Μετά τις τελευταίες αλλαγές στη νομοθεσία οι απόφοιτοι κολεγίων που συνεργάζονται με πανεπιστήμια του εξωτερικού μπορούν να ασκήσουν το επάγγελμα για το οποίο σπούδασαν και στην Ελλάδα.

Η εξασφάλιση της επαγγελματικής ισοδυναμίας από το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων ανοίγει τις πόρτες της ελληνικής αγοράς εργασίας και σε όσους επιλέξουν ένα από τα κολέγια που συμπράττουν με ξένα εκπαιδευτικά τριτοβάθμια ιδρύματα.

Οι αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας των κολεγίων τα έχουν καταστήσει περισσότερο ελκυστικά για τους νέους και νέες. Περισσότεροι από 20.000 νέοι επιλέγουν τα κολέγια για τη συνέχιση των σπουδών τους. Για να τους βοηθήσουμε στην επιλογή τους παρουσιάζουμε μια σειρά από συμβουλές.

1. Άδεια λειτουργίας: Το πρώτο που θα πρέπει να εξετάσουν γονείς και μαθητές πριν από την επιλογή του Κολεγίου είναι φυσικά να διαθέτει άδεια λειτουργίας από το υπουργείο Παιδείας. Αν το κολέγιο δεν έχει λάβει άδεια για το πρόγραμμα σπουδών που παρέχει τότε δεν θα έχει το δικαίωμα ο σπουδαστής να προχωρήσει σε αναγνώριση των επαγγελματικών του προσόντων.

Το πιο πάνω δεν είναι δύσκολο να το εξετάσει κανείς καθώς στο υπουργείο Παιδείας υπάρχει ειδικό τμήμα για τα κολέγια ή αλλιώς ΚΕΜΕ. Παραθέτουμε τα στοιχεία για όσους θέλουν να επικοινωνήσουν με το αρμόδιο γραφείο:

Τμήμα Ε’ Κέντρων Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης
Τμήμα Κέντρων Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης
Στοιχεία επικοινωνίας

Τηλέφωνο:
210 344 2317 (κολέγια / Μητρώα Διδασκόντων)
210 344 2480 (Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών)
210 344 3394 (Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών)

Fax: 210 344 2473, 210 344 2480
Email: [email protected]
Γραφείο: 2163

Παράλληλα εκτός από το υπουργείο Παιδείας οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθυνθούν και στο Σύλλογο κολεγίων e-mail [email protected]
Τηλ. 210 8817649
Φαξ. 210 8817649, 210 5202967

2. Συνεργασία με ξένο πανεπιστήμιο: Η αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων που απορρέουν από σπουδές σε κολέγιο εξαρτάται απόλυτα από την συνεργασία που έχει το κολέγιο αυτό με ξένο πανεπιστήμιο. Είναι αναγκαίο οι ενδιαφερόμενοι να εξετάσουν τη συνεργασία και να ζητήσουν όλα τα απαραίτητα έγγραφα που την αποδεικνύουν. Επίσης θα μπορούσαν κάλλιστα να επικοινωνήσουν και με το συνεργαζόμενο πανεπιστήμιο για να επιβεβαιωθούν.

Το πανεπιστήμιο με το οποίο πρέπει να συνεργάζεται το κολέγιο πρέπει να έχει την έδρα του σε μια από τις 27 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή στο Λιχτενστάιν, Νορβηγία, Ελβετία. Από τη στιγμή που ο τίτλος που θα αποκτήσουν από το κολέγιο προέρχεται από αναγνωρισμένο πανεπιστήμιο των χωρών που προαναφέρθηκαν τότε αυτομάτως έχουν το δικαίωμα να εγγραφούν στους επαγγελματικούς συλλόγους της οικείας χώρας ή και να υποβάλλουν αίτηση ισοτιμίας επαγγελματικών προσόντων στην Ελλάδα.

Για παράδειγμα αν κάποιος επιθυμεί να σπουδάσει νομική και επιλέξει ένα κολέγιο που συνεργάζεται με πανεπιστήμιο της Γαλλίας αυτομάτως αποκτά τίτλο που αναγνωρίζεται στη Γαλλία και παράλληλα μπορεί να ασκήσει το επάγγελμα του δικηγόρου και στην Ελλάδα.

3. Αποφάσεις ΣΑΕΠ: Σε περίπτωση που οι υπεύθυνοι του Κολεγίου υποστηρίξουν ότι πληρούν όλες τις προϋποθέσεις για την απόκτηση της επαγγελματικής ισοτιμίας από το Συμβούλιο Αξιολόγησης Επαγγελματικών Προσόντων θα μπορούσαν γονείς και μαθητές να ζητήσουν να τους γνωστοποιηθούν εγγράφως σχετικές αποφάσεις του ΣΑΕΠ για τους αποφοίτους του Κολεγίου. Με αυτό τον τρόπο θα είναι σίγουροι ότι θα τους αναγνωριστούν τα επαγγελματικά δικαιώματα.

4. Διδακτικό προσωπικό, κτιριακές υποδομές: Σημαντικό είναι να αναζητήσουν πληροφορίες και για τους καθηγητές που διδάσκουν στο κολέγιο. Η ποιότητα άλλωστε του εκπαιδευτικού έργου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τους εκπαιδευτικούς. Είναι σημαντικό αυτοί που διδάσκουν τα μαθήματα να διαθέτουν μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο. Επίσης είναι επιθυμητό να έχουν εμπειρία από την αγορά εργασίας.

Φυσικά εκτός από τους εκπαιδευτικούς σημαντικές είναι και οι υποδομές αφού ο σπουδαστής θα περνά αρκετές ώρες της ημέρας του εκεί. Είναι αναγκαίο να υπάρχουν αμφιθέατρα, σύγχρονοι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, χώροι ανάγνωσης, βιβλιοθήκη. Επίσης σημαντικό είναι να υπάρχει και καλή αναλογία διδασκόντων ανά διδασκομένων. Όσο πιο καλή είναι η αναλογία τόσο περισσότερο χρόνο θα έχει ο καθηγητής για να τον διαθέσει στους φοιτητές του.

5. Απόφοιτοι/φοιτητές: Σημαντική πηγή πρωτογενών πληροφοριών για ένα κολέγιο είναι οι απόφοιτοί του και οι φοιτητές. Είναι σημαντικό να αναζητήσουν άτομα που σπουδάζουν ή τελείωσαν τις σπουδές τους στο κολέγιο που επιθυμεί να επιλέξει ο υποψήφιος ώστε να ενημερωθεί εκ των έσω για το επίπεδο της εκπαίδευσης άλλα και για τις προοπτικές στην αγορά εργασίας.

6. Γραφείο Διασύνδεσης, απορρόφηση: Τα περισσότερα κολέγια προσπαθούν να έχουν σύνδεση των αποφοίτων τους με την αγορά εργασίας μέσα από τη συνεργασία τους με επιχειρήσεις. Οι γονείς και οι μαθητές μπορούν να ζητήσουν περισσότερες πληροφορίες για την απορρόφησή των αποφοίτων είτε μέσα από το αρμόδιο γραφείο που διατηρεί το κολέγιο, είτε μέσα από την επικοινωνία με τις επιχειρήσεις που υποστηρίζει ότι συνεργάζεται

7. Δίδακτρα – παροχές: Επειδή η σημερινή συγκυρία είναι δύσκολη οικονομικά σημαντικό είναι να συζητηθεί εξαρχής το οικονομικό. Είναι σημαντικό να υπάρχει η δυνατότητα καταβολής των διδάκτρων σε δόσεις. Επίσης ας μη παραλείψουν να ρωτήσουν οι ενδιαφερόμενοι για την ύπαρξη πρόσθετων χρεώσεων για την εγγραφή σε ξένο πανεπιστήμιο, για το κόστος των βιβλίων κ.α.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι λόγω της οικονομικής στενότητας πολλών οικογενειών πολλά κολέγια δίνουν υποτροφίες. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ρωτήσουν για τις προϋποθέσεις (κοινωνικά κριτήρια, βαθμός κλπ).

Στα κριτήρια της επιλογής ενός Κολεγίου θα συμπεριλάβουμε και τις παροχές. Υπάρχουν κολέγια που παρέχουν δωρεάν μαθήματα ξένων γλωσσών, εκμάθησης πληροφορικής, εκπτώσεις σε διάφορες εταιρείες, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη κ.α. Οι παροχές είναι σημαντικό να γνωστοποιηθούν στον κάθε υποψήφιο γιατί ίσως αποτελέσουν μια οικονομική ανάσα για τους γονείς.

Επιμέλεια-Επεξεργασία: Καλόγηρος Βασίλειος, Υπ.Διδάκτωρ Π.Θ
Επιστημονικός Υπεύθυνος Employ