Ένα σημαντικό έργο προστασίας, συντήρησης και αποκατάστασης του Μεγάλου Θεάτρου της Νικόπολης διενεργείται και ολοκληρώνεται στις 31 Δεκεμβρίου 2015 από την Επιστημονική Επιτροπή Νικόπολης-Διεύθυνση Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων.

Στο πλαίσιο του έργου του ΕΣΠΑ «Προστασία, συντήρηση και αποκατάσταση Μεγάλου Θεάτρου Νικόπολης (Α΄ Φάση)», πραγματοποιείται από το 2013 πολυσχιδές έργο στο ρωμαϊκό Θέατρο της Νικόπολης, ένα από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα του είδους στην Ελλάδα, η ίδρυση του οποίου ανάγεται στην εποχή του Αυγούστου. Οι εργασίες που εκτελούνται αποσκοπούν στη διασφάλιση του μνημείου και των κινητών ευρημάτων του (στερεώσεις, αποκαταστάσεις τοιχοποιιών, συντηρήσεις επιχρισμάτων και κινητών ευρημάτων), στη διερεύνηση των διαφόρων οικοδομικών φάσεων του (αποχωματώσεις, αναδείξεις περιγραμμάτων και ανασκαφές), αλλά και στην προστασία και ανάδειξή του (περίφραξη, κατασκευή περιμετρικής διαδρομής επισκεπτών και εξέδρας θέασης, τοποθέτηση πινακίδων ενημέρωσης μεταξύ των οποίων και σε γραφή Braille για άτομα με προβλήματα όρασης).

nik1
Αποκάλυψη εδωλίων του κάτω κοίλου (ima cavea) και του δαπέδου της ορχήστρας με εσοχές της ένθετης πολύστιχης επιγραφής
nik2
Απομάκρυνση επικίνδυνων καταπεσμένων όγκων από το μνημείο

Με την ολοκλήρωση των παραπάνω εργασιών, διασφαλίζεται σε πρώτη φάση η προστασία του μνημείου και αίρεται ο κίνδυνος ενδεχόμενης κατάρρευσης τμημάτων του, ενώ παράλληλα προκύπτουν νέα στοιχεία για τη μορφή και την κατάσταση διατήρησής του.

nik3
Αεροφωτογραφία από ανατολάς της δυτική πύλης γνωστής ως «Αραπόπορτας» των παλαιοχριστιανικών τειχών καθώς και του ωδείου στο τέλος των εργασιών στερέωσης και αποκατάστασης
nik4
Αεροφωτογραφία του ωδείου κατά τη διάρκεια αποκατάστασης των κερκίδων του άνω κοίλου

Η αποκάλυψη τριών σειρών μαρμάρινων εδωλίων του κάτω κοίλου (ima cavea) σε άριστη κατάσταση, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και εδώλια του προεδρείου, τμήματος της κεντρικής κλίμακας που οδηγεί στο άνω κοίλο (summa cavea) καθώς και της βόρειας εισόδου του θεάτρου (vomitorium), αναθεωρούν σε μεγάλο βαθμό την αρχική υπόθεση, κατά την πρώτη φάση των ερευνών, σχετικά με την κατάσταση διατήρησης του μνημείου. Τότε, η έρευνα είχε αποκαλύψει μόνο μέρος του υποστρώματος των κερκίδων και η παρουσία τριών ασβεστοκάμινων στο εσωτερικό του θεάτρου είχε οδηγήσει στη σκέψη ότι η αρχική κατασκευή αποδομήθηκε, με στόχο τη μετατροπή του δομικού υλικού σε ασβέστη. Με τα μέχρι σήμερα ανασκαφικά δεδομένα, φαίνεται ότι η υφαρπαγή του υλικού συντελέστηκε μόνο στο άνω κοίλο, ενώ διατηρούνται ακόμη αρκετά τμήματα του κάτω κοίλου, αλλά και του δαπέδου της ορχήστρας. Στο τμήμα του δαπέδου που ήλθε πρόσφατα στο φως, μπροστά από τα εδώλια αποκαλύφθηκαν οι εσοχές πολύστιχης ένθετης επιγραφής από μεταλλικά γράμματα στην οποία μεταξύ άλλων διακρίνονται οι λέξεις ΝΙΚΟΠΟΛΕΙ ΙΕΡΑ, ενώ κάποιες εκ των εσοχών διατηρούν κατά χώρα μολύβι και τον χαλκό των ένθετων γραμμάτων. Στο ίδιο σημείο, αποκαλύφθηκε πληθώρα μαρμάρινων θραυσμάτων, μεταξύ αυτών και ανάγλυφη πλάκα με ιδεαλιστική κεφαλή σε πλάγια όψη.

nik5
Αρχιτεκτονικά μέλη της καταπεσμένης ανωδομής του ωδείου παρατεταγμένα μετά την απομάκρυνση τους
nik6
Αεροφωτογραφία του οίκου του εκδίκου Γεωργίου γνωστού ως «Βασιλόσπιτο» ἠ «Παλάτι» κατά τη διάρκεια των εργασιών

Όλα τα παραπάνω θεωρούνται ότι ανήκουν στην πρώτη οικοδομική φάση του θεάτρου, η οποία τοποθετείται με τα ως τώρα δεδομένα στα τέλη του 1ου αι. π.Χ.

nik7
Αναστήλωση κιόνων στο περιστύλιο του οίκου του εκδίκου Γεωργίου. Παριστάνεται η τοποθέτηση κίονα στην ανατολική πτέρυγα της στοάς

Το έργο θα αποδοθεί σταδιακά στο κοινό από τις 31 Δεκεμβρίου 2015 που θα ολοκληρωθούν οι εργασίες του ΕΣΠΑ (Α’ Φάση), ενώ πρόθεση του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού είναι να ενταχθεί και στην επόμενη φάση του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης. Το Μεγάλο Θέατρο της Νικόπολης, μετά το πέρας των εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα είναι επισκέψιμο σε όλα τα τμήματά του, όπου έχουν ήδη περατωθεί οι εργασίες. Το Ρωμαϊκό Ωδείο θα έχει αποκατασταθεί πλήρως έως τις 31 Δεκεμβρίου 2015 και εφεξής θα μπορεί να διατίθεται και για πολιτιστικές εκδηλώσεις.