«Έξυπνο», επαναφορτιζόμενο από ΑΤΜ τραπεζών ή ακόμα και από το Διαδίκτυο θα είναι το νέο εισιτήριο, το οποίο αναμένεται να έχει αντικαταστήσει το κλασικό χάρτινο εντός της επόμενης διετίας. Από την εφαρμογή του μάλιστα και μετά οι επιβάτες μίας διαδρομής θα μπορούν να μετακινούνται στέλνοντας απλώς ένα γραπτό μήνυμα από το κινητό τους, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Έθνος».

Στόχος του υπ. Υποδομών είναι η πάταξη της εισιτηριοδιαφυγής, η οποία αγγίζει ακόμα και το 40% στα λεωφορεία, στοιχίζοντας άνω των 33 εκατ. ευρώ ετησίως στον ΟΑΣΑ.

Ο διαγωνισμός για το Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου θα βγει στον αέρα τον Φεβρουάριο, με στόχο να έχει αναδειχτεί ανάδοχος μέχρι το τέλος της χρονιάς. Το έργο θα γίνει μέσω ΣΔΙΤ και ο αρχικός προϋπολογισμός του είναι 82 εκατ. ευρώ.

Τρεις θα είναι οι τύποι του «έξυπνου» εισιτηρίου, το οποίο σε δεύτερη φάση θα συνδυαστεί και με σύστημα ελεγχόμενης πρόσβασης στους σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς:

* Πολλαπλό: Εξυπνη κάρτα μνήμης χωρίς μικροεπεξεργαστή. Θα αποθηκεύει χρηματική αξία και θα υποκαταστήσει το χάρτινο εισιτήριο απλής διαδρομής και το ημερήσιο εισιτήριο πολλαπλών διαδρομών. Λόγω των περιορισμένων διαδρομών που θα είναι αποθηκευμένες θα απευθύνεται κυρίως σε περιστασιακούς επιβάτες ή τουρίστες και η χρηματική της αξία θα μειώνεται κατά την ακύρωση, ενώ θα επαναφορτίζεται από τα σημεία πώλησης.
* Κάρτα: Εξυπνη κάρτα με μικροτσίπ. Θα υποκαταστήσει τις μηνιαίες και ετήσιες κάρτες και θα περιέχει ηλεκτρονικά τη χρονική ισχύ των απεριόριστων διαδρομών, ανήκοντας αποκλειστικά στον κάτοχό της. Θα απευθύνεται σε τακτικούς χρήστες και το κόμιστρο θα είναι χαμηλότερο του πολλαπλού.
* Γραπτό μήνυμα μέσω κινητού τηλεφώνου για μεμονωμένες διαδρομές.

Η επαναφόρτιση των «έξυπνων» καρτών θα γίνεται από τα σημεία πώλησης, από ΑΤΜ, μέσω e-banking, Διαδικτύου, σταθερού ή κινητού τηλεφώνου, ενώ θα υποστηρίζει ζωνική και χρονική χρέωση.

Νέες στάσεις

Ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο για τα δρομολόγια και τις ώρες διέλευσης λεωφορείων και τρόλεϊ θα παρέχει το δίκτυο των 1.000 «έξυπνων» στάσεων, στη δημιουργία του οποίου θα προχωρήσει ο ΟΑΣΑ. Ο σχετικός διαγωνισμός πρόκειται να ανακοινωθεί τις επόμενες ημέρες και ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου είναι 52 εκατ. ευρώ.

Μέσω της τηλεματικής, οι επιβάτες θα ενημερώνονται για τον ακριβή χρόνο διέλευσης των οχημάτων από τις οθόνες που θα είναι τοποθετημένες στις στάσεις, καθώς επίσης και από το κινητό τους τηλέφωνο ή τον ηλεκτρονικό τους υπολογιστή. Βάσει του ίδιου συστήματος θα λειτουργεί και Κέντρο Ελέγχου, από το οποίο θα γίνονται οι αναγκαίες παρεμβάσεις όταν εντοπίζονται προβλήματα στην κυκλοφορία.

ΕΤΗΣΙΕΣ ΚΑΡΤΕΣ

Ξεκινά από σήμερα η διάθεση των ετήσιων καρτών απεριορίστων διαδρομών για το έτος 2011 του ΟΑΣΑ. Οι ετήσιες κάρτες που θα ισχύσουν και φέτος είναι η ετήσια κάρτα για όλα τα μέσα αξίας 450,00 ευρώ και η ετήσια κάρτα για λεωφορεία, τρόλεϊ και τραμ αξίας 200,00 ευρώ. Η διάθεση όλων των τύπων καρτών θα γίνεται από τον ΟΑΣΑ, τα εκδοτήρια των σταθμών «Ομόνοια» και «Πειραιά» του ΗΣΑΠ, τα εκδοτήρια του σταθμού «Σύνταγμα» του μετρό και το εκδοτήριο του σταθμού «Αγία Φωτεινή» Πλατεία Νέας Σμύρνης του τραμ.