Εικόνες για την κοινωνία του 21ου αιώνα, εικόνες υποψήφιες για Όσκαρ, εικόνες γεμάτες σασπένς, εικόνες αποκαλυπτικές, φρικτές -καταγραφές σύγχρονων γενοκτονιών, εικόνες -προσωπικές και κοινωνικές διαδρομές ανθρώπων στο περιθώριο των σύγχρονων “πολιτισμένων” και μη κοινωνιών συνθέτουν τις δεκάδες ταινίες που μετέχουν στο φετινό 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα, η προετοιμασία του οποίου ολοκληρώνεται τις επόμενες μέρες.

Η διοργάνωση θα πραγματοποιηθεί από τις 13 έως τις 22 Μαρτίου στις δύο αίθουσες του κινηματογράφου «Ολύμπιον» της πλατείας Αριστοτέλους άλλα και σ’ αυτές του Λιμανιού.

Με διευθυντή τον διευθυντή και του Φεστιβάλ Κινηματογράφου κ. Δημήτρη Εϊπίδη, αλλά χωρίς διοίκηση (η θητεία του πενταμελούς Δ.Σ. με πρόεδρο τον σκηνοθέτη κ. Γιάννη Σμαραγδή έχει λήξει τον περασμένο Αύγουστο και παραμένει σε παράταση μέχρι τον ορισμό νέου Δ.Σ), το 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, συνεχίζει την πολυετή πολιτισμική του παρέμβαση και ενημέρωση των σινεφίλ στη Θεσσαλονίκη.

Στα ντοκιμαντέρ που επιλέχθηκαν μέχρι στιγμής και συμπεριλαμβάνονται στο υπό διαμόρφωση πρόγραμμα προβολών ξεχωρίζουν:

-Τα υποψήφια για Όσκαρ: «Το αλάτι της γης» (The Salt of the Earth) των: Βιμ Βέντερς και Τζουλιάνο Ριμπέιρο Σαλγάδο. Πρόκειται για ένα συναρπαστικό καλειδοσκόπιο της ανθρώπινης υφηλίου με όλες τις αντιφάσεις της. Η ταινία εστιάζει στη ζωή και το έργο του καταξιωμένου βραζιλιάνου φωτορεπόρτερ Σεμπαστιάο Σαλγάδο (ο γιος του συνυπογράφει τη σκηνοθεσία), και η γεμάτη σασπένς ταινία τεκμηρίωσης με τον τίτλο «Virunga» του Ορλάντο βον Έινσιντελ (σε εκτέλεση παραγωγής του Λεονάρντο ντι Κάπριο). Πρόκειται για μια ταινία -μείγμα οικολογικού ντοκιμαντέρ και πολιτικού θρίλερ, η οποία καταγράφει τον αγώνα μιας ομάδας ανθρώπων να προστατέψουν το ομώνυμο πάρκο -μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO στο Κονγκό.

-Τα «μεγάλα» σύγχρονα θέματα όπως: «Το βλέμμα της σιωπής» που καταγράφει στην ομώνυμη («The Look of Silence» ο Τζόσουα Οπενχάιμερ ο οποίος μετά το πολυβραβευμένο «The Act of Killing» επιστρέφει θεματικά στη φρικτή γενοκτονία που διαπράχθηκε στην πρόσφατη ιστορία της Ινδονησίας, αλλά και: «Ο γύρος του κόσμου σε …50 Κοντσέρτα» στην οποία (ταινία) η δημιουργός της Χέντι Χόνινγκμαν επιχειρεί μέσα από ένα αναπάντεχο μουσικό road movie να καταρρίψει τα εθνοτικά, θρησκευτικά, πολιτισμικά σύνορα ανά τον κόσμο με «πρωταγωνίστρια» μια από τις καλύτερες ορχήστρες του κόσμου: τη Βασιλική Ορχήστρα Concertgebouw του Άμστερνταμ. -Στο βαθιά ανθρώπινο «Dreamcatcher» της Κίμ Λοντζινότο μια πρώην ιερόδουλη, που κατάφερε να ξεφύγει από την πορνεία και να γίνει υπέρμαχος των δικαιωμάτων γυναικών σε απόγνωση, ενώ η βραβευμένη με Όσκαρ Μπάρμπαρα Κοπλ στην ταινία «Running From Crazy» παρακολουθεί την Μάριελ Χέμινγουεϊ- εγγονή του Έρνεστ Χέμινγουεϊ, σε ένα ταξίδι αυτογνωσίας που το στοιχειώνει η κληρονομιά της οικογένειάς της, σημαδεμένη από ψυχικές ασθένειες και εξαρτήσεις.

– Βασισμένο στο μοναδικό ντοκιμαντέρ του Άλφρεντ Χίτσκοκ, το «Night Will Fall» του Αντρέ Σίνγκερ αποτελεί μια συγκλονιστική εμπειρία, με φόντο τα στρατόπεδα συγκέντρωσης του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ενώ το αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ «Poverty INC» του Μάικλ Μάθεσον Μίλερ, διερευνά το παρασκήνιο του φαύλου κύκλου της παγκόσμιας φτώχειας που υποκινείται συνειδητά ή ασυνείδητα από τη Δύση.

– Δυο δημοσιογράφοι – σκηνοθέτες, τέλος, καταγράφουν στην κάμερα τις προσωπικές τους, σοκαριστικές ιστορίες: Έχοντας βιώσει τη βία και τον εξευτελισμό, ο Αχμάντ Τζαλαλί Φαραχανί στο ντοκιμαντέρ με τον τίτλο «We Are Journalists» εκθέτει τις άσχημες συνθήκες εργασίας των δημοσιογράφων στο Ιράν ενώ ο βραβευμένος με Πούλιτζερ για μετάδοση έκτακτης επικαιρότητας ακτιβιστής Χοσέ Αντόνιο Βάργκας, καταγράφει στο ντοκιμαντέρ του με τον «ενδεικτικό» τίτλο «Documented» την θαρραλέα ιστορία του: Ύστερα από την αποκάλυψη ότι ζει στις ΗΠΑ ως παράνομος μετανάστης, ξεκίνησε έναν σκληρό αγώνα που οδήγησε την κυβέρνηση Ομπάμα στην αλλαγή του μεταναστευτικού νόμου.