«Δεν υπάρχει τίποτα δυσκολότερο από την απεικόνιση του πραγματικά υπέροχου ανθρώπου», έγραψε ο Ντοστογιέφσκι. Είναι ακόμα δυσκολότερο βέβαια να τον παραστήσεις στη σκηνή. Ο Λέβαν Τσουλάτσε, αναμορφωτής του γεωργιανού θεάτρου, διασκεύασε το έργο περιοριζόμενος στα σπουδαιότερα πρόσωπα και με τη σκηνοθετική του ευφυΐα παρουσίασε ένα έργο αντάξιο της φήμης του. Είναι χαρά να βλέπεις τέτοιες παραστάσεις όπου ο αλτρουισμός, η ανθρωπιά και η αθωότητα τονίζουν την αξία της αληθινής ζωής. Γράφει η Χαρά Κιούση Ο Ροσκόλνικωφ, φοιτητής της Νομικής, κάνει ένα διπλό φόνο. Σκοτώνει μια γριά τοκογλύφο και την αφελή αδελφή της με κίνητρο τη ληστεία. Ο λόγος είναι βαθειά εσωτερικός, γιατί ο νέος οραματίζεται την κοινωνική αλλαγή και διαπράττει το έγκλημα θέλοντας να υπερβεί τον εαυτό του. Ύστερα κατατρέχεται από τύψεις και αντιφατικά συναισθήματα αυτοτιμωρίας, τα οποία εντείνονται όταν στη ζωή του μπαίνουν από κοντά η αδελφή του Ντούνια, ο μέλλον σύζυγός της, ο φίλος και συμφοιτητής του, Ραζουμίχιν, ο ανακριτής Πορφύρης, η νεαρή πόρνη Σόνια, ο πατέρας της κι ο νεαρός Λούζχιν. Ο έρωτας του Ραζκόλνικωφ για τη Σόνια, που θρέφει τον πατέρα της και τη μητριά της, καθώς και τα παιδιά της και η αξιοπρεπής του ανάκριση από τον ανακριτή, τον πείθουν να ομολογήσει το έγκλημά του, για να τύχει μιας ευνοϊκής ποινής. Η διασκευή του Λεβάν Τσουλάτσε προσεγγίζει το «Έγκλημα και Τιμωρία» με ιδιότυπο χιούμορ, προσδίδοντάς του μιαν αύρα αστυνομική με θρησκευτικές, φιλοσοφικές και κοινωνικές διαστάσεις. Η φροντισμένη και πολυσύνθετη σκηνοθετική του σύλληψη παρά την επιβεβλημένη οικονομία του κειμένου, εξέπεμψε θυμική θερμότητα. Το επιβεβαίωσε το ολόψυχο χειροκρότημα των θεατών που δεν ήταν απλά ευγενικό. Οι μεγαλόκαρδες ερμηνείες των ηθοποιών εμψύχωσαν το Λόγο και προέβαλλαν την υπερατομική του πνοή. Ο Τ. Ιορδανίδης ως Ρασκόλνικωφ επωμίζεται ένα δύσκολο ρόλο. Μ’ ένα υποκριτικό γύμνασμα συναισθημάτων, προσωποποιεί τον αμοραλιστή και ιδεοληπτικό φοιτητή της Νομικής που παίρνει το νόμο στα χέρια του, υπερβαίνοντας κάθε ηθική, νομιμοποιώντας μέσα του το έγκλημα. Άνθρωπος περήφανος, αλλά εξαθλιωμένος, ευτελισμένος από την ένδεια, περιφρονεί στον έσχατο βαθμό την τοκογλύφο «ψείρα». Η ιδιότυπη θεωρία του για το κοινωνικό καλό και η ηθική του ωφελιμισμού, τον οδηγούν στο φόνο. Τα κίνητρά του είναι ανώτερα, είναι ένας «ιδεολόγος εγκληματίας» που ολοκληρώνει μ’ αυτόν τον τρόπο τον προορισμό του. Ο πρωταγωνιστής εξωτερικεύει το απόμακρο, το κλειστό του χαρακτήρα του ήρωα, την υπαρξιακή του αγωνία, την οργή, την αγανάκτηση την αμφισβήτηση της πίστης και τη βαθμιαία του μετακύλιση στην ψυχική κόλαση που ο ίδιος επιβάλλει στην ύπαρξή του. Συντριπτικός στον τραγικό ρόλο του Μαρμελάντωφ, ο Θ. Κατσιφάδος, έξοχη Ντούνια, η Σοφία Πανάγου. Ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης επιβάλλεται με την αυτοκυριαρχία, την αυτοπεποίθηση, την ανθρωπιά και την κατανόηση που δείχνει ως ανακριτής. Αν και από την αρχή κρατά το παιχνίδι στα χέρια του, γίνεται δάσκαλος της εξεταστικής μεθόδου που αγγίζει τα όρια της πατρικής στοργής. Εξαιρετικός στους ρόλους του ο Δ. Διακοσάββας, τρυφερή υποδειγματική οντότητα αφοσίωσης. Ως Σόνια η Θάλεια Ματίκα. Συνεπής υποκριτικά είναι και ο Δ. Καπετανάκος ως Ραζουμίχιν. Η επιμέλεια της μουσικής, το ευρηματικό λιτό σκηνικό, τα ταπεινά κοστούμια και το συμμετέχον κοινό ολοκλήρωσαν την αισθητική της παράστασης. Μιας παράστασης που υπερβαίνει την ηθική και νομιμοποιεί το έγκλημα, ωσότου αυτό μεταβληθεί σε σεβασμό στους θεσμούς. Περνώντας από την ενοχή στην κάθαρση και τελικά στην σωτηρία και στην «ηθική αναγέννηση» του ανθρώπου μέσα από την αλληλεγγύη, τον σεβασμό, την πορεία προς την ελευθερία και την αγάπη.

Συντελεστές

Διασκευή-σκηνοθεσία-φωτισμοί- μουσική επιμέλεια: Λεβάν Τσουλάτζε Μετάφραση: Νίνο Γκοσούα Σκηνικά: Σταύρος Λίτινας Κοστούμια: Ιλένια Δουλαβίρη Βοηθός σκηνοθέτη: Μάικο Σαματασβίλι Εικαστική επιμέλεια: Αλίνα Αναστασιάδη Φωτογραφίες: Μελίνα Δόσιου Παίζουν Ρασκόλνικωφ: Τάσος Ιορδανίδης Πορφύρης: Ιεροκλής Μιχαηλίδης Σόνια: Θάλεια Ματίκα Ντούνια: Σοφία Πανάγου Ραζουμίχιν: Δημήτρης Καπετανάκος Γριά τοκογλύφος-Λούζχιν: Δημήτρης Διακοσάββας Μαρμελάντωφ: Θόδωρος Κατσιφάδος

Πληροφορίες παράστασης

Θέατρο Άνεσις, διεύθυνση: Κηφισίας 14, τηλέφωνο: 2107488881-2 Από 8 Οκτωβρίου Τετάρτη: 19:30 Πέμπτη: 20:00 Παρασκευή: 21:00 Σάββατο: 21:00 Κυριακή: 19:30 Εισιτήρια Τετάρτη και Πέμπτη: 16 ευρώ Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή: 19 ευρώ Φοιτητές, δάσκαλοι, καθηγητές κι άνω των 65 χρόνων: 14 ευρώ Άνεργοι: 10 ευρώ Προπώληση εισιτηρίων: Στο ταμείο του θεάτρου ΑΝΕΣΙΣ, Λ. Κηφισίας 14, Αμπελόκηποι, Τηλ.2107488881-2, στο Viva.gr (τηλέφωνο κρατήσεων 11876), στο κατάστημα Viva (The Mall Athens) και στο VivaWallet Mobile App, στα καταστήματα Public και στο tickets.puplic.gr, στα βιβλιοπωλεία Παπασωτηρίου και στο tickets.papasotiriou.gr, στα βιβλιοπωλεία Ianos και στο tickets.ianos.gr, στα καταστήματα Seven Spots, στα Reload Stores, στα καταστήματα Media Markt και στο tickets.mediamarkt.gr