Αν κάποιος σάς έκανε μια περιγραφή μιας γυναίκας, η οποία είναι ξανθιά, φορά ένα λευκό φόρεμα, και έχει μια ελιά δίπλα στα κατακόκκινα, βαμμένα με κραγιόν, χείλια της, ποια θα σάς ερχόταν στο μυαλό;

Η πιο πιθανή απάντηση είναι η Μέριλιν Μονρόε.

Για κάθε διάσημο πρόσωπο υπάρχουν μερικά χαρακτηριστικά που τούς κάνουν αναγνωρίσιμους στους περισσότερους, γράφει η media manager Rose Eveleth, στο nautil.us.

Αυτό άλλωστε «εκμεταλλεύονται» και οι κωμικοί όταν υποδύονται διάσημες προσωπικότητες, προκειμένου να εμπνευστούν τις μιμήσεις τους.

Οι εικόνες των διασημοτήτων κατέχουν μια ξεχωριστή θέση στον εγκέφαλο των ανθρώπων.

Σύμφωνα με ένα πείραμα, εντοπίστηκαν οι «νευρώνες της Τζένιφερ Άνιστον», οι οποίοι ενεργοποιούνταν μόνο κάθε φορά που το άτομο έβλεπε μια φωτογραφία της και όχι όταν κοιτούσε φωτογραφίες άλλων. Ο καθένας μπορεί να έχει έναν αντίστοιχο «νευρώνα Χάλε Μπέρι» ή με οποιοδήποτε άλλο όνομα, ανάλογα με τα γούστα του, αναφέρει το δημοσίευμα.

Όσο περισσότεροι άνθρωποι διαθέτουν έναν τέτοιο νευρώνα με το όνομα ενός σταρ, τόσο μεγαλύτερες πιθανότητες έχει εκείνος να… γίνει πετυχημένος και να κλείνει συμφωνίες με διαφημιστικές εκστρατείες, ταινίες, συναυλίες κ.ά.
Αυτή η αναγνώριση είναι τόσο πολύτιμη, που μπορεί να προστατευτεί με νόμο.

Το «δικαίωμα της δημοσιότητας» είναι το «δικαίωμα να ελέγχει κανείς τη χρήση του ονόματός του, της εικόνας του και να αποτρέπει οποιονδήποτε από τη χρήση του για εμπορικούς σκοπούς χωρίς τη συγκατάθεσή του».

Αυτός ο νόμος προστατεύει τον καθένα από το να δει το πρόσωπό του να φιγουράρει σε διαφημιστικές αφίσες, για παράδειγμα, χωρίς την άδειά του, όπως επίσης προστατεύει τους διάσημους από απατεώνες.

Η πιο γνωστή (και από τις πρώτες) υπόθεση αφορούσε τον «άνθρωπο-οβίδα κανονιού» Hugo Zacchini. Το 1972 ένας δημοσιογράφος από την κρατική τηλεόραση του Οχάιο βιντεοσκόπησε το θέαμα, το οποίο μεταδόθηκε στην τηλεόραση.

Ο Zacchini έκανε μήνυση, υποστηρίζοντας ότι η αξία του θεάματος που προσέφερε, υπήρχε χάρη στη θέληση (και περιέργεια) των ανθρώπων να τον δουν να το κάνει από κοντά. Ο ίδιος υποστήριξε ότι το γεγονός ότι προβλήθηκε στην τηλεόραση, μείωσε τη… ζήτηση. Η υπόθεση έφτασε μέχρι το Ανώτατο Δικαστήριο, το οποίο αποφάνθηκε υπέρ του.

Το 1992 η Vanna White γνωστή από τον «Τροχό της Τύχης» μύνησε τη Samsung, η οποία έφτιαξε ένα ρομπότ που τή θύμιζε. Κέρδισε το δικαστικό αγώνα και μαζί 403.000 δολάρια.

Σε μερικές πολιτείες μάλιστα των ΗΠΑ, ο ίδιος νόμος προστατεύει ακόμη και… μετά θάνατόν.

Στο Τενεσί το «δικαίωμα στην εικόνα σου» ισχύει και για 10 χρόνια αφού πεθάνει κάποιος, ενώ στην Ιντιάνα για… 100.