομο που κατασκευάζεται στο Σύνταγμα.

- Θα μπορεί επομένως να έρχεται όποιος θέλει με τα πατίνια, το ποδήλατο, το καροτσάκι του, και να κάνει τη βόλτα του στο ιδανικό αυτό περιβάλλον κύριε Μαραβέλια;

Θεόδωρος Μαραβέλιας: Προτεραιότητά μας ήταν να αποτελέσει το Κέντρο Πολιτισμού όχι απλώς ένα έργο, αλλά έναν μητροπολιτικό πόλο. Ένα από τα βασικά του χαρακτηριστικά είναι η περιβαλλοντική ευαισθησία. Γι’ αυτό δημιουργήθηκε και το πάρκο, το οποίο έχει αναβαθμίσει ιδιαίτερα την περιοχή, διπλασιάζοντας το ποσοστό πρασίνου σε ολόκληρη την Καλλιθέα.

niarxoy06

- Σε τι ποσοστό θα καλύπτεται το πάρκο από δέντρα και σε τι ποσοστό από κτιριακές εγκαταστάσεις;

Θεόδωρος Μαραβέλιας: Η συνολική έκταση του πάρκου και των εγκαταστάσεων είναι 210 στρέμματα. Επιπλέον έχουν παραχωρηθεί 28 στρέμματα στο δήμο Καλλιθέας για τη δημιουργία του Πάρκου Αθλητισμού και Αναψυχής, το οποίο έχει ολοκληρωθεί και λειτουργεί ήδη.

Σε ό,τι αφορά τα 210 στρέμματα του Κέντρου Πολιτισμού, καλύπτονται από πράσινο σχεδόν σε ποσοστό 85%. Ακόμα και οι οροφές των κτιρίων έχουν φυτά. Εάν δηλαδή κοιτάξετε από ένα αεροπλάνο τις εγκαταστάσεις, θα παρατηρήσετε ότι το μόνο σημείο που δεν είναι φυτεμένο είναι το ενεργειακό στέγαστρο της Λυρικής Σκηνής, το οποίο καλύπτεται από φωτοβολταϊκά. Παρόλ’ αυτά ακόμα και κάτω από το στέγαστρο, το οποίο καλύπτει το κτίριο της Όπερας, η οροφή είναι και εκείνη γεμάτη φυτά.

Το στέγαστρο της Όπερας
Το στέγαστρο της Όπερας

- Κυρία Ανδριοπούλου η απόφαση να χρηματοδοτηθεί το έργο είχε ληφθεί το 2006. Παρόλ’ αυτά η υλοποίησή του ξεκίνησε το 2012. Η καθυστέρηση οφείλεται στην πανταχού παρούσα ελληνική γραφειοκρατία;

Έλλη Ανδριοπούλου: Επί της ουσίας δεν υπήρξε κάποια καθυστέρηση. Ο χρόνος που μεσολάβησε ήταν απαραίτητος για να ολοκληρωθούν οι τεχνικές μελέτες.

Η απόφαση ελήφθη από κοινού με την ελληνική πολιτεία, ενώ έχει υπογραφεί μία σύμβαση  μεταξύ του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και του Δημοσίου. Η σύμβαση περιγράφει αναλυτικά τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις όλων των μερών, τόσο κατά τη διάρκεια της κατασκευής όσο και κατά τη λειτουργία του Κέντρου Πολιτισμού, το οποίο θα ανήκει ολοκληρωτικά στο ελληνικό Δημόσιο.

Κατασκευαστικά το έργο προχώρησε πολύ γρήγορα εάν σκεφτείτε ότι ο εργολάβος ανέλαβε καθήκοντα τον Οκτώβριο του 2012 και έως τα μέσα του 2016 το έργο θα έχει ολοκληρωθεί.

- Ποια είναι η σχέση του Δημοσίου με το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος αναφορικά με την κατασκευή και τη λειτουργία του Κέντρου Πολιτισμού;

Έλλη Ανδριοπούλου: Η δωρεά του Ιδρύματος ανέρχεται στα 596.000.000 ευρώ, τα οποία αφορούν στη μελέτη, την κατασκευή και την παροχή εξοπλισμού. Η δωρεά περιλαμβάνει επιχορήγηση ύψους 5.000.000 ευρώ προς την Εθνική Βιβλιοθήκη και 5.000.000 προς την Εθνική Λυρική Σκηνή για τη μετάβασή τους στο Κέντρο Πολιτισμού έτσι ώστε να είναι σε ετοιμότητα να παρέχουν επιπλέον υπηρεσίες στο κοινό τους με βάση τις νέες δυνατότητες που τους δίνονται.

Όταν ολοκληρωθεί το έργο, η μία και μοναδική μετοχή του Οργανισμού «Κέντρο Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος Α.Ε.», θα μεταβιβαστεί στο ελληνικό Δημόσιο. Ο οργανισμός αποτελεί μη κερδοσκοπική εταιρεία ειδικού σκοπού, η οποία ιδρύθηκε για την υλοποίηση και τη λειτουργία του έργου. Μετά την παραχώρηση στο Δημόσιο, τον Ίδρυμα δεν θα έχει πλέον καμία διοικητική εμπλοκή.

Το εσωτερικό της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Το εσωτερικό της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
    Το εσωτερικό της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Το εσωτερικό της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

- Μετά την αποπεράτωση δηλαδή, το ελληνικό Δημόσιο αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου τη διαχείριση των εγκαταστάσεων; Μήπως θα πρέπει να με ανησυχεί το συγκεκριμένο γεγονός; Και ρωτάω με επιμονή, δεδομένου ότι ένα τόσο μεγάλο έργο αποτελεί πολύ σημαντική παρακαταθήκη, την οποία πρέπει όλοι να διατηρήσουμε.

Έλλη Ανδριοπούλου: Με την παράδοση του έργου ο Οργανισμός του Κέντρου Πολιτισμού θα παραχωρηθεί σε ποσοστό 100% στο Δημόσιο, ενώ την εποπτεία αναλαμβάνει πλέον το υπουργείο Οικονομικών.

Ο Οργανισμός αυτός έχει συνάψει παρόλ’ αυτά όλες τις συμβάσεις και όσες θα χρειαστούν έως την παράδοση του έργου και αφορούν στη διαχείριση των εγκαταστάσεων. Έχει προετοιμάσει τη λειτουργία, και ο ίδιος Οργανισμός θα την υλοποιήσει, με τη διαφορά ότι το Κέντρο θα ανήκει πλέον στο ελληνικό Δημόσιο.

- Ποιος εγγυάται για την περεταίρω βιωσιμότητα και συντήρηση του έργου; Γιατί έχουμε πρόσφατο το παράδειγμα εγκαταστάσεων, οι οποίες δημιουργήθηκαν κατά το παρελθόν και στη συνέχεια εγκαταλείφθηκαν.

Έλλη Ανδριοπούλου: Οι Ολυμπιακές Εγκαταστάσεις δημιουργήθηκαν για ένα συγκεκριμένο σκοπό. Τα κτίρια αυτά όμως δημιουργούνται για ήδη υπάρχοντες οργανισμούς με πολλά χρόνια ιστορίας.

Ωστόσο υπάρχει μία σύμβαση, η οποία έχει υπογραφεί με το Δημόσιο και περιγράφει τις προδιαγραφές λειτουργίας μετά την παράδοση του έργου. Το Δημόσιο είναι υποχρεωμένο με βάση αυτή τη σύμβαση πενταετούς διάρκειας να τις ακολουθήσει κατά γράμμα.

Ουσιαστικά έχουμε επιλέξει ήδη μέσα από διαγωνισμό, την εταιρεία ή τον εργολάβο για τη διαχείριση των εγκαταστάσεων, με βάση τις πολύ αυστηρές προδιαγραφές που έχουμε θέσει για τη συντήρηση του έργου ούτως ώστε κανείς να μην μπορεί να τις προσβάλει. Έτσι η συντήρηση του έργου ξεκινάει με κάποιες συγκεκριμένες προϋποθέσεις.

niarxoy11

Επίσης έχει συσταθεί Ειδική Συμβουλευτική Επιτροπή, στην οποία εκπροσωπούνται όλα τα συναρμόδια υπουργεία (Πολιτισμού, Παιδείας, Περιβάλλοντος, Οικονομικών), το γραφείο του Πρωθυπουργού, η Λυρική, η Βιβλιοθήκη, το Ίδρυμα αλλά και το Κέντρο Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος. Η επιτροπή αυτή συνεδριάζει κάθε μήνα για όλα τα θέματα που αφορούν στη λειτουργία και την προετοιμασία του έργου.

Έτσι, η ουσιαστική δουλειά γίνεται μέσα από τη συνεργασία με τους φορείς. Αυτό που μας έκανε εντύπωση ωστόσο, είναι ότι παρά τις αλλαγές κυβερνήσεων τα τελευταία χρόνια, κανείς δεν προσπάθησε να σταθεί εμπόδιο στην πρωτοβουλία μας. Η συνεισφορά όλων ήταν και παραμένει ιδιαίτερα θετική.

- Κύριε Μαραβέλια γιατί επιλέξατε τον τελευταίο των αναγεννησιακών και διάσημο αρχιτέκτονα, Ρέντσο Πιάνο, για την εκπόνηση της μελέτης του έργου και όχι κάποιον άλλο;

Θεόδωρος Μαραβέλιας: Ξεκίνησε μία διαδικασία με τη διερεύνηση περίπου 30 αρχιτεκτόνων διεθνούς φήμης. Ο κατάλογος ξεκίνησε με τη συμμετοχή εκείνων που είχαν κερδίσει το «νόμπελ» αρχιτεκτονικής (βραβείο Πρίτσκερ). Η επιλογή του αναδόχου έγινε από μία αμερικανική συμβουλευτική εταιρεία, ώστε να μην έχει άμεση συμμετοχή το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και να είναι απολύτως διαφανής η διαδικασία.

Στο τελικό στάδιο προκρίθηκαν τρεις αρχιτέκτονες, οι οποίοι κλήθηκαν από το Διοικητικό Συμβούλιο να παρουσιάσουν τις προτάσεις τους. Ο Πιάνο ήταν εκείνος, ο οποίος είχε αντιληφθεί καλύτερα τις ανάγκες και τις απαιτήσεις του έργου. Τον θυμάμαι χαρακτηριστικά να λέει ότι «αυτό το έργο δεν το βλέπω απλά ως ένα έργο. Με ενδιαφέρει να δημιουργηθούν οι συνθήκες για να γίνει η ναυαρχίδα της βιωσιμότητας».

Αν παρατηρήσετε αυτό που δημιούργησε ο Πιάνο, θα καταλάβετε ότι δεν υμνεί τον εαυτό του όπως κάνουν ενδεχομένως άλλοι συνάδελφοί του. Κατά κάποιο τρόπο τα κτίρια έχουν «ταπεινωθεί» έναντι του περιβάλλοντος. Κι αυτό γιατί το πάρκο έχει ανέβει πιο ψηλά από το ίδιο το έργο.

niarxoy05

Έλλη Ανδριοπούλου: Ο ίδιος έχει «θάψει» ουσιαστικά τα κτίριά του κάτω από το πάρκο.

Θεόδωρος Μαραβέλιας: Αυτός είναι ο ανθρωποκεντρισμός του Πιάνο. Γι’ αυτό και τον έχουμε ονομάσει ως τον τελευταίο των αναγεννησιακών της αρχιτεκτονικής. Η αναγέννηση ήταν εκείνη, η οποία προσέγγισε ξανά τον άνθρωπο έναντι άλλων αξιών που προέτασσαν κτίρια που θα ακουμπούσαν τον ουρανό ή το Θεό.

- Ακόμα και το τσιμέντο που χρησιμοποίησε έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες…

Θεόδωρος Μαραβέλιας: Όλα τα είδη τσιμέντου, στο τέλος βάφονται με μία ειδική βαφή, η οποία εξασφαλίζει χρωματική ομοιομορφία. Ο Πιάνο δεν ήθελε κάτι τέτοιο. Ήθελε η κατασκευή να είναι όπως ακριβώς ήταν βγαίνοντας από το καλούπι: χωρίς καμία παρέμβαση.

Φτάσαμε στο σημείο να φέρουμε όλους τους ειδικούς του σκυροδέματος, για να πετύχουμε αυτό το αποτέλεσμα που βλέπετε. Γκρεμίσαμε 18 κολόνες και φτάσαμε σε οριακό σημείο, για να αποδειχθεί ότι τελικά ο Πιάνο είχε δίκιο. Έτσι μπορέσαμε να πετύχουμε το αποτέλεσμα που εκείνος επεδίωκε.

- Βλέποντας κανείς το ενεργειακό στέγαστρο της Όπερας θα έλεγε ότι μοιάζει να στηρίζεται πάνω σε ξύλινα καλαμάκια… Μία κατασκευή άκρως εντυπωσιακή στα όρια της κατασκευαστικής ακρότητας. Είναι όντως έτσι;

Θεόδωρος Μαραβέλιας: Ο σχεδιασμός του Πιάνο υπήρξε όντως οριακός. Το στέγαστρο είναι μία κατασκευή, η οποία ξεπέρασε κατά πολύ  τα κατασκευαστικά όρια. Πρόκειται για μία επιφάνεια 100 επί 100, η οποία στηρίζεται σε 30 κολόνες.

Σε ό,τι αφορά στην κατασκευή του κτιρίου, στηρίζεται ολόκληρο σε σεισμικούς μονωτές. Αυτό σημαίνει ότι δεν δέχεται φορτίσεις από σεισμό. Είναι σαν να βρίσκεται σε ζώνη Αγγλίας, όπου δεν εκδηλώνονται σεισμικά φαινόμενα.

liriki111

- Αυτό σημαίνει ότι έχουμε μόνο υπέργειες και όχι υπόγειες κατασκευές;

Η μοναδική υπόγεια κατασκευή είναι το υποσκήνιο της Όπερας με βάθος 15 μέτρων. Ακόμα και αυτή, επειδή το νερό ανεβαίνει σχεδόν σε απόσταση δύο μέτρων από την επιφάνεια του εδάφους, είναι σαν να βρίσκεται βαπτισμένη στη θάλασσα.

Να σας επισημάνω ότι το έδαφος του Φαλήρου, στο οποίο βρισκόμαστε είναι ένα από τα πιο ακατάλληλα και δύσκολα, και γι’ αυτό χρειάστηκε να το «εξυγιάνουμε», προκειμένου να μην υποστεί ρευστοποίηση. Έχουμε χρησιμοποιήσει 60 χιλιόμετρα χαλικοπασάλων, οι οποίοι κατεβαίνουν στο έδαφος και λειτουργούν όπως λειτουργεί η χύτρα ταχύτητας, εκτονώνοντας την πίεση του νερού.

niarxoy09

- Κυρία Ανδριοπούλου, πότε θα παραδοθεί το έργο με βάση το χρονοδιάγραμμα;

Έλλη Ανδριοπούλου: Η κατασκευή θα τελειώσει μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2016. Κατόπιν με βάση τη σύμβαση, το Δημόσιο έχει περιθώριο 60 ημερών για να παραλάβει τη δωρεά. Αμέσως μετά η Βιβλιοθήκη και η Λυρική έχουν περιθώριο 8 μηνών έως ότου μετακομίσουν στις νέες εγκαταστάσεις. Αυτό σημαίνει ότι οι εγκαταστάσεις θα είναι διαθέσιμες στο κοινό την άνοιξη του 2017.

- Θα υπάρξουν εγκαταστάσεις προς εμπορική εκμετάλλευση, πέρα από τις ήδη υπάρχουσες της Όπερας ή της Βιβλιοθήκης; Θα δημιουργηθούν καταστήματα στο χώρο;

Έλλη Ανδριοπούλου: Στο πάρκο του Κέντρου Πολιτισμού υπάρχουν αθλητικές εγκαταστάσεις. Ένας στίβος, υπαίθρια όργανα γυμναστικής και ποδηλατόδρομος. Επιπλέον έχει δημιουργηθεί παιδική χαρά, η οποία στην πραγματικότητα δεν θυμίζει σε τίποτα μία ανάλογη τυπική εγκατάσταση.

Επιπλέον συναντάμε ένα μικρό καφέ κοντά στον παιδότοπο, ένα καφέ στο μόνιμο κέντρο επισκεπτών και ένα ακόμα στο ισόγειο του κτιρίου μεταξύ Λυρικής και Βιβλιοθήκης, καθώς και το εστιατόριο στον πέμπτο όροφο της Λυρικής Σκηνής με θέα τη θάλασσα.

Ο παιδότοπος του Πάρκου Πολιτισμού
Ο παιδότοπος του Πάρκου Πολιτισμού

Τέλος θα υπάρχει ένα κατάστημα με είδη δώρων στο ισόγειο των κτιρίων. Επίσης θα υπάρχει και πάρκινγκ 1.000 θέσεων. Όλα αυτά θα τα διαχειρίζεται το Δημόσιο προκειμένου να συμπληρώνει έσοδα και να μην χρειάζεται να εκταμιεύονται πολλά χρήματα από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.

- Υπήρξε απόκλιση σχετικά με τον τελικό χρόνο παράδοσης του έργου;

Θεόδωρος Μαραβέλιας: Όχι. Είναι μοναδικό το γεγονός ότι για ένα τόσο σύνθετο και μεγάλο έργο η απόκλιση από το αρχικό χρονοδιάγραμμα είναι της τάξεως των 3-4 μηνών και οφείλεται κυρίως στην ιδιαιτερότητα του σχεδιασμού του.

- Θυμάμαι πως όταν περνούσα από τη Συγγρού για να στρίψω στην Ποσειδώνος, έβλεπα στα δεξιά μου ένα χωράφι με αδρανή υλικά και σκουπίδια. Σε σχέση με την εικόνα που αντιμετωπίσατε στην αρχή, τι άλλαξε έως και σήμερα;

Θεόδωρος Μαραβέλιας: Όταν έφυγε ο ιππόδρομος από το σημείο που βρισκόμαστε σήμερα, το οικόπεδο είχε καταστεί μία μικρή χωματερή. Το γεγονός αυτό μας εξέπληξε δυσάρεστα όταν μπήκαμε μέσα για πρώτη φορά. Αναγκαστήκαμε να καθαρίσουμε χιλιάδες κυβικά χώματος, τα οποία αποφασίσαμε να μην τα πετάξουμε για λόγους περιβαλλοντικής ευαισθησίας.

Το πιο χαρακτηριστικό είναι ότι κοσκινίσαμε το χώμα, όπως ακριβώς κοσκινίζουν οι γιαγιάδες το αλεύρι. Εκτός από τα μπάζα που βρήκαμε στο έδαφος, υπήρχαν στρώματα, καρέκλες, τηλεοράσεις, σκουπίδια κάθε λογής. Αποδείχθηκε ότι τεχνοοικονομικά ήταν πολύ σωστή απόφαση, γιατί μας στοίχισε πολύ λιγότερο σε σχέση με το εάν φέρναμε καινούργιο χώμα.

- Ποια είναι η χωρητικότητα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και της Βιβλιοθήκης;

Έλλη Ανδριοπούλου: Η Όπερα έχει δύο σκηνές. Την κεντρική αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος», η οποία θα έχει χωρητικότητα 1.400 θεατών και την εναλλακτική σκηνή, η οποία έχει τη δυνατότητα να φιλοξενήσει έως και 450 άτομα. Ταυτόχρονα στον 6ο όροφο θα λειτουργεί η σχολή χορού της Λυρικής. Η συνολική χωρητικότητα και των δύο κτιρίων υπολογίζεται ότι μπορεί να ξεπεράσει τις 4.500 άτομα.

Το εσωτερικό της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Το εσωτερικό της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

- Ως άνθρωπος που αγαπάει τη θάλασσα θα σας ρωτήσω για τη σχέση των κτιρίων με το γαλάζιο της θάλασσας και του ουρανού. Ποια είναι λοιπόν η σχέση τους;

Θεόδωρος Μαραβέλιας: Το στοιχείο που αναφέρατε είναι ένα από τα βασικά σημεία, στο οποίο στήριξε τη σύνθεσή του ο Πιάνο. Ξεκίνησε από μία επίπεδη έκταση, υψώνοντας ένα λόφο 16 μέτρων, πάνω στον οποίο «πάτησαν» οι εγκαταστάσεις. Στόχος του ήταν να αποδώσει την καλή-θέα (Καλλιθέα), μέσα από την επαφή του αστικού ιστού με τη θάλασσα. Επιπλέον δημιούργησε ένα κανάλι, το οποίο σε λίγους μήνες θα γεμίσει το νερό, ,με στόχο να επαναφέρει τη σχέση της πόλης με τη θάλασσα. Ας μην ξεχνάμε ότι η Καλλιθέα γεωλογικά και ιστορικά υπήρξε παραθαλάσσια περιοχή.

- Ποια είναι η εμπειρία που αποκομίσατε από τη συναλλαγή σας με το συγκεκριμένο έργο; Ποια γεύση σας αφήνει έως και αυτή τη στιγμή;

Θεόδωρος Μαραβέλιας: Για εμένα ήταν ένα έργο ζωής. Έζησα ανεπανάληπτες εμπειρίες. Το έζησα από την πρώτη στιγμή, από τη στιγμή της σύλληψής του. Κάποια στιγμή ρώτησαν ένα καλουπατζή, το ίδιο που με ρωτάτε κι εσείς. Εκείνος απάντησε: «Εδώ δεν κάνω πλέον τον καλουπατζή, αλλά τον επιπλοποιό».

niarxoy21

- Πόσα άτομα έχουν δουλέψει γι’ αυτό το έργο;

Θεόδωρος Μαραβέλιας: Τα άτομα που χτύπησαν κάρτα από την αρχή έως και σήμερα είναι περίπου 6.000.

 - Πόσους εργαζόμενους θα απασχολήσει στο εξής;

Έλλη Ανδριοπούλου: Το προσωπικό της βιβλιοθήκης θα είναι περίπου 120 άτομα. Η Λυρική θα απασχολεί 550 άτομα, η εταιρεία του οργανισμού «Κέντρο Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος», γύρω στα 60 άτομα, ενώ πολλοί ακόμα θα εργαστούν στους τομείς της συντήρησης και της φύλαξης των εγκαταστάσεων. Αυτό σημαίνει ότι στο σύνολό τους οι εργαζόμενοι θα ξεπεράσουν τους 1.000.

- Περιγράψτε μας εάν θέλετε κι εσείς κυρία Ανδριοπούλου τη δική σας εμπειρία από τη συμμετοχή σας στο έργο…

Είναι κάτι μοναδικό και δεν περιγράφεται. Αυτό που για ‘μένα ήταν προϊόν έμπνευσης είναι η λεπτομέρεια που εφαρμόστηκε σε όλα τα επίπεδα του έργου και φυσικά ότι η δημιουργία του συνέπεσε με τα πιο δύσκολα χρόνια της χώρας. Είναι ασύγκριτη η αξία, να ξυπνάω το πρωί και να δουλεύω πάνω στο πιο δημιουργικό και ελπιδοφόρο σχέδιο, ενώ η χώρα μου περνάει πολύ δύσκολες καταστάσεις.

niarxoy32 niarxoy31 niarxoy29 niarxoy28 niarxoy27 niarxoy26 niarxoy25 niarxoy24 niarxoy22 niarxoy20 niarxoy19 niarxoy15 niarxoy13 niarxoy10 niarxoy08 niarxoy04

liriki1 niarxoy03 liriki3

Δείτε όλα τα θέματα του Weekend

Κάντε Like το newsbeast.gr

38
σχόλια
  1. avatar Επίκουρος

    Σε άλλες χώρες π.χ. Ρουμανία, Τουρκία φτιάχνουν παλάτια για τους Δικτάτορες ή για τους Σουλτάνους! Εμείς, παρ' όλα τα στραβά μας, φτιάχνουμε Ανάκτορα του Πολιτισμού και του Αθλητισμού.
    Θα ήθελα, με την ευκαιρία αυτή, να σας πω μία σκέψη μου. Και αυτό που θα σας πω, είναι μία πρόταση μου, προς τον κάθε ενδιαφερόμενο.
    Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο περιέχει θαυμάσια εκθέματα, αλλά είναι κορεσμένο. Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν και άλλα αξιόλογα κομμάτια στο υπόγειό του, όπου δεν μπορούν να εκτεθούν, διότι δεν υπάρχει χώρος.
    Δίπλα ακριβώς από το κτίριο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου υπάρχει ένα πολυπαθές κτίριο, το κτίριο του Πολυτεχνείου.
    Θα μπορούσε να διαμορφωθεί κατάλληλα, ώστε να αποτελέσει την επέκταση του Μουσείου. Η δε σχολή που υπάρχει και λειτουργεί στον κτίριο του Πολυτεχνείου, θα μπορούσε να μεταφερθεί ή στην Πανεπιστημιούπολη ή σε κάποιο άλλο αξιοπρεπές κτίριο.
    Με αυτόν τον τρόπο και το εκπληκτικό, από Αρχιτεκτονικής πλευράς, κτίριο διασώζεται, και τα αριστουργήματα των προγόνων μας εκτίθενται και δημιουργείται ένας ακόμα πόλος πολιτισμού.

  2. avatar NLG

    Για αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας, ο πρώτος που πρότεινε να μεταφερθεί η Εθνική Βιβλιοθήκη στον Ιππόδρομο ήταν ο τότε υπεύθυνος πληροφορικής του Ιδρύματος και μέλος του συλλόγου των εργαζομένων της ΕΒΕ, κ. Κ. Γκουρλουμένος ο οποίος, αντιδρώντας στην απόφαση Σιμίτη του 2003 να μεταφερθεί η ΕΒΕ στον χώρο του στρατοπέδου Πλέσσα στην Μεσογείων, με σειρά επιστολών το φθινόπωρο του 2004, μετά το τέλος των Ολυμπιακών Αγώνων, στον τότε Πρωθυπουργό κ. Κ. Καραμανλή, την τότε Ειδική Γραμματέα Βιβλιοθηκών του Υπουργείου Παιδείας και τον τότε Γενικό Διευθυντή της Εθνικής Βιβλιοθήκης, πρότεινε με επιχειρήματα ως καταλληλότερο χώρο για την Εθνική Βιβλιοθήκη, τον Ιππόδρομο του Φαλήρου.

    Το Ίδρυμα Νιάρχου εξεδήλωσε το ενδιαφέρον του για την Εθνική Βιβλιοθήκη για πρώτη φορά το 2005, με σχετική επιστολή και επίσκεψη στον τότε Γενικό Διευθυντή της.

    [...]

  3. avatar ΑΛΕΚΑ

    Ρε παιδιά όμως, δεν είναι ωραίο το κτίριο! Ένα κουτί σκέτο είναι. Δεν μπορούσαν να το φτιάξουν πιο όμορφο; Ένα τετράγωνο μπετόκουτο;

  4. avatar neraida

    να και κατι καλο αλλα βρε παιδια ας φτιαξουν και την ομονοια που ειναι τραγικη !!!

  5. avatar nikman1972

    Από τα "σχόλια" επιβεβαιώνεται ότι σε αυτή τι χώρα ότι και να κάνεις θα σε βρίσουν...."γιαυτό" πάντα θα κοιτάμε τους άλλους μετά κιάλια!

  6. avatar wtf1

    Δεν παυει να ειναι ενα τσιμεντενιο εκτρωμα πανω στην παραλιακη που κρυβει την ανατολη το πρωι. Περναω καθε μερα απο εκει και μου ειναι αδιανοητο που εβαλαν αυτον τον τεραστιο τσιμεντενιο ασχημο ογκο ακριβως πανω στο δρομο κρυβοντας την οροσειρα του Υμηττου που ηταν ολη η ομορφια της παραλιακης. Κυριολεκτικα εκρυψαν την ανατολη του ηλιου και τον Υμηττο. Δεν μπορω να φανταστω πως πραγματικα προχωρησαν σε αυτη τη κακοποιηση του περιβαλλοντος και αντι να αφησουν ανασα για να βλεπεις τη φυση κατασκευασαν αυτο το εκτρωμα που κρυβει ολη την ομορφια της ανατολης και τον Υμηττο. Οτι πιο απαισια παρεμβαση αισθητικης στην περιοχη. Κατεστρεψαν την παραλιακη ζωνη οταν θα μπορουσαν να εκαναν αυτο το τσιμεντο εκτρωμα που δεν αφομειωνεται πουθενα στην πισω πλευρα του οικοπεδου και να αφηναν την εμπρος ελευθερη. Ειναι απιστευτο οτι εχοντας 210 στρεμματα κολλησαν τοσο τσιμεντο και μαλιστα τοσο ψηλα ακριβως πανω στον παραλιακο δρομο, χωρις λογο και καταστρεφοντας την ομορφια του που ηταν ανεγγιχτη χιλιαδες χρονια τωρα. Κριμα στο Ιδρυμα Νιαρχου που οχι μονο δωρισε τον χωρο αλλα συναινεσε και σε αυτη την κακοποιηση του περιβαλλοντος. Πλεον βγαινοντας απο τη Λ. Κηφισου και μεχρι την Συγγρου δεν βλεπεις ουτε Υμηττο ουτε ηλιο το πρωι παρα ενα τσιμεντενιο εκτρωμα που κρυβει τα παντα.Κριμα για τετοια υποβαθμιση, αντι να βελτιωνουμε την εικονα της πολης μας την καταστρεφουμε!

    1. avatar Koronakos

      Θα μπορούσα να σου έστελνα link απο το YouTube με το βίντεο της παρουσιασης του ίδιου του αρχιτέκτονα και το σκεπτικό του, όπως και επίσης το 3D μοντέλο του συνολικού κτιριου μαζί με την διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου, αλλά πιστεύω ότι δεν θα καταλάβαινες τίποτα. Ευτυχώς δηλαδή που δεν είσαι πολιτικός

  7. avatar ΠΟΛΙΤΗΣ

    "Δεν έχουν ψωμί, γιατί δεν τρώνε παντεσπανι?" Ανέκαθεν αυτά έλεγε η άρχουσα τάξη, και αυτό συνεχίζει να λέει. Γιατί στην Εθνική Λυρική Σκηνή και στην Βιβλιοθήκη δεν μπορεί να πάει ο άνεργος. Δεν μπορεί να πάει ο συνταξιούχος των 300 Ευρώ.Δεν μπορεί να το κάνει μέρος της κουλτούρας του ο μισθωτός των 800 Ευρώ. Δεν μπορούν να πάνε 3.000.000 νοικοκυριά που είναι στα όρια της φτώχειας. Αυτό το τσιμεντένιο παλάτι είναι δώρο της αστικής τάξης στον εαυτό της.

    1. avatar Koronakos

      Ενω τα χλυδατα γραφεία του ΚΚΕ με τις τζαμαριες και τους γρανίτες είναι η εκκλησία του λαού. Οποιος φτωχός, άστεγος, μετανάστης και κατατρεγμενος θα παει εκεί και θα τον υποδεχτούν με ανοιχτες αγκάλες!

      1. avatar τετραγωνακιας ξερω και εγω να πουλαω τρελα

        φιλε Koronakos πιστευω ειρωνικα εγραψες οτι τα καπα κουπα θα υποδεχτουν ταλαιπωρημενο λαο!!!!!! γραμμενους τους εχουν με τις κλωτσιες θα τους πεταξουν θα περασουν μονο οταν προσκυνησουν το σφυροδρεπανο και γινουν προβατα τους οπως ο πολιτης, δεν ενδιαφερονται για τον λαο παραμυθα ειναι τα ατομα μονο η παρτι τους τους ενδιαφερει ουτε η ευημερια του λαου τους ενδιαφερει για να κανουν προπαγανδα ασε την λεει ο απιθανος πολιτης και καθε απολιθωμα κουμμουνιστης ψευτες και κουτοπονηροι ειναι και φασιστες φυσικα που τολμανε στο βρωμοστομα τους να βαζουν την λεξη δημοκρατια

        1. avatar Koronakos

          Φυσικά και είναι ειρωνικό. Δεν υπάρχουν μεγαλυτεροι φασίστες και πιο εκδικητικοι κυριως στους πρωην συντρόφους τους από τους κομουνιστές. Εντωμεταξυ ο άλλος ο ανεκδιηγητος απο πάνω κατηγορεί οτι πρόκειται περι "τσιμεντοποιησης" και δεν μπαίνει στον κόπο να ψάξει στο ιντερνετ για τα κομμουνιστικα μνημεια στη Βουλγαρία όπου ειχαν φτιάξει ενα τερατουργημα στυλ διαστημοπλοιου σταρ τρεκ από ατόφιο μπετον!

  8. avatar Κουλτουρα

    Πραγματι ειναι εντυπωσιακο. Αλλα, πολυ μπετον προς την θαλασσα. Τι τειχος σηκωσε ο ανθρωπος στην παραλιακη! Τοσα χρηματα θα ηταν καλυτερα να εφτιαχναν πολιτισμενες φυλακες, σχολεια (που τα εχουν κανει αχουρια) και εθνικες οδους. Φοβαμαι οτι θα γινει αλλο ενα μεγαρο και σε λιγα χρονια ζημιογονο.

    1. avatar Koronakos

      Είναι δωρεά.... και οταν κανεις δωρεά σήμαινει οτι δωρίζεις οτι γουστάρεις. Δεν φτάνει δηλαδή που άνοιγε και θέσεις εργασίας.... Αν το κράτος ενδιαφέρεται για σχολεία καιφυλακές να βρει άλλους πόρους

  9. avatar Panos ΝΥ

    Συγχαρτηρια στο Ιδρυμα Σταυρος Νιαρχος. Ελπιζω και αλλοι να εμπνευσθουν απο αυτο το τοσο σημαντικο πολιτιστικο εργο και να μιμηθουν αυτου του ειδους τις δραστηριοτητες. Ας ξεπερασουμε τις τασεις καταστροφης και εξευτελισμου των παντων και ας προχωρησουμε σε εργα δημιουργικα που συμβαλουν στο κοινο οφελος. Και τελος, ας προσπαθησουμε να αποφυγουμε τη μιζερια που μας διακρινει και ας αναγνωρισουμε την θετικη συμβολλη αλλων.

  10. avatar Aimilios

    Απορουσα πως η φασιστοκρατια του συριζα επετρεψε εργο αντι να κανει πορειες καταστροφες και βανδαλισμους υπερ των σπουργιτιων, κορμορανων, κοραλιων και οτι αλλο (....) υποτιθεται οτι υπηρχε στην περιοχη και θιγοτανε απο τα εργα, οπως παντα
    Και μετα διαβασα οτι θα δοθει στο δημοσιο και οτι θα απασχολουνται εκει 1000 κομματικοι κηφινες συγγενεις του Τσιπρα και εγινε ξεκαθαρο

  11. avatar Kostas Parastatidis

    Χαρά και ευφορία πλημμυρίζει τις ψυχές των Ελλήνων με αυτό το έργο, ειδικά σ' αυτούς που ζούνε κάτω από το όριο της φτώχιας, τους ανέργους και όλους τους χάνους που εξακολουθούν να έχουν ονειρώξεις με τέτοιου είδους νέα!!!
    Αδιάφορο και τίποτε περισσότερο.

    1. avatar Koronakos

      Και ποιοι θα δουλεύουν εκεί αν όχι οι σημερινοί άνεργοι; Ρομπότ;

    2. avatar Χρήστος

      Ρε αρυστερικέ, ΕΡΓΑΤΕΣ δουλεύουν εκεί, ΨΩΜΙ παίρνουν από εκεί. Εάν δε υπήρχε, ΑΝΕΡΓΟΙ θα ήταν.
      ΔΩΡΕΑ είναι. Από τα χρήματα που βγάζει ο Νιάρχος ΕΚΤΟΣ ΕΛΛΑΔΟΣ.

  12. avatar charlex

    1) Προς κάθε άτομο που θεωρεί οτι είναι τσιμέντωμα είναι απλα αδαής. Ναι έχει τσιμέντο αλλα όλο μέσα στο πράσινο. Προφανώς οι τσιγγκανοι που αφοδευουν είναι περισσότερο του γούστο τους.
    2) Θα περάσει στο δημόσιο και αυτο ειναι το τραγικό της ιστορίας. Οποιος πολιτικός το παραλάβει θα φροντίσει να το γεμίσει με τους τεμπελιδες της εκλογικής του περιφέρειας όπως έκανε ο καλός Σαμαράς με το μουσειο ακρόπολης που 9 στους 10 είναι καλαματιανοι.

  13. avatar xristos36

    Φοβερό! Αν δωθεί στο δημόσιο,θα καταλήξει σαν το οακα,πάρκο Τρίτση κ.α

    1. avatar anemos UK

      Δυστυχως την ιδια σκεψη εκανα, τετοια εργα δεν ειναι για Ελληνες...ειδικα αν ανηκουν στο δημοσιο

    2. avatar supermike

      Και κατι ακομα,για την κατασκευη αυτου του εργου δεν απασχοληθηκαν Ελληνες αλλα αλβανοι,στους 1000 εργατες , ηταν 10 Ελληνες περιπου.Δεν ειναι αδικο αυτο ?

      1. avatar τετραγωνακιας ξερω και εγω να πουλαω τρελα

        φιλε supermike αδικο δεν ειναι διοτι δεν πατουσε ελληνας στην οικοδομη το ξερω πολυ καλα διοτι μεχρι το καλοκαιρι σε οικοδομες δουλευα μεχρι που μας τα εκανε μανταρα ο συριζα και εκλεισε η εταιρια εκει που πηγαινε να συνελθει κλεινοτας κατι δουλειες, εμεις φταιμε κανεις ελληνας δεν ερχοταν η ελαχιστοι ηταν απο μονοι τους, και μην πει κανεις τους επερναν για χαμηλα μεροκαματα διοτι οταν μαθαινανε και γινοντουσταν μαστοροι διοτι εδω εμαθαν στα καλουπια πχ 75με 80 ευρω επαιρναν τουλαχιστον αυτους που ηξερα ,φιλε μου εχουμε κανει πολλα λαθοι ειχαμε μαθει στην καλοπεραση μεγαλο ποσοστο μην πω ολοι ,για πριν κριση μιλαω φυσικα,αλλα για το αλλο που λετε και οι δυο ειστε απολυτοι σωστοι μεγαλο λαθος να παει αυτο το εργο στο δημοσιο να το διαχειριστουν θα το καταστρεψουν διοτι εδω ειναι κουμμουνισταν ενα μπαχαλο κλασικα

        1. avatar supermike

          Φιλε εχεις δικιο,εχουμε κανει πραγματικα πολλα λαθη και ηρθε η ωρα να τα πληρωσουμε.Κατι πρεπει να γινει ομως για να αλλαξει αυτη η κατασταση,τουλαχιστον να μπορεσουν τα παιδια μας να βρουν κατι καλυτερο απο αυτο που ζουμε τωρα.

    3. avatar supermike

      Εχεις απολυτο δικιο φιλε μου γιατι οι ανθρωποι που μπαινουν για να διαχειριστουν τετοια εργα αντι να ενδιαφερονται για να φερουν εσοδα στο κρατος κοιτανε μονο το προσωπικο τους οφελος.

  14. avatar ΠΟΛΙΤΗΣ

    Επίτευγμα! Είναι επίτευγμα σε ενα λεκανοπέδιο τίγκα στο τσιμέντο. Τόσο που άλλο δεν πάει. Το Ίδρυμα "Σταύρος Νιάρχος" μας προσφέρει κι άλλο τσιμέντο! Να το φχαριστηθούμε. Να ευχαριστηθούμε την υπέροχη προοπτική να μας τσιμεντώσουν και τους ίδιους. Γιατί όχι? Τσιμέντωσαν το περιβάλλον μας. Τσιμέντωσαν ύστερα τα μυαλά μας. Τσιμέντωσαν τις σχέσεις μας. Γιατί να μην κυκλοφορούμε τσιμεντωμένοι????

    1. avatar ΠΑΠΑΤΡΕΧΑΣ

      Τρεξε στο σπιτι του λαου τσιμεντωμενε στον εγκεφαλο.Εκει θα δεις πως ενα κτιριο (το δικο σας)καταστρεφει ολοκληρη περιοχη.Ενα απο τα πιο ασχημα της Αθηνας.Εκει που οποιος ετυχε να εργαζεται οχι μονο το μισθο του δεν μπορουσε να παρει "εις ολοκληρον" αλλα και απολυθηκε χωρις καν αποζημιωση .

    2. avatar Koronakos

      Αν μπεις στον κόπο να διαβάσεις θα δεις ότι είναι από τα πιο "πράσινα" κτίρια.... αλλα αυτά είναι ψιλά γράμματα. Απλά μπήκες εδω να μας πετάξεις την αρλούμπα σου έτσι για να περάσει η ώρα

    3. avatar τετραγωνακιας ξερω και εγω να πουλαω τρελα

      και το καπα κουπα τσιμεντωσε στον περισσο αλλα εκει δεν λεμε τιποτα!!!!! αχρηστοι, ξερεις ποσοι εβγαλαν μεροκαματα εκει και βγαζουν εσεις τι προσφερετε αερολογιες και μιρλα διοτι ειστε ανικανοι τεμπεληδες,βλεπεις σας τζουζει που ενας εφοπλιστης προσφερει στο κρατος και στον λαο ενω εσεις τα τιποτα δεν προσφερετε τιποτα δεν εχετε κανει ουτε μισο καλο στην χωρα και στον λαο και οχι μονο δεν εχετε κανει καλο εχετε κανει κακο στην χωρα και στον λαο τα αλλα ειναι δικαιωλογιες που λες για την ανυπαρξια σας, αντε απολιθωματα δωστε κανα φραγκο στον λαο τοσα εχετε παρει απο τον καπιταλισμο δεν λετε οχι εκει υποκριτες

  15. avatar Βασιλης Μαργαριτης

    Σαν προτζεκτ πραγματικα ειναι πελωριο....σαν ομορφια εχω τις αμφιβολιες μου.... Ειναι δυνατον ενα τετοιο κτισμα με τετοια θεα μπροστα του να μην κανουν κατι οι αρχιτεκτονες να την εκμεταλευτουν? πρωτη φορα το βλεπω αυτο....το κτιριο εχει στραμμενη την πλατη στην παραλιακη ....ουτε ενα παραθυρο προς αυτη.....παραδοξο?

    1. avatar Georgia30

      Ακριβως το ιδιο πραγμα σκεφτομαι και εγω οποτε το βλεπω!!Τοση θεα στην παραλιακη και στην θαλασσα και δεν την εκμεταλλευτηκαν..Κριμα!!

      1. avatar Koronakos

        Ελα ντε.... Ρεντσο Πιανο.... διεθνης αρχιτέκτονας με βραβεια και βλακειες. Αν το εφτιαχνε ο Μπαρμπα Μητσος ο μαστορας θα σου πεταγε μια βεραντα με τεντα να βλέπει θάλασσα , θα ανοιγε και κανα παραθυρακι και μια αυθαιρετη αποθηκουλα απο κατω για να εκεμταλευτουμε και τον ακαλυπτο και ολα οκ

  16. avatar Social Distortion

    Θα μπορούσε κάλλιστα να χρησιμοποιηθεί ως χώρος για πάρκινγκ των απορριματοφόρων ή εναλλακτικά ως χώρος φιλοξενίας μεταναστών. Θα ήταν έτσι ένα έργο με προοδευτικό πρόσημο..

    1. avatar τετραγωνακιας ξερω και εγω να πουλαω τρελα

      μην βαζεις ιδεες αν και απο την στιγμη που θα τα διαχειριστει το δημοσιο δεν το βλεπω καλα για βολεματα κομματοσκυλων παει τα γνωστα

  17. avatar toroni blogspot

    Διασχιζοντας κανεις την παραλιακη αλλα και του γυρω δρομους,ειναι αληθεια οτι το κτιριο δεν ενοχλει το περιβαλλον.Φανταζομαι οτι οταν τελειωσει και το επισκεφθουμε εσωτερικα ,θα ειναι ενα κοσμημα ομορφιας και συγχρονης αισθητικης .Ας ευχαριστησουμε το ιδρυμα Σταυρος Νιαρχος για τη μεγαλη του προσφορα στο δημοσιο και στο ελληνικο κρατος.

  18. avatar Γιώργος1981

    Πραγματικά λυπάμαι που το συγκεκριμένο έργο θα περάσει στον έλεγχο και διαχείριση του δημοσίου... Είναι δεδομένο πως δεν είμαστε ικανοί να διαχειριστούμε ή να συντηρήσουμε έργα, τέτοιας έκτασης και ποιότητας. Ολυμπιακές εγκαταστάσεις κτλ...

    1. avatar Αν διαβασες το αρθρο Γιωργο

      αναφερει οτι (ευτυχως) στη συμβαση υπαρχουν ασφαλιστικες δικλειδες και οροι λειτουργιας μετα την παραδοση του στο δημοσιο.Βεβαια μεσα σ αυτο το κρατος που ζουμε οπου τα τσακαλια καλυπουν ο ενας τον αλλο σε περιπτωση αθετησης των ορων,κανεις δεν ξερει αν θα γινουν σεβαστοι οι οροι λειτουργιας του απο τη στιγμη που η διαχειριση θα περιελθει στα ...νυχια τους.Ας ευχηθουμε οτι ενα τοσο σπουδαιο εργο θα το σεβαστουν.

      1. avatar Γιώργος1981

        Πραγματικά διάβασα το άρθρο και εάν τυχόν κατοικείς στην Αττική, τότε την οποιαδήποτε απάντηση σε αυτά που γράφεις σου την δίνουν τα κτίρια του δημοσίου γύρω σου... Οι έχοντες την εξουσία δεν μπορούν να συντηρήσουν ακόμη και ''μαζεμένα'' κτίρια και υποδομές, πόσο δε ένα τέτοιας έκτασης έργο , και στο οποίο εάνβν καταλαβαίνω μετά θα εμπλέκονται πολλαπλοί ''δημόσιοι φορείς'' (Εθνική Βιβλιοθήκη, Λυρική Σκηνή κτλ). Εδώ δεν μπορούν να χωρίσουν 1 γαιδάρου άχυρο ...

Παρακαλούμε περιμένετε ...
Το NEWSBEAST προτείνει...