«Για πρώτη φορά διαμορφώνουμε μια στρατηγική που καλύπτει συνολικά την έννοια της εξωστρέφειας και όλες τις επιμέρους παραμέτρους της, από την υιοθέτηση ενός εθνικού brand μέχρι την ανασύνταξη των αρμόδιων δημόσιων φορέων» δήλωσε ο Υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, κ. Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, παρουσιάζοντας την Εθνική Στρατηγική για τις Εξαγωγές, σε εκδήλωση για την «Ελλάδα της Εξωστρέφειας», στην οποία έκανε χαιρετισμό ο Πρωθυπουργός, κ. Γιώργος Παπανδρέου.

Η εκδήλωση διοργανώθηκε από το Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και αποτελεί την κατάληξη σειράς εκτεταμένων επαφών που είχε ο Υπουργός με εξαγωγικούς φορείς όλης της χώρας, κατά τις οποίες καταγράφηκαν οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις.

Ο κ. Μιχάλης Χρυσοχοϊδης στην ομιλία του αναφέρθηκε στην περιορισμένη εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων, καθώς το ποσοστό συμμετοχής των εξαγωγών της χώρας στο ΑΕΠ ανέρχεται μόλις στο 8,7% (το 2009 ήταν κάτω από 8%) ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για την Ισπανία είναι πάνω από 16%, δηλαδή διπλάσιο, για την Πορτογαλία πάνω από 20%, και για την Ιρλανδία και την Ολλανδία ξεπερνά το 50%.

Στο πλαίσιο αυτό ο Υπουργός παρουσίασε την Εθνική Στρατηγική για τις Εξαγωγές, τα βασικά σημεία της οποίας είναι τα εξής:

1. Η δημιουργία ενός Εθνικού Brand, μιας ελληνικής ταυτότητας, που θα πιστοποιεί την ποιότητα και την αυθεντικότητα των προϊόντων. Το εθνικό Brand θα χτιστεί σε συνέργεια και συντονισμό με το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού. Ήδη έχουν γίνει ενέργειες για δημιουργία κοινού λογότυπου και κοινού συστήματος για την πιστοποίηση προϊόντων υψηλής ποιότητας. Το Εθνικό Brand θα στηρίζεται σε 3 πυλώνες:
i. Τις εξαγωγές (με την υποστήριξη του ΟΠΕ)
ii. Τις επενδύσεις (με την υποστήριξη του Invest in Greece)
iii. Τον Τουρισμό (με την υποστήριξη του ΕΟΤ)

2. O διυπουργικός συντονισμός. Το Υπουργείο Εξωτερικών με την Οικονομική Διπλωματία και τους εμπορικούς ακολούθους, το Υπουργείο Οικονομικών, το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού με τον ΕΟΤ, ο Υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για τις στρατηγικές επενδύσεις, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων που προσφέρει πολλά στον κρίσιμο τομέα των τροφίμων, και το Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.

3. Η ριζική αναμόρφωση της δομής του Εθνικού Συμβουλίου Εξαγωγών ώστε να γίνει πιο αποτελεσματικό, πιο λειτουργικό, πιο ευέλικτο. Απορροφάται από το Εθνικό Συμβούλιο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας ώστε να δημιουργηθεί μια σταθερή δομή που θα μπορεί να συνδιαμορφώνει την εθνική μας πολιτικής και να παρακολουθεί την υλοποίηση και τα αποτελέσματά της.

4. Η δημιουργία ενός Ταμείου Εξωστρέφειας, μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2011, υπό την ομπρέλα του ΕΤΕΑΝ, το οποίο θα ονομάζεται Go2Market. Θα διαθέτει δημόσιο κεφάλαιο ύψους 70 περίπου εκατ. ευρώ, το οποίο θα αξιοποιηθεί για τη μόχλευση πολλαπλάσιων κεφαλαίων από την αγορά.

5. Η δημιουργία έξυπνων χρηματοοικονομικών προϊόντων που θα καλύψουν βραχυπρόθεσμες ανάγκες ρευστότητας των επιχειρήσεων, όπως είναι η προχρηματοδότηση εξαγωγών και η επιστροφή του εξαγωγικού ΦΠΑ. Ήδη προδημοσιεύεται σήμερα ο οδηγός του προγράμματος για την εξωστρέφεια και ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων με 30 εκ. € κεφάλαια του ΕΣΠΑ, που θα δοθούν απευθείας στις επιχειρήσεις, για ενέργειες προβολής, πιστοποιήσεις, άϋλη υποστήριξη, δαπάνες πληροφορικής κλπ, χωρίς τραπεζική διαμεσολάβηση.

6. Ο ΟΑΕΠ αναπροσαρμόζεται ώστε να παρέχει ενημέρωση και να λειτουργεί με ευελιξία και τη δυνατότητα να καλύπτει έμμεσες επενδύσεις.

7. Ο ΟΠΕ θα αναδιοργανωθεί στα πρότυπα του ολλανδικού EVD, που αποτελεί έναν από τους καλύτερους φορείς στο είδος του στον κόσμο. Θα επικεντρώνεται πλέον σε τρεις λειτουργίες:
i. Τις εκθέσεις
ii. Την αξιόπιστη ηλεκτρονική πληροφόρηση και ανάλυση νέων αγορών για κρίσιμους τομείς ευκαιριών ανά χώρα, με δυνατότητες match-making, και την οργάνωση διαρκών ηλεκτρονικών εκθέσεων.
iii. Την παροχή πληροφόρησης, τεχνογνωσίας και μικρής οικονομική βοήθειας σε μικρές επιχειρήσεις με καλά προϊόντα για να αποκτήσουν εξαγωγικό προσανατολισμό (κατά το πρότυπο του Ολλανδικού Prepare2start).

8.
Η δημιουργία ενός δικτύου ενημέρωσης και μεταφοράς τεχνογνωσίας από μεγάλες και έμπειρες επιχειρήσεις με μικρές μη ανταγωνιστικές εταιρείες.

9. Η συστηματική παρακολούθηση με στατιστικά στοιχεία όλων των πρωτοβουλιών ώστε να στοχοθετούνται οι προτεραιότητες της πολιτικής, σε συνεργασία με το Υπουργείο Εξωτερικών.