Ο Ρούπερτ Μπρουκ -με σπουδές στην Κλασσική και Αγγλική Φιλολογία στο Κέμπριτζ- γράφει την πρώτη του καλοδεχούμενη ποιητική συλλογή το 1911.

Γράφει η Χαρά Κιούση

Με το ξέσπασμα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου κατατάσσεται εθελοντής στο Βασιλικό Ναυτικό.Το πλοίο σαλπάρει για Δαρδανέλια και από κει για Αίγυπτο όπου προσβάλλεται από δυσεντερία. Πεθαίνει στον όρμο τρεις Μπούκες της Σκύρου και τον θάβουν εκεί, σ’ ένα ελαιώνα  που δέχτηκε εν μέσω πολέμου τη λυρική και ιδεαλιστική ποίηση του  27χρονου Άγγλου.

Η «Λιθουανία» – δράμα σε μια πράξη που πρωτοπαρουσιάστηκε το 1915 στο «Chicago Little Theatre» – και «ο Αλιόσα, το τσουκάλι» του Τολστόι – διήγημα σε ρεαλιστική γραφή-  είναι δυο σημαντικά έργα που τα συνδέει «αφελές και συναισθηματικά» ύφος. Οι ήρωες πρόσωπα – σύμβολα δοτικότητας  και μια ανώτερης ηθικής ανήκουν σε ένα τρόπο ζωής ή σε «μιαν ανθρώπινη ιδιότητα».

Στη Λιθουανία ο συγγραφέας με λόγο στυγνό, σκληρό  και μια χροιά ποιητικότητας εστιάζει την ωμή πραγματικότητα. Οι ήρωές του με αλλόκοτα τερτίπια δημιουργούν αιτιολογημένα ερωτήματα καθώς είναι δεμένοι με αρρωστημένους δεσμούς από  τη μοίρα. Είναι εκείνοι που προκαλούν το πεπρωμένο ή εκείνο τους εξουσιάζει; Αιχμάλωτοι της φυσικής και της κοινωνικής τους αδυναμίας, εξαθλιωμένοι ηθικά γίνονται αδίστακτοι, μια μικρή εγκληματική ομάδα, όπου κάθε χαρακτήρας εξελίσσει τη σκέψη του σε αποτρόπαια πράξη,  οδηγώντας στη λύση του δράματος.  Η τραγικότητα τους παγιδεύει σε ατελέσφορα όνειρα και οι ποθητές διαφυγές τους, στις οποίες αναγνωρίζονται αυτοβιογραφικά ίχνη του Μπρουκ. τους εκδικούνται.

Η σκηνοθετική άποψη του Γιάννη Φίλια, που έστησε και τους ατμοσφαιρικούς ζοφερούς φωτισμούς, αναζήτησε θρησκευτική λύτρωση σε ψαλμωδίες και μεταφυσικές αγωνίες. Οι τέσσερις ερμηνευτές δούλεψαν φιλότιμα πάνω σ’ ένα δράμα, στο οποίο αργότερα ο Αλμπέρ Καμύ ανέπτυξε το εξαιρετικό έργο του «Παρεξήγηση».

Στον «Αλιόσα, το τσουκάλι» ο Τολστόι προβάλει απέναντι στον εγωκεντρισμό της ανώτερης τάξης, την παραδειγματική αγνότητα, αρετή και ευτυχία ενός προβληματικού ατόμου που υπάρχει «σε κατάσταση αρχέγονης αγαθοσύνης».

Και εδώ η ηθική προβάλλεται σε θρησκευτικό επίπεδο με καρτερία, με αυταπάρνηση και  παθητικότητα σε μια παγιωμένη κατάσταση. «Ο μονολιθικά μονολογικός» ρεαλισμός του Τολστόϊ εδώ παρουσιάζεται σε αφηγηματική μορφή με τη χρήση μιας μαριονέτας,  που χειρίζεται επιδέξια η Πέρσα Κατσανούλη και κατασκεύασε η Ζέτα Σακελλαρίου.

Η εμψύχωση του συμπαγούς αυτού διηγήματος με τη μαριονέτα είναι μια απόπειρα που απαιτεί τεχνική θεατρική πείρα και γνώσεις. Ο «ξερακιανός, αυτιάς και μυταράς» Αλιόσα που εκ φυσικού του υπάρχει σε δυσαρμονία με τον κόσμο των ανθρώπων, είναι σε απόλυτη αρμονία με τον ηθικά ανώτερο κόσμο της φύσης.

Συντελεστές:

Σκηνοθεσία-φωτισμοί: Γιάννης Φίλιας
Ηχητικός σχεδιασμός: Βασίλης Πανταζόπουλος
Κατασκευή μαριονέτας & επιμέλεια κίνησης: Ζέτα Σακελλαρίου
Χειρισμός μαριονέτας: Πέρσα Κατσανούλη

Παίζουν:

Αντώνης Γουγής, Ιωάννα Ζήνα, Πέρσα Κατσανούλη, Γιώργος Λιάκος

Θέατρο Φούρνος > Εξάρχεια – Νεάπολη

Διεύθυνση: Μαυρομιχάλη 168 Τηλέφωνο: 2106460748, 6981701416

Τετάρτη: 21:00

Εισιτήρια

10 ευρώ, 8 ευρώ (φοιτητικό-ανέργων)

Τηλ. 210 6460748