Η κυβέρνηση μάχεται για τρεις ανατροπές σύμφωνα με τα όσα είπε ο Αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Βίτσας στο newsbeast.gr σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη. Του Μαρίνου Γκασιάμη Φωτογραφίες – βίντεο: Γιάννης Κέμμος Ο Δημήτρης Βίτσας ευελπιστεί πως η κυβέρνηση θα καταφέρει να αλλάξουν τα πράγματα και σε κοινωνικό επίπεδο εντός Ελλάδας και Ευρωπαϊκό επίπεδο. Τονίζει πως η κυβέρνηση δεν προτίθεται να πετάξει την «καυτή πατάτα» σε περίπτωση που δεν κλείσει η αξιολόγηση. Στο προσφυγικό και στο πως αυτό αντιμετωπίζεται από την Ελλάδα, παραδέχεται εμμέσως πλην σαφώς ότι αν εξαιρέσει κανείς τις Ένοπλες Δυνάμεις η χώρα έχει ελλείψεις σε θέματα Πολιτικής Προστασίας αναφέροντας για παράδειγμα την ανυπαρξία κωδίκων συναγερμού πέρα από το σχέδιο «Ξενοκράτης». Αναφέρεται ακόμα στις ευθύνες της Ευρώπης τόσο στο καυτό θέμα του προσφυγικού όσο και της Αξιολόγησης. Ολόκληρη η συνέντευξη έχει ως εξής: vitsas7Από πολλά ΜΜΕ χρεώθηκε στην κυβέρνηση η κατάσταση που αντιμετώπισαν πρόσφυγες και μετανάστες στην Λέσβο και αλλού. Ποια είναι η θέση σας μιας και ο στρατός έχει αναλάβει μεγάλο μέρος των υποδομών υποδοχής προσφύγων; Αυτό που κάνουμε εδώ και πάρα πολύ καιρό, είναι σε συνεργασία με το υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη να φροντίζουμε για την διαμόρφωση των υποδομών φιλοξενίας και πρώτης υποδοχής των προσφύγων και των μεταναστών αλλά συγχρόνως εκτός από την στέγαση και την διαμονή, φροντίζουμε και για τη σίτιση και για την υγειονομική περίθαλψη και μια σειρά άλλες λειτουργικές διαδικασίες. Ήταν και θα έλεγε κανείς ότι είναι, μια αρκετά δύσκολη δουλειά η οποία επηρεάζεται από πάρα πολλούς παράγοντες. Επηρεάζεται από τον παράγοντα Ευρώπη. Δεν είναι αντίστοιχη η Ευρώπη με τα υπεσχημένα και ορισμένη κριτική γίνεται εκ του ασφαλούς. Ότι δηλαδή δεν έχουμε να λύσουμε το πρόβλημα. Επηρεάζεται από τις συνήθειες με τις οποίες αντιμετωπίζονταν οι προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές μέχρι τα τώρα από Διεθνείς Οργανισμούς. Το γεγονός ότι η δραστηριότητα των Διεθνών Οργανισμών τις περισσότερες φορές εκτείνονταν σε άλλες ηπείρους, οι οποίες είναι πάρα πολύ πιο φτωχές βέβαια και με ασταθή θα έλεγε κανείς πολιτειακά καθεστώτα. Επηρεάζεται από την οικονομική κατάσταση της δικής μας της χώρας, γιατί αυτό το βάρος το οποίο καλείται  η ελληνική κυβέρνηση και η Ελλάδα συνολικά να ανταποκριθεί γίνεται μέσα σε συνθήκες οικονομικής κρίσης και όχι μιας οικονομικής ευμάρειας.

Επηρεάζεται βέβαια και από την ίδια την κατάσταση των προσφύγων και των μεταναστών. Σε όλη αυτή την διαδικασία έχουν υπάρξει προσπάθειες, επιτυχίες, για αυτό άλλωστε παίρνουμε και πολλά συγχαρητήρια από όλες τις άλλες τις χώρες. Αν και εγώ συνήθως λέω ότι το πρόβλημά μας δεν είναι τα συγχαρητήρια, το πρόβλημά μας είναι η βοήθεια. Επηρεάζεται βέβαια από συνθήκες που είναι έξω από τις δικές μας τις δυνάμεις, όπως είναι οι καιρικές. – Τα συγχαρητήρια αυτά των άλλων χωρών μήπως είναι ένα ευχαριστώ προκειμένου να κρατήσουμε εδώ όλο αυτό τον κόσμο; Δεν θα ήθελα να το πιστεύω αλλά είναι μια διαρκής προσπάθεια της ελληνικής κυβέρνησης, της ελληνικής πολιτείας ώστε να προωθηθούν οι ιδέες της αλληλεγγύης, από την μία την μεριά αλλά και της κοινής αντιμετώπισης από την μεριά της Ευρώπης. Κάτι τέτοιο για να προχωρήσει έχει ανάγκη τον αναγκαστικό καταμερισμό του βάρους και βλέπουμε ότι οι χώρες του Βίσεγκραντ (σ.σ. Τσεχία, Ουγγαρία, Πολωνία, Σλοβακία) δεν κλείνουν απλά τα σύνορα τους αλλά αρνούνται να αναλάβουν το δικό τους μερίδιο. Εδώ ερχόμαστε στις ελλείψεις που έχει ακόμα και το Κοινοτικό Δίκαιο. Δηλαδή το γεγονός ότι πως μπορείς να επιβάλλεις πάνω σε τέτοια ζητήματα το τι πρέπει να γίνει.

Βλέπετε ότι τα τελευταία χρόνια και στο επίπεδο της οικονομική κρίσης, το ίδιο το Ευρωπαϊκό Κεφάλαιο και το Διεθνές Κεφάλαιο αλλά και τα κράτη βρήκαν π.χ. τα μνημόνια, τα οποία τα επιβάλλουν. Αλλά δεν βρίσκουν στο ίδιο επίπεδο ζητήματα συνεννόησης και επιβολής σε ζητήματα από την μια μεριά ασφάλειας, από την άλλη μεριά αλληλεγγύης που είναι κεντρικό ζήτημα. Αυτό να μου το θυμηθείτε θα απασχολήσει τον κόσμο, την Ευρώπη αλλά και τον ΟΗΕ, τα επόμενα χρόνια. – Κάνοντας κανείς τον συνήγορο του διαβόλου και εστιάζοντας μόνο στην Ελλάδα, θα μπορούσε να πει κανείς πως όλο το βάρος το έχουν επωμιστεί οι Ε.Δ. αφήνοντας να εννοηθεί πως δεν υπάρχουν άλλες υποδομές Πολιτικής Προστασίας Εγώ παίρνω το ερώτημά σας όχι ως δικηγόρος του διαβόλου αλλά ως τίτλο τιμής ότι οι Ε.Δ. κατάφεραν να ανταπεξέλθουν σε ένα πολύ βαρύ έργο. Συγχρόνως όλη αυτή η διαδικασία επίδειξης αλληλεγγύης από την μεριά του ελληνικού λαού που δεν μπορούμε να τον αφαιρούμε. Υπήρξε περισσή αλληλεγγύη από εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους. Δείχνουν και τις προηγούμενες ελλείψεις συγκρότησης σε επίπεδο Πολιτικής Προστασίας της Ελληνικής κοινωνίας. Συχνά πυκνά λέω ότι… και ορισμένα ήδη σαν κυβέρνηση τα έχουμε κάνει πράξη, στην Ελλάδα χρειαζόμαστε κάποια βήματα. Κάναμε πράξη την συγκρότηση του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής, κάτι που δεν υπήρχε. Υπάρχει για εμάς το ζήτημα της συγκρότησης των δυνάμεων διπλού σκοπού που θα πρέπει να το δούμε. Υπάρχει το ζήτημα το ότι η Ελλάδα δεν έχει πέρα από το σχέδιο «Ξενοκράτης» κώδικες συναγερμού. Μια σειρά δηλαδή ζητήματα που καλούμαστε να λύσουμε «εν θερμώ». Εγώ λέω πάντα ότι «εν θερμώ» τα λύνεις τα ζητήματα αλλά με «κρύο κεφάλι».

Πόσο ανησυχούν το υπουργείο Εθνικής Άμυνας οι εξελίξεις στην Τουρκία; Το καθήκον των Ε.Δ. και του υπουργείου Εθνικής Άμυνας είναι να προετοιμάζεται. Το γεγονός ότι ζούμε σε μια περιοχή αστάθειας όντας εμείς οι ίδιοι οχυρό σταθερότητας από την άλλη μεριά μας βγάζει μια σειρά καθήκοντα. Άρα αν έλεγα απλά ανησυχούμε δεν θα κάναμε καλά την δουλειά μας. Εμείς πως κάνουμε την δουλειά μας; Βρισκόμαστε σε εγρήγορση. Κάνουμε τις απαραίτητες ασκήσεις. Θα μπορούσαμε να πούμε μάλιστα ότι το 2016 μπορεί να χαρακτηριστεί και το έτος ασκήσεων και εξάσκησης των Ε.Δ. και αυτό το δέχονται όλοι. Ανανεώνουμε δια της αναβαθμίσεως και συντηρήσεως τα οπλικά μας συστήματα και παρά την δύσκολη οικονομική κατάσταση μεριμνούμε για την ποιότητα της ζωής που έχουν τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων.

Άρα με αυτή την λογική το 2017 θα είναι η χρονιά της ανασυγκρότησης των Ε.Δ. και το λέω με σιγουριά γιατί βρισκόμαστε πια στην τελική φάση του σχεδιασμού και στην εξ’ ολοκλήρου μετά υλοποίησή του. Ήδη και ο Υπουργός και εγώ έχουμε δώσει τα βασικά στοιχεία της ανασυγκρότησης η οποία έχει και μια λογική. Ότι μπορεί σήμερα με μικρότερο κόστος να έχεις μέγιστο αποτέλεσμα αν βάλεις τον σωστό στόχο. Ο σωστός στόχος όπως είπα είναι η ασφάλεια της χώρας. – Αυτές τις μέρες ο Γερμανικός Τύπος έγραψε ότι η Ελλάδα είναι μια χώρα που επί της ουσίας άλλοι αποφασίζουν για αυτή και όχι η κυβέρνησή της. Πώς απαντάτε έχοντας πρόσφατα συμπληρώσει και γιορτάσει δυο χρόνια διακυβέρνησης; Εμείς γιορτάζουμε μαχόμενοι. Υπάρχουν τρεις θα έλεγε κανείς προσπάθειες που κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ και η μία έχει επιτευχθεί. Έχει επιτευχθεί αυτό που κανένας θα ονόμαζε πολιτική ανατροπή. Έγινε πριν δύο χρόνια. Παρά τις βλέψεις όλων για «Αριστερή Παρένθεση» υπάρχει ακόμα και θα υπάρχει κατά την γνώμη μου για πάρα πολλά χρόνια. Οι άλλες δύο είναι η οικονομική ανατροπή. Αυτή εμείς μαχόμεθα ώστε να ολοκληρωθεί αυτή η οικονομική ανατροπή μέσα στο 2018. Να γίνει δηλαδή το μεγάλο βήμα να φύγει η χώρα από τα μνημόνια και από την Επιτροπεία και υπάρχει και η κοινωνική ανατροπή η οποία έχει να κάνει με τον τρόπο με τον οποίο αναδιανέμεται ένας νέος παραγόμενος πλούτος.

Έχουμε κάποια στοιχεία που έχουμε βάλει τώρα με την έννοια του πως αντιμετωπίζουμε την ανθρωπιστική κρίση, με την έννοια του πως αλλάζουν ορισμένα πράγματα ακόμα και στο ασφαλιστικό κτλ, αλλά χρειαζόμαστε όλα εκείνα τα εργαλεία ώστε αυτή η ανατροπή να έχει μέσα της ένα πολύ σημαντικό στοιχείο. Το στοιχείο της κοινωνικής συμμετοχής. Εγώ κατανοώ το ότι κάθε αντιπολιτευτική δύναμη θα βάλει καθήκον στον εαυτό της να ανατρέψει την ανατροπή, όμως συγχρόνως έχω εμπιστοσύνη στις δικές μας τις δυνάμεις που την καταφέραμε (σ.σ την ανατροπή) και στην γνώση και την εμπειρία του ίδιου του ελληνικού λαού αλλά και των γενιών που έρχονται στο ότι είναι ένας δρόμος που μας οδηγεί όχι μόνο σε έδαφος ελπίδας, καλή είναι η ελπίδα αλλά μόνο να μιλάς για ελπίδα δεν βγαίνει τίποτα, αλλά σε μια νέα πραγματικότητα η οποία θα λειτουργεί για την αλλαγή συσχετισμών ακόμα και στο επίπεδο της Ευρώπης και ακόμα παραπέρα. Κι έρχομαι να πω για αυτά που γράφονται στον Γερμανικό και Ελληνικό Τύπο. Θέλω να πω ότι πολλές φορές ο «πόλεμος» τέτοιου χαρακτήρα ξεπερνάει τα πολιτικά δεδομένα και πάει στα ιδεολογικά δεδομένα. Δηλαδή καθένας δεν προσπαθεί να κάνει ένα ρεπορτάζ για να δει μετά τι αποδεικνύεται αλλά ξεκινά από αυτό που θέλει να αποδείξει και προσπαθεί να το γεμίσει από τα κάτω.

Όμως μια τέτοια πολιτική όσο αφορά την Ελλάδα και συνοδευόμενη από μια πολιτική λιτότητας, άγριας κοινωνικής λιτότητας στην Ευρώπη που μας έχει φέρει; Μας έχει φέρει στην ανάπτυξη των από την μια μεριά ακροδεξιών και από την άλλη λαϊκίστικων ρευμάτων σε όλη την Ευρώπη, που τείνουν να ανατρέψουν την ιδέα της Ενωμένης Ευρώπης από την μία μεριά και να προοιωνίσουν χειρότερες καταστάσεις στο επόμενο χρονικό διάστημα.

Όπως βλέπετε σε αυτό το ζήτημα και ανησυχώ αλλά και σαν πολιτική δύναμη προσπαθούμε να κάνουμε ότι περισσότερο μπορούμε. – Αν δεν κλείσει αξιολόγηση θα θελήσει η κυβέρνηση να κρατήσει αυτή την «καυτή πατάτα»; Εγώ περιμένω να μου απαντήσει κάποιος το εξής. Καταρχήν η αξιολόγηση θα κλείσει. Αλλά θα κλείσει με βάση και μια συνολική λογική, γιατί ο ίδιος που μας ζητάει να κλείσει η αξιολόγηση στα γρήγορα, ο ίδιος μας ζητάει και νέα μέτρα ύψους 4 δισ. ευρώ και ο ίδιος που μας κατηγορεί ότι δεν κλείνουμε γρήγορα την αξιολόγηση ο ίδιος μας κατηγορεί ότι δεν πρέπει να πάρουμε και τα μέτρα.

Δεν υπάρχει συνάφεια, δεν υπάρχει λογική σε αυτό το πράγμα. Άρα εμείς θέλουμε να κλείσει η αξιολόγηση και νομίζω ότι τα σήματα θα πάνε προς αυτή την κατεύθυνση. Θα είναι θετικά. Αλλά πείτε μου και κάτι άλλο. Σε οποιεσδήποτε συνθήκες σε αυτή την φάση επειδή η διαπραγμάτευσή μας είναι με δανειστές εκτός Ελλάδας. Οποιαδήποτε τέτοια διαδικασία, είτε εκλογική είτε δημοψηφισματική θα άλλαζε την λογική και την νοοτροπία των δανειστών; Εμείς με τους δανειστές κάνουμε εκλογές; Αν ήταν έτσι κι εγώ θα συζητούσα διαφορετικά αλλά δεν έχουμε τέτοιο πράγμα. Εκείνο που έχουμε είναι κυβέρνηση, κοινοβούλιο που πρέπει να παίρνει αποφάσεις. Ανοιχτό στο λαό και όχι διαδικασίες οι οποίες απλά αναπαράγουν τους αντιπολιτευτικούς εαυτούς για να κρατούν του κομματικούς μηχανισμούς σε εγρήγορση. – Οπότε εκλογές το 2019; Οι εκλογές νομίζω ότι θα έρθουν μετά το πέρας της ολοκλήρωσης των πραγμάτων που έχουμε να κάνουμε τώρα και μέσα στα Συνταγματικά πλαίσια. Βεβαίως εκλογές το 2019. Θεωρώ ότι άλλωστε οι πριν από τις κανονικές Συνταγματικές διαδικασίες εκλογές πρέπει να έχουν και ένα επίδικο.