Με τον προσδιορισμό «κυκλικός κόμβος» εννοούμε το πανευρωπαϊκά γνωστό «roundabout», που θεωρείται πολλαπλά πιο ασφαλής τύπος διασταύρωσης από αυτόν της συνάντησης των δρόμων υπό ορθή γωνία.

Οι κόμβοι αυτοί χρησιμοποιούνται εκτεταμένα σε Ολλανδία, Βρετανία, Γαλλία, Βέλγιο, Ελβετία, Ιταλία και λιγότερο σε Ισπανία, Γερμανία και Αυστρία. Προσφέρουν περισσότερη ασφάλεια στις διασταυρώσεις, ειδικά για τους πιο αδύναμους εποχούμενους όπως οι ποδηλάτες και οι μοτοσυκλετιστές.

Ακόμη και στην περίπτωση σύγκρουσης όμως, οι γωνίες σύγκλισης που επιβάλλει στα οχήματα, μειώνουν δραστικά τη σφοδρότητα της «συνεύρεσης».

Ένας νέος τύπος roundabout έχει εξελιχθεί στην Ολλανδία, όπου οι Αρχές είναι υποχρεωμένες να φροντίσουν αν όχι τους μοτοσυκλετιστές της χώρας, τουλάχιστον τα εκατομμύρια των ποδηλατιστών. Η σημαντική διαφοροποίησή του είναι ότι διαχωρίζει σε διαφορετικούς ομόκεντρους κύκλους την κυκλοφορία των τετρατρόχων από τους ποδηλάτες.

Ο νέος αυτός τύπος «μεταμοσχεύεται» τώρα και σε άλλες χώρες. Αυτόν τον καιρό εξετάζεται στη Βρετανία η προοπτική της υιοθέτησής του. Η Βρετανία, θυμίζουμε, είναι η χώρα στην οποία τέθηκαν τα στάνταρ των σύγχρονων roundabout, εξελίσσοντας τη βασική ιδέα των traffic circles που άρχισαν να κατασκευάζονται μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο στις ΗΠΑ.

Για το λόγο αυτό, οι οργανισμοί Transport for London (TfL) και Transport Research Laboratory (TRL) καλούν τους μοτοσυκλετιστές να συμμετάσχουν σε μια έρευνα, μέσω της οποίας θα διαπιστωθεί η αποτελεσματικότητα του νέου κόμβου, τα τυχόν μειονεκτήματα και τρόποι βελτίωσής τους.

Εκτός του διαχωρισμού των δίτροχων από τα τετράτροχα, η γεωμετρία του νέου κόμβου αναγκάζει τα αυτοκίνητα να επιβραδύνουν ακόμη περισσότερο πριν εισέλθουν.

Ο TfL θέλει να αρχίσει τον εκσυγχρονισμό των λονδρέζικων roundabout από του χρόνου κιόλας. Έχει ήδη δημιουργήσει έναν δοκιμαστικό κόμβο σύμφωνα με το ολλανδικό σχέδιο στις εγκαταστάσεις του στο Wokingham του Μπέρκσαϊρ. Εκεί καλεί ποδηλάτες, οδηγούς αυτοκινήτων και μοτοσυκλετιστές προκειμένου να τον χρησιμοποιήσουν και να προσφέρουν τις κρίσεις τους.

Όποιος μοτοσικλετιστής άνω των 25 ενδιαφέρεται, μπορεί να συμπληρώσει μια σχετικά αίτηση online στην ιστοσελίδα του TRL. Οι συμμετέχοντες θα πρέπει να είναι έτοιμοι να διαθέσουν μισή μέρα για την επίσκεψη, ενώ προβλέπεται κάποια αποζημίωση για το χρόνο τους.

Ο Steve Kenward, διευθύνων σύμβουλος της Motorcycle Industry Association δήλωσε: «Η ποδηλασία δεν είναι πάντα κατάλληλη για όσους μετακινούνται σε μεγαλύτερες αποστάσεις και για το λόγο αυτό, στον οποιονδήποτε σχεδιασμό για τη χρήση διτρόχων στο Λονδίνο, πρέπει να συμπεριληφθούν και οι μοτοσυκλετιστές».

«Ποδηλάτες και μοτοσυκλετιστές έχουν πολλά κοινά όσον αφορά την ευπάθειά τους στο δρόμο και κάθε μέτρο που βελτιώνει την ασφάλεια των δικυκλιστών είναι ευπρόσδεκτο από το MCI».

Στα πιθανά μειονεκτήματα της σχεδίασης αναφέρθηκε η Karen Cole, διευθύντρια ασφαλείας της MCI: «Τα σημεία στα οποία πρέπει να σταθούμε με ιδιαίτερη προσοχή, είναι το κατά πόσο η πιο σφιχτή γεωμετρία του νέου αυτού κόμβου θα καταλήξει σε στρίμωγμα των μοτοσικλετιστών από τα φορτηγά και τα αυτοκίνητα, και επίσης μήπως οι πιο κλειστές στροφές μπορούν να προξενήσουν περισσότερες διαρροές πετρελαίου από τα ρεζερβουάρ των φορτηγών, πράγμα επικίνδυνο για τους μοτοσυκλετιστές».

«Κι ακόμα το κατά πόσο ένας μοτοσικλετιστής που σταματά στη μέση της νησίδας για να παραχωρήσει προτεραιότητα σε ποδηλάτη, μπορεί να παρασυρθεί από το όχημα που ακολουθεί…»

Δεν είναι όλα τέλεια με τον νέο κυκλικό κόμβο, όμως ο τρόπος που αντιμετωπίζονται τέτοια θέματα σε άλλες χώρες αποκαλύπτει έναν σεβασμό στον πολίτη που εμείς δυστυχώς μόνον να ονειρευτούμε μπορούμε.

Δείτε στο βίντεο το νέο κυκλικό κόμβο σε πλήρη λειτουργία…