Αλλαγές στις μεταφορές λόγω της υιοθέτησης του ευρωπαϊκού κανονισμού 1370 του 2007 προανήγγειλε ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Παναγιώτης Σγουρίδης, μιλώντας από το βήμα της ημερίδας που διοργάνωσε το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ) με θέμα «Οι δημόσιες αρχές μεταφορών και μετακινήσεων ως βασικός παράγοντας προώθησης της βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Το ΣΑΣΘ του αύριο».

Ο κ. Σγουρίδης εξήγγειλε τη δημιουργία μιας ενιαίας αρχής μεταφορών για τη Θεσσαλονίκη στο πρότυπο του ΟΑΣΑ που λειτουργεί στην Αθήνα και τόνισε ότι η αρχή αυτή θα σχεδιάζει όλες τις μετακινήσεις στην πόλη, σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό κανονισμό 1370 του 2007.

«Μετά την υιοθέτηση του ευρωπαϊκού κανονισμού 1370 του 2007 υποχρεωτικά κάθε χώρα πρέπει να οργανώσει τις υπηρεσίες των δημόσιων επιβατικών μεταφορών βάσει δύο αρχών: της ανάγκης εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού και της ελεύθερης επιλογής των φορέων εκτέλεσης του επιβατικού έργου. Η ελεύθερη επιλογή δεν σημαίνει αναγκαστικά δημοπρασία, μπορεί να υπάρχει δημοπρασία αλλά ο κανονισμός προβλέπει και ανάθεση έργων. Ωστόσο υποχρεωτικά θα πρέπει να υπάρχει σύναψη σύμβασης της δημόσιας αρχής με τον πάροχο του έργου, σύμφωνα με τις θεμελιώδεις αρχές του ευρωπαϊκού δικαίου», επισήμανε ο κ. Σγουρίδης.

Παράλληλα, προανήγγειλε την ανάληψη νομοθετικής πρωτοβουλίας για τη δημιουργία του ενιαίου φορέα, είπε ότι θα υπάρξει μια επιτροπή μέχρι το τέλος του 2015 που θα επεξεργαστεί τα προσχέδια που υπάρχουν και σημείωσε ότι θα αξιοποιηθεί η εμπειρία του ΣΑΣΘ και θα υπάρξει διαβούλευση, μέσα από την οποία θα προκύψει ένα μοντέλο «φορεμένο για τη Θεσσαλονίκη».

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων, διευκρίνισε: «Μπορεί να υπάρχουν πολλαπλές εταιρείες που θα μπουν στη διαδικασία ή μόνο μία αρχή, εφόσον αυτή αρκεί. Αυτό εφόσον είναι σύμφωνα με τους κανόνες του δικαίου της Ευρωπαϊκή Ένωσης δεν δημιουργεί πρόβλημα. Άρα λοιπόν δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη απελευθέρωση, δεν σημαίνει ελάτε όλοι σας. Θα υπάρχουν κάποιες αρχές. Δεν μπορεί κάποιος που δεν έχει κανένα λεωφορείο να πει θα πάρω τη γραμμή και θα αγοράσω μετά λεωφορεία. Ο ρόλος του ενιαίου φορέα θα είναι να γίνει η ομπρέλα κάτω από την οποία όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς είτε είναι τραμ, είτε είναι μετρό, είτε θαλάσσια συγκοινωνία θα συντονίζονται και θα ελέγχονται σύμφωνα με τον κανόνα και τον κανονισμό 1370 του 2007. Αυτό είναι το βασικό».

«Ανοίγει το παιχνίδι των μεταφορών»

Μιλώντας αργότερα στο Πρακτορείο 104,9 FM, στην ερώτηση τι θα σημαίνουν οι εξαγγελίες αυτές για τις μεταφορές στη Θεσσαλονίκη, ο υφυπουργός Μεταφορών απάντησε ότι «ανοίγει το παιχνίδι των μεταφορών», επανέλαβε ότι «απελευθέρωση δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη δημοπρασίες αλλά και αναθέσεις» και τόνισε ότι «πρέπει να εφαρμόσουμε τον κανονισμό μέχρι το 2019 γιατί αλλιώς θα φάμε πρόστιμο».

Παράλληλα, είπε ότι στον ενιαίο φορέα θα συμμετέχουν οι δήμοι, οι συγκοινωνίες, οι διοικήσεις των αρμόδιων φορέων και οργανισμών, όπως γίνεται και στον ΟΑΣΑ. «Τα πράγματα θα αλλάξουν σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά δεδομένα, δηλαδή θα πρέπει ο ΟΑΣΘ να είναι ένας από τους μεταφορείς του επιβατικού κοινού και εφόσον πληροί όλες τις προϋποθέσεις θα πάρει το σημαντικό ή το σημαντικότερο έργο μεταφορών στη Θεσσαλονίκη. Η μεγαλύτερη εξαγγελία όμως είναι ότι ξεκινά να δημιουργηθεί ένας ενιαίος φορέας», πρόσθεσε.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης Γιάννης Παλαιστής ανέφερε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ότι «όταν θα γίνει η ενιαία αρχή μεταφορών και θα μπορεί το ΣΑΣΘ να δημοπρατεί, να ελέγχει, να συντονίζει τις αστικές συγκοινωνίες, θα έχει τη δυνατότητα σε παρόχους που μπορεί να είναι και ξένοι, να είναι Γάλλοι ή Εγγλέζοι, να πάρουν κάποια γραμμή π.χ. τη γραμμή 67, οπότε ο πολίτης θα έχει να διαλέξει, δεν θα είναι μόνο ο ΟΑΣΘ, θα υπάρχουν και άλλοι πάροχοι που θα συνεισφέρουν στη συγκοινωνία. Αυτό θα έχει καλύτερο συναγωνισμό. Οπωσδήποτε το εισιτήριο σε έναν τέτοιον ανταγωνισμό θα είναι πολύ καλύτερο διότι δεν θα υπάρχει το μονοπώλιο. Αυτά είναι θέματα για τα οποία ακριβώς γι’ αυτό το λόγο θα γίνει ενιαία αρχή».