Το νέο σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων για τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ συζητήθηκε, σήμερα, στο υπουργείο Παιδείας, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της διακομματικής επιτροπής για το νέο Λύκειο.

Σύμφωνα με αυτό, οι μαθητές που πηγαίνουν τώρα στην πρώτη τάξη Λυκείου και ήδη παρακολουθούν νέα προγράμματα, όταν θα πάνε στην τρίτη τάξη Λυκείου θα δώσουν εξετάσεις σε όλα τα μαθήματα ενδοσχολικά και σε κοινά θέματα, σε πανελλαδικό επίπεδο.

Τα μαθήματα, ωστόσο, θα χωρίζονται σε δύο ομάδες. Οι εξετάσεις στην πρώτη ομάδα θα οδηγούν σε εθνικό απολυτήριο, ενώ τρία έως πέντε θα είναι τα μαθήματα της δεύτερης ομάδας και σε αυτά θα διαγωνίζονται εκείνοι που θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές και να εισαχθούν σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ.

Τα παιδιά που πάνε τώρα στην τρίτη τάξη Γυμνασίου, όταν θα φτάσουν στην τρίτη τάξη Λυκείου, θα έχουν ήδη διδαχθεί τη δευτέρα και τρίτη Λυκείου με τα νέα μέτρα, ενώ όταν θα δώσουν εξετάσεις όπως ακριβώς και οι προαναφερόμενοι μαθητές, θα έχουν επιπλέον Τράπεζα Θεμάτων σταθμισμένης δυσκολίας, απ΄όπου θα αντλούνται τα θέματα όλων των εξετάσεων.

Επίσης, θα μπορούν να διαγωνίζονται πολλές φορές σε ένα μάθημα μέσα στην ίδια χρονιά, προκειμένου να επιτύχουν την εισαγωγή στη σχολή που θέλουν. Στις προτάσεις του υπουργείου είναι οι εξετάσεις να γίνονται την ίδια ημέρα και για τις δύο ομάδες μαθημάτων.

Ας σημειωθεί ότι τα πανεπιστήμια θα έχουν λόγο και ρόλο, αφού θα ορίζουν μαθήματα και συντελεστές βαρύτητας. Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι θα υπάρχουν τμήματα χαμηλής ζήτησης, στα οποία θα εισάγονται υποψήφιοι χωρίς εξετάσεις, μόνον με μία αίτησή τους και προφανώς με βάση τον βαθμό του απολυτηρίου.

Την πρόταση για τις αλλαγές στο Λύκειο και στο σύστημα πρόσβασης, παρουσίασε σήμερα στη Διακομματική Επιτροπή η επιστημονική ομάδα, που αποτελείται από το γενικό γραμματέα του υπουργείου Παιδείας, Βασίλη Κουλαϊδή- που τη συντονίζει-, τον πρόεδρο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής Αλέξη Δημαρά, τον πρόεδρο του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΣΠΔΕ), Ιωάννη Καζάζη, τον πρώην πρόεδρο του ΣΠΔΕ, Γιώργο Μπαμπινιώτη και την πρώην γενική γραμματέα του υπουργείου Παιδείας, Νίκη Γκοτσοπούλου.

Στο τέλος της συζήτησης, η υπουργός Παιδείας Α. Διαμαντοπούλου επισήμανε ότι η «Ελλάδα, αυτή τη στιγμή, δεν σημαίνει μόνο PSI και προβλήματα στην οικονομία. Στην Παιδεία, υπάρχει ανάγκη μεταρρύθμισης σε όλα τα επίπεδα και κάθε μέρα που χάνεται, την “πληρώνουμε” με χρόνια. Στο υπουργείο Παιδείας έγινε σήμερα, από μία επιτροπή εξαιρετικών επιστημόνων, η παρουσίαση του προγράμματος σπουδών στο Λύκειο και του συστήματος πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Θα ήθελα να υπογραμμίσω το καλό κλίμα συνεργασίας και ανταλλαγής προτάσεων ανάμεσα στα κόμματα και στα μέλη της Διακομματικής Επιτροπής για την Παιδεία. Είναι κατανοητό σε όλους μας, πλέον, ότι στην Παιδεία απόλυτη προϋπόθεση είναι η εθνική συνεννόηση».

Από την πλευρά του, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Β. Κουλαϊδής τόνισε ότι «σήμερα παρουσιάστηκε η πρόταση της Επιτροπής προς τη Διακομματική Επιτροπή, σχετικά με το νέο σύστημα πρόσβασης. Βασική μας αρχή είναι να μην αιφνιδιαστεί κανένας μαθητής. Για αυτό το λόγο, η πλήρης εφαρμογή του νέου συστήματος θα αφορά τους μαθητές που, αυτή τη στιγμή, φοιτούν στη Γ΄ Γυμνασίου. Για τους μαθητές που σήμερα φοιτούν στη Β’ και Γ΄Λυκείου δεν θα υπάρξει απολύτως καμία αλλαγή στο σύστημα πρόσβασης, ούτε στο πρόγραμμα σπουδών».

Ειδικότερα:
– Οι μαθητές, που αυτή τη στιγμή φοιτούν στην Α’ Λυκείου, θα παρακολουθήσουν στη Β’ και Γ’ Λυκείου προσαρμοσμένα προγράμματα σπουδών, που θα τους επιτρέπουν τη συμμετοχή στο καινούργιο σύστημα των εισαγωγικών εξετάσεων. Θα πάρουν μέρος σε τελική γραπτή εξέταση που θα περιλαμβάνει δύο ομάδες θεμάτων:

– Η πρώτη ομάδα θεμάτων θα καθορίζει το βαθμό του απολυτηρίου και

– Η δεύτερη ομάδα θεμάτων θα περιλαμβάνει τα μαθήματα για εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση και θα καθορίζει το βαθμό πρόσβασης.

– Για τους σημερινούς μαθητές της Α’ Λυκείου δεν θα υπάρξει καμία αλλαγή στον τρόπο διοργάνωσης των εξετάσεων.

Για το νέο σύστημα πρόσβασης:

– Στην πρόταση για το νέο σύστημα πρόσβασης, τα μαθήματα για εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση θα είναι 3- 5, για τα οποία θα έχουν λόγο τα τμήματα των ΑΕΙ, που θα καθορίζουν και το συντελεστή βαρύτητας για κάθε μάθημα. Να σημειωθεί ότι το ένα μάθημα θα είναι οπωσδήποτε η Νεοελληνική Γλώσσα.

– Οι μαθητές θα εξετάζονται σε δύο ομάδες μαθημάτων (για το απολυτήριο και για την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση).

– Τα θέματα της πρώτης ομάδας, για το απολυτήριο, θα είναι κοινά για όλους τους μαθητές πανελλαδικά. Οι μαθητές θα δίνουν όλα τα μαθήματα που διδάσκονται. Με βάση το νέο πρόγραμμα σπουδών, οι μαθητές θα κάνουν επιλογές μαθημάτων και θα διδάσκονται 8 μαθήματα στη Γ’ Λυκείου, άρα θα δίνουν εξετάσεις σε 8 μαθήματα.

– Αν οι μαθητές δεν θέλουν να εισαχθούν στην Ανώτατη Εκπαίδευση, δεν θα παίρνουν μέρος στην εξέταση της δεύτερης ομάδας μαθημάτων.

– Για τμήματα που έχουν χαμηλή ζήτηση προτείνεται εισαγωγή χωρίς εξετάσεις.