Μπορεί το σχολικό διάβασμα να μην προκαλεί ρίγη ενθουσιασμού στους Έλληνες μαθητές, το εξωσχολικό όμως φαίνεται πως το απολαμβάνουν, εξ ου και έρχονται πρώτοι σύμφωνα με έρευνα του προγράμματος PISA του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης.

Οι 15χρονοι Έλληνες δηλώνουν ότι διαβάζουν για δική τους ευχαρίστηση σε ποσοστό 82,5% κι έτσι βρίσκονται στην πρώτη θέση ανάμεσα στις χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ.

Μάλιστα το ποσοστό είναι κατά 4,5 μονάδες αυξημένο σε σχέση με το 2000 την ώρα που  ο μέσος όρος στον ΟΟΣΑ εμφανίζει πτώση πέντε μονάδων.

Ανάμεσα στα δύο φύλα, τα κορίτσια εμφανίζονται να έχουν καλύτερη σχέση με το εξωσχολικό διάβασμα σε σχέση με τα αγόρια με μια διαφορά 12 μονάδων, 86,4% έναντι 74,4%.

Όπως και στις υπόλοιπες χώρες μέλη του ΟΟΣΑ τον περισσότερο χρόνο των 15χρονων μαθητών στο εξωσχολικό διάβασμα απορροφούν τα περιοδικά. Το 60,5% των μαθητών αναφέρει ότι διαβάζει με δική του πρωτοβουλία «αρκετές φορές το μήνα» ή «αρκετές φορές την εβδομάδα» περιοδικά και ακολουθούν οι εφημερίδες (42,8%), τα κόμικς (24,7%), τα λογοτεχνικά βιβλία (21,5%) και τα δοκίμια (7,2%).

Παρά την «πρωτιά» ανάμεσα στις 35 χώρες του ΟΟΣΑ, οι Έλληνες μαθητές φαίνεται να υστερούν στην ποιότητα του αναγνωστικού αντικειμένου, αφού το ποσοστό των 15χρονων μαθητών στην Ελλάδα που διαβάζουν λογοτεχνία (μυθιστορήματα, νουβέλες και διηγήματα) έχει μειωθεί κατά δύο μονάδες σε σχέση το 2000, ενώ υπολείπεται κατά εννέα μονάδες του μέσου όρου των χωρών του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης. Γενικότερα, οι Έλληνες μαθητές «σκίζουν» στην ανάγνωση περιοδικών και κόμικς, ενώ βρίσκονται κάτω από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ σε λογοτεχνία, δοκίμια και εφημερίδες.

Από τα συμπεράσματα της μελέτης του ΟΟΣΑ προκύπτουν ενδιαφέροντα στοιχεία και για τις σχέσεις του Διαδικτύου με το διάβασμα καθώς το on line διάβασμα φαίνεται να συνδέεται με υψηλότερες επιδόσεις στην κατανόηση κειμένου.

«Οι μαθητές που είναι εξοικειωμένοι με δραστηριότητες όπως το να διαβάζουν μηνύματα στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, στα φόρουμ συζητήσεων, ειδήσεις, διαδικτυακές εγκυκλοπαίδειες, ή αναζητούν πληροφορίες στο Διαδίκτυο, έχουν σε γενικές γραμμές μεγαλύτερη αναγνωστική ικανότητα», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση.