Ένας από τους λίγους superstar της γραφής, ο πολυβραβευμένος και ακόμα πιο διαβασμένος αμερικανός συγγραφέας δεν χρειάζεται συστάσεις, καθώς είναι τα νούμερα που μιλούν γι’ αυτόν και ζαλίζουν.

Περισσότερα από 50 βιβλία, 350 εκατομμύρια πωλήσεις, 280 εκατομμύρια αναζητήσεις στο Google και μια στρατιά κινηματογραφικών μεταφορών είναι λίγα μόνο από τα στοιχεία που συνοψίζουν ποιος είναι ο δαιμόνιος λογοτέχνης.

Καλύτερα όμως μιλούν τα βιβλία του, μέσα από τα οποία τον γνώρισε η οικουμένη και τον μετέτρεψε στο αγαπημένο παιδί των γραμμάτων σε παγκόσμιο επίπεδο!

Ο συγγραφέας του τρόμου, της επιστημονικής φαντασίας και του σασπένς, που μας έχει χαρίσει αριστουργήματα όπως η «Λάμψη», η «Κάρι», το «Αυτό» και τόσα ακόμα, δεν γράφει όμως μόνο για ζωντανούς νεκρούς, βρικόλακες ή απόκοσμα ζώα, αλλά και τρυφερές ιστορίες, ακόμα και ιστορικά γεγονότα (όπως τα «Ντολόρες Κλέρμπορν», «Στάσου πλάι μου», «Πράσινο μίλι» κ.ά.).

Ο διάλογος εξάλλου με ηλικιωμένη κυρία μέσα σε σουπερμάρκετ της Φλόριντα -που παραθέτει ο ίδιος- είναι δηλωτικός: «Ξέρω ποιος είσαι. Είσαι ο Στίβεν Κινγκ. Γράφεις όλα αυτά τα βιβλία θρίλερ. Δεν μου αρέσουν! Εγώ θέλω βιβλία που προκαλούν ψυχική ανάταση, όπως το ”Τελευταία έξοδος: Ρίτα Χέιγουορθ”», του λέει η γριούλα και όταν εκείνος διαμαρτύρεται: «Μα, εγώ το έγραψα αυτό…», παίρνει την αποστομωτική απάντηση: «Όχι, δεν το έγραψες!».

Κι αυτό γιατί ο Στίβεν Κινγκ έχει συνδεθεί με το μυστήριο και το θρίλερ, όχι με αισθηματικά ρομάντζα και «συμβατικές» ιστορίες, παρά το γεγονός ότι η ασίγαστη πένα του έχει ασχοληθεί με τα πάντα.

Κι αν όλοι ξέρουμε τον λογοτέχνη από τα γραπτά του, ώρα να μάθουμε και την ιστορία της ζωής του…

Πρώτα χρόνια

Ο Στίβεν Έντγουιν Κινγκ γεννιέται στις 21 Σεπτεμβρίου 1947 στο Πόρτλαντ του Μέιν μέσα σε οικογένεια της εργατικής τάξης. Ο ναυτικός πατέρας εγκαταλείπει ωστόσο την οικογένεια όταν ο Στίβεν ήταν μόλις 2 ετών, με τη φαμίλια να μαστίζεται έκτοτε από τη φτώχεια και την ανέχεια.

Ο Στίβεν και ο μεγαλύτερος ετεροθαλής αδερφός του αναγκάζονται να δουλέψουν από μικροί για να συμβάλουν στο πενιχρό εισόδημα της μητέρας, η δουλειά της οποίας αναγκάζει τη φαμίλια να μετακομίζει συχνά. Ο Στίβεν ολοκληρώνει πάντως τη βασική του εκπαίδευση στο Μέιν (1966), ενώ με απαραίτητη προϋπόθεση να είναι κοντά στο σπίτι του, συνεχίζει τις σπουδές του στο τοπικό Πανεπιστήμιο του Μέιν.

Παρά το γεγονός ότι είχε ήδη γράψει τα πρώτα του διηγήματα σε ηλικία 7 ετών, ήταν στα κολεγιακά του χρόνια που θα εμπλακεί επαγγελματικότερα με τη γραφή: αρθρογραφεί στην πανεπιστημιακή εφημερίδα και ταυτοχρόνως υπηρετεί στο φοιτητικό συμβούλιο.

Ο Κινγκ δημοσίευσε το πρώτο του διήγημα μυστηρίου στα κολεγιακά του χρόνια, αν και δεν έτυχε καλής υποδοχής. Αφού αποφοιτεί λοιπόν με πτυχίο στην αγγλική λογοτεχνία το 1970, προσπαθεί να βρει θέση ως δάσκαλος, αποτυγχάνει όμως παταγωδώς. Κι έτσι πιάνει δουλειά σε βιομηχανικό πλυντήριο, μην ξεχνώντας όμως ποτέ το μεγάλο του πάθος: στον ελεύθερο χρόνο του σκαρώνει ιστορίες θρίλερ και τρόμου. Μέχρι το 1971 τουλάχιστον, όταν το πτυχίο του θα πιάσει τόπο και θα του εξασφαλίσει τελικά δουλειά ως δάσκαλος αγγλικής σε ακαδημία…

Βασιλιάς της συγκίνησης και του ρίγους

Ήταν το 1973 όταν ο Κινγκ κατάφερε να βρει εκδότη για το πρώτο του μυθιστόρημα, την περίφημη «Κάρι», το κορίτσι με τις τηλεκινητικές ικανότητες! Η ιστορία που σέρνεται ξοπίσω της, μαγική: Ο Κινγκ είχε αρχίσει να το γράφει ως διήγημα, για λογαριασμό γνωστού ανδρικού περιοδικού, και αποφάσισε αργότερα να το επεκτείνει σε μυθιστόρημα. Το τελικό αποτέλεσμα όμως δεν τον ικανοποίησε καθόλου, γι’ αυτό και το πέταξε στα σκουπίδια.

Και ήταν η σύζυγός του, άξονας αναφοράς στη ζωή του από τη στιγμή που γνωρίστηκαν στην πανεπιστημιακή βιβλιοθήκη, που το ανέσυρε από τον κάλαθο και το φύλαξε στέλνοντάς το λίγο αργότερα σε έναν εκδοτικό οίκο. H ζωή των Κινγκ δεν θα ήταν ποτέ πια η ίδια!

«Μέναμε τότε σε ένα διαμέρισμα δύο δωματίων, δεν είχαμε ούτε τηλέφωνο», εξομολογήθηκε αργότερα ο Στίβεν, «η προκαταβολή από τον εκδοτικό ήταν πολύ μικρή, 2.500 δολάρια. Δύο μήνες προτού εκδοθεί το βιβλίο, με παίρνει ο εκδότης και μου λέει ότι πουλήθηκαν τα δικαιώματα για την paperback έκδοση της ”Κάρι”: ήταν 400.000 δολάρια! Τότε ζούσα με 6.400 δολάρια τον χρόνο και συντηρούσα μια τετραμελή οικογένεια. Οι δυνάμεις μου με εγκατέλειψαν και θυμάμαι πως γλίστρησα από τον τοίχο στο πάτωμα ανάμεσα στην τραπεζαρία και την κουζίνα. Ήμουν αποσβολωμένος. Ήταν σαν να είχα κερδίσει το λαχείο, μόνο που όταν κερδίζεις το λαχείο, δεν έχεις κάνει τίποτε για αυτό».

Ήταν η αρχή μιας ασύλληπτης συγγραφικής δημιουργικότητας, που θα κατέληγε σε μια σπουδαία καριέρα: η «Κάρι» εκδίδεται την επόμενη χρονιά και αποδεικνύεται πρωτοφανής επιτυχία! Ο Στίβεν Κινγκ είχε πλέον όλες τις προϋποθέσεις για να αφιερωθεί ολόψυχα στη συγγραφή. Και βέβαια δύο χρόνια αργότερα (1976) το βιβλίο θα γινόταν κινηματογραφική ταινία, αποφέροντάς του τα απαραίτητα για να μη χρειαστεί να ξαναμπεί ποτέ πια σε σχολική αίθουσα…

Κι αν η «Κάρι» τον έκανε γνωστό ως συγγραφέα, ήταν το τρίτο του πόνημα (το 1976) που θα τον εκτόξευε στην κορυφή της σύγχρονης λογοτεχνίας: ο Κινγκ γράφει τη «Λάμψη» και γίνεται παγκόσμιο μπεστ-σέλερ!

Έμπνευση αποτέλεσε το επίμαχο ξενοδοχείο του Κολοράντο που επισκέφθηκε ο Κινγκ ένα Σαββατοκύριακο του 1973 μαζί με τη γυναίκα του, επίσης συγγραφέα, Ταμπίθα Κινγκ. Το ζεύγος Κινγκ ήταν οι μόνοι πελάτες του ξενοδοχείου, γιατί το προσωπικό είχε μόλις φύγει, ακριβώς όπως συμβαίνει και στη «Λάμψη» δηλαδή: «Ήταν τρομακτικά», θα περιγράψει ο Στίβεν αργότερα, «ο άνεμος ούρλιαζε έξω, οι καρέκλες στην τραπεζαρία ήταν πάνω στα τραπέζια. Ήπιαμε κρασί και φάγαμε σε αυτή την τεράστια τραπεζαρία μόνοι μας. Έμεινα λίγο να αφουγκραστώ την ατμόσφαιρα και, καθώς πήγαινα πίσω στο δωμάτιό μου, πέρασα μπροστά από ένα λάστιχο που ήταν κουλουριασμένο στον τοίχο. Σκέφτηκα τι θα γινόταν αν αυτό μεταμορφωνόταν σε φίδι και με κυνηγούσε. Μέχρι να φτάσω στο σπίτι μου είχα όλη την ιστορία στο κεφάλι μου. Ήταν ένα πολύ ενδιαφέρον και ιδιαιτέρως επικερδές Σαββατοκύριακο!». Η «Λάμψη» παραμένει η μεγαλύτερη εμπορικά επιτυχία του…

Ακολουθούν πλήθος μυθιστορημάτων που τον εγκαθιδρύουν στη συνείδηση του παγκόσμιου κοινού ως μετρ του λογοτεχνικού τρόμου, από τα οποία δεν μπορούμε να μη σταθούμε στο τρομακτικότατο «Αυτό» του 1986.

Τα απόκοσμα όντα του σύμπαντός του ζουν σε υπονόμους, τρέφονται με ανθρώπινες σάρκες και κάνουν τον δημιουργό τους superstar! Όπως εξάλλου και τα φονικά του αυτοκίνητα («Κριστίν», «Maximum Overdrive»). Ο ίδιος γράφει συχνά με ψευδώνυμο τις ιστορίες του (Richard Bachman), καθώς θεωρεί ότι το κοινό δεν θα αποδεχόταν περισσότερα του ενός βιβλία από τον ίδιο συγγραφέα μέσα στη χρονιά.

Η πένα του καλπάζει και τα έργα του δημοσιεύονται το ένα πίσω από το άλλο, σε ρυθμούς που μόνο καταιγιστικοί μπορούν να χαρακτηριστούν…

Τηλεοπτικές και κινηματογραφικές μεταφορές

Παρά το γεγονός ότι πολυάριθμα έργα του Στίβεν Κινγκ ενσαρκώθηκαν ιδανικά σε τηλεόραση και σινεμά, όπως το «Firestarter» που έγινε ταινία το 1984 με την Ντριου Μπάριμορ, το «Cujo» το 1983 και το «Αυτό» τηλεοπτική μίνι-σειρά το 1990, κανένα δεν μπορεί να ξεπεράσει τη «Λάμψη»: το βιβλίο του Στίβεν Κινγκ μεταφέρεται το 1980 στον κινηματογράφο από τον σπουδαίο Στάνλεϊ Κιούμπρικ και γίνεται αυτομάτως κλασικό φιλμ τρόμου!

Παρά το γεγονός ότι η ταινία έμεινε μνημειώδης και ιστορική, ο Στίβεν Κινγκ τη μίσησε! Είναι γνωστό εξάλλου το αστειάκι που δεν πρέπει ποτέ να αναφέρει κάποιος στον Κινγκ το όνομα «Στάνλεϊ Κιούμπρικ» (πόσο μάλλον τη θρυλική ατάκα του Νίκολσον «Here’s Johnny!», η οποία δεν υπάρχει στο βιβλίο): «Ναι, ξέρω, όλοι σας έχετε δει την ταινία του Κιούμπρικ στην οποία το ξενοδοχείο παγώνει μέσα σε μια χιονοθύελλα. Στη “Λάμψη” το Overlook καίγεται ολοκληρωτικά. Αυτή είναι η διαφορά ανάμεσα στο όραμα του Κιούμπρικ και στο δικό μου. Το δικό του είναι ψυχρό, ενώ το δικό μου καυτό».

Στο μεγαλύτερο μέρος της λογοτεχνικής του καριέρας, ο Κινγκ έγραφε μανιασμένα. Δημοσίευε πολλές ιστορίες κάθε χρονιά στις δεκαετίες του ’80 και του ’90, που -όπως και τα παλιότερα μυθιστορήματά του- βρήκαν τον δρόμο του σινεμά και της τηλεόρασης.

Ποιος μπορεί εξάλλου να ξεχάσει το εμβληματικό «Misery» του Κινγκ, που ενσάρκωσαν ιδανικά οι Κάθι Μπέιτς και Τζέιμς Κάαν στην ομώνυμη ταινία του 1990;

Κατοπινά χρόνια



Ο Κινγκ συνέχισε και συνεχίζει να παράγει συναρπαστικά βιβλία που καθηλώνουν τον αναγνώστη με τη φαντασία, το μυστήριο και την ατμόσφαιρά τους. Παράλληλα, έχει δουλέψει στην τηλεόραση, γράφοντας το σενάριο των σειρών «The Dead Zone» (η οποία βασίζεται σε βιβλίο του) και «Stephen King’s Kingdom Hospital», για να αναφέρουμε δύο μόνο.

Παρά την ασύλληπτη φήμη που απολαμβάνει εδώ και τουλάχιστον 4 δεκαετίες, τα τελευταία του έργα έβαλαν σκοπό να τον κάνουν ακόμα πιο διάσημο (αν αυτό είναι δυνατόν!). Το 2011, για παράδειγμα, έριξε στην αγορά το «11/22/63», ένα ιστορικό μυθιστόρημα φαντασίας που περιλαμβάνει ταξίδια στον χρόνο για να αποτραπεί η δολοφονία του Κένεντι!

Επίσης, το 2013 κυκλοφόρησε η νουβέλα του «Joyland», μια αστυνομική περιπέτεια μυστηρίου που μόνο ο Κινγκ ξέρει να γράφει. Και βέβαια ακόμα πιο πρόσφατα άφησε άφωνο το παγκόσμιο κοινό όταν είδε το φως της ημέρας το sequel της εμβληματικής «Λάμψης» του! Το «Doctor Sleep» είναι η συνέχεια του κλασικού μυθιστορήματος που έγινε αυτομάτως μπεστ-σέλερ…

Προσωπική ζωή

Ο Κινγκ γνώρισε τη σύζυγό του, επίσης συγγραφέα, την εποχή που ήταν φοιτητής.

Οι δυο τους μοιράζουν τον χρόνο τους μεταξύ Φλόριντα και Μέιν και έχουν τρία παιδιά: τη Ναόμι Ρέιτσελ, τον Τζόζεφ Χίλστρομ, ο οποίος είναι επίσης συγγραφέας τρόμου (γράφει με ψευδώνυμο Joe Hill) και τον Όουεν Φίλιπ, η πρώτη συλλογή διηγημάτων του οποίου κυκλοφόρησε το 2005.

Όταν δεν είναι απομονωμένος στο ησυχαστήριό του να γράφει πυρετωδώς, ο Κινγκ ασχολείται με τη μουσική.

Συχνά πυκνά μάλιστα παίζει κιθάρα σε ένα γκρουπάκι που έχει ιδρύσει με άλλους γνωστούς αμερικανούς λογοτέχνες (Dave Barry και Amy Tan), κυρίως σε συναυλίες φιλανθρωπικού περιεχομένου…

Δείτε όλα τα πρόσωπα που φιλοξενούνται στη στήλη «Πορτραίτα» του newsbeast.gr