Ο μετροπόντικας έφθασε χθες στον πρώτο από τους έξι σταθμούς της επέκτασης του μετρό προς Πειραιά, στην Αγία Βαρβάρα, έχοντας διανύσει και διανοίξει 598 μέτρα σήραγγας. Το έργο παρουσιάζει ολιγόμηνη καθυστέρηση, αλλά παραμένει προσηλωμένο στον τελικό στόχο της ολοκλήρωσης μέσα στο 2017.
Όπως αναφέρει η «Καθημερινή», η σύμβαση για την κατασκευή της επέκτασης του μετρό από την Αγία Μαρίνα προς τον Πειραιά υπεγράφη την 1η Μαρτίου 2012 και το έργο έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2017. Περιλαμβάνει την κατασκευή σήραγγας 7,6 χλμ. και έξι σταθμών (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια, Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο).
Ο μετροπόντικας ξεκίνησε τις εργασίες διάνοιξης της σήραγγας τον Σεπτέμβριο του 2013 και χθες, ύστερα από εννέα μήνες, έφθασε στον πρώτο από τους σταθμούς, την Αγία Βαρβάρα. Το μηχάνημα διάνοιξης σηράγγων ή ΤΒΜ, όπως οι μηχανικοί το αποκαλούν από τα αρχικά της αγγλικής του ονομασίας (Tunnel Boring Machine) θα παραμείνει στην Αγία Βαρβάρα για μικρό διάστημα προκειμένου να συντηρηθεί και κατόπιν θα συνεχίσει για Κορυδαλλό. Συνολικά από τα 7,6 χλμ. της επέκτασης τα 6,5 χλμ. θα διανοιχθούν με μετροπόντικα και τα υπόλοιπα με εκσκαφή. Σύμφωνα με τη χθεσινή ανακοίνωση της «Αττικό Μετρό», στο έργο σήμερα απασχολούνται 700 άτομα διαφόρων ειδικοτήτων, ενώ μέχρι το πέρας της κατασκευής του θα απασχοληθούν συνολικά 2.000 άτομα.
Πάντως, ούτε η επέκταση προς Πειραιά γλίτωσε τελικά από την «κατάρα» των καθυστερήσεων. Δύο από τους σταθμούς βρίσκονται 10 μήνες πίσω από το χρονοδιάγραμμα λόγω προβλημάτων στις απαλλοτριώσεις (σταθμός Μανιάτικων) και στις αρχαιολογικές ανασκαφές (σταθμός Δημοτικού Θεάτρου). Μικρότερες καθυστερήσεις υπάρχουν σε όλο το έργο και η κατασκευαστική κοινοπραξία (J&P Avax, Ghella, Alstom Transport) θα προσπαθήσει να τις απορροφήσει ώστε να μην επηρεαστεί σημαντικά το χρονοδιάγραμμα του έργου. Μία ακόμα αιτία καθυστέρησης είναι η αναδιανομή κονδυλίων ανάμεσα στο ΕΣΠΑ και στο ΣΕΣ 2014-2020. Όπως προέβλεψε απόφαση που δημοσιεύθηκε παραμονές Χριστουγέννων, η συνολική δημόσια δαπάνη μέσω του τρέχοντος ΠΕΠ Αττικής μειώθηκε από τα 934 εκατ. ευρώ στα 387 εκατ. ευρώ και ομοίως αναπροσαρμόστηκαν όλοι οι προϋπολογισμοί των 14 υποέργων της επέκτασης. Η «Αττικό Μετρό» αισιοδοξεί ότι το έργο δεν θα εκτροχιαστεί, παραμένοντας σταθερή στον στόχο για λειτουργία της επέκτασης μέσα στο 2017. Ο κατασκευαστής, πάντως, δεν έχει ακόμη ζητήσει παράταση.
Η επέκταση της Γραμμής 3 προς τον Πειραιά υπολογίζεται να εξυπηρετεί σε καθημερινή βάση 130.000 επιβάτες, μειώνοντας την κυκλοφορία των Ι.Χ. οχημάτων κατά 23.000 ημερησίως και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 120 τόνους, ενώ ο συνολικός χρόνος από το λιμάνι έως το αεροδρόμιο θα διανύεται με το μετρό σε μόλις 45 λεπτά.