Όσο οι εξετάσεις πλησιάζουν οι μαθητές στρεσάρονται και όλοι τους συμβουλεύουν να χαλαρώσουν. Μία νέα βρετανική έρευνα ωστόσο διαπιστώνει πως το στρες με μέτρο κάνει καλό καθώς παράγει ορμόνες που βοηθούν τον εγκέφαλο να αποθηκεύσει πιο «σταθερά» τις πληροφορίες και έτσι ο μαθητής θυμάται καλύτερα.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι ορμόνες του στρες, όπως η κορτιζόλη και η αδρεναλίνη, προκαλούν μεταβολές στα γονίδια στο εσωτερικό των εγκεφαλικών κυττάρων (των νευρώνων), με συνέπεια την αποτελεσματικότερη αποθήκευση των  πληροφοριών και τη βελτίωση της ικανότητας μάθησης.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, το διάβασμα υπό ψυχολογική πίεση φαίνεται πως «αναπρογραμματίζει» το DNA του εγκεφάλου, μέσα από την λεγόμενη επιγενετική διαδικασία (αλλαγές στα γονίδια υπό την επίδραση του εξωτερικού περιβάλλοντος), με αποτέλεσμα είτε να αυξάνεται, είτε να μειώνεται η «έκφραση» ορισμένων γονιδίων.

Δεν είναι τυχαίο, επισημαίνουν οι ερευνητές, ότι γενικότερα οι δυσάρεστες αναμνήσεις διαρκούν περισσότερο από τις ευχάριστες, πράγμα που οφείλεται στο ρόλο του στρες.

Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι οι ορμόνες του στρες που απελευθερώνονται στο αίμα αλλάζουν τις λειτουργίες των γονιδίων και στη συνέχεια τα εγκεφαλικά κύτταρα, ιδίως του ιππόκαμπου (του κέντρου όπου γίνεται η επεξεργασία της μνήμης και της μάθησης) μεγαλώνουν και αναπτύσσουν περισσότερες διασυνδέσεις μεταξύ τους. Αυτή η αυξημένη δικτύωση και επικοινωνία μεταξύ των νευρώνων, υπό το καθεστώς του άγχους, είναι που «αποτυπώνει» στη μνήμη τις αναμνήσεις- άρα και τα μαθήματα).

Στην ανθρώπινη εξελικτική ιστορία, αυτός ο μηχανισμός βοήθησε τους προγόνους μας να ξεφεύγουν από επικίνδυνες καταστάσεις και να βρίσκονται σε συνεχή εγρήγορση στο μέλλον για ανάλογες περιπτώσεις.

Όμως οι Βρετανοί ερευνητές προειδοποίησαν ότι ενώ το στρες με μέτρο μπορεί να αποβεί ωφέλιμο σε ένα μαθητή, το υπερβολικό στρες μπορεί να είναι επιζήμιο και να οδηγήσει σε «μπλακ άουτ» τη στιγμή του διαγωνίσματος.