Περίπου ένας στους τρεις Έλληνες δηλώνει, ότι δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ στη ζωή του ηλεκτρονικό υπολογιστή (ποσοστό 34,4%), ούτε το διαδίκτυο (ποσοστό 36,3%). Περισσότερες γυναίκες (40,8%) από ό,τι άνδρες (35,9%) δεν έχουν ποτέ χρησιμοποιήσει το Ίντερνετ.
Από την άλλη, το ποσοστό των πολιτών της χώρας που χρησιμοποιούν τακτικά το Ίντερνετ, αυξάνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια και μάλιστα με επιταχυνόμενο ρυθμό, με αποτέλεσμα το 81% των χρηστών να το χρησιμοποιούν σχεδόν καθημερινά. Ο προσωπικός υπολογιστής παραμένει η πιο δημοφιλής συσκευή πρόσβασης στο διαδίκτυο (ποσοστό 91,5% των χρηστών), ενώ χάρη στην τεχνολογία 3G και στα «έξυπνα κινητά» αυξάνεται σημαντικά πλέον και η πρόσβαση μέσω κινητών συσκευών (18,7%).
Αυτό, μεταξύ άλλων, αποκαλύπτει έρευνα του Παρατηρητηρίου για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση της Κοινωνίας της Πληροφορίας Α.Ε. που διεξήχθη το 2013, σχετικά με τη χρήση των νέων τεχνολογιών από τους πολίτες.
Από την έρευνα διαπιστώνεται, ότι διαρκώς αυξάνεται στην Ελλάδα, το ποσοστό των ατόμων που αγοράζουν αγαθά ή υπηρεσίες για ιδιωτική χρήση μέσω του διαδικτύου, με δημοφιλέστερες κατηγορίες προϊόντων τα είδη ένδυσης και υπόδησης και τις ηλεκτρονικές συσκευές. Οι Έλληνες, ακολουθώντας την τάση και των λοιπών ευρωπαϊκών χωρών, προτιμούν τις ηλεκτρονικές αγορές από εγχώριους πωλητές και παρακινούνται κυρίως από τις δυνητικά χαμηλότερες τιμές. Πραγματοποιούν μία έως πέντε ηλεκτρονικές αγορές ανά τρίμηνο και δαπανούν έως και 500 ευρώ συνολικά στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Το 61,5% δηλώνουν, ότι έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο από το σπίτι τους και το 37,5% όχι. Από άποψη ηλικιακών ομάδων, περίπου τρία στα τέσσερα άτομα ηλικίας 66 έως 74 ετών (ποσοστό 73,4%) λένε ότι δεν έχουν οικιακή πρόσβαση στο διαδίκτυο, καθώς επίσης το 57,3% των ατόμων 55-65 ετών, ενώ το μικρότερο ποσοστό μη πρόσβασης αφορά στους νέους 16-25 ετών (18,4%). Μεταξύ των χρηστών του Ίντερνετ, το 81%, το χρησιμοποιούν κάθε μέρα ή σχεδόν κάθε μέρα και το 14% μερικές φορές την εβδομάδα.
Η απόκτηση πληροφοριών για προϊόντα και υπηρεσίες (76,7%), το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (74,6%), η ανάγνωση ηλεκτρονικών περιοδικών και εφημερίδων (70.5%), η ψυχαγωγία (παιγνίδια-φωτογραφίες-μουσική-ταινίες – 63,9%) και η ενασχόληση με τα κοινωνικά δίκτυα όπως το Facebook (51,4%) είναι οι πέντε κυριότερες ηλεκτρονικές δραστηριότητες των χρηστών.
Όσον αφορά στις online αγορές, ως βασικότερο κίνητρο (76%) δηλώνεται η εύρεση χαμηλότερων τιμών από ό,τι στα φυσικά καταστήματα. Σχεδόν οι μισοί καταναλωτές (45%) πληρώνουν τις παραγγελίες του μέσω αντικαταβολής, το 29% μέσω πιστωτικής κάρτας και το 25% μέσω προπληρωμένης κάρτας. Το 27,5% των ηλεκτρονικών αγορών γίνεται από εγχώρια ηλεκτρονικά καταστήματα.
Η μεγάλη πλειονότητα των πολιτών πιστεύουν, ότι χάρη στην διαδικτυακή πρόσβαση βελτιώνονται οι συναλλαγές τους με το Δημόσιο (90%) και αποκτούν μεγαλύτερη συμμετοχή στα κοινά (88%). Αναφορικά με την ασφάλεια στο διαδίκτυο, το 60% δηλώνουν ότι έχουν αντιμετωπίσει τέτοια προβλήματα, ενώ το 40% όχι.
Στον τομέα της εκπαίδευσης, περισσότερα από τα μισά ελληνικά σχολεία (το 54%) έχουν πλέον δική τους ιστοσελίδα, ενώ το 30% των μαθητών χρησιμοποιούν πια ‘έξυπνο’ κινητό τηλέφωνο στο σχολείο τους.
Η έρευνα επίσης εστιάζει σε επιμέρους πληθυσμιακές ομάδες, ηλικιωμένους, ΑΜΕΑ, μετανάστες, άτομα χαμηλού μορφωτικού επιπέδου και ανέργους, με σκοπό να αναδείξει τον τρόπο που αξιοποιούν το διαδίκτυο και τις ιδιαίτερες ψηφιακές ανάγκες τους.