«Κατορθώσαμε να αλλάξουμε τους όρους που είχαν τεθεί στο μνημόνιο και να συμφωνήσουμε με τον ΟΟΣΑ ότι η συζήτηση δεν πρέπει να είναι μία συζήτηση διεκπεραιωτική, μία συζήτηση που δεν λαμβάνει υπόψη την πραγματικότητα του σχολείου και που, όπως λέγεται στο μνημόνιο θα ήταν η αξιολόγηση της αξιολόγησης της έκθεσης του 2011», ανέφερε ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, στην ομιλία του στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Ο κ. Φίλης υπεραμύνθηκε της θέσης του ότι η έκθεση του ΟΟΣΑ αφορούσε το σχολείο πριν την κρίση και ότι τα στοιχεία τα οποία πρέπει να αξιολογηθούν είναι τώρα διαφορετικά. «Πρέπει να ανασύρουμε και από την έκθεση αλλά και από την εκπαιδευτική εμπειρία στοιχεία», είπε ο κ. Φίλης και πρόσθεσε ότι η συζήτηση με τον ΟΟΣΑ, πρέπει να γίνει «σε μία βάση κατά το δυνατόν ισοτιμίας και όχι σε μία βάση όπου επιβάλλει ο ένας απόψεις στον άλλον» και ότι θα αφορά σε ζητήματα όπως ο ενιαίος χώρος ανώτατης εκπαίδευσης και έρευνας, το ολοήμερο σχολείο, αλλά και τα οικονομικά της εκπαίδευσης. Μάλιστα μίλησε για ένα όργανο, «αντικειμενικά θεσπιζόμενο», στον χώρο της εκπαίδευσης, το οποίο θα είναι επιφορτισμένο με την «ουσιαστική αξιολόγηση, συνολικά, του εκπαιδευτικού συστήματος», βασιζόμενο στους οικονομικούς δείκτες της εκπαίδευσης.

Εξάλλου, ο κ. Φίλης έκανε λόγο για «πλασματικά κενά» σε ορισμένα σχολεία της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και εμμέσως πλην σαφώς αναφέρθηκε σε διευθυντές εκπαίδευσης, σχολικούς συμβούλους και διευθυντές που, χάριν μιας «κακώς εννοούμενης αλληλεγγύης», έκρυβαν τα πραγματικά στοιχεία. «Δεν θέλω να κατηγορήσω συλλήβδην, αλίμονο, αλλά υπάρχει μία αντίληψη κακώς εννοούμενης αλληλεγγύης. Δεν είναι αλληλεγγύη, είναι κατά τη γνώμη μου η επιβίωση ενός πελατειακού κράτους και στο χώρο της εκπαίδευσης. Και έχουμε υποχρέωση απέναντι στην ελληνική κοινωνία, όλοι μαζί, και οι δυσφημούμενοι εκπαιδευτικοί από αυτές τις πρακτικές και συνολικά, ο ελληνικός λαός που πληρώνει για το δημόσιο σχολείο να δώσουμε μάχη και να αποκαταστήσουμε με τρόπο ουσιαστικό και όχι με τρόπο εντυπωσιοθηρικό, να αποκαταστήσουμε τη λειτουργία του σχολείου. Να αποκαταστήσουμε και να αξιολογήσουμε με θετικό τρόπο το δημόσιο σχολείο», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός.

Ακόμη, ο κ. Φίλης επανέλαβε το στόχο του υπουργείου για 20.000 διορισμούς εκπαιδευτικών, βάζοντας, όμως, χρονικό ορίζοντα τριετίας αυτή τη φορά: «Έχουμε επεξεργαστεί συγκεκριμένο πρόγραμμα. Μία μελέτη που προβλέπει το μίνιμουμ στην τριετία 20.000 διορισμούς, όσο μπορούμε πιο πολύ εμπροσθοβαρείς. Και αυτό το συζητούμε ως κυβέρνηση και με τους θεσμούς, προκειμένου να μπορέσουμε από την επόμενη χρονιά, μετά 5 και 6 χρόνια αδιοριστίας, να έχουμε σημαντική προώθηση του στόχου των διορισμών», επεσήμανε ο κ. Φίλης.

Τόνισε, ωστόσο, ότι όσοι διορισμοί και να γίνουν, «η εκπαίδευση θα μοιάζει ότι είναι ένα πιθάρι χωρίς πάτο», αν δεν αντιμετωπιστούν παθογένειες στη λειτουργία των σχολείων και υπογράμμισε την ανάγκη να καταλήξουν οι εμπλεκόμενοι φορείς στις συζητήσεις που γίνονται και θα γίνουν στο πλαίσιο του εθνικού διαλόγου για την Παιδεία, σε κοινά πορίσματα, που θα «αντέξουν στον χρόνο», καθώς το θέμα της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, κατά τον ίδιο, «δεν εξαντλείται ούτε σε ένα χρόνο, ούτε σε μια τετραετία». Τέλος, χαρακτήρισε «πολύ ουσιαστική αρχή» τη σημερινή έναρξη των συζητήσεων στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής.