Όσοι ταξιδεύουν συχνά θα έχουν αναμφίβολα παρατηρήσει πως τα παράθυρα στα αεροπλάνα έχουν πάντα σχήμα οβάλ και δεν έχουν γωνίες.

Η απλή αλλά σημαντική εξήγηση για το γεγονός αυτό είναι πως στις γωνίες των τετράγωνων ή ορθογώνιων παραθύρων ασκούνται υψηλά επίπεδα πίεσης, ενδεχόμενο που περιορίζεται δραστικά όταν τα παράθυρα δεν έχουν γωνίες.

lanewindow2

Το παρακάτω βίντεο χρησιμοποιεί διαγράμματα για να εξηγήσει την ροή της πίεσης που περνά στην καμπίνα των επιβατών κατά τη διάρκεια της πτήσης και δείχνει τα σημεία του παραθύρου που θα μπορούσαν να δεχτούν μεγαλύτερες πιέσεις.

Ο Dai Whittingham, επικεφαλής της Βρετανικής Επιτροπής Ασφάλειας Πτήσεων τονίζει στη Daily Mail: «Οι γωνίες προκαλούν συγκέντρωση της πίεσης και μπορούν να οδηγήσουν σε αστοχία. Οι σχεδιαστές προτιμούν τα οβάλ παράθυρα επειδή μπορούν να προσφέρουν μεγαλύτερη επιφάνεια ορατότητας ενώ το στενό τμήμα τους διασφαλίζει πως η καμπυλότητά του δεν παράγει επισφαλείς πιέσεις στα παρακείμενα υλικά».

lanewindow1

«Ακόμα και στην πρόσφατη τάση τα παράθυρα να μην είναι εντελώς οβάλ οι σχεδιαστές εμμένουν στις “καμπυλώδεις” γωνίες», πρόσθεσε.

Στα πρώτα αεροσκάφη τα παράθυρα είχαν γωνίες και οι σχεδιαστές κατάλαβαν το λάθος μόνο όταν ήταν πολύ αργά, στο δυστύχημα του de Havilland Comet το 1954, το οποίο διαλύθηκε στον αέρα και έπεσε σε φλεγόμενα κομμάτια κοντά στη νήσο Elba. Οι έρευνες για τα αίτια της τραγωδίας έδειξε πως όλα ξεκινούσαν από τη… γωνία παραθύρου.