Νέα σελίδα φαίνεται να γυρίζει ένα κομβικής σημασίας κομμάτι της ελληνικής εκπαίδευσης. Μετά περίπου τέσσερις δεκαετίες, αρχίζει η αξιολόγηση στα Πρότυπα-Πειραματικά Σχολεία (ΠΠΣ). Παρότι οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες αντιδρούν στη διαδικασία που ορίζει ο νόμος, η πλειονότητα των εκπαιδευτικών στα ΠΠΣ έχουν καταθέσει φάκελο για την αξιολόγησή τους.

Ομως, το μεταρρυθμιστικό εγχείρημα, τις βάσεις του οποίου έθεσε ο νόμος 3966 του 2011, σε άλλα σημεία καθυστερεί. Ενδεικτικά, δεν έχει προχωρήσει η διαδικασία διενέργειας εξετάσεων για την εισαγωγή στα Πρότυπα-Πειραματικά Λύκεια.

Για το θέμα γονείς ζητούν οι απόφοιτοι Πρότυπων-Πειραματικών Γυμνασίων να εισαχθούν αυτόματα, και χωρίς εξετάσεις, στα αντίστοιχα Λύκεια. Κάτι που αντιβαίνει στη βασική αρχή της αριστείας των σχολείων αυτών. «Θέλουν τα παιδιά τους να έχουν το ελευθέρας σε ένα σχολείο αριστείας» λένε όσοι ζητούν από το υπ. Παιδείας να προχωρήσει τη διαδικασία.

Ειδικότερα, όπως αναφέρει η Καθημερινή, με βάση το νέο καθεστώς, στα ΠΠΣ ακολουθούν το προβλεπόμενο για όλα τα σχολεία πρόγραμμα σπουδών. Ομως, έχουν μεγαλύτερη ελευθερία σε ζητήματα του προγράμματος. Ετσι, μπορούν, μεταξύ των άλλων, να εμπλουτίζουν το πρόγραμμα, να δοκιμάζουν τη χρήση καινοτόμου εκπαιδευτικού υλικού, να εφαρμόζουν εναλλακτικές μεθόδους διδασκαλίας, να οργανώνουν ομίλους εκτός διδακτικού προγράμματος, που ικανοποιούν τα ενδιαφέροντα των μαθητών σε γνωστικούς τομείς (π.χ. μαθηματικά, φυσική, γλώσσα, λογοτεχνία) και σε άλλα πεδία (τέχνες, αθλητισμός). Κάθε σχολείο μπορεί, επίσης, να αυξήσει τις διδακτικές ώρες για τους ενδιαφερόμενους μαθητές με τη σύμφωνη γνώμη των γονέων.

Βασικό στοιχείο της ιδέας της αριστείας, που οφείλουν να υπηρετούν τα ΠΠΣ, είναι η αξιολόγηση και το υψηλό επίπεδο μαθητών και εκπαιδευτικών στα σχολεία. Ως προς το πρώτο και παρά τη μεγάλη καθυστέρηση (η διαδικασία έπρεπε να ξεκινήσει το 2011-12) από τις επόμενες ημέρες αρχίζει η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, με τους σχολικούς συμβούλους να αναλαμβάνουν δράση.