Θύελλα αντιδράσεων στον εκπαιδευτικό κόσμο ξεσήκωσε αναφορά εγγράφου του υπουργείου Παιδείας για αναπλήρωση εκπαιδευτικού που έκτακτα απουσιάζει ως ανάθεση συγκεκριμένης υπηρεσίας από τα όργανα διοίκησης του σχολείου.

Αν και το έγγραφο του υπουργείου Παιδείας έδινε απάντηση στο ερώτημα για το αν μπορούν να εφαρμοστούν οι διατάξεις του άρθρου 37 παρ.5 του νόμου 3986/2011 σε εν ενεργεία εκπαιδευτικούς τελικά φαίνεται να δημιούργησε περισσότερα προβλήματα από αυτά που πήγε να λύσει.

Το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι παρουσιάζεται η αναπλήρωση του εκπαιδευτικού που απουσιάζει ως ανάθεση υπηρεσίας με αποτέλεσμα να παραβιάζεται το θεσμοθετημένο ωράριο εργασίας των εκπαιδευτικών.

Στην ουσία μια τέτοια ενέργεια αποτελεί αύξηση ωραρίου του εκπαιδευτικού ενώ είναι γνωστό ότι υπερωριακή απασχόληση δε μπορεί να οριστεί από το Διευθυντή της σχολικής μονάδας αλλά μόνο με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων και του περιφερειακού συμβουλίου.

Έντονη ήταν η αντίδραση της ΔΟΕ που εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία της για την καταστρατήγηση των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών, που προκύπτει με το απαντητικό έγγραφο του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ. προς την Περιφερειακή Δ/νση Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Πελοποννήσου σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 37 παρ. 5 του Ν. 3986/2011.

«Είναι ολοφάνερη η σκοπιμότητα της απάντησης. Δίνεται μια χρυσή ευκαιρία στο Υπουργείο ώστε να διατυπώσει για μια ακόμη φορά τα φληναφήματα περί αναπλήρωσης εκπαιδευτικού που απουσιάζει, ως «απασχόλησης», ενώ πρόκειται για ωμή παραβίαση του διδακτικού ωραρίου)» αναφέρει η ΔΟΕ.

Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. κατ’ επανάληψη έχει αναδείξει το θέμα του ωραρίου των εκπαιδευτικών. Το ζήτημα έχει απαντηθεί πλήρως από την υφιστάμενη νομοθεσία αλλά και από τη γνωμοδότηση της νομικής συμβούλου της Δ.Ο.Ε. , με την οποία αναλύονται και αποσαφηνίζονται όλα τα ζητήματα που αφορούν το ωράριο των εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Ο Πρόεδρος της ΔΟΕ δήλωσε στο newsbeast.gr ότι ο νόμος 1566/85 περιγράφει το γενικό πλαίσιο σαφέστατα και ορίζει τις περιπτώσεις συγκεκριμένα που μπορεί ένας εκπαιδευτικός να απασχοληθεί πέρα του διδακτικού του ωραρίου και εντός του εργασιακού .

Ο κ. Κικινής επεσήμανε μεταξύ των άλλων ότι όταν κάποιος απασχολεί μαθητές, θεωρούμε πως προσφέρει διδακτικό έργο και θα πρέπει να αμείβεται υπερωριακά. Επίσης δεν παρέλειψε να αναφέρει ότι η απασχόληση ήταν ένα εφεύρημα του νομοθέτη εκείνης της περιόδου προσαρμοσμένο στις ανάγκες του « να βάλεις κόσμο να δουλέψει στις τάξεις χωρίς να προσλαμβάνεις».

Η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Παιδείας αναφέρεται στο ΦΕΚ 1340/2002 και στις παραγράφους 8 του άρθρου 13 του Ν1566/85 και 20 του άρθρου 14 του ίδιου νόμου.

«Όλοι οι εκπαιδευτικοί των σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τους στις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, για την προσφορά και άλλων υπηρεσιών που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως συμμετοχή σε γιορταστικές, αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις, ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων, τήρηση βιβλίων του σχολείου και εκτέλεση διοικητικών εργασιών. Κάθε εκπαιδευτικός παραμένει υποχρεωτικά στο σχολείο, στις εργάσιμες ημέρες πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, για την εκτέλεση συγκεκριμένου έργου που του έχει ανατεθεί από τα όργανα διοίκησης του σχολείου όχι όμως πέρα από έξι (6) ώρες την ημέρα ή τριάντα (30) ώρες την εβδομάδα, με την επιφύλαξη της παραγράφου 2 της περίπτωσης ΣΤ΄ του άρθρου 11. Από τις πρόσθετες αυτές υπηρεσίες απαλλάσσονται οι μητέρες παιδιών μέχρι δύο ετών» (παρ.8 άρθρο 13 Ν1566/85).

Στην παράγραφο 25 του άρθρου 36 του ΦΕΚ 1340/2002 αναφέρεται ότι:

«Αντικαθιστούν εκπαιδευτικό ο οποίος λείπει και, ανάλογα με την περίπτωση, ή καλύπτουν το κενό ή απασχολούν τους μαθητές, σύμφωνα με τις υποδείξεις του Διευθυντή»

Επίσης στην παράγραφο 17 ορίζεται ότι οι εκπαιδευτικοί παραμένουν στο σχολείο κατά τις εργάσιμες ημέρες πέρα από το ωράριο διδασκαλίας τους, για να προσφέρουν και άλλες υπηρεσίες που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Οι προσφερόμενες υπηρεσίες από κάθε εκπαιδευτικό καθορίζονται με πράξη του Διευθυντή του σχολείου.

Όπως αναφέρει η νομική σύμβουλος της ΔΟΕ «η ως άνω διάταξη ρυθμίζει τα καθήκοντα των εκπαιδευτικών και προφανώς δεν τροποποιεί- μεταβάλλει το γενικώς ισχύον από τις προαναφερθείσες διατάξεις ωράριο των εκπαιδευτικών. Σε κάθε περίπτωση, η πρόβλεψη των καθηκόντων αυτών, δεν μπορεί να μεταβάλλει τον εκ του νόμου χρόνο παροχής των υπηρεσιών των εκπαιδευτικών.

Έτσι είναι προφανές, ότι οι ανωτέρω γενικές διατάξεις, θα πρέπει να ερμηνεύονται και να εφαρμόζονται μέσα στο πλαίσιο, που θέτει ο νόμος για το ωράριο των εκπαιδευτικών. Έτσι η αναφορά, της παραγράφου 17 ότι οι εκπαιδευτικοί παραμένουν στο σχολείο μετά το πέρας του διδακτικού τους ωραρίου για να προσφέρουν και άλλες υπηρεσίες, που συνδέονται με το εκπαιδευτικό τους έργο εν γένει, δεν μπορεί να συνεπάγεται την αύξηση είτε του διδακτικού ωραρίου ή του διοικητικού ωραρίου, που ορίζει ο νόμος. Από την άλλη πλευρά εάν κάποιο συγκεκριμένο διοικητικό έργο, δεν έχει ανατεθεί στους εκπαιδευτικούς αυτοί είναι υποχρεωμένοι να ασκούν μόνο τα εκπαιδευτικά τους καθήκοντα, συνεπώς να αποχωρούν από την εργασία τους με την συμπλήρωση του διδακτικού τους ωραρίου.

Συνεπώς, εφόσον όπως ανωτέρω εκτέθηκε, το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών είναι 24 ώρες την εβδομάδα (ή λιγότερο κατά περίπτωση), ενώ το συνολικό (διοικητικό και διδακτικό) μπορεί να είναι κατ’ ανώτερο ή 6 ώρες ημερησίως ή 30 ώρες εβδομαδιαίως, είναι προφανές, ότι οι εκπαιδευτικοί μετά το πέρας του διδακτικού τους ωραρίου, μπορούν να παραμένουν στο σχολείο μέχρι την συμπλήρωση συνολικά 30 ωρών εβδομαδιαίως για την άσκηση διοικητικών καθηκόντων, εφόσον κάτι τέτοιο τους έχει ανατεθεί από τον Διευθυντή του σχολείου.

Περίπτωση υπέρβασης των 24 διδακτικών ωρών συνιστά υπερωριακή απασχόληση, οι όροι και οι προϋποθέσεις για την παροχή της οποίας καθορίζονται συγκεκριμένα από την παράγραφο 16 του άρθρου 14 του ν.1566/1985 και βεβαίως αυτή γίνεται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων ή του Περιφερειακού Συμβουλίου Εκπαίδευσης, όπως ανωτέρω αναφέρθηκε.

Αντιστοίχως, η αντικατάσταση εκπαιδευτικού, που λείπει ή η κάλυψη κενού ή η απασχόληση των μαθητών με οποιονδήποτε τρόπο, σαφώς συνιστά παροχή διδακτικού έργου, όπως εξάλλου έχει κριθεί και από την νομολογία των Δικαστηρίων. Υπό την έννοια αυτή, η ανάθεση απασχόλησης των μαθητών ή η αντικατάσταση εκπαιδευτικού ή η κάλυψη κενού θα πρέπει να εντάσσεται στα πλαίσια του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών, η υπέρβαση του οποίου σε κάθε περίπτωση προβλέπεται σε συγκεκριμένες περιπτώσεις και με συγκεκριμένες διατυπώσεις, όπως και προηγούμενα αναφέρθηκε».

Καλόγηρος Βασίλειος