Τα προβλήματα που προκύπτουν ως προς το ζήτημα της μετακίνησης των μαθητών προς τα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, επισημαίνει σε πόρισμά του ο Συνήγορος του Πολίτη, καθώς τα τελευταία χρόνια αυξήθηκαν οι αναφορές για τη μετακίνηση του ευρύτερου μαθητικού πληθυσμού, όπως αναφέρει η Αρχή.

Ο Συνήγορος ενημερώνει ότι έπειτα από σειρά παρεμβάσεων, που ωστόσο δεν είχαν πάντοτε το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, απέστειλε τον Ιούλιο του 2014 στα συναρμόδια υπουργεία (Παιδείας και Εσωτερικών) πόρισμα, όπου συνοψίζονται τα προβλήματα της ΚΥΑ, που διέπει τις μετακινήσεις μαθητών και διατυπώνονται προτάσεις, με στόχο την επίλυση των προβλημάτων την ερχόμενη χρονιά.

Στο πόρισμα τονίζεται η συνταγματική και διεθνής κατοχύρωση του δικαιώματος στη δωρεάν εκπαίδευση και ως εκ τούτου η υποχρέωση της Πολιτείας να διασφαλίζει, όπου απαιτείται, τη μετακίνηση των μαθητών από και προς το σχολείο, με τρόπο υλοποιήσιμο και ασφαλή και χωρίς κόστος για τα παιδιά.

Επίσης, ο Συνήγορος επισήμανε την ανάγκη να λαμβάνονται υπόψη στο θεσμικό πλαίσιο ζητήματα που σχετίζονται με την ασφάλεια των μαθητών, με πληθυσμιακές ηλικίες, ή και γεωγραφικές ιδιαιτερότητες, καθώς και με την απόσταση της κατοικίας του μαθητή από το σχολείο σε συνάρτηση με τη διάρθρωση των αστικών συγκοινωνιών και τον πραγματικό χρόνο που απαιτείται για τη μετακίνηση.

Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, η ανεξάρτητη Αρχή πρότεινε:

  1. Να επανεξετασθούν και να απλοποιηθούν οι προβλέψεις της ΚΥΑ, σχετικά µε τις αποστάσεις που καθορίζουν τους δικαιούχους μεταφοράς, ώστε να διασφαλίζεται ότι οι προβλεπόμενες αποστάσεις είναι εφικτό να διανυθούν πεζή µε ασφάλεια από μαθητές στις αντίστοιχες ηλικίες.
  2. Οι μαθητές νηπιαγωγείου και δημοτικού σχολείου να μεταφέρονται, σε κάθε περίπτωση, για λόγους ασφάλειας µε δημόσια σύμβαση υπηρεσιών και µε συνοδό, όταν η συνολική απόσταση της κατοικίας τους από το σχολείο είναι πάνω από 1.200 μέτρα.
  3. Η μεταφορά μαθητών Β/θμιας εκπαίδευσης να πραγματοποιείται µε δημόσια σύμβαση υπηρεσιών, όταν για την πρόσβαση στο σχολείο απαιτούνται πολλαπλές μετεπιβιβάσεις σε ΜΜΜ, που είναι εκ των πραγμάτων επισφαλείς και χρονοβόρες.
  4. Να ρυθμιστεί από το υπουργείο Παιδείας µε τρόπο σαφή και συγκεκριμένο η ασφαλής παραμονή στον χώρο του σχολείου των μαθητών που χρειάζεται να περιμένουν λόγω του χρόνου εκτέλεσης των δρομολογίων.
  5. Να συσταθεί άμεσα η προβλεπόμενη στην ΚΥΑ Ομάδα Διαχείρισης Έργου (Ο∆Ε).
  6. Να επανεξετασθεί µε απολογιστική μελέτη από το ίδιο Υπουργείο το μέτρο των συγχωνεύσεων σχολείων, στις περιπτώσεις που συνεπάγεται τη μετακίνηση των μαθητών, καθώς φαίνεται ότι το όφελος από τη συγχώνευση αντισταθμίζεται σε μεγάλο βαθμό από το σημαντικό κόστος μεταφοράς, που επιβαρύνει το υπουργείο Εσωτερικών.
  7. Να ληφθεί ειδική μέριμνα για τους μαθητές Ρομά, που διαμένουν σε απομονωμένους οικισμούς ή καταυλισμούς, καθώς και για τους μαθητές υπερτοπικών σχολείων, δηλ. των μουσικών, καλλιτεχνικών και ΕΠΑΛ.