Ο βαθύτατα ανατρεπτικός αμερικανός σκηνοθέτης δεν έχει φτιάξει μόνο μια σειρά από βίαια κινηματογραφικά διαμαντάκια, αλλά ένα ολοκληρωμένο και σφιχτοδεμένο σύμπαν που λειτουργεί ως κινηματογραφικό όλον.

Και μάλιστα, για να είμαστε ακριβείς, μιλάμε όχι για ένα, αλλά για δύο κινηματογραφικά σύμπαντα!

Ονόματα και χαρακτήρες που εμφανίζονται και επανεμφανίζονται, φτιαχτές μάρκες που διατρέχουν τις ταινίες του και άλλα πολλά αποδεικνύουν τους κομψούς και πανέξυπνους τρόπους με τους οποίους κλείνει το μάτι ο Ταραντίνο στους σινεφίλ θεατές του, αυτούς που μπορούν και διακρίνουν τις ομοιότητες πίσω από τις ιστορίες.

Αν λοιπόν έχετε χάσει τις συνδέσεις, διαβάστε παρακάτω…

Τα δύο σύμπαντα του κινηματογραφικού Ταραντίνο



Όπως έχει υποδείξει σε πλήθος συνεντεύξεών του, όλες του οι ταινίες (εκτός από το «Jackie Brown» που είναι κινηματογραφική προσαρμογή μυθιστορήματος), λαμβάνουν χώρα σε δύο παράλληλα σύμπαντα: το Πραγματικότερο από το Πραγματικό (Realer than Real) και το Κινηματογραφικό (Movie Movies). Ο κόσμος ταινιών όπως τα «Reservoir Dogs», «True Romance» και «Pulp Fiction» τοποθετούνται δηλαδή στην απτή πραγματικότητα, την ίδια ώρα που φιλμ όπως τα «Kill Bill» και «From Dusk Till Dawn» είναι εντελώς φανταστικά, σαν ταινίες που θα έβλεπαν οι ήρωες των «Pulp Fiction» και «Reservoir Dogs» στον κινηματογράφο. Κι αυτό εξηγεί ιδανικά γιατί οι ταινίες που εμπίπτουν στο Κινηματογραφικό σύμπαν (Movie Movies) είναι πιο ονειρικές, φανταστικές και βίαιες από τις αντίστοιχες του Πραγματικού…

Τα τσιγάρα Red Apple



Η Red Apple είναι μια φανταστική μάρκα τσιγάρων που εμφανίζεται διαρκώς στις ταινίες του Ταραντίνο, όπως στο «Pulp Fiction»,στο «From Dusk Till Dawn», ακόμα και στο σπονδυλωτό «Four Rooms» (που έγραψε ο Ταραντίνο και σκηνοθέτησε ένα από τα τέσσερα μέρη του). Αν και η πλέον αξιομνημόνευτη εμφάνιση των ταραντινικών τσιγάρων έγινε στο «Kill Bill Vol. 1», όταν η Νύφη περνά δίπλα από μια γιγαντοαφίσα της Red Apple. Όποιος έχει παρατηρήσει τη μάρκα, έχει καταλάβει ήδη πολλά για τη συσχέτιση των ταινιών του Ταραντίνο…

Ο Vincent Vega του «Pulp Fiction» είναι αδερφός του Mr. Blonde του «Reservoir Dogs»

Δύο από τα παλιότερα φιλμ του Ταραντίνο παραέχουν πολλά κοινά για να τα αγνοήσει κανείς. Όπως; Μα οι κακοποιοί με τα μαύρα κοστούμια που όταν δεν ληστεύουν ή δολοφονούν επιδίδονται σε ανιαρούς διαλόγους («Pulp Fiction» και «Reservoir Dogs»)! Η συνάφεια μόνο συμπτωματική δεν είναι, καθώς το πραγματικό όνομα του Mr. Blonde είναι Vic Vega, ο ακόμα πιο ψυχωτικός αδερφός του Vincent Vega δηλαδή! Ο Ταραντίνο είχε δηλώσει την πρόθεσή του να κάνει μια ταινία, πρίκουελ των δύο φιλμ, για τα αδέλφια Vega (Τζον Τραβόλτα και Μάικλ Μάντσεν), αν και το πλάνο του δεν ευοδώθηκε ποτέ (μέχρι στιγμής τουλάχιστον)…

Το εστιατόριο Jack Rabbit Slim’s

Ακόμα μια απόδειξη ότι τα «Reservoir Dogs» και «Pulp Fiction» τοποθετούνται στο ίδιο κινηματογραφικό σύμπαν είναι το Jack Rabbit Slim’s, το οποίο εμφανίζεται και στις δύο ταινίες. Πρόκειται για ρετρό εστιατόριο της δεκαετίας του 1950 που οι γκαρσόνες είναι ντυμένες Μέριλιν Μονρόε, Μπάντι Χόλι και άλλους αστέρες της εποχής. Εκεί πήγε, όπως θυμόμαστε, για χορό και φλερτ ο Vincent Vega (Τζον Τραβόλτα) τη Mia Wallace (Ούμα Θέρμαν) στο «Pulp Fiction», την ίδια στιγμή που στο «Reservoir Dogs» το εστιατόριο παίζει σε ραδιοφωνική διαφήμιση που ακούγεται στην αποθήκη αμέσως μετά τη δολοφονία του Mr. Blonde από τον Mr. Orange. Αν ακούσετε προσεκτικά, το Jack Rabbit Slim’s διαφημίζει το μιλκσέικ των πέντε δολαρίων του! Το «Reservoir Dogs» (1992) κυκλοφόρησε 2 χρόνια πριν από το «Pulp Fiction» (1994), αν και όπως ισχυρίστηκε ο Ταραντίνο, το δεύτερο στριφογύριζε ήδη στο μυαλό του όταν έγραφε το πρώτο…

Η Mia Wallace του «Pulp Fiction» μπορεί να είναι η Νύφη του «Kill Bill»



Στο «Pulp Fiction», η Ούμα Θέρμαν παίζει τη Mia Wallace, την επίδοξη ηθοποιό που είναι τώρα σύντροφος του βαρόνου του υποκόσμου. Όταν βγαίνει λοιπόν με τον Vincent Vega (στο Jack Rabbit Slim’s φυσικά), η Mia του περιγράφει το επεισόδιο-πιλότο που είχε παίξει για μια τηλεοπτική σειρά με πέντε καυτές μυστικές πρακτόρισσες, τη «Fox Force Five». Στο «Kill Bill», η Ούμα Θέρμαν ενσαρκώνει τη γυναίκα που ξυπνά από κώμα τεσσάρων ετών για να ανακαλύψει ότι το παιδί που κυοφορούσε έχει εξαφανιστεί, επιδιδόμενη κατόπιν σε μια προσωπική σταυροφορία εκδίκησης της σπείρας των δολοφόνων, μέλος της οποίας ήταν παλιότερα και η ίδια. Λαμβάνοντας υπόψη ότι το «Pulp Fiction» εκτυλίσσεται στον πραγματικό κόσμο και το «Kill Bill» στο φανταστικό ταραντινικό σύμπαν, μπορεί να υποθέσει κανείς ότι ήταν η Mia Wallace αυτή που έπαιξε τον ρόλο της Νύφης. Οι στόχοι εξάλλου της Νύφης είναι τα μέλη μιας πενταμελούς σπείρας κακοποιών (Deadly Viper Assassination Squad), την ίδια ώρα που και η Fox Force Five αποτελούνταν από 5 μέλη. Θα μπορούσε δηλαδή, εναλλάσσοντας τα ταραντινικά σύμπαντα, μετά τα γεγονότα του «Pulp Fiction», οι παραγωγοί του (φανταστικού) τηλεοπτικού «Fox Force Five» να το έκαναν ταινία, δίνοντας στη Mia Wallace τον πρωταγωνιστικό ρόλο!

Ο Mr. White του «Reservoir Dogs» συνεργαζόταν με την Alabama του «True Romance»

Όπως θυμόμαστε, στο «Reservoir Dogs» ο Mr. White και ο Joe απολάμβαναν το ποτάκι τους στο γραφείο του τελευταίου, όταν ο Joe ρώτησε τον Mr. White για τη συνεργάτιδά του, την Alabama, και εκείνος αποκρίθηκε ότι έχει να τη δει περισσότερο από ενάμιση χρόνο. Οι δυο τους συνήθιζαν άλλοτε να ληστεύουν μαζί. Η Alabama (Πατρίσια Αρκέτ) είναι επίσης ο πρωταγωνιστικός χαρακτήρας στο «True Romance» (1993), ένα φιλμ που έγραψε ο Ταραντίνο αλλά σκηνοθέτησε ο Τόνι Σκοτ. Εκεί η Αλαμπάμα είναι μια πόρνη που ερωτεύεται τον πελάτη της (Clarence) και εκείνος την παντρεύεται και σκοτώνει τον νταβατζή της. Έπειτα από τόνους κινηματογραφικής βίας, οι δυο τους καταλήγουν σε ειδυλλιακή παραλία με τον γιο τους παραμάσχαλα. Ωστόσο, στο αρχικό σενάριο της ταινίας (την ταραντινική εκδοχή δηλαδή), ο Clarence σκοτώνεται και η Alabama το σκάει με τα λεφτά. Στο μυαλό του Ταραντίνο λοιπόν, η Alabama που σχετίζεται με τον Mr. White συνέχισε την εγκληματική της καριέρα και από κει ξεκινά το «True Romance»…

Το Big Kahuna Burger

Το φανταστικό μπεργκεράδικο του Ταραντίνο κάνει την πλέον αξιομνημόνευτη εμφάνισή του στο «Pulp Fiction»: οι Jules και Vincent εισβάλουν στο διαμέρισμα όπου μια ομάδα πιτσιρικάδων απολαμβάνουν τα μπέργκερ τους και ο Jules ανακρίνει έναν από αυτούς (Brett) για το χάμπουργκερ που τρώει, μαθαίνοντας ότι είναι από την αλυσίδα Big Kahuna. Ο Jules δοκιμάζει μάλιστα μια μπουκιά από το λαχταριστό χάμπουργκερ του Brett πριν τον στείλει στον άλλο κόσμο. Το Big Kahuna εμφανίζεται σε δυο ακόμα φιλμ του Ταραντίνο, αν και πιο διακριτικά πια. Στο «From Dusk Till Dawn», για παράδειγμα, ο Seth Gecko κουβαλά μια χαρτοσακούλα με το λογότυπο του μπεργκεράδικου, την ίδια στιγμή που μια κούπα από το Big Kahuna Burger εμφανίζεται πλάι στα τσιγάρα Red Apple στο κομμάτι που σκηνοθέτησε ο Ταραντίνο στο «Four Rooms»!

Ο Donny Donowitz του «Inglourious Basterds» είναι ο πατέρας του Lee Donowitz του «True Romance»

Στο «Άδωξοι Μπάσταρδη», ο Donny είναι ένας αμερικανοεβραίος στρατιώτης που απολαμβάνει να ξεκάνει τους Ναζί με το μπαστούνι του μπέιζμπολ. Είναι μέλος της ομάδας που σκοτώνει τον Χίτλερ ανατινάζοντας μια κινηματογραφική αίθουσα, αν και από την έκρηξη σκοτώνεται και ο ίδιος. Ο γιος του, Lee Donowitz, μεγάλωσε και έγινε πετυχημένος κινηματογραφικός παραγωγός («True Romance»), με τη συσχέτιση να είναι κάτι παραπάνω από προφανής: ο πατέρας του πέθανε σε σκοτεινή αίθουσα σκοτώνοντας τον Νο 1 κακό της Ιστορίας, με το σινεμά να στιγματίζει έτσι τον άγουρο ψυχισμό του παιδιού…

Η Linda Kaye του «Reservoir Dogs» και του «Pulp Fiction»

Εγκαταλείποντας ο Mr. Pink το κοσμηματοπωλείο στο «Reservoir Dogs», πέφτει πάνω στο παρμπρίζ ενός αυτοκινήτου. Αφού απειλεί την οδηγό με το «σιδερικό» του, σπάει το παράθυρο του οδηγού, τραβά τη γυναίκα έξω και φεύγει με το αμάξι της. Η οδηγός που κείτεται στην άσφαλτο είναι η Linda Kaye. Στο «Pulp Fiction» τώρα, με το που χτυπά ο Butch με το αμάξι του τον Marcellus Wallace, ο βαρόνος του εγκλήματος βγάζει το πιστόλι του και πυροβολεί τον Butch. Τη σφαίρα την τρώει βέβαια μια γυναίκα στον γοφό της και δεν είναι άλλη από τη Linda Kaye! Και φυσικά δεν είναι καθόλου συμπτωματικές οι αστραπιαίες και επεισοδιακές εμφανίσεις της ίδιας ηθοποιού στις δύο ταινίες…