Αύξηση της ανεργίας των ναυτικών, σε πολύ υψηλότερα επίπεδα από τα σημερινά, επιβάρυνση του προϋπολογισμού του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ), με την πιθανότητα να μην μπορούν να καταβληθούν οι συντάξεις το 2013, αλλά και απομόνωση των νησιών κατά τη χειμερινή περίοδο, θα επιφέρει το νέο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, αν αυτό ψηφιστεί τελικά από τη Βουλή με τη σημερινή του μορφή, δήλωσαν σήμερα σε κοινή συνέντευξη Τύπου, εκπρόσωποι συνδικαλιστικών φορέων από τη ναυτεργασία, τους λιμενεργάτες, τους υπαλλήλους του ΟΛΠ, του ΝΑΤ, του υπουργείου Ναυτιλίας, αλλά και της πλοηγικής υπηρεσίας.

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ), Αντώνης Νταλακογιώργος,, τόνισε ότι με τις ρυθμίσεις του νέου πολυνομοσχεδίου, που κατατέθηκε ήδη στη Βουλή, θα επέλθει μείωση κατά 50% περίπου στις οργανικές συνθέσεις του ξενοδοχειακού προσωπικού των πλοίων, για το πεντάμηνο της χειμερινής περιόδου, από αρχές Οκτωβρίου έως τέλος Μαρτίου.

Για τις συνθέσεις των επιβατηγών πλοίων διεθνών γραμμών, κυρίως της Αδριατικής, είπε ότι προβλέπεται η κατάργηση της υφιστάμενης σύνθεσης σε επίπεδα ασφάλειας. Αυτό, προσέθεσε, θα έχει ως αποτέλεσμα ένα πλοίο που αυτή τη στιγμή έχει πλήρωμα 80 με 100 άτομα, να μπορεί να έχει 35 με 40, όσο δηλαδή, απαιτούνται για τη σύνθεση ασφαλείας.

Ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ αναφέρθηκε επίσης στην κατάργηση της δεκάμηνης στελέχωσης και δρομολόγησης των ακτοπλοϊκών πλοίων, αλλά και για τα ταχύπλοα, όπου η στελέχωση πλέον από επτά μήνες γίνεται τέσσερις (τρεις μήνες το καλοκαίρι και ένα μήνα το Πάσχα).

Δεν απέκλεισε επίσης την πιθανότητα, η ρύθμιση που περιλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο και δίνει το δικαίωμα σύναψης ατομικών συμβάσεων εργασίας στα κατώτερα πληρώματα των ποντοπόρων πλοίων, να επεκταθεί και στην ακτοπλοΐα.

Προέβλεψε ότι, αν τελικά το πολυνομοσχέδιο ψηφισθεί με τη σημερινή του μορφή στη Βουλή, τότε θα υπάρξει μια ακτοπλοΐα δύο ταχυτήτων: μία για τη θερινή περίοδο, με επάρκεια πολλών πλοίων κυρίως στις κερδοφόρες γραμμές, και μία για τους υπόλοιπους 8 με 9 μήνες, με παλιά συμβατικά πλοία, με αισθητά μειωμένη ταχύτητα και υποβάθμιση των ποιοτικών υπηρεσιών, που θα οδηγήσουν σε μεγαλύτερη απομόνωση των νησιών.

Ο πρόεδρος του συλλόγου των υπαλλήλων του ΝΑΤ, Γιώργος Δαούσης, υποστήριξε ότι με το νέο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας, θα επιβαρυνθεί ο προϋπολογισμός του Ταμείου κατά τουλάχιστον 20 εκατ. ευρώ, ενώ προσέθεσε ότι είναι αμφίβολο αν θα μπορούν να πληρωθούν κανονικά οι συντάξεις των ναυτικών για το 2013. Διευκρίνισε ότι το 2012, το ΝΑΤ κατάφερε να πληρώσει τις συντάξεις, λόγω της κάθετης μείωσης κατά 7% που επιβλήθηκε, ενώ προέβλεψε και μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, λόγω της μείωσης των συνθέσεων στα πληρώματα.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Μονίμων και Δοκίμων Λιμενεργατών του ΟΛΠ, Νίκος Γεωργίου, έκανε λόγο για πολυνομοσχέδιο «σκούπα» για το οποίο δεν έχει ζητηθεί η γνώμη των εμπλεκόμενων φορέων αλλά και των τοπικών κοινωνικών.

Προσέθεσε δε ότι μοναδικός σκοπός της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, είναι η ιδιωτικοποίηση των λιμανιών και των εγκαταστάσεών τους, χωρίς να διασφαλίζεται σε καμία περίπτωση το δημόσιο συμφέρον αλλά και οι εργασιακές σχέσεις των εργαζομένων.

Την απόσυρση του πολυνομοσχεδίου και συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΠΝΟ, προκειμένου να αποφασιστούν κινητοποιήσεις, ζήτησαν με σημερινή ανακοίνωσή τους, η Πανελλήνια Ένωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ), η Πανελλήνια Ένωση Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής Εμπορικού Ναυτικού «Ο Στέφενσων», η Πανελλήνια Ένωση Μαγείρων Εμπορικού Ναυτικού, η Πανελλήνια Ένωση Πληρωμάτων Ρυμουλκών Ναυαγοσωστικών και η Πανελλήνια Ένωση Συνταξιούχων ΝΑΤ.