Μετά το θάνατο του Παντελή Παντελίδη, όπου κάποιοι προσπάθησαν να ρίξουν το «φταίξιμο» στο γρήγορο τζιποειδές που οδηγούσε, ήρθε ο -τουλάχιστον περίεργος- θάνατος του αμφιλεγόμενου εκδότη, που αποτεφρώθηκε μπροστά στις κάμερες της Αττικής Οδού. Το τραγικό συμβάν συνέβη μέσα σε ένα ακριβό γερμανικό «αυτοκίνητο ελευθέρου χρόνου» (SUV), που ανήκει επίσης στην ίδια κατηγορία με το όχημα του άτυχου αοιδού.

Το όχημα, κινούμενο στη μεσαία λωρίδα της Αττικής Οδού, πήρε φωτιά, κατευθύνθηκε στην αριστερή λωρίδα και στη συνέχεια έξυσε για λίγα μέτρα το διαχωριστικό στηθαίο (τσιμεντένιο τζέρσεϊ), για να ακινητοποιηθεί και να γίνει παρανάλωμα του πυρός, στέλνοντας στον άλλο κόσμο τον επιβάτη του που κατά τα φαινόμενα δεν έκανε καμιά προσπάθεια να το εγκαταλείψει.

Το γεγονός φυσικά κατέλαβε αμέσως την πρώτη θέση στις ειδήσεις των ΜΜΕ και έβγαλε στον αέρα ειδικούς και μη, να λένε άλλος το κοντό του και άλλος το μακρύ του.

Εμείς εδώ δεν έχουμε άποψη για τις θεωρίες συνωμοσίας (που με βάση τις ενδείξεις δείχνουν να έχουν κάποια βάση), αλλά μπορούμε να δώσουμε κάποια δεδομένα που έχουν να κάνουν με το πώς εξελίσσεται μια φωτιά σε ένα όχημα και ποιες είναι οι κινήσεις που ενστικτωδώς κάνει ο οδηγός του, οδηγούμενος κατά βάση από τον πανικό του και το ένστικτο αυτοσυντήρησης.

Το αυτοκίνητο που κάηκε το θύμα, είναι θεωρητικά και πρακτικά ένα από τα καλύτερα της κατηγορίας του, ιδιαίτερα ασφαλές σε όλα τα επίπεδα, σχετικά καινούριο (κατασκευής 2007-2010) και καλά συντηρημένο με βάση τα όσα κατέθεσε ο μηχανικός που το συντηρούσε.

Πλέον αυτού, από το 2003 μέχρι σήμερα δεν έχει σημειωθεί καμιά φωτιά συνεπεία μηχανικού προβλήματος ή αστοχίας υλικού σε Porsche Cayenne (το συγκεκριμένο ήταν ατμοσφαιρικό, κυβισμού 4,8λτ, με 385 ίππους). Η μοναδική περίπτωση φωτιάς σε Cayenne συνέβη το 2002 (στις ΗΠΑ αν θυμάμαι καλά) όταν καλώδια που περνούσαν κάτω από το πεντάλ του φρένου, πατήθηκαν από αυτό, βραχυκύκλωσαν και δημιούργησαν πρόβλημα.

Πέραν αυτού, η εκδήλωση φωτιάς από τον χώρο του κινητήρα (είναι σαφές πως από εκεί ξεκίνησε η φωτιά), προειδοποιεί τους επιβάτες πολύ πριν φουντώσει και τους εγκλωβίσει μέσα στην καμπίνα. Μυρωδιές από τα καλώδια και τα πλαστικά που αρχικά σιγοκαίγονται, αλλά και καπνοί που γίνονται ορατοί είτε από τους αεραγωγούς της καμπίνας, είτε από τους αρμούς του καπό (ο υπογράφων αυτά είδε και γλύτωσε τις δυο φορές μέχρι σήμερα όταν βρέθηκε σε αυτοκίνητο που άρχισε να καίγεται), ειδοποιούν τους επιβαίνοντες, πολύ πριν το πρόβλημα γίνει αξεπέραστο.

Η συνέχεια είναι σχεδόν αυτονόητη και μηχανική (υποσυνείδητη). Το σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζει ένας οδηγός που επιβάλλει την άμεση ακινητοποίηση του οχήματός του, τον οδηγεί στη δεξιά λωρίδα και όχι στην αριστερή που κινήθηκε το αυτοκίνητο του άτυχου εκδότη (αριστερά θα πήγαινε μόνο κάποιος που έχει συνηθίσει να οδηγεί στους δρόμους της Βρετανίας ή άλλης χώρας με το ίδιο σύστημα). Πόσω μάλλον που στο συγκεκριμένο σημείο, δεξιά υπήρχε μεγάλο πλάτωμα, όπου με άνεση και ασφάλεια μπορούσε να σταματήσει το φλεγόμενο όχημα.

Όμως το Cayenne πήγε προς τα αριστερά και σταμάτησε εφαπτόμενο στο τσιμεντένιο στηθαίο, που εκτός των άλλων εμπόδιζε και το άνοιγμα της πόρτας του οδηγού. Γιατί πήγε αριστερά; Μήπως ο οδηγός του είχε συνηθίσει να οδηγεί σε δρόμους της Βρετανικής Κοινοπολιτείας, ή μήπως δεν ήταν σε θέση να το κατευθύνει και αυτό ακολούθησε την κλίση του δρόμου, που στο συγκεκριμένο σημείο (αριστερή στροφή) γέρνει προς τα αριστερά, δηλαδή προς το στηθαίο;

Έστω να υποθέσουμε πως ξεπέρασε το ένστικτό του και αντί για δεξιά πήγε αριστερά, έγδαρε το στηθαίο και σταμάτησε σε επαφή με αυτό ώστε να μην μπορεί να ανοίξει την πόρτα του. Γιατί δεν προσπάθησε να διαφύγει από τη δεξιά πόρτα; Οι μαρτυρίες και τα σχετικά βίντεο δείχνουν ότι αρχικά η φωτιά είχε μικρή ένταση, ενώ ο χώρος στην καμπίνα του Cayenne είναι τόσο ευρύχωρος που εύκολα κάποιος που επείγεται να το εγκαταλείψει μπορεί να περάσει από τη θέση του οδηγού στη δεξιά πλευρά και την ελεύθερη πόρτα.

Να υποθέσουμε ότι οι πόρτες ήταν κλειδωμένες (στα αυτοκίνητα αυτά αμέσως μετά την εκκίνηση κλειδώνουν οι πόρτες, εκτός και αν ο χειριστής έχει επιλέξει άλλη ρύθμιση στο μενού: Ρυθμίσεις ασφαλείας) και η φωτιά «έκοψε» το ρεύμα, απαγορεύοντας στις πόρτες να ανοίξουν;

Στο συγκεκριμένο μοντέλο, αλλά και σε όλα (ή σχεδόν όλα) όσα έχουν κεντρικό κλείδωμα, οι πόρτες ανοίγουν από μέσα ακόμα και χωρίς ρεύμα, αρκεί ο χρήστης να τραβήξει δυο φορές τον μοχλό (πετούγια) κάτι που γίνεται ακόμα και μηχανικά μέσα στον πανικό του εγκλωβισμού.

Με βάση όλα τα παραπάνω, αλλά και τα στατιστικά δεδομένα που έχουμε από τα Cayenne, είναι σχεδόν απίθανο να φταίει το όχημα για το θάνατο του Μαυρίκου, είτε επειδή «μπουρλότιασε» ακαριαία, είτε επειδή τον εγκλώβισε μέσα στην καμπίνα. Το τι ακριβώς έγινε είναι θέμα των ειδικών και ίσως να μην το μάθουμε ποτέ.

Δικό μας θέμα είναι να ξεκαθαρίσουμε ότι τα σύγχρονα αυτοκίνητα δεν γίνονται στιγμιαία στα καλά καθούμενα (π.χ. χωρίς σφοδρότατη σύγκρουση) λαμπάδες, ούτε εκρήγνυνται τα ρεζερβουάρ τους. Αυτά ανήκουν στη σφαίρα των κινηματογραφικών εφέ.

Αυτός είναι και ο λόγος που, σε κάθε αυτοκίνητο πρέπει να υπάρχει έγκυρος πυροσβεστήρας ξηράς κόνεως ή CO2, χωρητικότητας τουλάχιστον 1,5-2,0 λίτρων, άμεσα προσβάσιμος από τον οδηγό (καλύτερη θέση κάτω από το εμπρός μέρος του καθίσματος οδηγού). Μαζί και ένα ειδικό διπλής λειτουργίας εργαλείο, που μπορεί να κόψει τις ζώνες ασφαλείας (υπάρχουν ελάχιστες περιπτώσεις που μπορεί να μπλοκάρει ο μηχανισμός ασφάλισης) και να σπάσει τα τζάμια για να διευκολύνει την έξοδο των επιβατών.

Με λίγα λόγια, αν ο οδηγός είναι ενεργός ακόμα και σε περίπτωση φωτιάς υπάρχει χρόνος, αρκεί να γίνουν έγκαιρα οι σωστές κινήσεις και ακόμα καλύτερα αν στην καμπίνα βρίσκονται τα παραπάνω εργαλεία.

Κοντολογίς, ας ψάξουμε τα αίτια πρώτα στους ανθρώπους προτού ρίξουμε τις ευθύνες διαμονοποιώντας τη μηχανή.

Νίκος Τσάδαρης