Ηθοποιός, παραγωγός και σεναριογράφος, η αγαπημένη της Αμερικής και δαιμόνια σταρ Μέρι Πίκφορντ θα έκανε κάτι μνημειώδες: τους ηθοποιούς φίρμες! Το δικό της όνομα είναι που θα αρχίσει να φιγουράρει πρώτο στις μαρκίζες των κινηματογράφων και στους τίτλους αρχής των βωβών ταινιών, κι αυτό λόγω της ασυναγώνιστης φήμης που απολάμβανε. Βλέπετε η ιστορία της Πίκφορντ είναι συνυφασμένη με την ίδια την ιστορία του αμερικανικού κινηματογράφου, καθώς από τη φήμη της ίδιας θα ξεπηδούσε το star system, θα γίνονταν οι ηθοποιοί αστέρες (και όχι πλέον οι σκηνοθέτες) και θα ανέβαιναν δραστικά τα μεροκάματά τους. Κι όταν ο ομιλών κινηματογράφος θα έκανε την καριέρα της παρελθόν, η ίδια θα συμμετείχε στην τετράδα που θα ίδρυε τη United Artists αλλάζοντας τους όρους του κινηματογραφικού παιχνιδιού μια για πάντα. Η καναδή ηθοποιός θα ζούσε σε μια θυελλώδη εποχή για το σινεμά συνδέοντας αμετάκλητα την προσωπική της ζωή με τη συλλογική ζωή του Χόλιγουντ, με τις πράξεις της ως ηθοποιός και παραγωγός να σφυρηλατούν την ίδια τη ραχοκοκαλιά της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Ποτέ ίσως άλλοτε άλλος σταρ δεν απόλαυσε τέτοια αγάπη από το κοινό όσο η μικρόσωμη Πίκφορντ, το διαχρονικό σύμβολο της αμερικανίδας ενάρετης γυναίκας… Πρώτα χρόνια Η Μέρι Πίκφορντ γεννιέται ως Γκλάντις Μέρι Σμιθ στις 8 Απριλίου 1892 στο Τορόντο του Καναδά μέσα σε εργατική οικογένεια, με τα δύο μικρότερα αδέρφια της να γίνονται κι αυτά ηθοποιοί. Ο αλκοολικός πατέρας εγκαταλείπει την οικογένεια το 1895 και πεθαίνει λίγο μετά, με τη μητέρα της να νοικιάζει δωμάτιο στο σπίτι για να βγάλει τα προς το ζην. Ένας από τους ενοίκους έμελλε να είναι θεατρικός παραγωγός και κάτω από τις υποδείξεις του η 7χρονη Μέρι εμφανίζεται σε δύο παραστάσεις στο Τορόντο. Σύντομα θα γινόταν γνωστή ως παιδί-θαύμα, ερμηνεύοντας αναρίθμητους παιδικούς ρόλους σε δημοφιλή μελοδράματα της εποχής. Αποκορύφωνα της παιδικής της καριέρας, ο ρόλος της μικρής Εύας στην «Καλύβα του Μπαρμπαθωμά», το δημοφιλέστερο θεατρικό του 19ου αιώνα! Κατάκτηση του κινηματογράφου Μέχρι τις αρχές του 1900, το θέατρο είχε γίνει οικογενειακή υπόθεση για τους Σμιθ: η Μέρι, η μητέρα και τα δυο της αδέλφια περιόδευαν με τρένο στις ΗΠΑ, παίρνοντας μέρος σε τοπικούς θιάσους. Το 1907 η Μέρι αναλαμβάνει τον πρώτο της μεγάλο ρόλο στο Μπρόντγουεϊ, με τον θεατρικό παραγωγό να τη συμβουλεύει να αλλάξει το όνομά της σε «Μέρι Πίκφορντ». Μετά το τέλος των παραστάσεων, κάνει δοκιμαστικό για τον κινηματογράφο: ο περίφημος αμερικανός πιονέρος του σινεμά Ντέιβιντ Γκρίφιθ (της «Γέννησης ενός Έθνους» και της «Μισαλλοδοξίας») τη δοκιμάζει για λογαριασμό τού επίσης περίφημου στούντιο της εποχής American Biography Company και εντυπωσιάζεται από την ερμηνεία της! Στην πρώτη της χρονιά στο σινεμά (1909), η Πίκφορντ γυρίζει περισσότερες από 40 βωβές ταινίες μικρού μήκους, παίρνοντας μάλιστα μεροκάματο 10 δολαρίων, διπλάσιο από κάθε άλλο ηθοποιό της εταιρίας παραγωγής. Κατά τα πρότυπα των κινηματογραφικών υποκριτικών αναγκών του καιρού, ερμηνεύει τόσο πρωταγωνιστικούς ρόλους όσο και κομπαρσιλίκια, ενσαρκώνοντας μητέρες, κόρες, παρατημένες συζύγους, «ανάφτρες», σκλάβες, Ινδιάνες, μέχρι και πόρνες. Τον Ιανουάριο του 1910, ο Γκρίφιθ ακολούθησε την υπόλοιπη κινηματογραφική βιομηχανία των ΗΠΑ στη μετεγκατάστασή της στο ηλιόλουστο Χόλιγουντ της Καλιφόρνια, παίρνοντας μαζί του φυσικά τον «θησαυρό» Πίκφορντ. Η νεαρή κοπέλα σύντομα θα γινόταν αναγνωρίσιμη ανάμεσα στο μπουλούκι των ηθοποιών που ερμήνευαν κινηματογραφικούς ρόλους και εταιρίες άρχισαν να διαφημίζουν τα προϊόντα τους έξω από τα σινεμά που πρόβαλλαν τις ταινίες της. Το star system, που τώρα γεννιόταν, βρήκε τον πρώτο του ήρωα: ένα αναγνωρίσιμο πρόσωπο που θα μπορούσε να συμβάλει στην εμπορική προώθηση των προϊόντων! Με ένα διάλειμμα το 1912 για έναν πρωταγωνιστικό ρόλο στο Μπρόντγουεϊ, η Πίκφορντ αποφασίζει από το 1913 να ρίξει το βάρος στην κινηματογραφική της καριέρα. Οι ταινίες που γυρίζει το 1913 και το 1914 θα γίνουν τόσο δημοφιλείς στο κοινό που το όνομά της αρχίζει πλέον να φιγουράρει στις μαρκίζες των κινηματογράφων, πράγμα αδιανόητο για κινηματογραφικό ηθοποιό! Μέχρι το τέλος του ’14, είναι το μεγαλύτερο αστέρι του βωβού κινηματογράφου της Αμερικής και -γιατί όχι;- του κόσμου ολόκληρου. Η ίδια ζητά συνεχώς αυξήσεις στις απολαβές της, τις οποίες και παίρνει φυσικά, με τη δημοσιοποίηση του γεγονότος στον Τύπο να φέρνει έναν νέο άνεμο στους μισθούς των ηθοποιών, αλλά και στην ίδια τους την καριέρα: η Πίκφορντ δεν ήταν απλώς άλλο ένα στοιχείο της ταινίας, ήταν ο κύριος λόγος που πήγαιναν οι Αμερικανοί στο σινεμά! Το 1916 η φήμη της μπορούσε να συγκριθεί μόνο με του Τσάρλι Τσάπλιν, αν και σύντομα θα τον κέρδιζε στα σημεία. Η Αμερική είχε πλέον νέα «αγαπημένη»! Το 1916 η Πίκφορντ μεταπηδά στη νεοϊδρυθείσα εταιρία του Άντολφ Ζούκορ Famous Players (που θα εξελισσόταν αργότερα στην Paramount, ένα από τα 5 κορυφαία χολιγουντιανά στούντιο), με το συμβόλαιό της να σπάει κάθε ρεκόρ: εβδομαδιαίες απολαβές 500 δολαρίων και απόλυτο έλεγχο των παραγωγών που συμμετείχε! Συν-ίδρυση της United Artists Μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια, το όνομά της θα εμφανιζόταν πριν από τον τίτλο της ταινίας, απολαμβάνοντας μια καθολική φήμη στην κοινωνία που όμοιά της δεν ξανάγινε ποτέ. Κι όταν το 1918 έληξε το συμβόλαιό της με τον Ζούκορ και αρνήθηκε να δεχτεί τους όρους του παραγωγού για το καινούριο, εκείνος της πρόσφερε 250.000 δολάρια για να εγκαταλείψει οριστικά τα κινηματογραφικά πράγματα! Η Πίκφορντ δεν δέχτηκε και μετακινήθηκε στη First National Pictures, ενώ το 1919 θα έγραφε ιστορία: αυτή, ο σκηνοθέτης Γκρίφιθ, ο Τσάπλιν και ο κολλητός του ηθοποιός Ντάγκλας Φέρμπανκς (και μελλοντικός σύζυγος της Πίκφορντ) δημιούργησαν την πρώτη ανεξάρτητη εταιρία παραγωγής, την περίφημη United Artists! Μέσω της United Artists, η Πίκφορντ θα συνέχιζε να παράγει και να πρωταγωνιστεί τις ταινίες της επιλογής της, έχοντας πλέον τη δυνατότητα να τις διανέμει κιόλας με τους δικούς της όρους. Η ταινία της «Pollyanna» του 1920 καθάρισε 1.100.000 δολάρια, σπάζοντας κυριολεκτικά τα ταμεία!

Η έλευση του ήχου και το τέλος της κινηματογραφικής καριέρας Η Μέρι Πίκφορντ υποτίμησε την επίδραση του ήχου στην κινηματογραφία και ακολούθησε τον δρόμο τόσων και τόσων ηθοποιών του βωβού που δεν προσαρμόστηκαν στις νέες απαιτήσεις ή που αντιθέτως δεν μπορούσε να τους δεχτεί το κοινό σε ομιλούσες ταινίες. Δηλωτική του γεγονότος ότι δεν συνειδητοποίησε την κολοσσιαία αλλαγή που έφερνε ο ήχος στις βαλίτσες του ήταν η δήλωσή της: «το να προσθέσεις ήχο στις ταινίες είναι σαν να βάζεις κραγιόν στην Αφροδίτη της Μήλου»! Το 1929 ερμηνεύει λοιπόν μια απερίσκεπτη κοσμική κυρία στο «Coquette», τον πρώτο ρόλο που έπαιξε χωρίς τις περίφημες μπούκλες της που την είχαν κάνει δημοφιλή στο κοινό και ήταν σύμβολο της γυναικείας αρετής. Η Πίκφορντ είχε κόψει τα μαλλιά της (είδηση που φιλοξενήθηκε στο πρωτοσέλιδο των New York Times!) όταν πέθανε η μητέρα της το 1928, με τους θεατές να σοκάρονται από την αλλαγή: παρά το γεγονός ότι κέρδισε Όσκαρ Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της, οι σινεφίλ δεν ανταποκρίθηκαν.

Η επόμενη ταινία της, το «Ημέρωμα της Στρίγκλας» (The Taming of the Shrew), που έκανε με τον σύζυγό της Ντάγκλας Φέρμπανκς, δεν πήγε επίσης καλά, παρά τις καλλιτεχνικές περγαμηνές του, με το Χόλιγουντ να είναι σε διαρκή πανικό από την έλευση του ήχου.

Με την Πίκφορντ να είναι πλέον μετά τα 35 της, δεν μπορούσε πια να ερμηνεύει τους ρόλους της παιδούλας, της έφηβης και της αδάμαστης νεαρής γυναίκας που τόσο είχε λατρέψει το κοινό. Η καριέρα της είχε πια τελειώσει, με την ίδια να αποσύρεται επισήμως από την κινηματογραφική υποκριτική το 1933. Συνέχισε ωστόσο να παράγει ταινίες για λογαριασμό άλλων και το 1949 υπέγραψε την παραγωγή στο «Love Happy» των αδερφών Μαρξ! Προσωπική ζωή Η Πίκφορντ παντρεύτηκε τρεις φορές. Ο πρώτος της γάμος έγινε το 1911 με τον ιρλανδό ηθοποιό του βωβού Owen Moore, με τη φήμη της ίδιας να επισκιάζει ωστόσο την αγαστή σχέση και σύντομα το ζευγάρι να ζει χώρια. Όντας σε διάσταση με τον σύζυγό της, συνδέεται ερωτικά το 1918 με τον περίφημο ηθοποιό Ντάγκλας Φέρμπανκς, με την Πίκφορντ να παίρνει το πολυπόθητο διαζύγιο στις 2 Μαρτίου 1920 και να παντρεύεται τον Φέρμπανκς στις 28 Μαρτίου! Ήταν το πρώτο καυτό δίδυμο της showbiz, με τις κοινές εμφανίσεις τους να προκαλούν κυριολεκτικά κοσμοσυρροή. Στο γαμήλιο ταξίδι μάλιστα του ζευγαριού σε Λονδίνο και Παρίσι, ξέσπασαν ταραχές από το συγκεντρωμένο πλήθος που προσπαθούσε να δει από κοντά τους σούπερ αστέρες. Όσο για την Αμερική, σε κάθε έξοδό τους γινόταν κυριολεκτικά χαμός, με το ζευγάρι να εγκαινιάζει τελικά την παράδοση που θέλει τους σταρ να ακολουθούνται από μαγνητισμένα πλήθη. Σύντομα οι Πίκφορντ και Φέρμπανκς θα αποκαλούνταν «το βασιλικό ζεύγος του Χόλιγουντ», με τους θαμώνες των κέντρων να σηκώνονται ενστικτωδώς από τη θέση τους όταν έκαναν την εμφάνισή τους οι «γαλαζοαίματοι» του αμερικανικού σινεμά. Η παγκόσμια φήμη του ζευγαριού θα έκανε βέβαια όλους σχεδόν τους αρχηγούς κρατών και αξιωματούχους που επισκέπτονταν τον Λευκό Οίκο να ρωτούν αν θα μπορούσαν να επισκεφτούν το «Pickfair», την κατοικία του ζεύγους στο Μπέβερλι Χιλς! Το μοναδικό στα χρονικά γεγονός της εξαιρετικής δημοσιότητας που απολάμβαναν Πίκφορντ και Φέρμπανκς σύντομα θα έριχνε τη σκιά του στις σχέσεις τους: οι δυο τους σπανίως συναντιόνταν, τόσο εξαιτίας των επαγγελματικών υποχρεώσεών τους όσο και λόγω του γεγονότος ότι λειτουργούσαν κάπως σαν ανεπίσημοι πρεσβευτές στην Αμερική, εγκαινιάζοντας κτίρια, οδηγώντας παρελάσεις και εκφωνώντας λόγους. Από τις αρχές της δεκαετίας του ’30 το ζευγάρι ζούσε σε διάσταση, με το διαζύγιο να έρχεται το 1936.

Στις 24 Ιουνίου 1937, η Πίκφορντ παντρεύτηκε τον τρίτο σύζυγό της, τον ηθοποιό και μουσικό Τσαρλς «Μπάντι» Ρότζερς, με τον οποίο υιοθέτησαν δύο παιδιά και παρέμειναν μαζί μέχρι τον θάνατό της… Κατοπινά χρόνια Η Πίκφορντ θα παρέμενε στη United Artist ως παραγωγός και θα αποδεικνυόταν δαιμόνια επιχειρηματίας. Αυτή και ο Τσάπλιν ήταν οι μόνοι από την αρχική τετράδα που συνέχισαν την κληρονομιά της ανεξάρτητης United, με τον Τσάρλι Τσάπλιν να εγκαταλείπει την εταιρία το 1955 και την Πίκφορντ να ακολουθεί το 1956, πουλώντας το μερίδιό της για 3 εκατ. δολάρια. Όταν εγκατέλειψε βέβαια την υποκριτική καριέρα, άρχισαν τα προβλήματά της με τον αλκοολισμό, από τον οποίο έχασε μάλιστα και τη μητέρα της το 1928 και τα δυο της αδέλφια λίγο αργότερα. Οι θάνατοι, το απρόοπτο τέλος της καριέρας της και το διαζύγιο με τον αθεράπευτο έρωτά της Φέρμπανκς θα την άφηναν σε βαθιά μελαγχολία, με το ποτό να είναι η μόνη παρηγοριά. Κλείστηκε στην έπαυλή της και ζούσε πλέον σαν ερημίτισσα, επιτρέποντας σε λίγους και εκλεκτούς να την επισκέπτονται. Από τη δεκαετία του ’60 και μετά θα αποσυρόταν οριστικά από τον κόσμο, βγαίνοντας από το σπίτι μόνο όταν δεν μπορούσε να κάνει αλλιώς. Δεν πήγε να παραλάβει ούτε το τιμητικό Όσκαρ για την προσφορά της στον κινηματογράφο το 1976, με την Αμερικανική Ακαδημία να αναγκάζεται να στείλει τηλεοπτικό συνεργείο στο «Pickfair» για να βιντεοσκοπήσει τον σύντομο ευχαριστήριο λόγο της.

Η Μέρι Πίκφορντ πέθανε στις 29 Μαΐου 1979 στο νοσοκομείο της Σάντα Μόνικα από επιπλοκές έπειτα από εγκεφαλικό επεισόδιο. Η πολυαγαπημένη της Αμερικής δεν ήταν πια στη ζωή… Δείτε όλα τα πρόσωπα που φιλοξενούνται στη στήλη «Πορτραίτα» του newsbeast.gr