Σε ακόμη χαμηλότερα επίπεδα κινούνται το 2011 η βιομηχανία μηχανοκίνητων οχημάτων, ρυμουλκούμενων και ημιρυμουλκούμενων, καθώς και η βιομηχανία λοιπού εξοπλισμού μεταφορών, παρουσιάζοντας πτώση του όγκου παραγωγής το πρώτο πεντάμηνο του 2011 κατά 27,1% η πρώτη και κατά 19,7% η δεύτερη.

Το 2010, η μείωση της παραγωγής μηχανοκίνητων οχημάτων, ρυμουλκούμενων και ημιρυμουλκούμενων, είχε ανέλθει σε 7,4%, ενώ η αντίστοιχη της παραγωγής λοιπού εξοπλισμού μεταφορών ήταν 56,5%, καθώς συρρικνώθηκε δραματικά η παραγωγική δραστηριότητα του ναυπηγικού τομέα.

Συγχρόνως, τα έσοδα των μεσαίου και μεγάλου μεγέθους επιχειρήσεων παραγωγής μεταφορικών μέσων, δηλαδή είτε μηχανοκίνητων οχημάτων, ρυμουλκούμενων και ημιρυμουλκούμενων, είτε λοιπού εξοπλισμού μεταφορών, μειώθηκαν κατά 20%. Επίσης, σε ποσοστό 75%, οι επιχειρήσεις κατέγραψαν επιδείνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων τους.

Αυτά προκύπτουν από στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και την επεξεργασία των ισολογισμών των 28 μεγαλύτερων επιχειρήσεων παραγωγής μεταφορικών μέσων με πωλήσεις άνω των τριών εκατομμυρίων ευρώ και συνολικές πωλήσεις 517,9 εκατ. ευρώ, οι οποίες γνωστοποίησαν τα οικονομικά τους αποτελέσματα του προηγούμενου έτους ως τις 30 Ιουλίου 2011. Το καθαρό αποτέλεσμα αυτών των επιχειρήσεων, στις οποίες δεν περιλαμβάνεται η μεγαλύτερη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία, καθώς εκκρεμεί η δημοσίευση του ισολογισμού της, ήταν ζημιά 60,7 εκατ. ευρώ.

Γενικότερα, 17 κερδοφόρες (60,7% του συνόλου) εμφανίζουν καθαρά κέρδη ύψους 13,5 εκατ. ευρώ και 11 ζημιογόνες (39,3%) παρουσιάζουν ζημιές ύψους 74,1 εκατ. ευρώ, με συνέπεια να προκύπτουν συνολικές καθαρές ζημιές ύψους 60,7 εκατ. ευρώ έναντι συνολικών καθαρών ζημιών ύψους 103,6 εκατ. ευρώ, που είχαν παρουσιάσει οι ίδιες αυτές επιχειρήσεις το 2009. Επομένως, σε σύγκριση με το 2009 τα καθαρά αποτελέσματα των 28 εταιρειών βελτιώθηκαν κατά 42,9 εκατ. ευρώ.

Η βελτίωση αυτή οφείλεται στη μείωση ζημιών κατά 62,1 εκατ. ευρώ που κατέγραψε το 2010, σύμφωνα με προσωρινά στοιχεία, η υπό δημόσιο έλεγχο βιομηχανία αεροπορικού εξοπλισμού, η οποία αύξησε κατά 30,9 εκατοστιαίες μονάδες το μεικτό της περιθώριο (μεικτά αποτελέσματα +24 εκατ. ευρώ έναντι -22,5 εκατ. ευρώ το 2009 και αποτελέσματα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων +8,4 εκατ. ευρώ έναντι -51,8 εκατ. ευρώ το 2009). Η εν λόγω βιομηχανία κατέγραψε ζημιά προ φόρων 28 εκατ. ευρώ το 2010 έναντι αντίστοιχης ζημιάς 90,2 εκατ. ευρώ την προηγούμενη οικονομική χρήση.

Oι 28 μεγαλύτερες επιχειρήσεις παρουσιάζουν μείωση των εσόδων κατά 20%

Συμπεριλαμβανομένης αυτής, οι 28 μεγαλύτερες επιχειρήσεις παρουσιάζουν μείωση των εσόδων κατά 20%, αλλά βελτίωση των μεικτών κερδών κατά 43%. Επίσης, παρουσιάζουν θετικά αποτελέσματα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) έναντι αρνητικών το 2009 και μείωση των ζημιών προ φόρων και τόκων (EBIT) κατά 70%. Συγχρόνως, βελτίωσαν τους συντελεστές των μεικτών κερδών κατά 7 εκατοστιαίες μονάδες από το 9% στο 16%, των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) κατά 5,6 εκατοστιαίες μονάδες από το -4,1% στο 1,5% και των κερδών προ φόρων και τόκων (EBIT) κατά 4,8 εκατοστιαίες μονάδες, από το -7,7% στο -2,9%.

Αναλυτικότερα, οι 17 κερδοφόρες πραγματοποίησαν συνολικές πωλήσεις 151,1 εκατ. ευρώ, οι οποίες αντιστοιχούν στο 29,2% των συνολικών πωλήσεων των 28 μεσαίου και μεγάλου μεγέθους επιχειρήσεων με διαθέσιμα συγκρίσιμα στοιχεία για τα δύο τελευταία έτη. Οι πωλήσεις των 11 ζημιογόνων ήταν ύψους 366,8 εκατ. ευρώ (70,8%).

* Δεκαπέντε επιχειρήσεις, οι οποίες ήταν κερδοφόρες το 2009, παρέμειναν και κατά το 2010 κερδοφόρες, πραγματοποιώντας καθαρά κέρδη ύψους 7,3 εκατ. ευρώ έναντι 10,8 εκατ. ευρώ το 2009, μειωμένα κατά 3,5 εκατ. ευρώ.

* Εξι επιχειρήσεις οι οποίες ήταν κερδοφόρες το 2009 με καθαρά κέρδη 3,9 εκατ. ευρώ, εμφάνισαν κατά το 2010 ζημιές ύψους 7,2 εκατ. ευρώ, έχοντας έτσι απώλειες ύψους 11,1 εκατ. ευρώ.

* Πέντε επιχειρήσεις οι οποίες ήταν ζημιογόνες το 2009, παρέμειναν και κατά το 2010 ζημιογόνες, πραγματοποιώντας ζημιές 66,9 εκατ. ευρώ έναντι 113,7 εκατ. ευρώ το 2009, μειωμένες έτσι κατά 46,8 εκατ. ευρώ.

* Δύο επιχειρήσεις οι οποίες ήταν ζημιογόνες το 2009 με ζημιές 4,5 εκατ. ευρώ, εμφάνισαν κατά το 2010 κέρδη 6,1 εκατ. ευρώ, λόγω εισροής έκτακτων εσόδων, έχοντας έτσι ωφέλεια της τάξεως των 10,6 εκατ. ευρώ.

Οι συνολικές πωλήσεις εμφανίζονται κατά 20% μειωμένες (-126,4 εκατ. ευρώ) εξαιτίας πτώσης των πωλήσεων της πλειονότητας των επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα, αυτές που τις αύξησαν ήταν εννέα (32,1%), καθώς οι υπόλοιπες 19 (67,9%) είδαν τις πωλήσεις τους να μειώνονται.

Τα μεικτά κέρδη (82,8 εκατ. ευρώ) αυξήθηκαν κατά 24,7 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν στο επίπεδο των 7,7 εκατ. ευρώ από -26,5 εκατ. ευρώ το 2009 (+34,2 εκατ. ευρώ). Τα αποτελέσματα προ φόρων και τόκων (EBIT) ήταν -15 εκατ. ευρώ έναντι -49,6 εκατ. ευρώ (+34,6 εκατ. ευρώ).

Βελτίωσαν τα μεικτά κέρδη οι εννέα από τις 28 επιχειρήσεις (32,1%) και τα λειτουργικά 11 (39,3%). Συγχρόνως, βελτίωσαν τους συντελεστές του μεικτού κέρδους και του λειτουργικού κέρδους επίσης 11 (39,3%).

Στο σύνολο των 28 επιχειρήσεων η αποδοτικότητα του ενεργητικού σε κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA), με βάση τα μεγέθη του 2010, ήταν 0,5% (-1,5% το 2009).

Τα αποτελέσματα προ φόρων βελτιώθηκαν κατά 49,4 εκατ. ευρώ, καθώς κατεγράφησαν ζημιές ύψους 47,8 εκατ. ευρώ έναντι αντίστοιχων ζημιών 97,2 εκατ. ευρώ το 2009 (+51%). Μετά την πρόβλεψη για φόρους (αυξήθηκαν από 6,4 εκατ. ευρώ σε 12,8 εκατ. ευρώ) προέκυψαν καθαρές ζημιές 60,7 εκατ. ευρώ έναντι καθαρών ζημιών 103,6 εκατ. ευρώ το 2009 (+41%).

Ωστόσο, τα συνολικά αποτελέσματα του κλάδου αναμένεται να επηρεαστούν σημαντικά από αυτά που θα παρουσιάσει η προαναφερθείσα μεγάλη εταιρεία του υποκλάδου της ναυπήγησης και επισκευών/μετασκευών πλοίων.

Επιδείνωση των καθαρών αποτελεσμάτων παρουσιάζουν, μεταξύ των 28 επιχειρήσεων, οι 21 (75%), καθώς οι υπόλοιπες επτά (25%) τα βελτίωσαν. Στο επίπεδο των προ φόρων αποτελεσμάτων επιδείνωση εμφανίζουν 17 (60,7%).

Mηδενική η παραγωγή υπηρεσιών ανακατασκευής πλοίων την περίοδο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2010

Σύμφωνα με αναλυτικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, που αφορούν την περίοδο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2010, στο διάστημα αυτό ήταν μηδενική η παραγωγή υπηρεσιών μετατροπής και ανακατασκευής πλοίων και πλωτών εξεδρών και κατασκευών, καθώς και η παραγωγή πλοίων και παρόμοιων σκαφών για μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων και η παραγωγή τροχαίου υλικού, όπως είναι τα βαγόνια και σκευοφόροι.

Αυξήθηκαν η παραγωγή των μηχανοκίνητων οχημάτων για τη μεταφορά δέκα ή περισσότερων επιβατών κατά 111,8%, των οχημάτων για τη μεταφορά εμπορευμάτων κατά 168,5% και των μερών και εξαρτημάτων για μηχανοκίνητα οχήματα, όπως προφυλακτήρες, φρένα, κιβώτια ταχυτήτων, κατά 27%.

Συγχρόνως, μειώθηκαν η παραγωγή των μηχανοκίνητων οχημάτων ειδικής χρήσης, όπως τα πυροσβεστικά οχήματα και οι μπετονιέρες, κατά 57,2%, των αμαξωμάτων για μηχανοκίνητα οχήματα κατά 20,2%, των εμπορευματοκιβωτίων που είναι ειδικά σχεδιασμένα για να μεταφέρονται από ένα ή περισσότερα μεταφορικά μέσα κατά 19,8%, των ρυμουλκούμενων και ημιρυμουλκούμενων οχημάτων κατά 85,6% και των μερών και εξαρτημάτων αμαξωμάτων αυτοκινήτων, περιλαμβανομένων των θαλάμων οδήγησης, κατά 34,9%.

Η παραγωγή οχημάτων με εμβολοφόρο κινητήρα εσωτερικής καύσης, στον οποίο η ανάφλεξη γίνεται με συμπίεση, παρέμεινε μηδενική. Επίσης, μειώθηκε η παραγωγή πολεμικών πλοίων κατά 16,15%, βυθοκόρων, πλοίων-φάρων, πλωτών γερανών και άλλων σκαφών όπως τα λιμενικά και υποβρύχια, κατά 13,8%, πλωτών κατασκευών, συμπεριλαμβανομένων των εξεδρών ιχθυοκαλλιέργειας, πλωτών δεξαμενών, στεγανών κιβωτίων, προσδετήρων πλοίων, σημαντήρων και πλωτών υφαλοδεικτών, κατά 18,6%, σκαφών αναψυχής και αθλητισμού κατά 25,3% και ποδηλάτων και άλλων δίτροχων χωρίς κινητήρα κατά 18,3%.

Η εξέλιξη του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων μηχανοκίνητων οχημάτων το 2011 ανά μήνα, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2010, έχει ως εξής: -2,3% τον Ιανουάριο (+1,3% τον Ιανουάριο του 2010), -12,9% τον Φεβρουάριο (-12,6%), +8,8% τον Μάρτιο (-33,1%), -18,6% τον Απρίλιο (-32,8%) και -41,5% τον Μάιο (+15,3%). Επίσης, η εξέλιξη του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων λοιπού εξοπλισμού μεταφορών το 2011 ανά μήνα, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2010, έχει ως εξής: -28,1% τον Ιανουάριο (-49,3% τον Ιανουάριο του 2010), -22,7% τον Φεβρουάριο (-57,5%), -21,5% τον Μάρτιο (-57,6%), -24,9% τον Απρίλιο (-60,0%) και -22,4% τον Μάιο (-64,3%).