O αγροδιατροφικός τομέας της Ελλάδας μπορεί να αποτελέσει την αιχμή του δόρατος στο εξαγωγικό εμπόριο και να βοηθήσει με τρόπο αποφασιστικό για να βγει η χώρα στους δρόμους της ανάπτυξης. Αυτό τόνισε μεταξύ άλλων ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Βαγγέλης Αποστόλου, μιλώντας στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, με θέμα «Ο αγροδιατροφικός τομέας της Ελλάδας στις διεθνείς αγορές».

Στη συνεδρίαση μετείχαν και εκπρόσωποι της Παγκόσμιας Διακοινοβουλευτικής Ένωσης Ελληνισμού, τους οποίους ο κ. Αποστόλου καλωσόρισε, λέγοντας πως «ο ελληνισμός της διασποράς δεν είναι μια συμβολική έννοια, μια αόριστη αξία. Είναι ένα συμπαγές σώμα που κουβαλάει την Ελλάδα, με ό,τι αυτό σημαίνει, παντού ανά τον κόσμο» – για να προσθέσει: «Οι Έλληνες της διασποράς βασίζονται στην Ελλάδα κι εμείς οι Έλληνες του Ελλαδικού χώρου βασιζόμαστε σ΄ αυτούς».

«Η χώρα μας», ανέφερε σε άλλο σημείο της ομιλίας του, «αποτελεί από μόνη της brand name. Και όντως οι παραγωγοί και οι επιχειρηματίες του αγροδιατροφικού τομέα της Ελλάδας, έδειξαν καταπληκτικά, αξιοθαύμαστα αντανακλαστικά και αντιλήφθηκαν έγκαιρα ότι η γη κρατούσε σταθερές αξίες». Ο κ. Αποστόλου επισήμανε ότι για να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα του γεωργο-κτηνοτροφικού τομέα, είναι απαραίτητο να ενσωματωθεί η καινοτομία, και με την τεχνολογική και με την οργανωτική μορφή, στις γεωργικές δραστηριότητες και στη μεταποίηση των γεωργικών προϊόντων. Λαμβάνοντας υπόψη την πραγματικότητα της ελληνικής αγοράς και την αδυναμία των επιχειρήσεων να επενδύσουν κατά μόνας στην Έρευνα – Τεχνολογία – Καινοτομία για την παραγωγή προϊόντων και υπηρεσιών με υψηλή προστιθέμενη αξία, ο κ. Αποστόλου επεσήμανε πως είναι ανάγκη να προωθηθούν συνεργασίες.

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο υπουργός, για την προώθηση των προϊόντων στις διεθνείς αγορές το 2016 διατέθηκαν 150 εκατ. ευρώ, και τα στοιχεία δείχνουν ότι η αύξηση των εξαγωγών είναι εντυπωσιακή και κατά το έτος 2016, καθώς από τα συνολικά 18 δισ. των εξαγωγών, τα 9 δισ. ευρώ, δηλαδή το 50%, αφορούν προϊόντα του αγροτικού χώρου.

«Μάχες όμως δίνουμε και στο πλαίσιο των συμφωνιών της Ε.Ε. με τρίτες χώρες, όπως Καναδάς και Νότια Αφρική, όπου για τη φέτα για παράδειγμα, προβλεπόταν μετά τη μεταβατική 5ετία, να μπορούν να κυκλοφορούν τυριά φέτα νότιας Αφρικής και Καναδά, (ή «Feta style» ή «feta type»), ενώ εμείς καταφέραμε να δεσμευτεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για αναθεώρηση της συμφωνίας πριν τη λήξη της 5ετίας, με στόχο την πλήρη κατάργηση της χρήσης του όρου φέτα στα λευκά τυριά τους. Δηλαδή πλήρης απαγόρευση της χρήσης του όρου “φέτα”» ανέφερε ο κ. Αποστόλου.

Στη συνέχεια, στο ίδιο μήκος κύματος, ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Κατρούγκαλος, ανέπτυξε τις δυνατότητες περαιτέρω αύξησης της εξωστρέφειας των ελληνικών αγροτικών προϊόντων και χαρακτήρισε εξαιρετικά σημαντική για την πορεία των εξαγωγών των ελληνικών προϊόντων τη συνεισφορά των προϊόντων του αγροτικού τομέα (αγροδιατροφικά, δέρματα και καπνός/τσιγάρα), τα οποία σημείωσαν αύξηση 9% το 2016, φθάνοντας από 4,6 δισ. ευρώ το 2015 σε 5 δισ. ευρώ. Σημείωσε μάλιστα, πως τα προϊόντα του αγροτικού τομέα αντιπροσωπεύουν περίπου το 20% στις συνολικές ελληνικές εξαγωγές, έναντι ποσοστού 18,6% το 2015.

Εστιάζοντας ειδικότερα στις δράσεις του υπουργείου Εξωτερικών, ο κ. Κατρούγκαλος τόνισε πως στο πλαίσιο των διπλωματικών του δράσεων, μέσω της οικονομικής διπλωματίας, υποστηρίζει την εξωστρέφεια, την επιχειρηματικότητα και την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων των ελληνικών επιχειρήσεων στις αγορές του εξωτερικού. Διευκρίνισε πως μέσω της κεντρικής υπηρεσίας των πρεσβειών και ιδίως των γραφείων οικονομικών και εμπορικών υποθέσεων, το υπουργείο Εξωτερικών διοργανώνει και υποστηρίζει ένα μεγάλο σύνολο δράσεων εξωστρεφούς προσανατολισμού, είτε άμεσα είτε έμμεσα, υποστηρικτικών των ελληνικών επιχειρήσεων. Ενδεικτικά, ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών ανέφερε τις μικτές διυπουργικές επιτροπές, τις επιχειρηματικές αποστολές, τη διοργάνωση ημερίδων πληροφόρησης επιχειρηματιών για τις αγορές του εξωτερικού, τη λειτουργία της διαδικτυακής πύλης επιχειρηματικών πληροφοριών Agora, την παρακολούθηση ομάδων εργασίας για την εξωστρέφεια.

Στην ίδια κατεύθυνση, επισήμανε πως μέσω των αρχών εξωτερικής υπηρεσίας, και ιδίως του δικτύου των 55 γραφείων οικονομικών και εμπορικών υποθέσεων, το υπουργείο Εξωτερικών ασκεί στοχευμένη οικονομική και εμπορική διπλωματία και υποστηρίζει αποτελεσματικά την εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων.

Τέλος, ο κ. Κατρούγκαλος έκανε ειδική αναφορά στις δυνατότητες για την παραγωγή τροφίμων θρησκευτικά αποδεκτών (χαλάλ και κοσέρ) για τις μουσουλμανικές χώρες και το Ισραήλ και σε αυτό το πλαίσιο τόνισε πως κατά την πρόσφατη μικτή διυπουργική επιτροπή Ελλάδας-Σαουδικής Αραβίας στο Ριάντ, διοργανώθηκε έκθεση τροφίμων και ποτού με στόχο την προβολή των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της ελληνικής παραγωγής, σημειώνοντας πως «αυτό είναι κάτι που έχουμε σκοπό να το κάνουμε σε όλες τις νέες αγορές που θέλουμε να ανοίξουμε».