Εικόνες που προκαλούν θλίψη από την οικολογική τραγωδία στον Σαρωνικό και το μαζούτ στο παραλιακό μέτωπο των νοτίων προαστίων, κάνουν πλέον τον γύρο του κόσμου. Από χθες έγιναν «μαύρες» οι παραλίες του Αγίου Κοσμά, το Καλαμάκι και λίγο αργότερα, οι ακτές στη Γλυφάδα. Η πρωτοφανής για τα ελληνικά δεδομένα οικολογική τραγωδία παίρνει διαστάσεις ανεξέλεγκτες και ήδη υπάρχουν πολλά αναπάντητα ερωτήματα. Η οικολογική καταστροφή είναι τεράστια στη Σαλαμίνα, στην περιοχή του Αγίου Κοσμά, στην Φρεατίδα, στην Πειραϊκή, ενώ σε παραλίες σε Ελληνικό και Γλυφάδα η δυσοσμία είναι έντονη και οι κηλίδες αγγίζουν σχεδόν τις ξαπλώστρες. Μάλιστα μια μεγάλη πετρελαιοκηλίδα βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από τη Βούλα. 239985 Σε 20 με 30 ημέρες θα καθαρίσει η πετρελαιοκηλίδα στο Σαρωνικό, δήλωσε χθές στον ΣΚΑΪ ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ναυτιλίας, Διονύσης Καλαματιανός. Είπε επίσης ότι σύμφωνα με την ενημέρωση από την πλοιοκτήτρια εταιρεία, η στεγανοποίηση του δεξαμενόπλοιου έχει σχεδόν επιτευχθεί, επισημαίνοντας ωστόσο ότι τα πετρελαιοειδή ταξιδεύουν με τους ανέμους και δεν πρόκειται για νέα μόλυνση σε Ελληνικό και Γλυφάδα. Υπήρξαν σημεία στο παραλιακό μέτωπο της Γλυφάδας που είχαν μετατραπεί σε βούρκο πετρελαίου, είπε στο ΣΚΑΪ ο δήμαρχος της πόλης Γιώργος Παπανικολάου. Τόνισε ότι η κατάσταση με τη ρύπανση είναι πολύ δύσκολη, σημειώνοντας ότι φέτος για πρώτη φορά η Γλυφάδα είχε λάβει γαλάζια σημαία για την παραλία της. Ο δήμαρχος είπε πως χθες άρχισε η άντληση πετρελαίου από το νερό με πλωτά μέσα και το απόγευμα η άντληση στις ακτές. Χαρακτηριστικά ανέφερε πως μόνο από την παραλία του Ζέρβα αντλήθηκαν 28 τόνοι πετρέλαιο. 239929 Όλα ξεκίνησαν την περασμένη Κυριακή όταν το Αγία Ζώνη ΙΙ βυθίστηκε στο Σαρωνικό. Τη Δευτέρα, οι κάτοικοι της Σαλαμίνας, ξύπνησαν από την οσμή του πετρελαίου: Οι παραλίες από την Κυνοσούρα έως τα Σελήνια έγιναν «μαύρες». Τρεις ημέρες μετά η πετρελαιοκηλίδα έχει ρυπάνει ένα μεγάλος μέρος του Σαρωνικού. Το μαζούτ έφτασε πρώτα στην Πειραϊκή και μέσα σε λίγες ώρες, οι ακτές σε Άγιο Κοσμά και Καλαμάκι έγιναν «μαύρες». Λίγο αργότερα ο δήμαρχος Γλυφάδας έκανε γνωστό πως το πετρέλαιο έχει φτάσει εκεί.

Τα αναπάντητα ερωτήματα που θέτει η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού

Ανακοίνωση για το τραγικό ατύχημα που σημειώθηκε στο πλοίο «Αγία Ζώνη ΙΙ», συνέπεια του οποίου ήταν να διαρρεύσει μεγάλη ποσότητα αργού πετρελαίουκαι η μόλυνση της θάλασσας και των ακτών του Σαρωνικού σε σημαντικό βαθμό, εξέδωσε η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ). 4226583 Στην ανακοίνωση γίνεται λόγος για τεράστια και αναπάντητα ερωτήματα, ενώ καταλογίζονται ευθύνες στην κυβέρνηση και στο υπουργείο. Η ΠΕΝΕΝ υποστηρίζει πως το πλοίο ήταν 45 ετών και με πολλά μπαλώματα και τονίζει ότι απουσίαζαν τα εννιά από τα 11 μέλη του πληρώματος. Μάλιστα αναφέρει ότι «γεννιούνται σοβαρά ερωτηματικά όπως ότι ενώ το πλοίο ήταν φορτωμένο και έπρεπε σε αυτό να υπάρχει πλήρης επάνδρωση του πληρώματος». Αναλυτικά η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης: Τεράστια και αναπάντητα ερωτηματικά δημιουργεί η βύθιση του μικρού Δ/Ξ «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» της Ναυτιλιακής εταιρίας του Θ. Κουντούρη το οποίο ήταν αγκυροβολημένο στο Βόρειο τμήμα του αγκυροβολίου Πειραιά. Το πλοίο απέπλευσε έμφορτο τις πρωινές ώρες της 10/9/2017 από τα διυλιστήρια Ασπροπύργου (ΕΛΠΕ) μεταφέροντας 2.200 μετρικούς τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil. Στο πλοίο φέρονται να επέβαιναν 2 μέλη του πληρώματος σε σύνολο 11….. Οι δύο Ναυτικοί που επέβαιναν στο πλοίο διασώθηκαν την τελευταία στιγμή από ρυμουλκό που είχε προσεγγίσει την περιοχή βύθισης του πλοίου. Να σημειωθεί ότι στην περιοχή επικρατούσαν πολύ καλές καιρικές συνθήκες. Να υπογραμμίσουμε επίσης ότι το πλοίο ήταν κατασκευής του 1972 χωρητικότητας 3205 τόνων. Υπερήλικο το οποίο όπως αποδείχθηκε ήταν εξαιρετικά επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας ενώ σύμφωνα με διάφορες αναφορές και καταγγελίες, στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες!!! Επίσης η ανακοίνωση του ΥΕΝ σχετικά με την βύθιση του πλοίου έγινε μετά από 13 ώρες ενώ στην ίδια αυτή ανακοίνωση όλως περιέργως εκείνο το οποίο βγάζει μάτι είναι η βεβιασμένη αναφορά ότι όλα τα πιστοποιητικά του πλοίου είχαν ελεγχθεί και βρέθηκαν εντάξει!! Ταυτόχρονα γεννιούνται σοβαρά ερωτηματικά όπως ότι ενώ το πλοίο ήταν φορτωμένο και έπρεπε σε αυτό να υπάρχει πλήρης επάνδρωση του πληρώματος, αντίθετα έλειπαν 9 από τα 11 μέλη του πληρώματος!! Ταυτόχρονα οι προδιαγραφές των πλοίων αυτής της ηλικίας, σε συνδυασμό με την μεταφορά και επεξεργασία πετρελαιοειδών μέσα και γύρω από το λιμάνι του Πειραιά τα καθιστά εξαιρετικά επικίνδυνα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και ειδικότερα για την πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης σε περίπτωση ναυτικού ατυχήματος. Σε ότι αφορά την βύθιση του πλοίου αποδείχτηκε περίτρανα η ανικανότητα, η ανεπάρκεια σχεδιασμού – οργάνωσης και κυρίως των μέσων για τον περιορισμό της θαλάσσιας ρύπανσης και κατ’ επέκταση της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε στην Σαλαμίνα αλλά και σε μεγάλο μέρος της ακτογραμμής του Πειραιά. Αποτέλεσμα αυτής της ανεπάρκειας είναι το γεγονός ότι η πετρελαιοκηλίδα κατέκλυσε ακόμη και το κεντρικό τμήμα των ακτών του Πειραιά, όπως την Πειραϊκή, την Φρεατύδα κ.λπ. Οι ευθύνες της κυβέρνησης και του ΥΕΝ σχετικά με τα αδιαμφισβήτητα προβλήματα που αφορούσαν την ασφάλεια του συγκεκριμένου πλοίου σε συνδυασμό με την πλήρη αποτυχία που σημειώθηκε στην μη επέκταση της πετρελαιοκηλίδας και της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε δείχνουν για άλλη μια φορά πόσο μικρή σημασία δίνεται στην ασυδοσία των εφοπλιστών και μέσα από ανεπαρκείς και αναποτελεσματικούς ελέγχους διασφαλίζεται η χρησιμοποίηση πλοίων που αποτελούν κινητές οικολογικές βόμβες έτοιμες σε κάθε στιγμή να προκαλέσουν ανεπανόρθωτη περιβαλλοντική καταστροφή! Ενδιαφέρον έχει και πρέπει να σημειωθεί ότι τις ημέρες της βύθισης του πλοίου και έως χθες ο Υπουργός Ε.Ν παρέμεινε ακλόνητος στο ταξίδι του στο Λονδίνο και στις συναντήσεις του με τους εκεί εκπροσώπους του εφοπλιστικού κεφαλαίου για να συζητάει μαζί τους την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεών τους και περιχαρής δήλωνε από εκεί σε ραδιοφωνικούς σταθμούς ότι «το ΥΕΝ έδρασε άμεσα και αποτελεσματικά» και ότι «έχει ελεγχθεί κατά 90 έως 95% η πετρελαιοκηλίδα» ενώ μόλις σήμερα ανακοινώθηκε ότι θα γίνει σύσκεψη με υπηρεσιακούς παράγοντες και άλλους φορείς, δηλαδή 4 μέρες μετά το τραγικό συμβάν. Τα συμπεράσματα οφείλουν να τα βγάλουν ο λαός και οι κάτοικοι της Σαλαμίνας και του Πειραιά που ένα τριήμερο βιώνουν την δυσοσμία και την καταστροφή των ακτών τους! Η ΠΕΝΕΝ απαιτεί να γίνει εξονυχιστικός έλεγχος από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες κυρίως για την κατάσταση στο πλοίο, τις συνθήκες και τα αίτια της βύθισής του καθώς και τους λόγους που ξέφυγε από κάθε έλεγχο η πετρελαιοκηλίδα η οποία προκάλεσε πρωτοφανή θαλάσσια ρύπανση και καταστροφή.

Ποια είναι η θέση της εταιρείας

Τη λύπη της για τη μόλυνση που προκλήθηκε από το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου «Αγ. Ζώνη ΙΙ» εξέφρασε η πλοιοκτήτρια εταιρία, η οποία τόνισε ότι η διαρροή καυσίμου έχει σταματήσει και πως το πλοίο ήταν αξιόπλοο. «Δηλώνουμε την αμέριστη συμπαράστασή μας στους κατοίκους, τους επιχειρηματίες της περιοχής και τις τοπικές αρχές. Από την πλευρά μας, αμέσως μετά την βύθιση του πλοίου, που είναι τεράστιο πλήγμα για εμάς, το προσωπικό και τις οικογένειές μας, δόθηκαν εντολές στην ιδιωτική εταιρεία που ανέλαβε το έργο της απορρύπανσης, να πράξει ό,τι είναι ανθρωπίνως και τεχνικώς δυνατό, ώστε να καθαριστεί πλήρως η πληγείσα περιοχή. Έχουμε τις διαβεβαιώσεις ότι αυτό θα γίνει», αναφέρεται σχετικά από την «Αγία Ζώνη Ναυτική Εταιρεία». 239986 Η εταιρεία δηλώνει ότι «η διαρροή καυσίμων από το πλοίο έχει σταματήσει» και συνεχίζονται οι προσπάθειες άντλησης του φορτίου, που θα μεταφορτωθεί σε άλλο πλοίο, το οποίο ναύλωσε η εταιρεία για το σκοπό αυτό, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι δεν υπάρχει καμία πιθανότητα μελλοντικής διαρροής. «Σε κάθε περίπτωση είμαστε και θα παραμείνουμε σε διαρκή επαφή με όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες προκειμένου να αποκατασταθεί πλήρως το περιβάλλον» αναφέρει ενώ σχετικά με τα αίτια του ναυαγίου, ενημερώνει ότι «οι αυτοψίες των δυτών και οι πραγματογνωμοσύνες από τις αρμόδιες αρχές και οργανισμούς είναι σε εξέλιξη και όταν ολοκληρωθούν», θα είναι σε θέση να γνωρίζει. Επισημαίνει ότι «το πλοίο ήταν αξιόπλοο, τα πιστοποιητικά του ήταν εν ισχύι και είχε υποβληθεί σε όλους τους ελέγχους, όπως η κείμενη νομοθεσία απαιτεί». «Η “υποψία” που εκφράζεται από οιονδήποτε σχετικά με υποτιθέμενη μη καταλληλότητα του πλοίου να εκτελεί το έργο για το οποίο προοριζόταν είναι ψευδής, συκοφαντική και η εταιρεία επιφυλάσσεται των δικαιωμάτων της», σημειώνει τέλος η πλοιοκτήτρια εταιρεία.