Το Μάρτιο του 2015 ο Γιάννης Αντετοκούμπο κάνει ρεκόρ καριέρας στο NBA και το αφιερώνει στο φίλο του Αποστόλη Τσαούση, ο οποίος χάνει τη ζωή του στην άσφαλτο.

adetokoumpo

Ο Αποστόλης οδηγούσε τα ξημερώματα της Κυριακής στην Κηφισίας και το αυτοκίνητο του εξετράπη, ενώ επέστρεφε από διασκέδαση με την παρέα του. Το αυτοκίνητό του αφού χτύπησε πάνω σε κολώνα, εισέβαλε σε υποκατάστημα τράπεζας και τυλίχτηκε στις φλόγες. Συνεπιβάτες του Αποστόλη άλλες τρεις κοπέλες, οι οποίες τραυματίστηκαν σοβαρά.

apo

Λίγους μήνες αργότερα, τα ξημερώματα της Δευτέρας 21 Σεπτεμβρίου, ένα ακόμα αυτοκίνητο με πέντε επιβάτες, ηλικίας από 19 έως 21 ετών ξεφεύγει από την πορεία του και προσκρούει στο φανάρι. Ο απολογισμός καταγράφει έναν νεκρό και έναν κλινικά νεκρό. Οι υπόλοιποι τρεις επιβάτες τραυματίζονται σοβαρά.

Το Φεβρουάριο του 2013, μία κοπέλα 21 ετών άφηνε την τελευταία της πνοή στην άσφαλτο. Το αυτοκίνητο SMART που οδηγούσε ξέφυγε με ιλιγγιώδη ταχύτητα από την πορεία του και καρφώθηκε σε κολώνα της Κηφισίας.

55

Και τα τρία δυστυχήματα συνέβησαν στο ίδιο σημείο. Στη λεωφόρο Κηφισίας, ακριβώς ή λίγο μετά τη διασταύρωση με τη Βασιλίσσης Σοφίας στο Μαρούσι, απέναντι από το άλσος Συγγρού σε απόσταση λίγων μέτρων το ένα από το άλλο. Αν μιλήσει κανείς για σημείο «καρμανιόλα» κανείς δεν θα μπορεί να τον κατηγορήσει ως υπερβολικό.

Εκεί έχουν συμβεί πολλά τροχαία ατυχήματα αλλά και δυστυχήματα τα τελευταία χρόνια και δικαίως θεωρείται ένα από τα πιο επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου της πρωτεύουσας. Μοναδική προειδοποίηση αποτελεί η πινακίδα, η οποία επιβάλλει όριο ταχύτητας στα 50 χιλιόμετρα την ώρα.

marousi15Ευθύνεται η σήμανση ή ευθύνεται η συμπεριφορά των οδηγών; Οι κάτοικοι της περιοχής γνωρίζουν καλά το συγκεκριμένο σημείο και κατά καιρούς έχουν γίνει μάρτυρες θανατηφόρων τροχαίων.

Ένας από αυτούς, ο κύριος Δημήτρης, λέει χαρακτηριστικά: «Συνήθως εμπλέκονται στα ατυχήματα νέοι άνθρωποι, οι οποίοι κατεβαίνουν με μεγάλη ταχύτητα την Κηφισίας. Τις περισσότερες φορές δεν υπολογίζουν ότι είναι κλειστή η συγκεκριμένη στροφή με αποτέλεσμα να γινόμαστε θεατές τραγικών περιστατικών. Το όριο ταχύτητας είναι 50 χιλιόμετρα την ώρα. Οι περισσότεροι όμως προσπαθούν να προσπεράσουν για να μπουν γρήγορα στη στροφή. Αν θέλουμε να συζητήσουμε για άμεσα μέτρα, θα μπορούσα να προτείνω την τοποθέτηση κάμερας. Οι περισσότεροι όταν τη βλέπουν, το πιθανότερο είναι ότι θα κόβουν ταχύτητα. Σε διαφορετική περίπτωση θα λαμβάνουν το πρόστιμο στο σπίτι».

«Πρέπει να προσαρμοζόμαστε στον δρόμο και όχι ο δρόμος σ’ εμάς»

marousi13«Είναι δεδομένο πάντως ότι έχουν μεγάλο μερίδιο ευθύνης και οι ίδιοι οι οδηγοί. Οφείλουμε να προσαρμοζόμαστε εμείς στα δεδομένα του δρόμου και όχι ο δρόμος στα δικά μας», συνεχίζει ο κύριος Δημήτρης.

Κάποιοι άλλοι κάτοικοι μιλούν για προεκλογικές συζητήσεις, όταν είχε πέσει στο τραπέζι το ενδεχόμενο να δημιουργηθεί ένας ανισόπεδος κόμβος. Ωστόσο κάθε συζήτηση παρέμεινε μία αναφορά με φιλολογικό περιεχόμενο.

Χαρακτηριστικές είναι οι μαρτυρίες κατοίκων της περιοχής, οι οποίοι μιλούν για ένα από τα πιο αιματοβαμμένα σημεία, σε μία από τις κεντρικότερες οδικές αρτηρίες της πρωτεύουσας.

«Επικίνδυνη στροφή με μειωμένη ορατότητα»

marousi12Από την πλευρά του, ο Θανάσης Τσιούτρας, συγκοινωνιολόγος-μηχανικός, υπεύθυνος δημοσίων δράσεων του Ινστιτούτου Μεταφορών, επισημαίνει ότι  η συγκεκριμένη στροφή παρουσιάζει μεγαλύτερο βαθμό επικινδυνότητας σε σύγκριση με σημεία του δρόμου, καθώς διαθέτει μειωμένη ορατότητα. «Σαφώς, το λιγότερο που μπορεί να γίνει μετά από σχετική μελέτη, είναι να τοποθετήσουν οι αρμόδιες αρχές την κατάλληλη σήμανση στο σημείο. Αυτό είναι το λιγότερο που μπορούν να κάνουν», τονίζει.

«Πρόκειται για ένα αρκετά δύσκολο σημείο, το οποίο χρειάζεται βελτίωση σε ό,τι αφορά στην ποιότητα του οδοστρώματος, καθώς και στην κάθετη (πινακίδες) αλλά και στην οριζόντια σήμανση (διαγράμμιση) στον ασφαλτοτάπητα», συμπληρώνει. Ως λύση προκρίνει τη δημιουργία ενός ανισόπεδου κόμβου (βύθιση), η οποία θα ήταν επίσης μία λύση που μπορεί να υλοποιηθεί.

«Απορώ όμως γιατί όλα αυτά τα χρόνια συζητάμε για κυκλοφοριακή παιδεία και τελικά δεν γίνεται τίποτα με εξαίρεση κάποιες μεμονωμένες προσπάθειες ιδιωτών.  Για να περιορίσουμε το σφάλμα του οδηγού, θα πρέπει να προηγηθεί μία μελέτη, η οποία θα αποδεικνύει ότι πρόκειται για ένα “black spot”, όπου συμβαίνουν πολλά ατυχήματα. Στη συνέχεια οφείλει να μεριμνήσει η πολιτεία με σκοπό να προειδοποιεί τους οδηγούς, συμβάλλοντας στον περιορισμό της ταχύτητάς», αναφέρει ο συγκοινωνιολόγος.

«Είμαι της άποψης ότι δεν φταίει μόνο ο δρόμος», σημειώνει. «Σε μεγάλο ποσοστό έχουμε ευθύνη και εμείς οι ίδιοι. Ωστόσο το περιβάλλον του δρόμου πρέπει να είναι συγχωρητικό. Να προειδοποιεί και να προφυλάσσει τον οδηγό με την κατάλληλη σήμανση και την ενδεδειγμένη ποιότητα του οδοστρώματος», καταλήγει ο κύριος Τσιούτρας.

Για το ίδιο θέμα προσπαθήσαμε να επικοινωνήσουμε και με το δήμαρχο Αμαρουσίου, Γιώργο Πατούλη, ο οποίος δεσμεύτηκε ότι θα μας απαντήσει, χωρίς ακόμα να καταφέρουμε να συνομιλήσουμε μαζί του.

Όσο όμως το περιεχόμενο αναλώνεται ή χάνεται ανάμεσα σε φακέλους σε γραφεία αρμοδίων ή αναρμοδίων, το κόστος σε ανθρώπινες ζωές αυξάνεται. Χθες ήταν ο Αποστόλης, λίγο αργότερα δύο ακόμα νέοι άνθρωποι. Και αύριο ίσως να είναι κάποιος από εμάς ή ακόμα και κάποιος δικός μας άνθρωπος. Τα περιθώρια δράσης εξαντλούνται –δυστυχώς- μόνο στην ιδιωτική πρωτοβουλία, με ελάχιστη συμμετοχή από την πλευρά του κράτους με αποτέλεσμα το συγκεκριμένο σημείο να παραμένει για πολλά χρόνια το μνημείο των… πεσόντων του δρόμου.

Δείτε τις ενδεικτικές φωτογραφίες από την πορεία του δρόμου μέχρι το σημείο που έχουν χάσει τη ζωή τους οι άνθρωποι

marousi02

marousi03

marousi04

marousi06

marousi17

marousi14

marousi16

Οι φωτογραφίες που ακολουθούν είναι από το δυστύχημα του Μαρτίου του 2015 και ανήκουν στο αρχέιο του newsbeast.gr.marousi07

marousi08

marousi09

marousi10

marousi11

Ρεπορτάζ: Γιώργος Λαμπίρης – Βίντεο/Φωτογραφίες: Γιάννης Κέμμος