Η θετική αξιολόγηση ενός άρθρου ή μιας σελίδας στο διαδίκτυο είναι «κολλητική», υποστηρίζει μια νέα επιστημονική έρευνα.

Όπως ανακάλυψαν οι ερευνητές οι χρήστες τείνουν να αξιολογούν θετικά κάτι για το οποίο και άλλο πριν από αυτούς, εκφράστηκαν ήδη με θετικό τρόπο. Για παράδειγμα, ένα «like» για ένα άρθρο ή για ένα προϊόν είναι αρκετό, ώστε ο επόμενος αναγνώστης να εκφράσει και αυτός θετική γνώμη του, ακόμα κι αν το άρθρο ή το προϊόν στην πραγματικότητα δεν αξίζει πολλά. Σύμφωνα με τους ερευνητές, πολλοί καταναλωτές επηρεάζονται σημαντικά για την ποιότητα των προϊόντων και υπηρεσιών που αποφασίζουν να αγοράσουν μέσω διαδικτύου, ανάλογα με τις κρίσεις άλλων καταναλωτών που έχουν ήδη αναρτηθεί σε μια ιστοσελίδα.

Αξίζει να τονιστεί, ότι η επιρροή αυτή που ασκούν οι προηγούμενες αξιολογήσεις αφόρα κυρίως τις θετικές και όχι τις αρνητικές απόψεις. Έτσι, μια αρνητική κρίση δεν θα προκαλέσει εξίσου εύκολα απαξιωτικές απόψεις από τους επόμενους χρήστες.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Σίναν Αράλ του πανεπιστημίου ΜΙΤ, κατέληξαν στο συμπέρασμα αυτό, έπειτα από ένα πείραμα που διήρκησε 5 μήνες. Συγκεκριμένα, μελέτησαν με ποιον τρόπο οι online «βαθμολογίες» που δίνονταν για ορισμένα θέματα της επικαιρότητας σε μια μεγάλη ειδησεογραφική ιστοσελίδα, επηρέαζαν τις κρίσεις τρίτων υπέρ ή κατά κάποιας άποψης.

Το βασικό συμπέρασμα -που θέτει σε αμφισβήτηση την περίφημη «σοφία του πλήθους»- ήταν ότι πολλοί χρήστες του διαδικτύου επηρεάζονται σημαντικά από τα θετικά σχόλια και τις θετικές «βαθμολογήσεις» που κάνουν άλλοι άνθρωποι πάνω σε ένα θέμα, ενώ αντίθετα η επιρροή από τα αρνητικά σχόλια είναι πολύ μικρότερη.

Οι ερευνητές, μάλιστα, προειδοποιούν ότι είναι δυνατό να χειραγωγηθεί η κοινή γνώμη προς κάποια συγκεκριμένη κατεύθυνση μέσω της συστηματικής διοχέτευσης online θετικών σχολίων και κρίσεων. Το πείραμα έδειξε ότι η δημοφιλία μιας άποψης μπορεί σταδιακά να αυξηθεί έως 25% μετά από ένα αρχικό κατευθυνόμενο θετικό σχόλιο, μέσω αξιοποίησης της συμπεριφοράς «κοπαδιού» που χαρακτηρίζει τους χρήστες του διαδικτύου.

Αντίθετα, ένα αρχικό κατευθυνόμενο αρνητικό σχόλιο δεν καταφέρνει να «γεννήσει» μια ανάλογη αύξηση αρνητικών απόψεων. Όπως ανέφερε ο Αράλ, ο αρνητικός μιμητισμός «πνίγεται» πιο εύκολα από το θετικό, καθώς οι επόμενοι χρήστες του διαδικτύου είναι πιο πιθανό να «διορθώσουν» μια προηγούμενη άποψη από αρνητική σε θετική, από ό,τι να συμβεί το αντίθετο.

Ο Ντάνκαν Γουάτς της Microsoft Research, ο οποίος έχει κάνει πρωτοποριακή έρευνα στο πεδίο της κοινωνικής επιρροής, δήλωσε ότι η νέα μελέτη επιβεβαιώνει πως η θετική χειραγώγηση των απόψεων έχει διάρκεια, ενώ η αρνητική τείνει να διορθώνεται από επόμενες θετικές γνώμες, δημιουργώντας έτσι μια ασυμμετρία, όσον αφορά το πώς επηρεάζεται η online κοινή γνώμη.