Την ελληνική κρίση έχουν ως αντικείμενο έρευνας και καταγραφής, οι 250 φωτογραφίες από 32 Έλληνες φωτογράφους, οι οποίες παρουσιάζονται σε συλλογική έκθεση με το γενικό τίτλο «Στην Εποχή της Ύφεσης» σε κεντρική γκαλερί της Βουδαπέστης, αποτελώντας την ελληνική συμμετοχή στον Ευρωπαϊκό Μήνα Φωτογραφίας, που διοργανώνεται από την Ένωση Ούγγρων Φωτογράφων και θα διαρκέσει έως τέλος Νοεμβρίου.

Πρόκειται για έργο της Ομάδας «Depression Era» που αριθμεί σήμερα 36 μέλη – φωτογράφους, κινηματογραφιστές, ερευνητές, συγγραφείς, αρχιτέκτονες, δημοσιογράφους και θεωρητικούς. Η Ομάδα ιδρύθηκε το 2011 με αφετηρία την ανάγκη άρθρωσης ενός συλλογικού λόγου, μέσω της τέχνης, που να τοποθετείται στη δυσμενή οικονομική, πολιτική και κοινωνική συγκυρία των τελευταίων ετών.

Όπως αναφέρεται από την Ομάδα, η έκθεση -η οποία περιλαμβάνει επίσης εκτυπώσεις και κείμενα που πραγματεύονται την ελληνική κρίση- είναι ένα μωσαϊκό διαφορετικών αφηγήσεων και νοημάτων, μια συλλογική καταγραφή του τραυματικού μετασχηματισμού της κρίσης, μέσα από εικόνες και λόγο, ως αποτέλεσμα τριετούς συνεργασίας και εμπλοκής των μελών της σε συνεχή δημιουργικό, πολιτικό, κοινωνικό και αισθητικό διάλογο: ένα ζωντανό, ανοιχτό καλλιτεχνικό αρχείο που επεξεργάζεται την πραγματικότητα της εποχής και του τόπου.

Το έργο που παρουσιάζεται στην έκθεση στη Βουδαπέστη «κατοικεί», όπως επισημαίνει η Ομάδα Depression Era, στο αστικό και κοινωνικό τοπίο της κρίσης, και ξεκινώντας ως πείραμα συλλογικότητας καταγράφει την ελληνική πόλη και τις παρυφές της, ιδιωτικές ζωές που βρίσκονται στο περιθώριο, την ανάδυση των Κοινών, καθώς και στιγμιότυπα της καθημερινότητας που συνήθως μένουν κάτω από την επιφάνεια.

Προσπαθεί να καταγράψει και να ερμηνεύσει με καθαρή ματιά τον κοινωνικό, ιστορικό και οικονομικό μετασχηματισμό που συντελείται στην Ελλάδα, ενώ δέχεται, μέσω της διπλής σημασίας της λέξης Depression (κατάθλιψη, ύφεση), ότι η εντροπία, η καταστροφή, η αβεβαιότητα και η πτώχευση είναι – εκτός από απτή πραγματικότητα – και καταστάσεις του νου.

Η Ομάδα Depression Era συμφωνεί, όπως σημειώνει, ότι οι εικόνες και τα κείμενά της δεν είναι ελληνικά αλλά ευρωπαϊκά, είναι παράθυρα προς ένα αναπόφευκτο κοινό μέλλον της Ευρώπης.

Την επιμέλεια της έκθεσης έχει η γεννημένη στην Ουγγαρία, από γονείς Έλληνες πολιτικούς πρόσφυγες, Αγγελική Γραμματικοπούλου, η οποία σπούδασε Ιστορία της Τέχνης στη Σορβόννη του Παρισιού και σήμερα διδάσκει Ιστορία της Φωτογραφίας στο Τμήμα Εικαστικών Τεχνών του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.